משקיעה לזריחה - בואו לגלות מה התחדש במצדה

מצדה הוא אחד האתרים המפורסמים בארץ אשר מהווה סמל לאירועים הקשים שהתרחשו בארץ לאחר חורבן בית המקדש. ערב תשעה באב יצאנו לגלות מה התחדש בו בשנה האחרונה

גן לאומי מצדה
גן לאומי מצדה | צילום: מנו גרינשפן

שנית מצדה לא תיפול?

גן לאומי מצדה מהווה את אחד מסמלי התיירות של ישראל. האירועים שהתרחשו על ההר והממצאים הארכיאולוגים שבו הביאו לכך שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסקו.

מצדה, הוא מבצר עתיק על צוק מבודד בלב מדבר, משקיף ממרומים על ים המלח ועל הנוף המרהיב של מדבר יהודה.

המלך הורדוס הקים בו מצודה מפוארת במבצע הנדסי שאפתני. עשרות שנים לאחר מכן, לאחר חורבן ירושלים בתשעה באב, שנת 70 לספירה, נותרו מנהיג המורדים, אלעזר, ואנשיו מבוצרים במצדה. הלגיון הרומאי צר על המצדה ולאחר קרבות נואשים על חומות המבצר מנהיגי המורדים בחרו להתאבד ולא לסיים את חייהם כעבדים.

שקיעה מעל מצדה
שקיעה במצדה | צילום: רויטרס

השקיעה שירדה על ההר ועל היישוב היהודי, שבירתו ירושלים ובית מקדשו חרבו, תהפוך אלפיים שנה לאחר מכן לסיפור של זריחה ולמיתוס הנושא את הססמא "שנית מצדה לא תיפול"

במאה ה-19 ההר התגלה מחדש על ידי חוקרים ונעשו בו חפירות ארכאולוגיות אינטנסיביות.

התנועה הציונית אימצה את סיפור מצדה כסמל להתחדשות לאומית וריבונות, אך  גם לשאיפה וחתירה עד מוות לחירות. עם השנים המסר של הקנאות והבחירה להתאבד זכה לביקורת והפך לסלע מחלוקת בחברה הישראלית.

מצדה הוכרזה כגן לאומי בשנת 1966. בשנת 2001 הוכרז  גם כאתר מורשת עולמית של אונסקו .

רשות הטבע והגנים השיקה במצדה מספר אופציות חדשות אשר יאפשרו לקהל המבקרים ליהנות מהאתר גם בשעות הפחות חמות של הקיץ.

זריחה במצדה
זריחה במצדה | צילום: מנו גרינשפן

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

 "משקיעה לזריחה" 

בימי שלישי וחמישי, בשעה תשע בערב נערך המופע הלילי החדש, "מצדה משקיעה לזריחה". המופע מוקרן על הצלע המערבית של ההר (מאזור הסוללה עד הארמון הצפוני) ומשלב אמצעי המחשה חדישים: טכנולוגיה מתקדמת של Mapping-Video מהגדולות שנעשו בארץ בשילוב אפקטים ייחודיים של תאורה.

הפסקול המרגש נכתב במיוחד למופע על ידי המוזיקאי שלמה גרוניך ובביצועו משתתפים זמרים רבים, בהם הראל סקעת, לירז צ'רכי ותזמורת ומקהלה סוחפת. כל אלו יחד עם עשרות שחקנים וניצבים מפיחים חיים בסיפורו של הר מצדה ובגיבוריו ההיסטוריים.

המופע מומלץ מגיל 10 ומעלה.

חזיון אור קולי על הר המצדה
חזיון אור קולי על הר המצדה | צילום: רשות הטבע והגנים

 

רכבל לזריחה

אחרי דורות רבים של מטיילים שהתנשפו בדרכם מעלה, משיקה רשות הטבע והגנים את "זריחה לכו-לם" – הפעלת הרכבל של המצדה גם בשעות מוקדמות בבוקר היא הדרך האולטימטיבית לצפות בזריחה מהתצפיות היפות ביותר בישראל.

הרכבל לזריחה יופעל בימי שישי בחודשים יולי-אוגוסט בשעות 04:30, 05:00, 05:30, 06:00, 07:00

זריחה במצדה
זריחה במצדה | צילום: נועה גורדון רשות הטבע והגנים

 

מסלול חדש במצדה - מסלול "אתגר מצדה"

הר מצדה, הממוקם בשוליו המזרחיים של מדבר יהודה, בסמוך לחוף ים המלח, בין סדום לעין גדי – הוא גוש שהתרומם וניתק ממצוק ההעתקים כתוצאה מתהליך גאולוגי. את הניתוק ממצוק ההעתקים, ה"הורסט" של מצדה, אפשר לראות בחלקו הדרומי של ההר.

לאחר עשרות שנים ללא גישה עקב המיקום המאתגר, יצרה רשות הטבע והגנים מסלול הליכה אתגרי על שפת המצוק של מצדה, תוך שימוש בסולמות ומאחזי יד, כאשר ההולכים עליו מחוברים עם רתמה לכבל בטיחות לכל אורכו וחובשים קסדת בטיחות.

המסלול החדש של מצדה יאפשר למבקריו יציאה אל מחוץ לחומה של מצדה וביקור במכלולים ארכאולוגיים נסתרים. פתיחתו היא כחלק מהניסיון של רשות הטבע והגנים לספר את הסיפור המלא של מצדה, שמשתקף בצורה מרהיבה באמצעות המסלול. הרצון לספר סיפור מלא של הקהילה שחיה במקום וסיפור מצדה שרבים מכירים, יצא גם מחוץ לחומות.

מסלול אתגר מצדה
מסלול אתגר מצדה | צילום: אבישג איילון רשות הטבע והגנים

במסלול אפשר לקבל תצפית יפה על המחנות הרומיים – מחנה ז' ומחנה ח' כחלק ממערך המצור הרומי שהוא בן 2,000 שנה, ניתן לראות בצורה ברורה את "הורסט" של מצדה –  אותו תיעוד גיאולוגי לזה שמצדה ניתקה כהר ממצוק העתקים.

בהמשך המסלול עוברים המטיילים מעל שרידי חומה של המלך הורדוס שממש יצאה מחוץ להר ומעידה רבות על אופיו, מגיעים לשרידים של מערה ביזנטית שבה התגוררו נזירים ביזנטים לפני כ-1,500 שנה, עוברים ליד בור מים ומעל מדרגות ביזנטיות שגם הן שרידים, ויש בדרך גם נקודת סלפי מדהימה ותצפיות נוף מרהיבות, כאשר המסלול כולו מתחיל עם תצפית יפהפייה למדבר יהודה ומסתיים עם הנוף המדהים של ים המלח.

מדובר במסלול הדורש הרשמה מראש ופתוח כעת רק בסופ"שים ורק בשעות המוקדמות של הבוקר בשל הטמפרטורות הגבוהות בתקופה זו של השנה.

מסלול אתגר מצדה
מסלול אתגר מצדה | צילום: אבישג איילון רשות הטבע והגנים

 

חניון לילה מצדה מערב

למרגלות ההר פועל חניון לילה מצדה מערב. זהו מתחם רחב ידיים ומאובזר. אפשר ללון בו באוהלים פרטיים, במאהלים גדולים או באוהלי קמפינג משפחתיים (בחגים). לאחר המופע מומלץ ליהנות מחוויית לינה במדבר ולהשכים קום למחרת כדי לטפס אל מרומי ההר לצפייה בלתי נשכחת בזריחה. הלינה בהזמנה מראש במערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים.

מחיר הלינה כולל את דמי הכניסה לאתר.

פרטים בטלפון 08-6280404 ובעמוד חניון הלילה מצדה מערב

חניון לילה מצדה
חניון לילה מצדה | צילום: דניאלה תורגמן רשות הטבע והגנים

 

סופ"ש במצדה

"חוויית מצדה האולטימטיבית היא להגיע ביום חמישי אחר הצהריים לחניון מצדה מערב, לשבת בנחת ולראות שקיעה ואת הרי מואב הנצבעים באדום, ליהנות בערב מן המופע הלילי המוקרן על צלע ההר ולאחר מכן לישון בחניון הלילה המשודרג, לעלות בבוקר דרך שביל הסוללה לראות זריחה  ולהמשיך למסלול "אתגר מצדה". גם עבור מי שכבר ביקר בעבר, השביל החדש מייצר פלטפורמת טיילות וחוויה אחרת ומיוחדת על במת ההר, כפי שמעולם לא הכרתם", אמרה נועה גורדון, מנהלת גן לאומי מצדה.

שימו לב: בחודשי הקיץ, עקב עומסי החום, שביל הנחש, שביל הרץ ומעלה אלעזר נסגרים לעלייה בשעה 8:00 בבוקר.

עקב עומסי מבקרים בזריחה מומלץ להגיע כחצי שעה לפני פתיחת השבילים, על מנת לרכוש כרטיסים ולהספיק לטפס בזמן.

בשעות בהן השביל סגור, העלייה והירידה מצד מזרח (ים המלח) הינם באמצעות הרכבל בלבד, בתשלום האגרה הקבועה.

מצדה
מצדה | צילום: רויטרס