גן המדע ברחובות: אטרקציה לימודית קסומה לכל המשפחה

זה לא עוד פארק שעשועים, אלא גן לימודי קסום לכל המשפחה עם שלל פינות חמד ולא פחות מ-10 מתחמי כיף שמלמדים באמצעות אטרקציות חוויתיות על נושאים שונים - מגוף האדם דרך קרני האור, ועד כדור הארץ ואפילו קידוד לגיל הרך

גן המדע על שם קלור
חוויות חושיות בכל תחנה. גן המדע | צילום: עידו קגן

גן המדע ע"ש קלור שנפתח בימים אלה ברחובות, הוא אנומליה שכיף שנכנסה לחיינו - מקום שהוא גם כיף עצום לילדים (שגם ילמדו דבר או שניים על הדרך), וגם - וזה בונוס לא קטן לימים חמים אלה - מקום יפה ומיוחד שאשכרה נעים להסתובב בו על אף שהוא תחת כיפת השמיים ובחוץ שלושים ומשהו מעלות.

למעשה, זהו פארק המדע הראשון בעולם שנבנה תחת כיפת השמיים, וככזה, תמצאו בו תחנות מקורות, כמה וכמה מקורות מים, הרבה צמחיה, אזורי צל ובעיקר המון עניין מסביב. הגן כולו משתרע על שטח של כ-13 דונם, והוא תוצר של שיתוף פעולה בין מכון ויצמן למדע, מכון דוידסון לחינוך מדעי וקרן קלור לישראל. הקמתו נמשכה לא פחות מ-5 שנים, וההשקעה ניכרת בכל תחנה ותחנה, וחלק נוסף יבנה בשלוש השנים הקרובות.

גן המדע על שם קלור
כיף שמשלב למידה. חדר הקליידוסקופ בגן המדע | צילום: יוסף כהן

עשרה מתחמים שונים

הגן מחולק לעשרה מתחמים שונים, שכל אחד מהם מדגים רעיונות מדעיים שונים דרך פעילויות כיפיות למגוון גילאים. כה כיפיות שתמצאו עצמכם זורקים חצאי מילים של מידע לילדים תוך כדי שהם מקפצים על רשת ענקית, מנפחים לפסל איש עצום את הריאות כדי שיוכל לנשום, ואפילו יוצרים מוזיקה שהם מחברים לבד באמצעות אקולייזר ענק.

כבר בכניסה לגן תפגשו את כיכר המורשת: מתחם פתוח ובו מספר מייצגים המבטאים את רוח ומורשת הגן באמצעות התנסות ומגע: קסילופון מאבן הקרוי קסלע-פון שמזמן נגינה נעימה; מערבולת שהילדים מייצרים לבד תוך סיבוב ידית במהירויות שונות; מטוטלת כאוס ועוד ועוד.

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

לכל פעילות יש מטרה גדולה יותר מרק כייף

במתחם הגן תגלו עולם ומלואו של משחקים וחוויות: מתקני עץ לטיפוס ובאמצע רשת רחבה שכיף לקפוץ עליה ואז לנסות לטפס חזרה; מזרקה ובריכה אקולוגית עם כמה סוגים של דגי זהב וקירות שקופים שחושפים את חיי הדגים וצמחיית המים היפה, וכל זה רק בכניסה למתחם.

לכל פעילות יש מטרה גדולה יותר מרק כייף: מתקני העץ והבמבוק, למשל, נועדו לחבר את הילדים לכדור הארץ באמצעות טיפוס על קורי עכביש ענקיים שמאפשרים להתבונן בשמיים וללמוד על הכדור שסביבנו, מזרקות המים מלמדות את הבסיס לקידוד, וחדר המראות המטורף מלמד על התנהגות והשפעת קרני האור.

גן המדע על שם קלור
אפשר להעביר כאן כמה שעות של כיף לכל המשפחה. גן המדע | צילום: מיכל ברגר

תחנות חווייתיות ולימודיות שונות

חוץ ממנו יש עוד שמונה מתחמים הכוללים תחנות חוויתיות ולימודיות שונות, ביניהן פסל בגובה 3 קומות המדמה את גוף האדם, בו ילדים יגלו את מערכות הגוף ותפקידן; חדר עמוס חלונות ומראות בו יחוו הילדים יצירת קשתות צבעוניות באמצעות אור, משחק עם מראות, וקליידוסקופ ענקי, באמצעותו יבינו את כוחו של האור החשוב כל כך לעולמנו; פינת צמחיה בה רובוט המטפל בגינה, צמחים שגדלים ללא אדמה וצמחים ייחודיים לארצנו; נחל רדוד זורם ובריכה אקולוגית, שם ילדים יגלו את תכונות המים, יחסי גומלין וחשיבות שמירה על הסביבה; מתקני תנועה דוגמת קרוסלה, כפות, מדרגות, מפוח אוויר, מכונת נגינה, פעמונים - דרכם ילמדו הילדים על אנרגיה, תנועה, זרימת דם וצמיחה.

גן המדע על שם קלור
ללמוד איך לקודד באמצעות מזרקות המים. גן המדע | צילום: מיכל ברגר

מסכי ענק לתיכנות עם מדריכים חביבים ומלאי ידע

באחת התחנות הכי פופולריות בגן תגלו מסכי ענק לתיכנות עם מדריכים חביבים ומלאי ידע, מהם ילמדו הילדים על עקרונות הקידוד והשפעתו על עולמנו, וגם יקפצו במזרקות שאת קצב ותנועת זרנוקי המים הכיפיים הם יקודדו בעצמם, וזה כיף גדול אז שלפו פלאפונים כדי לתעד אותם מקפצים בפוטוגניות בין זרנוקי המים השונים.

אזור אחר בגן מוקדש למוח, כי בכל זאת לכבודו התכנסנו כאן. דרך  אשליות אופטיות, פסלים מתמטיים, חידות מהנות ואפילו גן יפני יפהפה לומדים הילדים איך המוח מתעתע בנו, ועל הצד החושי של הלמידה אחראיים כלי מוזיקה שונים, מראות, בועות סבון שמלמדות אילו תכונות יש לחומרים שונים, ועוד ועוד.

גן המדע על שם קלור
פסל בגובה שלוש קומות שמלמד על גוף האדם. גן המדע | צילום: עידו קגן, פאסט מיוזיק

לסיכום: גן חוויתי עם ערך מוסף

המלצה שלנו - כשתעשו עצירה בקיוסק לארטיק, שבו עם הילדים, תעברו איתם על מה שעשיתם עד כה ותחברו בין המתקנים לרעיונות שמאחוריהם, כי בגן המיוחד הזה יש הרבה יותר מכיף, ואם תנצלו את מלוא הפוטנציאל של המקום, צפויה לילדים ולכם למידה חשובה ואף זכירה.

לסיכום: זה לא עוד פארק שעשועים לטובת כיף והעברת זמן, אלא גן חוויתי עם ערך מוסף והמון למידה שמשלבת כיף וחוויות חושיות לגילאים שונים. ילדים בני 4 ייהנו כאן מאוד, וילדים בגיל העשרה ימצאו כיף גדול בתחנות אחרות, פיזיות וגבוהות יותר.

המקום עצמו מלא צמחיה ירוקה ויפהפה עם אזורים מוצלים והרבה ספסלים לעצירת ביניים, נשנוש ואגירת כוחות. כל אלו יוצרים מקום מקסים עם המון ערך מוסף, שיעביר לכם ולילדים כמה שעות מהנות של זמן איכות משפחתי.

ועוד טיפ חשוב שבטוח תודו לנו עליו: דאגו להביא בתיק בגדי ים לילדים, מגבות וגם בגדים להחלפה (כמו גם מקדם הגנה), כי יש אפשרות להשתכשך בנחל, לרוץ במזרקות ולסיים את היום רטובים ועייפים אך מאוד מאוד מרוצים.

גן המדע ע"ש קלור של מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע - מכון ויצמן למדע - רחובות | מחיר כניסה: בקופה: 78 שקלים, באתר: 68 שקלים