בילויים חינם: 15 אטרקציות רטובות לסגור איתן את החופש

מעיין, אגם נסתר, סילוני מים או מזרקות להיזרק בהן - אטרקציות מרעננות לימים הבאמת אחרונים של אוגוסט - רשמו לפניכם

זמן צפייה: 01:16

רגע לפני הצלצול הגואל שיכריז רשמית על סיומו של "העונש הגדול" אנחנו מציעים לכם לסגור את החופש באווירה רטובה ומרעננת. ומאחר ואנחנו יודעים שאתם, ממש כמונו, מגיעים לשעת  השין עם ארנק מצומק וכיסים מרוקנים התחשבנו במפלס ההוצאות הגדול ומתוך 15 האתרים הרטובים רק שלושה בתשלום, ועוד סמלי. שכשוך נעים

1. מעיינות עדן, קצרין

פארק מעיינות טבעי בו נובעים מספר מקורות מים, שהגדול והשופע מביניהם הוא מעיין סלוקיה (ע"ש כפר יהודי מתקופת בית שני), מקור המים המינרליים של מי עדן. המעיינות מפכפכים בחורשת האקליפטוס ובדרכם לכנרת יוצרים מפלונים ובריכות קטנטנות לשמחת המטיילים, שעוצרים לנוח ולהתרענן במקום.  עיקר המים, כאמור, מגיעים מהסלוקיה שמזרים אותם לשתי בריכות רדודות שמימיהן מגיעים לגובה 60 ס"מ. בתמורה ל'ניצול' מי המעיין החברה הכשירה פארק יפה והיא מטפחת ומתחזקת  אותו – יצרה מערכת שבילי גישה ותעלות מים ממקור הנביעה ועד לבריכות, נטעה עצי בוסתן, שתלה מדשאות, הציבה מתקני שעשועים וחקקה על הסלעים, המקיפים את הבריכות, פסוקים מהתנ"ך בהם מוזכרת המילה מים. הבריכות מזמינות לשכשך רגלים, ליהנות מהמפלונים הקטנים,  ולעשות פיקניק על הדשא, בצל העצים.

הגעה: מכביש 87. חולפים על פני הפניה שמאלה לקצרין, ואחרי כ- 500 מטרים פונים ימינה לפי השילוט.

2. עין פוריה, יער שוויץ

לאורכו של היער דרך נוף יפה עם מצפורים המשקיפים על הפנורמה המרגשת של הרי גלעד, הגליל והגולן ובטבורם האגם הכחול. על אם הדרך תפגשו את עין פוריה, שעל פי המסורת הוא המעיין בו נפגשו השליחים של דבורה הנביאה עם ברק בן אבינועם. המעיין, שנודע גם בשם עין קדש, ממוקם במורד המזרחי של הר פורייה (מדרום לטבריה) והוא מקום נהדר להתרעננות ומנוחה להולכי שביל ישראל. במקום תמצאו את אמת המים והבריכות ששוקמו (גודל של הבריכה כ-12 מ"ר, עומק 80 ס"מ), גשרוני עץ הונחו מעל תעלות המים, מסביב נטעו עצי אשל ודקל ובצילם הוצבו ספסלים ושולחנות לפיקניק.

הגעה: מכביש 7677 ממשיכים לפי השלט המפנה למעיין.

3. האגם הנסתר, געתון

שמו של האגם עובר מפה לאוזן וכך גם נלחש אל אוזננו. בדומה לאגם ניצנים, גם הנסתר התגלה במפתיע במהלך עבודות חציבה שנעשו במחצבת געתון, אז עלו וגאו מי התהום ויצרו בריכת מים גדולה. האגם סמוי מהעין וכדי לראותו צריך לטפס על סוללת העפר הגבוה המקיפה אותו. הגישה למי האגם היא מעט בעייתית בשל הירידה התלולה מהסוללה אך היא שווה בהחלט את המאמץ. שפת האגם צרה מאוד, מימיו צלולים ועמוקים ולמרות זאת קשה לעמוד בפיתוי ולא להיכנס למים. השחייה היא על אחריותכם בלבד ואם תגיעו עם ילדים חובה שתציידו אותם במצופים, גלגלים ומזרוני ים ומעבר למשנה הזהירות, זה עשוי להיות כיף גדול. לפרטים: אתר אוצרות הגליל.

הגעה: בצומת געתון, בכביש 89, פונים לכביש 8833 (לכיוון יחיעם), נוסעים כ-250 מטר ופונים שמאלה לדרך העפר.

האגם הנעלם, געתון | צילום: אבנר גדיש, אוצרות הגליל

4. עין שעל, מעיליא

למרות קרבתו של עין שעל לכביש הראשי הוא נחשב לאחד מהמעיינות האלמוניים ששמם ומקומם נלחשים מפה לאוזן, עד לרגע זה. המעיין הסודי נחבא בתוך מערה בטבורו של חורש ים תיכוני כשעצי אלון ואלה סוככים ומצלים עליו והעלים שנשרו על האדמה משמשים לו כשטיח טבעי. אם אתם בעניין של עוד מעיין, מסקרן, מפתיע ויפה יותר, צאו להליכה קלה של כשעה שתוביל אתכם אל המעיין החבוי במערה,. החורש האפלולי, המצל על המעיין כסכך, המים והמערה הנסתרת יתנו לכם הרגשה של מחבוא פרטי בפנינת גן עדן פרטית, שיצדיקו את מאמץ ההליכה עד לכאן.

הגעה: מכביש 89 נוסעים לכיוון מעיליא ובק"מ ה-13 פונים בשילוט המפנה למעיין.

עין שעל | צילום: עמיקם חורש, אוצרות הגליל

5. עין חרדלית, עבדון

מעיין, בריכות, פריחות, עצים ונופים שממתינים רק לכם. חרדלית הוא מעיין קטן ונסתר בצל חורש עצי דולב גדולים, עצי תאנה ושיחי תות, והוא מאוד אהוב על המקומיים מאחר והנגישות אליו מהחנייה היא קלי קלות. בחורף המעיין שופע, באביב זרימתו מעט נחלשת ובקיץ מפלס המים יורד בשל שאיבתם על ידי חברת מקורות, אך עדיין יש מים שהכי כיף לשכשך בהם. מי המעיין נובעים מתוך נקבה ונקווים אל בריכת אגירה המזינה את המעיין, שהוא חלק משמורת נחל כזיב. אל תטעו בחרדלית, למרות שמו לא תמצאו שם את פרחי החרדל הצהבהבים כי מקור השם הוא כנראה שיבוש של המילה הר דלית שפירושה זרם מים שמגיע מגובה ההר.

הגעה: מכביש 70 פונים ליישוב עבדון ממנו נוסעים עוד כק"מ, פונים ימינה  לדרך המסומנת בירוק וממשיכים עד לחניון הסמוך למשאבת המים.

כבר עשיתם לייק לעמוד של Mood? 

6. פארק המשפחה, כרמיאל

הפארק הוא פחות מים ויותר אטרקציות שעשועים ועדיין שווה  ביקור אם אתם מזדמנים לאזור. הפארק היפה משתרע על 18 דונם של נדנדות, גשרי חבלים, מתקן ג'ימבורי דו קומתי, מתקני ספורט, מגרשי מיני גולף ובאולינג ומגדל "דירה להשכיר", שנבנה על פי סיפורה של לאה גולדברג, ובמרומיו מרפסת החולשת על הנוף. לטובת חובבי המים, והילדים שמשתוללים ומזיעים, הכשירו משטח של סילוני מים שאטרקטיבי במיוחד בימים שרביים. עוד בפארק: פינות ישיבה מוצלות, אזור לפיקניק (ללא מנגלים), קיוסקים ובית קפה.

איפה: רחוב גת (מול העירייה).

פארק המשפחה, כרמיאל | צילום: באדיבות עיריית כרמיאל

7. פארק המושבה, זכרון יעקב

למושבת הברון מדרחוב תיירותי, מבנים היסטוריים מראשית הישוב, מספר יקבים, מוזיאונים, גלריות וגם ושלווה פסטורלית המאפיינת אותה. תושביה הם לוקאל פטריוטיים, אוהבים את המושבה ומתגאים גם בפארק המרשים המשתרע על 55 דונם ומשקיף אל הפנורמה היפה של אזור הכרמל. בפארק עשו הומאז' לימיה החקלאים של המושבה ונטעו חלקות כרמים, מטעים, שדרת עצי תמר ושדרה של פרגולות שמחופות בגפנים. בשטח מתקני שעשועים מוצלים בסככות, מתקני ספורט, מדשאות, אמפיתיאטרון, שביל אופניים והשיא הרטוב - מזרקה, שהמקומיים קוראים לה "מים קופצים" בשל זרנוקי המים הפורצים מהאדמה.

איפה: רחוב דרך רבין, שכונת חלומות זכרון.

8. מי קדם, מושב עמיקם

במרכזו של פארק אלונה אתר ארכיאולוגי שהיה חלק ממפעל המים בתקופה הרומית. האתר מוקף בחורש ים תיכוני ששיאו מתחת לפני הקרקע, במספר פירים ובנקבה אפלולית וצרה שהובילה מים לקיסריה העתיקה. גם היום זורמים מים בנקבה והכי כיף , ומרענן, להלך בהם. המטיילים מוזמנים להצטייד בפנסים, בנעלים להליכה במים ולרדת דרך הפיר לנקבת האבן ולהלך בשורה בתוך המים הצוננים. אורך הנקבה 280 מטר, גובה המים 30-70 ס"מ ואם רוצים  אפשר לצאת באמצע הדרך מאחד הפירים שלאורכה.

אם אתם בעניין של להכיר יותר את מפעל המים העתיק, תמשיכו לסכר הרומי ולטחנות הקמח שנבנו מעל נחל התנינים,  משם לאורך שרידי אמת המים  (האקוודוקט) שעוברת בנמל הדייגים הציורי של ג'אסר א-זרקא וממשיכה עד לדיונות הזהב בחוף קיסריה, שם אפשר לסיים ברחצה בים. לפרטים: 04-6388622, meykedem.com, בתשלום.

9. המפל הנסתר, הוד השרון

קבלו את השילוב המנצח – שופינג להורים ובייביסיטר רטוב לילדים באטרקציית מים מיוחדת הממוקמת בקצה מרכז מסחרי. מתחם המים של הספלאש משתרעת על 500 מ"ר, הוא מוצל ומרופד במשטח צבעוני מונע החלקה ומציע מגוון מזרקות ומתקנים מדליקים בהם תותחי מים, מנהרה המתיזה סילוני מים, מזרקות בצורת  פרחים ופטריות, דלי מים ענק שמתהפך מעל ראשי הילדים. בתום ההשתעשעות הילדים יוכלו להיכנס למתקן יבוש שייבש את גופכם  במהירות של  3.5 שניות. בנוסף, בצמוד למתם הרטוב פארק שעשועים, שדרת מסעדות ומרכול גדול. לפרטים: 09-773-0995. 25 שקלים, חינם למלווה מבוגר.

ואם אתם כבר בשרונים, קבלו עוד לוקיישן רטוב, מפל נסתר שממוקם לא הרחק ושווה קפיצה. המפל השוצף, או יותר נכון המפלון, בשל גובהו  הנמוך, הוא סכר מלאכותי הממוקם על תוואי נחל קנה, שמתמזג בהמשך עם הירקון. המפל מסתתר בין עצי האיקליפטוס ומאחורי צמחיית הקנה  והגילוי שלו מפתיע ומשמח את הילדים, ובכלל. קשה לעמוד בפיתוי ולא להיכנס למים הקרים ולכן חשוב, לפעמים הם אינם ראויים לטבילה אז שימו לה להוראות השלטים. מהמפל אפשר להמשיך לטייל לאורך הנחל ואם תפנו ימינה תגיעו לסכר נווה ירק ולסכר כנף, עוד נקודות נהדרות לשכשוך מרענן.

הגעה: ממחלף ירקונים פונים צפונה לכביש 40, ברמזור הראשון מבצעים פרסה ואחרי כמאה מטרים פונים ימינה לדרך עפר המובילה למשתלה.  עוברים את המשתלה ונוסעים בשדרת הברושים עוד כ-600 מטרים עד למפל.

10. גן בעברית, ראשון לציון

הפארק המיוחד המקדש את השפה העברית. בין המדשאות ועצי האקליפטוס העבותים תגלו שדרת פרחים ושיחים שסודרו לפי הא'-ב', מבוך מילים וסיפורים, מדרגות שמטפסות לראש "גבעת אלפון", משחק קלאס מילים, משחקי שירים וסיפורים עם ערך לימודי ותרבותי, מתקני משחק לפעוטות, נדנדות, טרמפולינות, מגרשי ספורט, מתקני כושר, שבילי אופניים, שולחנות פיקניק ובריכת נוי אקולוגית עם נופרים ודגי זהב. ההיי לייט של הגן המקסים הוא מתחם מזרקת האותיות שבין שכשוך למשחק במים הילדים יכולים לשלוט על זרמי המתזים ולנסות לסדר את האותיות הרטובות ולהרכיב את שמם. ואם תהיו רעבים, בגן השיקו לאחרונה סניף נוסף של רשת בתי הקפה "גן סיפור" המצוין, שהוא הכי ידידותי ומזמין לילדים.

איפה: רחוב חנה ומיכאל לוין, במזרח העיר.

גן בעברית, ראשון לציון | צילום: עידן גרוס

11. נקבת השילוח, עיר דוד, ירושלים

מסע "בעקבות המים לירושלים" שזרמו באמה החשמונאית בעירו של המלך דוד. העיר המקראית נחפרה במשך עשרות שנים במהלכן נחשפו שרידי ארמונו, קריית השלטון הקדומה, בריכת השילוח והרחוב המדורג. ראשיתו של המסלול במיצג תלת מימד ולאחריו תצפית ממרומי המרפסת החולשת על הנוף "התנ"כי" של העיר העתיקה, מדבר יהודה וים המלח.

לפני יותר מאלפיים שנה נבנו שתי אמות מים ארוכות שהובילו מים מבריכות שלמה, שליד בית לחם, עד לבית המקדש ולעיר העליונה. במהלך הסיור מהלכים באמות לאור פנסים וחווים מסע בזמן במפעל המים האדיר שבנה המלך הורדוס במעבה האדמה. ההפתעה של האתר מחכה בירידה אל בטן האדמה - מדרגות ספירליות יורדות לפיר וורן, שעובר במנהרות צרות שהן חלק ממערכת המים היבשה של העיר המקראית. חובבי ההרפתקאות (המינוריות, יש לציין) מוזמנים להמשיך את המסלול בקטע שהכי מלהיב את הילדים, הליכה במסלול הרטוב של מי הגיחון במעברים תת קרקעיים המובילים לנקבת השילוח, הנודעת גם בשם נקבת חזקיהו. לפרטים: 6033*. בתשלום.

נקבת השילוח, עיר דוד, ירושלים | צילום: עיר דוד

12. פארק טדי, ירושלים

פארק עם אחד המיקום  הכי יפים ומרגשים בעולם - למרגלות חומות העיר העתיקה והצריח המזדקר של מגדל דוד. הפארק מנציח את טדי קולק, ראש העירייה המיתולוגי של העיר. הפארק מתהדר במזרקת רצפה המשלבת 1500 גופי תאורה ו- 256 זרנוקי מים שעולם, יורדים ונעים בקצב המוזיקה שמנגנת תזמורת העיר. עם רדת החשיכה מצטרף למופע המזרקות גם מופע תאורה מרשים ביופיו שתפאורת חומת האבן וצריח המגדל, המוארים, מוסיפים לו הוד והדר. המקום הוא הכי דו קיום בהרמוניה מימית – ילדים חילוניים, לצד דוסים עם פיאות מתגלגלות וילדי ירושלים המזרחית שצוהלים ביחד בין המזרקות, מתרוצצים יחפים בתוך תעלות ורוקדים לצלילי המוזיקה, כשהורים יושבים זה לצד זה על המדשאות ומתמוגגים בנחת. תראו מה שמים יכולים לעשות.

עוד בפארק: פסל גלובוס בגובה 2.5 מטר, באר משאלות, שעון שמש וסלעים עליהם נחקקו פועלו של קולק וסיפור התפתחות העיר. איפה: בין מתחם ממילא למוזיאון מגדל דוד.

פארק טדי קולק, ירושלים | צילום: אריאלה אפללו

13. חוף באר שבע

עירו של אברהם אבינו מתפארת ב-32 מזרקות ארכיטקטוניות-דקורטיביות שמקשטות את רחובות העיר. המזרקות משפריצות מים לאורך היום ועם רדת החשיכה הן מוארות, מחליפות צבעים ונו נתונות מופע לילי שמרנין את לב התושבים. למרות הפיתוי להשתכשך ולהתרענן במים מהחום המדברי, חל איסור להיכנס אליהם. ומי שבכל זאת רוצים להשתעשע במים מוזמנים להגיע למתחם המיוחד שעוצב כחוף רחצה כשאת מי הים מחליפים 140 ג'טים וסילוני מים שפורצים מהרצפה. על "החוף" מקמו מיטות מאבן להשתרע ולהשתזף עליהן וכן פרגולת עץ ארוכה בצורת גל עם פודיומים לישיבה בצל. גם כאן, עם ערב מתחיל מופע של אור, מוזיקה ומים.

ועוד קצת מים, מים בששון, אם תעברו את הכביש, מהחוף למתחם העירייה ומרכז האמנויות, תגלו שדרת סילוני מים שבוקעים מהרצפה ומובלים למזרקה עגולה עם סילונים המתמרים לגובה 20 מטרים, שגם שם התאורה מתחלפת וצובעת את המים בשלל צבעים. איפה: סיטי פארק, שדרות רגר.

מזרקות החוף, באר שבע | צילום: מינהלת העיר העתיקה ותיירות באר שבע

14. עין בוקק , ים המלח

נווה מדבר מפתיע שהגישה אליו היא קלה ונוחה להליכה. המסלול המעגלי, המסומן בירוק,  מתחיל בירידה שעוברת מתחת לגשר, המשכו בערוץ הנחל וסופו מפתיע – מפל ומעיין שזורמים כל השנה. נווה המדבר מוקף במצוקי העתקים הנישאים ובכניסה אליו שרידי בריכה לאגירת מים שהייתה חלק מחווה חקלאית קדומה. על ראש הגבעה מצודה רומית ששימשה כעמדת תצפית ביטחונית על שיירות הגמלים שעשו דרכן מירדן אל הנגב וערי הנמל. אורכו של השביל הקצר כ־600 מטרים והוא עובר, בחלקו, בתוך המים שזורמים בקניון שמוצל ברובו.

על אם הדרך בריכות רדודות, מפלונים, צמחיית נחלים, עצי אשל ובסופו בריכה חבויה שנראית כחצובה בסלע. המסלול מלווה בתצפיות נוף מרהיבות על הנחל המתפתל, על יעלים ושפני סלע שמדלגים על המצוק ואל הים המכותר בהרי מואב ואדום.

הגעה: מכביש 90, בסמוך למלון מרידיאן, פונים ימינה לפי השילוט לנחל. 2. מכביש 31 היורד מערד לים המלח.

עין בוקק, ים המלח | צילום: יריב אברהם

15. המזרקה המוזיקלית, אילת

המזרקה הדרומית ביותר בארץ מתהדרת בתואר "המזרקה הגדולה בארץ" והיא משתרעת על 1500 מ"ר. למזרקה 320 סילוני מים שמתמרים לגובה של עד 30 מטר ובלילה הם מוארים ב-400 פנסי לד צבעוניים. ביום משטח סלוני המים מתפקד כמתחם שעשועים רטוב למבקשים להתרענן בחום המדברי ועם רדת החשיכה היא נותנת שואו אורקולי המסנכרן את התאורה עם המוזיקה לקול תרועת התיירים.

למחליקים שבחבורה, בסמוך למזרקה הכשירו מתחם סקייטפארק לחובבים ומקצוענים. איפה: בסמוך לפירמידה של IMAX

המזרקה המוזיקלית, אילת | צילום: יהודה בן יתח