הדרך ארוכה ומתפתלת: 5 עצירות לטיולים בסמוך למחלפים של כביש 6

יצאתם לטיול משפחתי והדרך ארוכה ומתמשכת? אבנית סטרולוב עצרה ב-5 מחלפים ואספה 9 הצעות לפיקניק, טיול, מעיין או תצפית בצמוד לכביש 6, הכביש הכי עמוס במדינה

מעיין אלרואי
מעיין אלרואי | צילום: אבנית סטרולוב

"דרך יצחק רבין", כביש "חוצה ישראל" או פשוט כביש 6 הוא אחד מעורקי התחבורה המרכזיים של מדינתנו הקטנה. מדי יום מתנקזות לתוכו למעלה מ270,000 מכוניות. כביש 6 קיצר לנו את המרחקים ממקום למקום, אך עדיין כאשר יוצאים לנסיעות ארוכות חשוב לעצור ולהתרענן.

התרעננות לא חייבת להיות עצירה של 5 דקות בתחנת דלק. לכביש 6 מחלפים רבים, ולא רחוק מן המחלפים מחכים לכם עולם ומלואו אשר שיאפשרו לכם פיקניק משפחתי נוח, טבילה מרעננת במעיין, מסלול הליכה קצר או תצפית.

1. מחלף בית שערים – מעיין אלרואי או פסל אלכסנדר זייד

מעיין אלרואי הוא עצירה מושלמת למשפחות, וזאת מפני שתוכלו לשלב כאן הכל – עצירה לפיקניק, טבילה במעיין ואפילו מוזיאון רכבות פתוח וחינמי, בו הילדים לא רק יכולים לגעת, אלא ממש מוזמנים לטפס ולשחק.

המעיין ממוקם קרוב ליישוב אלרואי, והוא נובע כל השנה. מימיו צלולים וקרירים, ויש בו גם איזור עם מים רדודים שמתאים מאד לילדים. בשבתות אפילו תמצאו כאן עגלת קפה וג'חנון.

אחרי שטבלתם במעיין, המשיכו מאחוריו ותגיעו אל אפיק של נחל הקישון.

לאחר שסיימתם עם החלק של המים (או לפני), לכו בעקבות פסי הרכבת שעל הרצפה ותגיעו אל פארק הקטר. כאן תמצאו דגמים שונים של רכבות, קטרים, טרקטורים ועוד.

ווייז: מעיין אלרואי

תחנת אלרואי.
תחנת אלרואי | צילום: יעקב שקולניק. ארכיון הצילומים של קק"ל

 

פסל אלכסנדר זייד

אם אתם מחפשים עצירה קצרה יותר, תוכלו לקפוץ במרחק נסיעה קצר מאד מהמחלף אל פסלו של אלכסנדר זייד. פה מחכה לכם תצפית מהממת אל עמק יזרעאל. בדרככם אל מעלה הגבעה בה מוצב הפסל תפגשו עתיקות. עתיקות אלו הן חלק מגן לאומי בית שערים.

בראש הגבעה ניצב בגאון השומר אלכסנדר זייד, ממקימי ארגון "השומר", וכן הארגונים "בר גיורא" ו"אגודת השומרים" על סוסו. ליד הפסל יש מסבירן קולי.

ווייז: פסל אלכסנדר זייד

פסל אלכסנדר זייד
פסל אלכסנדר זייד | צילום: אבנית סטרולוב

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

2. מחלף עין תות – נחל תות, יער חגית

ידעתם שיש בארץ לפחות 3 מעיינות המכונים עין תות? אחד מהם נמצא בסומך למחלף תות, והוא זה שהעניק למחלף את שמו. עין תות הוא אחד מ-4 מעיינות המזינים את נחל תות, נחל איתן הזורם לאורך כל חודשי השנה.

בסמוך למעיין תמצאו את יער חגית, המכונה גם יער חברת החשמל, שהינו יער אלונים. ביער תמצאו שביל חינוכי יפהפה המכונה שביל האנרגיות המתחדשות. בשביל, שהינו סלול ומונגש הציבו קק"ל וחברת החשמל שלטי הסבר המסבירים על מקורות ומשאבי אנרגיה מתחדשים כגון אנרגיה סולארית, אנרגיית מים ועוד.

מן השביל הקצר, שאורכו 250 מטרים תוכלו לראות את תחנת הכוח חגית. השביל מסומן בעיגולים צהובים ועליהם דמות אדם הולך.

אורך השביל כ-250 מטרים. בנוסף תמצאו ביער שולחנות פיקניק רבים ומסלולי אופניים.

אם תמשיכו בשביל היוצא מיער חגית תגיעו אל נחל תות, נחל זורם ומתפתל בין העצים. בנחל תמצאו מפלונים קטנים, צמחית נחלים ואפילו דגים בנחל.

נחל תות - מחלף תות כביש 6
נחל תות | צילום: אבנית סטרולוב
יער חגית
יער חגית | צילום: אבנית סטרולוב

 

3. מחלף שורק – תל גזר ועין ורדא

לא רחוק ממחלף שורק תמצאו רעיון מעולה לעצירה וטיול. אם זמנכם קצר, אני מציעה לכם לבקר רק בתל גזר.

מדובר בגן לאומי שהכניסה אליו ללא תשלום. באתר תמצאו עתיקות, תצפיות ואמת מים מדהימה. כל זאת בין שבילים מוסדרים ונוחים. המסלול באתר הוא מעגלי. בתחילת המסלול תמצאו דגם של "לוח גזר". הלוח המקורי אגב נמצא בכלל במוזיאון בטורקיה. בהמשך תעברו במפעל המים, בגשר עץ ובעתיקות המגדל הכנעני והשערים שהיו חלק מחומת הישוב.

הכניסה למפעל המים מהווה אטרקציה בפני עצמה. מדובר בנקבה חשוכה שאליה מובילות כ-180 מדרגות. האמה עצמה חשוכה ולכן יש להגיע עם פנס. אם תהיו בשקט, וגם אם לא, תוכלו לשמוע את העטלפים קוראים.

ווייז: תל גזר

שעות פעילות: מדובר באתר פתוח, אך עם זאת השהיה בלילה אסורה.

תל גזר
תל גזר | צילום: אבנית סטרולוב

 

עין ורדא

אם יש לכם זמן, אל תוותרו על ביקור וטבילה בעין ורדא. המעיין ממוקם ממש בסמוך לתל גזר. למעשה, יש שביל הליכה מן התל אל המעיין. אם אתם עם רכב שטח, תוכלו להגיע ממש עד למעיין עצמו. אם לא, עשו כמוני, סעו עם רכבכם עד אשר הוא לא יוכל לעבור יותר, שם תחנו את רכב בצד ותמשיכו ברגל.

המעיין היפהפה נובע לתוך בריכה עגולה. שפת המעיין מזכירה באר ויש משטח בטון שאפשר לשבת עליו ולטבול את הרגלים במים. מאחורי המעיין סבך קנים וניתן לראות את המים זורמים בינות לקנים.

גובה המים משתנה בהתאם לגשמים. בחורף עומק המעיין מגיע ל-2 מטרים.

ווייז: עין ורד (המעיין) – ורדא

עין ורדא
עין ורדא | צילום: אבנית סטרולוב

 

4. מחלף ענבה – פארק קנדה אילון

פארק קנדה ממוקם בין שער הגיא למחלף לטרון. גודלו כ- 12,000 דונמים ותמצאו בו עצירה מושלמת לטיול או לפיקניק. הפארק קרוי פארק איילון בשל עמק איילון הסמוך לו, וכן פארק קנדה כאות תודה ליהדות קנדה שתרמה להקמתו וקיומו.

בפארק ניתן למצוא עתיקות רבות, שבילי אופניים, פינות פיקניק רבות, בוסתנים, מעיינות, מבצר צלבני ומערות. הפינה האהובה עליי ביותר בפארק היא האגם המלאכותי.

תוכלו לבחור בין מספר אפשרויות טיול. ההמלצה שלי היא על שביל עמק המעיינות. מדובר בשביל קצר באורך של 1.5 ק"מ בסימון שבילים ירוק. לאורך המסלול תפגשו עצי פרי רבים, עתיקות חקלאיות ואמת מים מהמאה ה-3 שהובילו מים לעיר אמאוס – ניקופוליס.

ווייז: פארק איילון

שעות פעילות: שערי הפארק פתוחים בין השעות 05:30-19:00

פארק איילון
פארק איילון-קנדה | צילום: אבנית סטרולוב

 

5. מחלף קרית גת – בית גוברין

טיול בפארק לאומי בית גוברין מתאים בכל עונה. הפארק, המכונה "ארץ אלף המערות", מושלם לטיול בחורף, כאשר המערות מהוות מסתור מהגשם, ועוד יותר מושלם בקיץ, כשאפשר לברוח מהחום שבחוץ אל המערות הקרירות והנעימות.

כאמור, בפארק ניתן למצוא שפע של מערות, ויש אפילו שביל נגיש, המוביל אל מערת הפעמון. אם יהיה לכם מזל, תכו לראות סנפלינג מראש המערה.

ווייז: גן לאומי בית גוברין

עלות: 28 ש"ח למבוגר, 14 ש"ח לילד. חינם למנויי מטמון

שעות פעילות: א'-ה' ושבת 08:88-17:00, ימי שישי 08:00-16:00. בשעון חורף האתר נסגר שעה מוקדם יותר.

בית גוברין
בית גוברין | צילום: רחלי לייזרוביץ

 

חורבת עתרי

אפשרות טיול נוספת וחינמית היא ביקור בחורבת עתרי. החורבה ממוקמת בפארק עדולם.

תוכלו להתחיל את הביקור בפיקניק קצר בשולחנות קק"ל המוצבים במקום, ומשם לנסוע עד לשביל המוביל לחרבת עתרי. כאן תמצאו שביל קצר, באורך של כ-800 מטרים שלאורכו פזורות תצפיות, מערות ועתיקות, ולצידן שלטי הסבר. גולת הכותרת הוא אתר ארכיאולוגי ובו חורבות של כפר שלם מימי בית שני. ניתן לטייל בין החורבות ולהיכנס למערות שבמקום.

ווייז: חורבת עתרי

חורבת עתרי
חורבת עתרי | צילום: אבנית סטרולוב