שירי לי כנרת: המלצות לחופשת קיץ בדרום הכנרת ועמק הירדן

סקי מים בכנרת, מוזיאון לתרבות עתיקה, סדנת פסטה ובישול איטלקי, סיורים חווייתים, שוק איכרים, עגלת קפה, אירוח כפרי - את כל אלו ועוד גילתה גלית קידר ב-24 שעות בעמק הירדן

WAKE UP אטרקציות וספורט ימי בנמל עין גב
נמל עין גב | צילום: גלית קידר

הכנרת והחופים המרהיבים שלה, מהווים אזור אידיאלי לחופשה משפחתית. זהו אחד המקומות היותר פעילים בארצנו במהלך חודשי הקיץ החמים, המושך אליו מבקרים רבים, כולל משפחות עם ילדים, בגלל הקירבה למים ושפע האטרקציות המיוחדות שבו.

לכבוד "לילות אהבה בצמח" שייערך ב-18-22.10, באחד הלוקיישנים היפים בארץ, אמפי דשא "בית גבריאל", יצאתי לביקור במועצה האזורית עמק הירדן, לגלות עוד אטרקציות שאפשר לשלב בין הופעה להופעה.

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

WAKE UP אטרקציות וספורט ימי בצפון - נמל עין גב

אחרי שנים רבות של הזנחה חוזר נמל עין גב לפרוח בעקבות יוזמות מבורכות של אנשים מקומיים. באתר אפשרויות רבות למשפחות לבלות ולנפוש על שפת ובימי הכנרת.
Wake up הוא בית ספר לסקי מים שהוקם בשנת 2008, על ידי ליאור אליהו, שהיה בעברו אלוף הארץ בתחום שנים רבות, והחליט לממש את החלום ולקדם את הענף.
בית הספר מלמד ומכשיר מאות גולשים מגיל 5 ועד 95 ומתגאה ב- 100% הצלחה.
בשנה האחרונה, נפתח בסמוך לבית הספר, גם בית קפה רומנטי בסגנון יווני, המשלים את החוויה, ומאפשר להנות ממנות כגון: סנדוויצ'ים, קישים וסלטים בלווי בירות או קוקטלים טעימים.
ב-wake up שפע אטרקציות ימיות, המתאימות לכל המשפחה, מפעילות נינוחה כגון אבובים, סאפ, שיט בקיאק או בסירה ועד פעילות אתגרית יותר כמו בננה, הכריש המשוגע וכמובן הוייקבורד, וייקסרף וסקי מים.

אתר wake up

WAKE UP אטרקציות וספורט ימי בנמל עין גב
WAKE UP אטרקציות וספורט ימי בנמל עין גב | צילום: גלית קידר

 

שער הגולן - מוזיאון התרבות הירמוכית

שער הגולן הוא קיבוץ המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי ונמצא מדרום לכנרת ליד נהר הירדן וליד נהר הירמוך.

עד מלחמת ששת הימים סבל הקיבוץ מהפגזות ואירועי חבלה מצד הסורים שישבו על הגדר, כיום הוא מארח בבית הארחה הקיבוצי את מפוני הצפון.

לאחר ניסיונות כושלים של קבוצת המייסדים שהגיעו מפולין וצ'כיה בשנת 1930, לעסוק בחקלאות, הוחלט בקיבוץ להצטרף לענף גידול בריכות הדגים. עם תחילת החפירות בשנת 1941  נחשפו מיד שברי חרס, אבנים עתיקות, כלי צור ואף צלמיות מעניינות.
הממצאים עוררו סקרנות רבה והובילו להגעת משלחת בראשות פרופ' שטקליס והוא טבע את המונח "התרבות הירמוכית" - תרבות קדומה מתקופת ראשית החקלאות, שהתגוררה לאורך הירמוך בין השנים 6400 – 5800 לפנה"ס.
הממצאים שנמצאו היו הבסיס להקמתו של המוזיאון הפרהיסטורי הראשון בארץ, שהוקם בשנת 1950, בתוך המקלט של הקיבוץ. בשנות ה - 80 הוקם המבנה הנוכחי של המוזיאון.
האתר הארכיאולוגי של התרבות הירמוכית בשער הגולן, נחשב לאתר הגדול והעשיר ביותר שנמצא בעולם מהתקופה ההיא.
את הביקור במוזיאון מתחילים עם תצפית והסבר לכיוון הירמוך, אל הכפר אל עדשייה שנמצא ממש כ-500 מטרים בקו אווירי מעבר הגבול בירדן ועל נקודת המפגש של 3 הגבולות (ואיך אפשר בלי קצת פוליטיקה).
המייצגים במוזיאון, מותאמים לכל המשפחה, וילדים מגיל 5 אף יהנו מכל ההסברים האינטראקטיבים המלווים את הממצאים והתצוגה.
בהזמנה מראש (מומלץ מאוד), אפשר לקבל סיור מודרך ופעילות לילדים כגון: כתישה וטחינת זרעים, ציור על אבנים וצדפים, עבודה בחומר, הדבקת חומרי טבע וזרעים ועוד.
אתר המוזיאון

מוזיאון התרבות הירמוכית
מוזיאון התרבות הירמוכית | צילום: גלית קידר

 

סדנאות פסטה ובישול איטלקי אותנטי.

זוהר רוגל, המכונה "מאמא זואי" מארחת בביתה אשר בקיבוץ שער הגולן לסדנאות פסטה ובישול איטלקי אותנטי.

בשנת 2021, בשיא מגפת הקורונה, היא החלה ללמוד את אומנות הכנת הפסטה הטרייה, וטבלה עמוק בעולם האוכל האיטלקי.

במרץ 2022, הגשימה חלום ונסעה ללמוד את סודות הפסטה והמאפים האיטלקיים  בפירנצה בבית הספר קורדון בלו והתמחתה בהמשך במסעדת מישלן מקומית.

במהלך הסדנה, המתקיימת בביתה באווירה בוטיקית וחמימה, היא משתמשת בחומרי גלם איכותיים, ונהנית לשתף את המסורות העתיקות שלמדה  כמו גם את הכבוד שהיא חשה לתוצרת המקומית של רמת הגולן.

זהר גם מכינה סלי פיקניק ובראנצ'ים, בשיתוף פעולה עם יצרני מזון מקומיים. את הפיקניק תוכלו לערוך, בין היתר, במרפסת של מוזיאון התרבות הירמוכית.

האתר של זוהר רוגל

זוהר רוגל
סדנאות פסטה, בישול איטלקי ובראנצ'ים אצל 'מאמא זואי' | צילום: באדיבות זוהר רוגל

 

זמר נוגה - סיור בבית הקברות כנרת בהדרכתו של עמירם אידלמן 

עמירם מחכה למבקרים, בכניסה לבית הקברות המפורסם, כשהוא על קולנועית, תאונת דרכים קטעה את חלומותיו להיות מורה דרך.
את אהבתו להדריך, להיסטוריה והמפגש עם אנשים, הוא ממשיך בבית הקברות של קיבוץ כנרת, שבו הוא מספר ממקור ראשון, על כל חברי כנרת הקבורים במקום.
בהומור ציני, מתחת לעץ אקליפטוס, הוא מתחיל את סיפורו בבדיחות על כך שהוא "תושב קיבוץ כנרת, ואף אחד אינו מושלם", משם הוא מפליג בזכרונות על מורתו הצעירה לשירה, נעמי שמר, על מדריכו בתנועת הנוער, נח כנרתי, שבזכותו קיבל את אהבתו לטיולים בארץ ישראל, כשהוא מצטט ומשמיע משירה של רחל.
את הסיור מוביל אידלמן כבר 30 שנים תוך שהוא מוביל את הקבוצה בפינות נסתרות בין הקברים של המפורסמים, ומשלב רכילות עסיסית על אהבות ישנות, סיפורי תעוזה ואומץ של הלוחמים הצעירים וכמובן אוסף של חלומות ושירים מוכרים של נעמי שמר ורחל.
בסיום הסיור זולגות לי הדמעות, כשעמירם מספר על טעות כתיב שעשה במכתב שכתב לנעמי, מורתו האהובה, שכבר היה נער צעיר ונעמי תיקנה אותו על ההבדל בין ראות לרעות, והוסיפה כמה טעותו גרמה לה להבין שהרעות היא היכולת לראות את האחר תוך אמון, ערבות הדדית, תקשורת וחוסר של אינטרסים. בשקט מוסיף עמירם בציניות, כמה הערך הזה חסר לנו היום.

פרטים על הסיורים עם עמירם תמצאו באתר

סיור בבית הקברות כנרת בהדרכתו של עמירם אידלמן
סיור בבית הקברות כנרת בהדרכתו של עמירם אידלמן | צילום: גלית קידר

 

אם אתם כבר בית הקברות של קיבוץ כנרת, תעשו עוד כמה פסיעות במעלה השביל, ותגיעו לגל הרצל. גל אבנים שגובהו 6 מטרים שהוקם בשנת 1909 במלאת 5 שנים למותו ולזכרו של זאב בנימין הרצל.  יום זה היה במשך שנים רבות, יום התכנסות של איכרי הגליל. במהלך השנים, הוזנח הגל והתל נהרס כמעט כולו.
לפני מספר שנים, חודשה המסורת, ובסמוך לתאריך מותו, נערך טקס מרשים לזכרו. גם בלי הטקס ערימת אבנים זו מאוד מרשימה, המספרת סיפור של תקווה, חלום והערצה שהיו בליבם של פורצי הדרך ומקימי האזור.

הטקס בבית הקברות כנרת
הטקס לצד גל הרצל בבית הקברות כנרת | צילום: גלית קידר

 

ארתור קפה - עגלת קפה בחצר כנרת הישנה

הערב יורד והשמש צובעת את הרי הגולן באדום בוהק. והנוף הנשקף מחצר כנרת הישנה מדהים ביופיו. לפני כ - 3 שנים נפתחה בנקודת התצפית עגלת קפה בשם ארתור על שם ארתור רופין, מיוזמי החווה החקלאית, שהוקמה בשנת 1908. "קבוצת כנרת", הגתה בחוות כנרת את רעיון הקיבוץ.

מאור נהרי, הבעלים של העגלה, אמנם לא מגדיר את עצמו כיזם, אבל מעשיו צובעים אותו ככזה.
לפני 10 שנים, עזב את לימודי הרפואה בהונגריה, והקים עסק של סיורי תיירות בעיר בודפשט (נגלה לכם שהעסק עדיין פעיל). בתקופת הקורונה, הוא חזר לארץ, ובין שיטוטיו הרבים ושתיית קפה עם חבר, גילה את נקודת התצפית של חצר כנרת. מפה הדברים רצו מהר, ותוך כמה שבועות נפתחה העגלה, שהפכה מהר מאוד ללהיט ומקום מפגש של המקומיים.
העגלה נפתחת כל יום (מלבד יום שני) בשעות הבוקר, לקפה, עוגות, קרואסונים שתיה קלה, ובשעה 15:00 מתחיל ליין הערב עד השעה 22:00, קישים, בירות, פיצה, קוקטיילים משובחים, יין ומוזיקת צ'יל מתנגנת ברקע.
מומלץ להגיע שעדיין יש אור, על מנת להנות מהנוף המטריף.
האינסטגרם של עגלת הקפה ארתור

בואו לגלות מה עוד יש לעשות באזור

ארתור קפה - עגלת קפה בחצר כנרת הישנה
ארתור קפה - עגלת קפה בחצר כנרת הישנה | צילום: גלית קידר

 

נהרא - אירוח כפרי באשדות יעקב

רבע שעה נסיעה מצומת צמח, על כביש 90, נמצא המלון הכי פסטורלי וקיבוצי שיש.
מתחם האירוח, נהרא, ממוקם בקיבוץ אשדות יעקב ובו 44 חדרי אירוח מסוגים שונים.
מסביב לחדרים פינות קסומות, ובהן ערסלים, שולחנות פיקניק, הרבה דשא, ירוק וטווסים מסתובבים באופן חופשי. הכל קורא להתמסר לחופש ולשקט.
בחדרים עצמם, מטבחון קטן, ובו מקרר, פינת קפה עשירה, בחדרי המשפחה תמצאו גם פלטת חשמל, מקלחת ושירותים ויציאה לגינה פרטית עם שולחן כיסאות וערסלים.
האורחים של המלון יכולים ליהנות מכל המתקנים הקיימים בקיבוץ ובמיוחד מהבריכה הממוקמת במרחק של כמה דקות הליכה מהחדרים.
ארוחת הבוקר במקום היא אחת הטובות שיש, עשירה ומגוונת ומתאימה גם לילדים.

נהרא - אירוח כפרי באשדות יעקב
נהרא - אירוח כפרי באשדות יעקב | צילום: גלית קידר

 

בוקר טוב שישי בעמק הירדן - "בית גבריאל"

את בוקר שישי, מומלץ לפתוח ב"בית גבריאל" שם מתקיים מדי יום שישי בחודש אוגוסט, שוק איכרים צפוניים.
בימים אלו, נפתחה במרחבים השונים של בית גבריאל תערוכה של האוצרים איציק כוכבי ורונית חלפון - "ערגונות" - שירים, ציורים, כתבי יד, שרבוטים, מחיקות, צילומים  - תערוכה על חייו ומורשתו של מאיר אריאל. לצד יצירותיו הייחודיות, מיצגים של אמנים/יות מתחומים שונים שיצירתם הושפעה מפועלו וקולו של מאיר.
איציק כוכבי, אוצר התערוכה מספר על החיבור למאיר אריאל, ועל עזבנו שנשאר מיותם כשמאיר נפטר בגיל 57. קולו ושירתו של מאיר מלווים אותנו בשגרה, ובמיוחד בימים אלה "עברנו את פרעה נעבור גם את זה" המתנגן בהיסח דעת לאור מה שקורה פה לאחרונה.
התערוכה פתוחה באופן קבוע לקהל הרחב, ללא תשלום והיא תוצג בבית גבריאל עד ה-10.8.24.

תערוכת "ערגונות
תערוכת "ערגונות | צילום: גלית קידר

 

ברחבי חדר המבואה, מפוזרים דוכנים שונים של נעלים, תכשיטים, קוסמטיקה טבעית, פירות וירקות וכמובן אוכל  - כולם של תושבי הצפון, חלקם אף מפונים.
דורי וניצן, שותפות והמפיקות של השוק, בחרו לערוך את השוק דווקא בבית גבריאל, היות והוא מהווה מרכז תרבותי לכל תושבי העמק ואף הגולן.

"בית גבריאל" הוקם בכנרת בשנת 1994 על ידי הגברת גיטה שרובר ז"ל. המקום הוקם לזכר בנה האהוב גבריאל שנפטר ממחלת האיידס בשנת 1988.
הבסיס לבניית האתר ותכנונו, היה החזון להקמת בית תרבות ומרכז לחיי רוח וחברה לכל תושבי האזור.
בבית גבריאל אולמות קולנוע ותיאטרון, ספרייה, גלריה לתערוכות, מרכז צעירים, אמפי דשא להופעות ענק באוויר הפתוח , חדר השלום בו אושררו הסכמי השלום בין ישראל לירדן לאחר שנחתמו בערבה.

מאז חנוכתו התקיימו בבית גבריאל מספר רב של כנסים, סמינרים וסימפוזיונים מקומיים, אזוריים ובינלאומיים. במתחמים השונים מוצגות תערוכות ציור, פיסול, צילום ואמנות, ואולמות התיאטרון, הקולנוע והאמפיתיאטרון מארחים עשרות מופעי שירה, מוסיקה, דרמה ומחול.
בחודש אוקטובר יארח "בית גבריאל" את פסטיבל "לילות האהבה בכנרת", המזמין להתרפק על מוזיקה ישראלית במיטבה, הופעות חיות באחד הלוקיישנים הכי יפים שיש  בארץ.
הפסטיבל ממשיך את מסורת פסטיבל “ליל אהבה בצמח” המיתולוגי והאהוב, שהתקיים בשנות השמונים והתשעים באמפי צמח על שפת הכנרת והיה לאחד מאירועי המוזיקה הגדולים בישראל.

פרטים באתר הארוע

שוק איכרים בבית גבריאל
שוק איכרים בבית גבריאל | צילום: גלית קידר

 

דרום הכנרת, ומועצת עמק הירדן, פתחה את הדלת ב-8.10 לכ-5000 מפונים מהדרום והצפון ובמשך 10 חודשים מספקת לכולם את כל הנדרש, אפילו הקמת בית ספר במיוחד לצורך זה. באזור היו מעט מאוד אזעקות, ותושבי האזור קוראים לציבור הישראלי להגיע ולתמוך בעסקים שלאט לאט מנסים לחזור ולשקם את המקום והתיירות. הכנרת יפה מתמיד, במיוחד שאין תיירות מבחוץ.
אתר המועצה המקומית, מעלה מידי יום מגוון אירועים לכל המשפחה, מוזמנים לעקוב ולהגיע.

* גלית קידר הייתה אורחת של מועצה אזורית עמק הירדן