שומרים על הכדור (גם בחופשה) - 7 מקומות אירוח ידידותיים לסביבה

לרגל ועידת האקלים הבינלאומית שנפתחה היום בשארם-א-שייח, קבלו שבע המלצות על אתרי לינה ירוקים במיוחד

מצפה הימים, צילום וסטיילינג- לינוי ודרור (8)

יותר ויותר מטיילים מחפשים לטייל בצורה מקיימת, מודעת ואחראית לסביבה ויותר ויותר מקומות אירוח מבינים את החשיבות בשמירה על כדור הארץ ומתאימים את עצמם למציאות המשתנה. גם בפלטפורמת חיפוש הלינות Booking.com הבינו את הצורך של המטיילים למצוא בקלות אפשרויות תיירותיות שמעודדות קיימות והם השיקו  את תווית 'תיירות ידידותית לסביבה'. התווית מאפשרת לאורחים לזהות מגוון גדול יותר של מקומות אירוח ידידותיים לסביבה בכל יעד שירצו להגיע אליו, והכל בצורה שקופה, עקבית וברורה. התווית מופיעה בצורת אייקון של עלה בצבע ירוק בעמודים של מקומות אירוח שמשתתפים בתוכנית 'תיירות ידידותית לסביבה'. 

לכבוד ועידת שינויי האקלים הבינלאומית של האו"ם חיפשנו ובחרנו שישה מקומות אירוח (מלונות, צימרים, אכסניות וחדרי אירוח) בארץ ובעולם שמקדמים קיימות.

 

מלון 'מצפה הימים', ראש פינה

מלון 'מצפה הימים', הייחודי מקבוצת מלונות Isrotel Exclusive, הידוע בזכות הספא שלו, הוא אחד מהמלונות האקולוגיים הראשונים בישראל. בסוף שנת 2009, אף קיבל מהמשרד הישראלי לאיכות והגנת הסביבה, מכתב הערכה למלון ירוק, המציין את דרכו והתנהלותו הייחודית של המלון תוך ציון ערכי שמירת איכות הסביבה.

במצפה הימים פועלת אחת מהחוות האורגניות המגוונות בעולם. בשטח החווה המשתרע על פני כ- 150 דונם ישנם גידולי פירות, ירקות, דיר, רפת, לול ומחלבה, כאשר ההדברה בחווה מתבצעת רק באמצעות שיטות טבעיות ומסורתיות. מרעה העיזים, הכבשים והפרות של המלון הוא מרעה חופש. מסעדות המלון (הצמחונית והבשרית) עושות שימוש קבוע ביבול הגידולים העונתיים של החווה האורגנית, המחלבה ומשק החי ומגישות מוצרים טריים בעונתם, על פי קונספט Farm to table. תנובת החווה משמשת ליצירת שפע של מוצרים טבעיים ושאריות המזון אינן נזרקות אלא מופנות למשק החי וליצירת קומפוסט בתהליכים טבעיים.

בנוסף קיימים במלון מתקנים לאנרגיה סולארית ומערכת למערכת איסוף מי גשמים למאגר מים מרכזי, מים אלה מנוצלים לחקלאות ולנוי. זרימת המים בבריכות בתעלות, משמשת בקיץ לצינון האוויר.

0003 Assaf Pinchuk Photography
לוחות סולאריים במלון מצפה הימים. צילום: אסף פינצ'וק

מלון אילון, קיבוץ אילון (גליל מערבי)

מלון אילון, מרשת מלונות מטיילים, מגדיר את עצמו כמלון סביבתי ופועל רבות לאחרונה כדי לייצור סביבת אירוח ירוקה. במלון הפסיקו להשתמש בכלים חד פעמיים, מדייקים בתפריטי הארוחות על מנת לא לייצר פסולת ולזרוק כמויות של אוכל, עברו לאנרגיה ירוקה, כמו למשל מעבר למזגנים שפועלים על אנרגיה נמוכה או החלפת כל המנורות למנורות שצורכות פחות אנרגיה, עברו לדיספנסרים בסבונים וכו (כדי להפחית שימוש בבקבוקונים ופלסטיק), מפרידים אשפה, ולקחו אמן שמתמחה בפסולת ממוחזרת ויצרו עימו מתקנים לילדים מעצים ופסולת ממוחזרת.

מלון אילון
גן שעשועים מעצים ופסולת ממוחזרת במלון אילון מרשת מלונות מטיילים

אירוח קיבוץ לוטן

קיבוץ לוטן שוכן בערבה הדרומית, כ50 ק"מ מאילת ומושתת על ערכי היהדות הרפורמית, ציונות ואהבת הארץ לצד אקולוגיה.  זהו קיבוץ ירוק ומתקיימים בו פרויקטים אקולוגיים וחינוכיים בין לאומיים בהם שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ובנייה בחומרים ממוחזרים, כל זאת דרך הקמפוס האקולוגי. בלוטן תמצאו חדרי אירוח המציעים חוויה מדברית אקולוגית, החדרים מצופים טיח בוץ אומנותי וארוחת הבוקר מוגשת באריזה ידידותית לסביבה.  המטיילים הלנים בלוטן נהנים מההיצע האקולוגי של הקיבוץ כמו למשל  ה'אקו כייף' -גן שעשועים שכולו מחומרים ממוחזרים, גינות אורגניות, מתחמים של בניה בבוץ, עמדות הדגמה של מערכת ביו-גז, וקומפוס, את הסופר פוד טראק ובית התה הסולארי, האורחים יכולים גם  להתנסות בבניה בבוץ, ולשמוע הסברים על הגינה האורגנית ועל הכנת קומפוסט. 

תיירות לוטן
חדר אירוח בקיבוץ לוטן. צילום באדיבות קיבוץ לוטן

הבית של נעמי - מושב רמות

צימר הבית של נעמי ממוקם בלב הנוף הפסטורלי של מטעי התמרים והמרחבים הפתוחים במושב רמות. מקום האירוח משקיע מאמצים רבים בהענקת חווית אירוח ידידותית לסביבה עבור אורחיו, ביניהם: שימוש במקלחות ואסלות חסכוניות במים, התאורה במקום מופעלת על ידי נורות LED ידידותיות לסביבה, לא משתמשים בכלים חד פעמיים, לא משתמשים בבקבוקוני פלסטיק חד-פעמיים לשמפו, למרכך ולסבון רחצה

קיימת אפשרות לוותר על שירות ניקיון יומי ואפשרות לשימוש חוזר במגבות ועוד. כמו כן, מקום האירוח משקיע אחוז מסוים מהרווחים שלו בפרויקטים שקשורים לקהילה או לאיכות הסביבה. 

כתבות נוספות ב- Mood

 

Koukoumi Vegan Boutique Hotel - מיקונוס, יוון

אנו מרה (Ano Mera) הוא כפר קטן ושקט שנמצא בלב האי מיקונוס. בכפר נמצא גם המלון הטבעוני הראשון והיחיד ביוון, Koukoumi Vegan Boutique Hotel. אי אכילת בשר או הפחתה באכילת בשר תורמת אף היא לקיימות, היות ותעשיית הבשר גורמת לסדרה של מפגעים סביבתיים חמורים.

במלון משלבים אלמנטים של קיימות בכל תחום אפשרי - בסוויטות, שמעוצבות באלגנטיות ובצבע לבן בהתאם למסורת היוונית, יש מזרנים שעשויים מסיבי קוקוס ואצות, ובמלון משתמשים בדודי שמש סולאריים לחימום המים. בספא המרגיע ובמרכז הכושר יש מוצרי קוסמטיקה אורגניים עם סימון פיקוח רשמי, כאשר כל מוצרי הפרימיום האלה הם גם 100% טבעוניים ומיוצרים ללא ניצול בעלי חיים. פילוסופיית הקיימות מתבטאת גם במסעדה הטבעונית של המלון, שבה אפשר ליהנות מארוחת ערב טעימה עם מנות משובחות מהצומח, שמשלבות טעמים ים-תיכוניים ויפניים נהדרים.

Ux Koukoumi Vegan Boutique Hot
טבעונים ונהנים במלון Ux Koukoumi

 

Magical Pond - פינלנד

במקום האירוח Magical Pond שנמצא בקרבת אתר הסקי רוקה (Ruka), תוכלו לבלות לילה קסום באיגלו, כמעט מתחת לכיפת השמיים ואם יהיה לכם מזל תוכלו לצפות בזוהר הצפוני. במלון זה לא רק שתתקרבו לטבע אלא גם תעזרו לשמור עליו. 100% מהחשמל מיוצר מאנרגיה מתחדשת, המקלחות והאסלות חסכוניות במים ולא תראו פה שום פלסטיק חד-פעמי – אפילו לא בחדרי הרחצה. 

Magical Pond
מאה אחוז אנרגיה מתחדשת. Magical Pond

Banana Farm Eco Hostel
Banana Farm Eco Hostel

 

Banana Farm Eco Hostel - טנזניה

מקום האירוח Banana Farm Eco Hostel נמצא בארושה שבצפון טנזניה. זוהי אכסניה אקולוגית המשתמשת ב-100% אנרגיה מתחדשת, כ-80% ממנה מיוצרים בחווה עצמה. רוב התאורה במקום האירוח מופעלת על ידי נורות LED חסכוניות, אין שימוש בכלים חד פעמיים, רב האוכל אורגני ומגיע מתוצרת מקומית ואחוז מסוים מהרווחים מושקע בפרויקטים שקשורים לקהילה או לאיכות הסביבה

האכסניה, שנמצאת ממש באמצע מטע הבננות, מהווהנקודת יציאה מעולה לטיולי הליכה ואופניים בסביבה שופעת בצמחייה.