בין שקיעה לזריחה – המלצות לחופשה משפחתית הפוכה בערבה

סדנאות שונות, ספארי, סיורים מיוחדים, עקרבים, כוכבים, עששיות והמון טבע. אבנית סטרולוב ליקטה את כל מה שיש לערבה להציע בלילות הקיץ

שקיעה בפארק תמנע
בין שקיעה לזריחה בערבה | צילום: אבנית סטרולוב

את החופשה השנתית שלנו, בחודש אוגוסט החם בחרנו לעשות, תאמינו או לא, בערבה.

כן כן, בחודש הכי חם בשנה הגענו אל המדבר, מתוך כוונה לעשות חופשה הפוכה – במהלך היום לנוח, לרבוץ במזגן או לכל היותר ללכת לבריכה, ודווקא בשעות בין הערביים, הערב ואפילו הלילה, לצאת לטיולים וליהנות ממה שיש למדבר להציע. כך מצאנו את עצמנו מגלים את כל האטרקציות המקומיות בין השקיעה לזריחה.

מלון מטיילים בלוטן
מלון מטיילים בלוטן | צילום: אבנית סטרולוב

 

איפה ישנים בערבה?

אנחנו ישנו במלון מרשת מלונות מטיילים שנמצא בקיבוץ לוטן. קיבוץ לוטן ממוקם בערבה הדרומית, כ-35 דקות נסיעה מאילת.

רשת מלונות מטיילים, כשמה כן היא, מציעה פתרונות אירוח מעולים ושווים לכל כיס למי שרוצה לטייל בסביבה. לצערי, בשל המצב הבטחוני, מרבית סניפי הרשת סגורים כעת, שכן הם ממוקמים בצפון הארץ, ומלון לוטן המדברי הוא היחיד שפתוח כעת.

החדרים במלון מרווחים ומתאימים לזוג +2. קיימים גם חדרים גדולים יותר, למשפחות גדולות. המלון כולו בנוי בצורה אקולוגית, בצבעי מדבר, עם טיח של בוץ על המבנים מבחוץ, ופינות רביצה יפהפיות מחוץ לחדרים. הקבלה היא בעצם משאית, ובין החדרים פזורים ערסלים, פינות ישיבה ופינות פיקניק. במרחק של 3 דקות הליכה ממוקמת בריכת קיבוץ לוטן הפתוחה גם לשימוש אורחי המלון.

מול המלון נמצא מתחם האקו כיף. מדובר במתחם אקולוגי, בו ניתן למצוא מבוך וגן משחקים צבעוני, גינות אורגניות ופינות ישיבה מוצלות. במרכז האקולוגי מתקיימים סיורים וסדנאות. בנוסף, במהלך חודש אוגוסט מתקיימים במקום ארועים בערב ובלילה וביניהם קומזיצים, סיורי עששיות ומסיבה משפחתית. ארוחת הבוקר של המלון מוגשת במתחם האקו כיף.

ארוחת הבוקר במלון מטיילים בלוטן
ארוחת הבוקר במלון מטיילים בלוטן | צילום: אבנית סטרולוב
מתחם האקו כיף
מתחם האקו כיף בלוטן | צילום: אבנית סטרולוב

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

 

סיור עקרבים בקיבוץ קטורה 

בשעות הערב והחשיכה, יצאנו להכיר את כל הטוב שיש לערבה להציע. הצטרפנו לסיור עקרבים בקיבוץ קטורה. הצטיידנו בפנס אולטרא סגול, ונעליים סגורות ויצאנו לדרך. העקרבים זורחים באור האולטרא סגול, והוא לא מאיים עליהם. מאחר וזו עונת הרבייה, הצלחנו לראות לא מעט עקרבים, החל מגדולים במיוחד ועד לתינוקות. במהלך הסיור סיפרו לנו המדריכים על המינים השונים של העקרבים, על חיי הלילה של העקרבים ועוד.

מתי: ימי שלישי וחמישי לאורך כל חודש אוגוסט בשעה 20:00

מיקום: קיבוץ קטורה

עלות: 45 ש"ח לאדם

סיור עקרבים בקיבוץ קטורה
סיור עקרבים בקיבוץ קטורה | צילום: אבנית סטרולוב

 

מבשלת בירה Beertzinut  - לילה בירצינות

אחרי הסיור קפצנו לבקר את מתושלח, עץ התמר העתיק ביותר בעולם. מדובר בזרעי תמר שנמצאו באזור ארמון הורדוס במצדה. בדיקות מעבדה מצאו כי מדובר בזרעים בני כ-2000 שנים. הגלעין הונבט וכיום ניצב בגאווה עץ תמר במקום.

מרחק הליכה קצר, והגענו אל מבשלת בירצינות, שנוסדה ב-2013 בקיבוץ קטורה, ומייצרת בירות זוכות מדליות בטעמים מיוחדים בלב המדבר. בין הטעמים אפשר למצוא בירת תמרים בשם "קול מג'הול", בירה בטעם משמש ועוד.

בלילות חודש אוגוסט המבשלה עורכת סיורים מודרכים בימי שני בשעה 20:00, ובימי חמישי בין השעות 19:00-22:00, בנוסף לסיורים מתארחים במקום בימי חמישי דוכני מזון.

עלות: 35 ש''ח למשתתף

מבשלת בירה Beertzinut
מבשלת בירה Beertzinut | צילום: אבנית סטרולוב

 

בילוי בפאב או סרט לאור ירח בקיבוץ גרופית

בקיבוץ גרופית ממוקם פאב התצפית. זה אינו פאב רגיל. מדובר במן הכלאה בין עגלת קפה (כן, נכון, אנחנו אוהבים עגלות קפה!) ובין פאב. הפאב פרוש על מדשאה גדולה, תחת כיפת השמיים ואל מול הרי אדום. אווירה קהילתית, עם אנשים חמים ומשקאות צוננים.

מדי יום חמישי נפתח הפאב החל משעה 21:00 למשקאות, נשנושים ואפילו ריקודים.

ביום ב', 20/8/2023 בנוף לכל מה יש לפאב להציע, תגיע למקום גם פודטראק בשרית, ויוצגו בפאב 2 סרטים תחת כיפת השמיים על מסך לד ענק, בשעה 19:30 הסרט אלמנטלי ובשעה 21:30 הסרט וונקה.

מתי: יום ב, 20.8.24, 18:30

היכן: התצפית, קיבוץ גרופית

עלות: עבור סרט אחד 20 ש"ח לילד, 30 ש"ח למבוגר

טלפון למידע:  054-5640302

פאב התצפית בגרופית
פאב התצפית בגרופית | צילום: אבנית סטרולוב

 

טיולי שקיעה בפארק יפהפה  כמו בארה"ב – פארק תמנע

בתור טיילים, לא רצינו לוותר על מסלולים בטבע על אף החום, והפתרון המושלם שמצאנו לכך הוא טיולי שקיעה בפארק תמנע.

הצטרפנו לטיול מודרך אל הקשתות הגדולות. מדובר במסלול הליכה רגלי, בדרגת קושי לא קשה (הילדים אמרו שהיה קל, אני פחות התאמתי להגדרה הזו). במהלך הטיול מגיעים אל הקשת הגדולה, אחת מהנקודות המפורסמות בפארק. אל הקשת עולים באמצעות יתדות. ממרום הקשת נמתח נוף מרהיב, מכאן יורדים בסולם אל תוך נקיק. בהמשך מגיעים אל מכרות הנחושת העתיקים, בהם הילדים לא הפסיקו לזחול ולהשתעשע.

בסיומו של הסיור מגיעים אל אגם תמנע, בשעות הכי יפות שלו. כאן הילדים מוזמנים למלא חול צבעוני. בתום הסיור אפשר לאכול במסעדה שנמצאת על שפת האגם.

מתי: מדי ימי שישי 2.8, 9.8, 16.8, 23.8, 30.8

מחיר: 59 ש''ח למבוגר, 49 ש''ח לילד.

הקשת הגדולה בתמנע
הקשת הגדולה בתמנע | צילום: אבנית סטרולוב

 

בנוסף לטיול אל הקשתות, מציעים בפארק עוד מגוון אפשרויות טיול, גם בשעות הנעימות. ניתן להצטרף לטיול אל "סודות הנחושת", שעובר בין הפירים והמחילות ששימשו בעבר לכריית נחושת.

אפשרות נוספת היא להצטרף לסיור עששיות, שמתקיים מדי יום ג'-ה' ועובר בין אתרי הפארק בחשיכה, כשהם מוארים באופן מיוחד. בדרך עוברים ליד הפטריה, עמודי שלמה ועוד.

עלות סיורי העששיות היא 59 ש"ח לילד, ו-69 ש"ח למבוגר.

החודש מתקיים מטר המטאורים, ובפארק תמנע ניתן להצטרך לסיור כוכבים, הכולל הסברים על הכוכבים, תצפית בטלסקופים, וכמובן צפיה המטר. הסיור מתקיים מספר פעמים בשבוע, ועלותו 109 ש"ח.

סיור עששיות בפארק תמנע - ארכיון פארק תמנע
סיור עששיות בפארק תמנע | צילום: ארכיון פארק תמנע

 

גשש בלש – חיי המדבר הקדומים

במרכז סיאל, העוסק בשימור מיומנויות קדומות מציעים מגוון סדנאות ערב בנות שעה וחצי, המתקיימות במדבר ועוסקות בתחומים כגון גששות, אש קדומה ועוד.

הצטרפנו אל סדנת אש קדומה. במהלך הסדנא למדנו להכיר חומרים שונים בטבע ודרכים להדלקת אש ממש כמו פעם, כמו מקל ואבני צור.

בנוסף ניתן להצטרף לסדנת גששות בה לומדים להכיר עקבות של בעלי חיים ויוצאים אל המדבר למצוא אותן או סדנת אבני צור.

מתי: ימי שלישי עד שבת, ביתר הימים בתיאום מראש, בשעה 18:30.

עלות: 90 ש''ח למשתתף.

לפרטים והרשמה: בן פריטל 053-6282481

סדנת אש קדומה.
סדנת אש קדומה | צילום: אבנית סטרולוב

 

ספארי זריחה - חי בר יטבתה

לא רבים מכירים את החי בר שביטבתה. מדובר בשמורת טבע שמשמרת חיות בר נדירות הנמצאות בסכנת הכחדה.

בשמורה ניתן למצוא ראמים, יענים, צבאים, ערודים, דישונים ועוד. החיות בשמורה משוחררות בתוך הנוף המדברי המתאים להם, ואנו האנשים נוסעים במכונית ביניהן.

ביקור בחי-בר מתאים בכל שעות היום, שכן מדובר בנסיעה ברכבנו הממוזג. עם זאת, במהלך חודש אוגוסט, יתקיימו בשמורה מספר סיורי ספארי זריחה, בשעה 06:00 בבוקר, שכוללים גם האכלה של החיות. בנוסף יתקיימו סיורי "מאחורי הקלעים בשקיעה", שכוללים הצצה אל עולם המטפלים בחיות הבר בשמורה, ביקור בגרעין הרבייה של הנשרים והסברים אודות שחרור חיות הבר בטבע.

מתי: ספארי זריחה - ימי שלישי 20.8, 27.8 בשעה 6:00

ספארי שקיעה: ימי רביעי 21.8, 28.8. בשעה 19:00

מחיר: 28 ש''ח למבוגר, 14 ש''ח לילד, חינם למנויי מטמון

ספארי זריחה - חי בר יטבתה
ספארי זריחה בחי בר יטבתה | צילום: אבנית סטרולוב

 

איפה אוכלים בערבה?

בקיבוץ יהל ניתן למצוא את סויה, סושי בר במדבר, מסעדה משפחתית המנוהלת ע"י השף צביקה קליין. כאן מגישים רולים של סושי מיוחדים. אם אתם לא מחובבי הסושי תמצאו פה גם טוסטים וסלטים, אבל האמינו לי, הסושי כאן הוא האטרקציה המרכזית.

לפרטים והזמנות 052-5269877

סויה, סושי בר במדבר,
סויה, סושי בר במדבר | צילום: אבנית סטרולוב

 

אפשרות נוספת היא לעצור בפונדק יטבתה. הפונדק המיוחד מגיש בנוסף לברז השוקו המפורסם, שפתוח בימים א'-ה' עד השעה 16:00 גם ארוחות קלות עד מלאות (בשריות) וגם ארוחות חלביות.

גם אם אתם לא רעבים, שווה לעצור כאן שביל הגלידה המיתולוגית או בשביל המשקאות החדשים המיוחדים כמו המורינגה, משקה מושחת במיוחד, המכיל 6 שכבות שונות הכוללות אייס שוקו, שברי עוגיות, קצפת, אייס קפה, קרם טופי ועוד. אם אתם כבר עוצרים כאן, שווה לבקר במרכז המבקרים (הוא ממוזג!)

משקה מושחת בפונדק יטבתה
משקה מושחת בפונדק יטבתה | צילום: אבנית סטרולוב

 

בלחם עומר הממוקם בצוקים מציע מגשי ארוחות בהזמנה. אנחנו לקחנו מגש ארוחת בוקר משפחתי ואכלנו בטבע. אפשרות נוספת היא להצטרף לסדנת מחמצת וארוחה בשקיעה, שכוללת למידה תיאורטית ומעשית, ארוחה מלאה ואפילו "גור מחמצת" הביתה.

לפרטים והזמנות 052-5848907

מגש ארוחת בוקר משפחתי בלחם עומר
מגש ארוחת בוקר משפחתי בלחם עומר | צילום: אבנית סטרולוב

 

עוד נקודת עצירה מרתקת היא בסילאניה שבקיבוץ סמר. קיבוץ סמר ידוע בשל התמרים האורגנים המיוחדים שלו. כאן בסילאניה תמצאו מגוון פריטים על טהרת התמרים, ובמיוחד סילאן בטעמים שונים, שכן מייצרים כאן (ממש כאן, במקום) סילאן זני מזנים שונים של תמרים.

פתוח בימים א'-ה' 09:17:00, ימי ו' 10:00-14:00 ובשבתות 12:00-17:00.

לפרטים נוספים: 053-4371838

***

במהלך חודש אוגוסט מתקיימים בערבה הדרומית ובערבה התיכונה עוד מגוון אירועים בשעות אחר הצהרים, הערב, הלילה והזריחה, כחלק מאירועי "לילות קיץ בערבה".

* הכתבת הייתה אורחת של תיירות הערבה.

סילאניה שבקיבוץ סמר
סילאניה שבקיבוץ סמר | צילום: אבנית סטרולוב