כשאומנות, עיצוב ואוכל נפגשים: את 4 המתחמים הללו אתם חייבים להכיר

אזור פרדס חנה וחוף הכרמל הוא כר פורה למתחמי אמנים. מצאנו 4 מקומות ששינו את ייעודם, התחדשו והפכו למקומות תוססים המשלבים אמנות ועיצוב ביחד עם קולינריה

אורוות האמנים
אומנות ורוחניות באורוות האמנים | צילום: מיכל בן ארי מנור

1. אורוות האמנים, פרדס חנה

מה היה פעם: האורוות של בית הספר החקלאי בפרדס חנה.

נדמה כאילו מתחם אורוות האמנים היה שם תמיד, הרוח שלו כה משקפת את הרוח הפרדס חנאית שממש מפתיע לגלות שהמתחם הוקם רק לפני שבע שנים.

אורות האמנים התחילו באופן צנוע וכללו בתחילה רק את בית קפה הצבי ומספר חנויות יד שנייה ששכנו בפסאז' מקורה ומשופץ היכן ששכנו במקור אורוות הסוסים. האמנים שיפצו את החללים שהוקצו להם, כל אחד בסגנון הייחודי לו, אך שימרו את צביונו המקורי של המקום והשאירו על כנם את קורות העץ ואת שמות הסוסים.

עם השנים המתחם הלך והתפתח וכיום הוא המקום הכי חם במושבה, בעיקר בימי חמישי בערב.

יש כאן אוירה בינלאומית - משהו בסגנון שוק  קמדן מרקט בלונדון פגש את השאנטי של הודו.

אורוות האמנים פרדס חנה
מאורוות סוסים למתחם אומנים | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

בית למייקרים ואומנים

לצד חנויות הווינטג', הבגדים מהודו והכישופים הגיעו למקום גם הרבה מייקרים ואמנים שנותנים למקום טאץ' מיוחד.

כך למשל, בפסאז' תפגשו את יאיר מרדכי, סופר סת"ם, שמתמחה בכתיבת אותיות קודש על קלפים והפיכתם ליצירות אמנות, את ניר כהן, שמכין בסטודיו  "קוד האדמה" קוקודמות מרהיבות (תוכלו לעבור אצלו גם סדנת קוקודמה - שהינה שיטת גינון יפני לצמחי בית), את עופר רובין, אמן פעמוני רוח ידוע מראש פינה ואת דורית דן, הרבליסטית, בעלת חנות לחליטות תה וצמחי מרפא, שרוקחת גם שמנים אתריים מיוחדים ומוצרי קוסמטיקה טבעית.

בשדרת החנויות, החדשה יחסית, תמצאו את הגלריה של יערית בוקנט "מלכת הצבעים", שרק הצצה אליה מעלה את רמת האופטימיות בדם. יערית מפסלת דמויות בפימו ועל קירות הגלריה מתנוססות עשרות צלחות צבעוניות עם דיוקנאות של מפורסמים ומפורסמות. ליד הגלריה שוכן סטודיו "דני אבו נפחא" של דני וגנדי, שני נפחי זכוכית שיוצרים מיניאטורות  בטכניקה של ניפוח זכוכית במבער. דני מעביר סדנאות ניפוח זכוכית לילדים החל מגיל שש.

אם אתם כבר שם אל תפספסו את החנות העונה לשם המפתה "תענוג", החנות של אילה גון, יועצת מינית וזוגית, אנינה חנות סקס רגילה, למרות שמוכרים בה אביזרים, אלא זהו בית שמחבר בין תשוקה, עונג ומיניות שנותן הכוונה למיניות בריאה וטובה ומקום נעים לשוחח בשילוב של הומור.

מהעבר השני של השדרה מומלץ לעצור בחנות הפלאים DRAGONFLY  של זוהר זנו, נומרולוגית הוליסטית ומתקשרת. על מדפי החנות, המלאה באנרגיות טובות, תמצאו נרות מעוצבים, סבונים אורגניים תוצרת בית, קריסטלים למיניהם ותכשיטים מיוחדים.

אורוות האמנים
הגלריה של יערית בוקנט "מלכת הצבעים" | צילום: מיכל בן ארי מנור
אורוות האמנים
מבחר מייקרים באורוות לשעבר | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

מבחינה קולינרית תצאו באורוות למסע עולמי

מסעדת אננדה של ראג׳ מכירם, שהגיע מקרלה בהודו, מייצגת את הודו,  "קאסה דה דונה מריה", היא המסעדה הברזילאית של ג'ניני, שעלתה לישראל מברזיל ,Kamado Kitchen של השף היפני טומואקי סאסאזקי וזוגתו מאיה ספנסר היא מסעדת ראמן עם התאמות לצמחונים וטבעונים, "עימנו" היא חנות ובר יין עם יינות מיקבי בוטיק מהעולם, אשר לצידם תוכלו לנשנש גבינות מ"המחלבה הקטנה" בגבעת חיים. לעיתים נערכים במקום ערבי שף.

לקינוח - את צרפת מייצגת Chocolala, שוקולטייריה של בני הזוג לטיסיה וויליאם שעלו לארץ מצרפת. לצד הפרלינים הטעימים שהם מכינים נערכות במקום גם סדנאות מתוקות.

אורוות האמנים פרדס חנה
יפן זה כאן | צילום: מיכל בן ארי מנור
אורוות האמנים
וגם הודו -מסעדת אננדה | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

2. סדנאות האומנים, עין כרמל

מה היה פעם: לולים של הקיבוץ.

הלולים של קיבוץ עין כרמל הפכו לפני שנים למתחם אמנות רב תחומי, שוקק חיים, בו פועלים ויוצרים, זה לצד זה, חרשי ברזל, נפחים, קרמיקאים, ציירים, פסלים, תכשיטנים ועוד ויש אפילו בית קפה מגניב בשם קפה זוהרה עם עיצוב הכולל שלל פריטי וינטג' שהביא אחד הבעלים משוק הפשפשים.

ממול מתחם הסדנאות לא תוכלו לפספס את גן גן פסלי הבזלת הענקיים, בזלתון, של האמן דגן שידולובסקי.

את סדנאות האמנים הקים נח להב, שהיה רכז התרבות ואחד מעמודי התווך של הקיבוץ. אשתו ורדה להב, קרמיקאית, הייתה אחת האמניות הראשונות שאכלסו את המתחם. ורדה ונח גם שתלו עצים ודשא במרכז המתחם, וראו זה פלא, לצד העצים צמחו גם פסלים והגיעו משפחה של טווסים.

נח, שאסף שלל פריטים של דור מייסדי הקיבוץ, נפטר בשנת 2000 וורדה הקימה במחסן בו שמר את האוסף, מיני מוזיאון מקסים בשם "תיבת נח" - תיבת זכרונות לתולדות הקיבוץ המשמרת ומנציחה את מפעל חייו של נח.

תיבת נח, עין כרמל
זכרונות מהקיבוץ של פעם בתיבת נח, עין כרמל | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

3. המעיין המתחדש, אזור התעשייה מעיין צבי

מה היה פעם: אזור תעשייה של מוסכים.

במתחם שהיה בעבר אזור תעשייה מוזנח למדי למרגלות קיבוץ מעיין צבי, התקבצו אמנים מעצבים ויוצרים מאזור חוף הכרמל והסביבה, בתחומי קיימות, מיחזור, אומנות, חקלאות, קולינריה, גוף נפש ורוח וגם תעשייה והקימו את המעיין המתחדש.

מדובר באזור תעשייה בר קיימא השואף לעבוד בסימביוזה הדדית בין בתי מלאכה, מוסכים, חקלאות בת קיימא ומסחר מקומי מתוך מטרה לייצר שינוי חוויתי ותפיסתי בתרבות הפנאי, המסחר והבילוי.

תמצאו שם את הפסאז' לאמנות מקיימת - בו דרות זו לצד זו חנויות וינטג' ויד שנייה, גלריות של אמנים, פוד טראק מקסים בשם אמא'לה ושוק ירקות ופירות המתקיים בימי שישי. במתחם נמצא גם מוזיאון הקרטון, היחיד מסוגו בעולם, יער מאכל, משתלת בוטיק ועוד מיזמים המחברים בין עיצוב לסביבה. במקום נערכים שלל אירועי תרבות וקהילה.

בואו לגלות את כל העסקים במעיין המתחדש

היכן: המעיין נמצא באזור התעשיה של מעיין צבי הממוקם מול צומת זכרון יעקב ממערב לכביש 4.

המעיין - פסאג' לאמנות מקיימת
המעיין הנובע במעיין צבי | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

4. מתחם הידית, פרדס חנה

מה היה פעם: מפעל לידיות.

חזרנו לפרדס חנה, למתחם הידית, עוד אייקון מיתולוגי של המושבה היצירתית.

במשך שנים רבות שכן שם מפעל שייצר ידיות ומזכרות מעץ זית. אחרי מלחמת ששת הימים, אוטובוסים על גבי אוטובוסים היו מביאים תיירים למפעל כדי שירכשו בו מזכרות מישראל. עם השנים וכניסתם של תחליפים זולים הועם זוהרו של המפעל עד שהוא ננטש על כל תכולתו והמתחם עמד שומם.

באמצע שנות התשעים המעצבים והאומנים הגיעו לפרדס חנה. הנס ואילנה פלדה, מחלוצי האמנים של פרדס חנה, עברו לפרדס חנה משינקין, ת"א ומיקמו את הסטודיו המיתולוגי שלהם, פלסטיק פלוס, בסמוך למתחם הידית. משם קצרה הדרך להפיכתו של המתחם למקום קהילתי המאכלס יוצרים ואמנים מתחומים שונים. כיום יש ישנם מרחבי עבודה של יוצרות וחנויות מיוחדות - קרמיקה, עיסת נייר, ציור, טקסטיל ואפילו קמצוץ של כישופים.

את הפן הקולינרי של הידית מייצגים עגלת הקפה בלומס של אסף חניה והבורגר-טראק של גיא בן אשר. לאחרונה התחדש המתחם בשלושה פוד טראקים חדשים וייחודיים המשלבים בין הקולינריה הגלילית לסצנת האוכל המקומית והאווירה הפרדס חנאית: ביס – סנדוויץ' בר, קולאז' - בר יין וטאפאס גלילי והכפית – עגלת קינוחים.

3 עגלות קונספט חדשות במתחם הידית
3 עגלות קונספט חדשות במתחם הידית | צילום: יחצ