עוד יש מפרש לבן באופק: יום טיול בשדרות

תצפיות, פארק מוזיקה, סיור קולינרי טעים וסדנת יצירה - אבנית סטרולוב ביקרה בשדרות ומצאה בה נקודות מבט של אופטימיות, שמחה ותקווה

שדרות. צילום: אבנית סטרולוב
שדרות | צילום: אבנית סטרולוב

כשהזמינו אותי לבקר בשדרות, אני מודה שהרמתי גבה. מה כבר יש לי לחפש בשדרות? אבל הסתבר שטעיתי, ובגדול. הגעתי לעיר יפהפיה, עם אנשים חמים ואוהבים, תצפיות, נופים, הרפתקאות, אומנות וקולינריה.

בסוכות יתקיים בשדרות, בפארק עזריאלי, פסטיבל "סוכה למחשבה" בסימן "לגלות צבעים חדשים". הפסטיבל יכלול תצוגת סוכות מעוצבות במגוון תכנים הקשורים לחג לצד הצגות תיאטרון, מופעי קרקס, מחול ומוזיקה, הפעלות וסדנאות והפנינג לכל המשפחה.

 

תצפית במצפה שדרות - אנדרטת הארבעה – גבעת קובי

את הבוקר פתחנו עם קפה ומאפה ממאפיית חורי (חלק מהסיור הקולינרי, שארחיב עליו בהמשך) בגבעת קובי. בגבעה פגשתי את אילן אבקסיס, מורה דרך ושדרותי בנשמתו. הגבעה, קרויה כך מפני שהקב"ט של עיריית שדרות, קובי הרוש, נהג להגיע לכאן בכל פעם שהייתה התרחשות ביטחונית. הגבעה צופה על הגבול עם עזה הנמצא כ־2,000 מטרים מערבה, וניתן לראות מכאן את בתי הכפר בית חנון ואת פאתייה הצפוניים של העיר עזה. מספרים כי בשנים שלפני מערכת צבע אדום, היה קובי עולה על הגבעה הזו ממש עם מכשיר קשר ומדווח לצבא יציאות של טילים לכיוון שדרות

לא מזמן, בפברואר 2022, נחנכה כאן אנדרטת הארבעה, לזכרם של  סא"ל דולב קידר, רב סמל בכיר דני קסהון ביינסאין, רב סמל במילואים נדב גולדמכר וסגן משנה יובל היימן שנפלו במהלך צוק איתן ביולי 2014, בקרב עם מחבלים שיצאו מפתח מנהרה במרחק של כ- 700 מטרים מנקודה זו, במטרה לבצע מספר פיגועים רבי נפגעים בשדרות ובקיבוץ ניר-עם. האנדרטה הוקמה בתחילת פברואר 2022.

ווייז: מצפה שדרות אנדרטת הארבעה

תצפית הארבעה. צילום: אבנית סטרולוב
תצפית הארבעה. צילום: אבנית סטרולוב

 

כתבות נוספות ב- Mood

 

סיור באיזי ריידר

מכירים את האיזי ריידר? מדובר בפיתוח ישראלי (כמובן), של רכב שיכול לשמש הן כרכב כביש והן לנסיעה בשטח. התחלנו בנסיעה רגועה בכביש הסלול, ומכאן יצאנו אל מחוץ לשדרות, לנסיעה מאתגרת וחווייתית בשטח, באזור עוטף עזה.

בדרך בקרנו בתצפית גבעת גמל, שנראית כמו דבשת המתרוממת. התצפית מוקדשת לזכרו של יעקב (ינצ'יק גברי), חלוץ ממייסדי קיבוץ ניר עם, שנהג לרכוב על סוסו באיזור זה יחד עם כלב, ואכן נראה במקום פסל רוכב על סוס וכלב. המקום מאפשר תצפית מעולה על מרחב אשדוד ואשקלון, על נתיב העשרה, על הדיונות של צפון רצועת עזה, על בית להיה ועל בית חנון. מצד מזרח אפשר להבחין בשכונות הצפוניות של שדרות, המרוחקת כחצי קילומטר מהגבעה. למרגלות גבעת הכורכר מעט מדרום נראים בתי קיבוץ ניר עם. בתקופת החורף, סיור האיזי ריידר עובר בין שלל כלניות כיאה לדרום האדום

בהמשך מגיעים לתצפית נוספת – תצפית אסף סיבוני, לזכרו של אסף סיבוני, לוחם חטיבת הנחל מניר עם שנפל באסון המסוקים. במרכז המצפור תלויים חלילי רוח, 20 במספר, כמספר שנותיו של אסף. גם כאן ישנה תצפית על רצועת עזה, ובמיוחד על ג'בליה שנמצאת ממש ממול ועל העיר עזה שממערב לה. 

אחד הדברים שריגשו אותי, הוא הערך המוסף שבסיור - כל ההכנסות מהמיזם מופנות לטובת פעילות חברתית עם קשישים, ילדים ונוער בסיכון, סיוע למשפחות רווחה ועוד.

משך הסיור: כשעה וחצי

עלות: 200 ₪ לאדם

מס' טלפון להזמנות: 050-2331393

תצפית גבעת גמל. צילום: אבנית סטרולוב
תצפית גבעת גמל. צילום: אבנית סטרולוב

סיור איזי ריידר
סיור איזי ריידר שדרות

 

סיור בפארק המוזיקה 

פארק מוסקוביץ, המכונה גם פארק המוסיקה, הוא הפארק הגדול ביותר בנגב המערבי, המשתרע על פני כ-40 דונמים. מדובר בפארק הכולל מגרשי ספורט, מתקני נינג'ה, מתקני שעשועים ואגם וגשר עץ מעליו.

ברחבי הפארק פזורות מיגוניות, אשר הציורים עליהן מתאימים לאזורים בהן הם ממוקמות. כך למשל באזור מגרשי הספורט נמצא מיגוניות עם אומנות בנושא ספורט.

חלק רב של המיגוניות מציג ציורים של אתרים ומקומות שונים בארץ ישראל. אילן המדריך החליט לעשות לי חידון, ולראות כמה מקומות זיהיתי. יש לציין כי צלחתי את החידון בדבורה.

האיורים על המיגוניות בפארק נעשו כחלק מפרויקט איור על מיגוניות, מיזם שמטרתו להשרות נקודת מבט אחרת על המיגוניות, נקודת מבט של אופטימיות, שמחה ותקווה. בנוסף, קיימת אפשרות להזמין משחק ניווט, המציג חידות שונות אודות מיקומים שונים בארץ, וכן משימות מצחיקות ומאתגרות.

פארק המוזיקה. צילום: אבנית סטרולוב
פארק המוזיקה. צילום: אבנית סטרולוב

 

סיור קולינרי – ביס שדרותי

במהלך חודש אוגוסט החליטו עיריית שדרות והקרן לפיתוח שדרות להשיק קמפיין לעידוד וחיזוק עסקי מזון שנפגעו במהלך מבצע "עלות השחר" וימי המצור שקדמו לו בעיר. 

הסיור נעשה באמצעות רכישת פנקס טעימות, המכונה ביס שדרותי, המאפשר לטייל ולטעום ממגוון בתי האוכל בעיר וכמובן גם להכיר את האנשים שמאחורי הסיפורים.

אני חייבת לציין שהאוכל אמנם מעולה, אבל הסיפורים שמאחורי כל מקום ומקום הם אלו שהופכים את הסיור לחוויה מיוחדת.

כל הטעימות כשרות, וכוללות מגוון מאכלים עשיר, כגון בוריקה אסלית, קציצה תוניסאית, עראיס בטאבון, סביח טעים טעים, ערק לימונים בעבודת יד, מאפים מקומיים, פיצוחים טריים, כנאפה מקומי ועוד.

ביס שדרותי - צילום: אבנית סטרולוב
ביס שדרותי - צילום: אבנית סטרולוב

אילו סיפורים ואנשים תפגשו כאן? קצרה היריעה מלהכיל.

כך למשל, כאשר תגיעו לפי-תסביך (מלשון פיתה-סביח), תוכלו להרגיש חלק מההיסטוריה המוסיקלית של העיר (המכונה גם "ליברפול של ישראל" בזכות האמנים הרבים שגדלו בה). המקום, שהיה בעבר בית הקפה הראשון בעיר, ממוקם בחצר ביתו של חיים אוליאל, סולן להקת שפתיים, ומי שבמו ידיו גילה והכשיר אמנים רבים.

במאפיית חורי, הגדולה והפופולארית תמצאו מאפים שלא מביישים פטיסרי צרפתי, לצד בורקסים ולחמניות הכי ישראלים שיש. כאן תוכלו לשמוע איך נשרפה המאפיה כליל מפגיעת קסאם, ובנס איש לא נפגע.

סיפור מיוחד נוסף תשמעו בכנאפה של אוסול, המנוהל ע"י אוסול, ערביה מוסלמית אשר עזבה את נצרת, ומתגוררת כבר שנים רבות ביחד עם משפחתה בשדרות, ומציגה בפנינו את קיבוץ הגלויות שהוא ארץ ישראל. 

בסופו של דבר, כל ה"טעימות", אשר ניתנות בנדיבות רבה, מצטברות לכמות גדולה של אוכל. המלצתי – חלקו את השימוש בפנקס לאורך כל היום, תוך שילוב שאר האתרים התיירותיים בשדרות. כך נהגנו אנו, כשהתחלנו עם המאפים ולקחנו אותם עמנו לתצפית, ואת הקינוח המיוחד של הכנאפה שמרנו לסוף היום, אחרי הסדנא.

לינק לרכישה 

טלפון להזמנות 054-9444405

את הקינוח השארנו לסוף. -ביס שדרותי - צילום: אבנית סטרולוב
את הקינוח השארנו לסוף. -ביס שדרותי - צילום: אבנית סטרולוב

סיום אופטימי בסטודיו ''כנפיים ליצירה שלך''
סיום אופטימי בסטודיו ''כנפיים ליצירה שלך''

 

סיום אופטימי – סדנת משפטים מעוררי השראה

את יומנו עתיר החוויות סיימנו בסדנת יצירה אופטימית בסטודיו "כנפיים ליצירה שלך", סטודיו לאמנות בעץ ונגרות. הסטודיו מנוהל ע"י נריה טרבלסי, צעירה כשרונית בעלת חיוך שלא מש משפתיה, המתגוררת בשדרות כבר 13 שנים.

נריה, אמא לחמישה בנים, מספרת לנו במהלך הסדנא אודותיה ואודות ילדיה, ובין לבין מעודדת אותנו לבחור במשפטים אופטימים על החיים, ומדריכה ביצירה ציור על עץ, המכיל את המשפטים.

נריה מעבירה סדנאות לקבוצות, משפחות, זוגות וכל מי שרוצה לגעת בחומר, חלקן בסטודיו שלה, ובחלקן היא אוספת את מכחוליה ושלל הציוד, ומגיעה להעביר את הסדנא במקום הנבחר.

את הסטודיו היא הקימה מתוך חלום לתת לכל אחד הזדמנות ליצור וליהנות גם מחוויה וגם מתוצר יפה  שהוא יצר בעצמו.

 

* אבנית (ניתי) סטרולוב היא מדריכת טיולי בוטיק ובעלת הבלוג ואתר הטיולים טיולים ורגעי אושר . עמוד האינסטגרם של אבנית

* הכתבת הייתה אורחת של תיירות שדרות