חלמוניות או לא להיות: 3 מסלולים בעקבות פריחת החלמוניות בנגב

הצבע הצהוב ליווה אותנו כל השנה וכעת הוא צובע גם את הטבע. מזג האוויר הסתווי מביא איתו משב רוח מרענן לנגב ויחד איתו את פריחת החלמוניות היפהפייה שהחלה ממש לאחרונה. זהו הזמן המושלם להדרים לאזור הר הנגב והנגב הצפוני ולהנות ממסלולי טיול מדבריים

פריחת החלמוניות בשמורת טבע חלמונית רכס בוקר
פריחת החלמוניות בשמורת טבע חלמונית רכס בוקר | צילום: גל ביסמוט, רשות הטבע והגנים

מסלול באזור ירוחם:

שם המסלול: שמורת חלמוניות ירוחם

איך מגיעים: "שמורת חלמוניות ירוחם" בוייז או בגוגל מפות. כ-2.5 ק"מ מדרום לירוחם על כביש 204.

פירוט המסלול: מחניון הרכבים צועדים רגלית בשביל המסומן בכחול, וממשיכים איתו כאשר הוא מתעקל שמאלה. השביל ממשיך באפיק היבש ולאחר כחצי קילומטר מתעקל ימינה. שם תראו שלט שמכווין לחלמוניות, ומכאן אתם יכולים לשוטט על הגבעות ולחפש חלמוניות. בד"כ המקבצים המרשימים הם על המדרון הדרומי (השמאלי).  הדרך חזרה היא באותה הדרך. ניתן גם לפנות לשביל השחור וללכת כמה עשרות מטרים לעוד מקבץ יפה ומרשים של חלמוניות. שימו לב לא לעלות לרכס, שכן מדובר בשטח אש, הפעיל בזמנים אלו גם בסופי שבוע.

מה עוד בסביבה: אגם ירוחם. במהלך חוה"מ סוכות יערך בפארק אגם ירוחם, צפרתון קק"ל ופעילויות של עמותת התיירות ירוחם

המידע באדיבות אבישי אפרת, the whitehill guesthouse, ירוחם

פריחת החלמוניות בירוחם
פריחת החלמוניות בירוחם | צילום: אסף טמיר

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

חלמוניות באזור שדה בוקר:

שם המסלול: חלמוניות ברכס בוקר

איך מגיעים: כותבים בווייז - "שמורת חלמוניות רכס בוקר", שמורה חדשה שהוכרזה השנה. 

חלק מהדרך אפשר לעשות ברכב פרטי, כל אחד ויכולותיו. בסמוך לעץ שיטה בודד רשות הטבע והגנים סידרה חניה ארעית, מכאן מתחיל המסלול הרגלי. סימון השבילים הוא שחור ובחלקו הוא מעגלי, אבל מה שחשוב זה להגיע לחלמוניות, ואותן תתחילו לראות כבר אחרי 300 מטרים מתחילת ההליכה.

פירוט המסלול: מעץ השיטה הבודד, תחתיו אפשר להתחיל בקפה ולהנות לרגע מהמפתח המרשים של נחל בוקר, נלך בסימון השחור אשר יוביל אותנו במהרה אל החלמוניות הרבות.

אחרי 200 מטרים של הליכה כבר תתחילו לראות משטחי סלע גדולים, אלה, מנקזים את מעט הגשם שיורד באזור ישירות לבצלי החלמוניות, שמתעוררות אל מעל הקרקע לבערך שבועיים בשנה. בין משטחי הסלע, חפשו את הנסיכה הצהובה, אשר תופיע במקבצים קטנים או בבדידות בכוכי קרקע קטנים.

ניתן להמשיך על הסימון השחור עד לשיא גובה השלוחה ומשם לרדת חזרה בצורה מעגלית עד לעץ השיטה, נקודת ההתחלה והסיום. אפשר גם לחזור באותה הדרך למי שלא מעוניין לעלות, אך הנוף הנשקף מלמעלה שווה את הסעודה לעיניים, ובדרך אפשר לראות עוד לא מעט מבעלי החיים והצמחים של האזור, מלבד החלמוניות.

מה עוד בסביבה: מבחר קולינרי גדול בשדה בוקר ובמדרשת שדה בוקר. פעילות לכל המשפחה בחוה"מ בצריף בן גוריון בשדה בוקר.

המידע באדיבות: מורה הדרך – עופר לוי

חלמוניות ברכס בוקר
חלמוניות ברכס בוקר | צילום: מיקה גרוס

 

חלמוניות באזור יער להב

שם המסלול: "עמק החלמוניות" בגבעות גורל

איך מגיעים: כותבים בווייז - חניית גבעות גורל. כמה דקות נסיעה מהישוב להבים.

פירוט המסלול: עמק החלמוניות נמצא בשולי יער להב, בגבעות גורל. מהחניון יוצא שביל באורך כמה מאות מטרים, שמגיע לגיא קטן, שם תוכלו לראות מאות חלמוניות הצובעות את העמק בגוונים צהובים, בהרבה נקודות פריחה שונות. החלמוניות פורחות בין שיחים קטנים של סירה קוצנית וצמחי ספר מדבר אחרים. השביל מעגלי וחוזר לנקודת המוצא. אפשר לראות פריחה ממש בקרבת החניון אולם מומלץ לטייל על הגבעות בסביבה ולהנות גם מהנוף המדברי היפה וגם ממקבצים נוספים של חלמוניות.

אפשר להמשיך אל מוקד נוסף של פריחת חלמוניות שנמצא ב"שביל הזהב" שבחורבת אבו חוף.  מדובר במסלול מעגלי קצר העובר לצד מערת מגורים קדומה, גת להפקת תירוש ליין, מחצבה ושרידי קולומבריום. במדרון הסמוך לקולומבריום (מבנה בעל כוכים קטנים לגידול יונים) תפגשו מרבדים מכובדים של חלמוניות.

איך מגיעים: יש להמשיך בכביש 31 מזרחה עוד כ-3 ק"מ ולפנות צפונה (שמאלה) בדרך הסלולה המובילה לעובי יער להב.

מה עוד בסביבה: אתרים מעניינים, חניונים ומסלולי רכיבה ביער להב כדוגמת מרכז ג'ו אלון המציג את המורשת הבדואית.

המידע באדיבות טלילה ליבשיץ, מנהלת מחלקת קהילה ויער במרחב דרום קק"ל

פריחת חלמוניות בגבעות גורל
פריחת חלמוניות בגבעות גורל | צילום: כרמל קמין