זוכרים את האלטלנה: מיצג מיוחד בחוף בוגרשוב

ממש מול המקום בו טובעה האלטלנה לפני 73 שנים, יקיימו השבוע המכון למורשת בן גוריון ומרכז מורשת בגין אירוע משותף, פתוח לקהל הרחב, בו יסופר האירוע שטלטל את המדינה הצעירה ואיים לקרוע אותה

 ...

73 שנה לאחר פרשת אלטלנה, המכון למורשת בן-גוריון והמרכז למורשת בגין מאחדים כוחות, מדברים על העבר, בונים את העתיד ומזמינים את המבקרים לאירוע מיוחד לציון פרשת אלטלנה, עם מגוון פעילויות לכל המשפחה, באנדרטת אלטלנה, ממש מול המקום בו טובעה האנייה ב- 22.6.1948. 

Diatlc
נפגשים ליד האנדרטה בחוף בוגרשוב

זוהי הזדמנות נהדרת לחשוף בפני הילדים, בצורה חווייתית ומעשירה פרק חשוב ומשפיע בשלבי הקמתה של המדינה הצעירה. הילדים ייחשפו לבעיה שעוררה החלטתו של בן-גוריון באמצעות הצגה של דמויות המחופשות לחייל צה"ל ולוחם של האצ"ל, שיעבירו את המסר בצורה קלילה. בנוסף יוקרן סרטון "סליחה על השאלה" וגם שיחת זום בין בגין לבן-גריון. הילדים יוכלו להביע את דעתם, להציע הצעות לשיפור ואפילו לספר מה הם היו עושים במקום המנהיגים הגדולים? 

המשתתפים באירוע ייהנו גם מפעילות מיוחדת לכל המשפחה של חידות, משחקי השלמת מילים, תפזורת ושאלות לדיון משפחתי, קטעים אותנטיים מאותה תקופה, עיתונים מודפסים מה-22.6.48, היום בו הוטבעה האלטלנה ושתיה קרה.   

פרשת אלטלנה היא אחת הפרשות המסעירות והמאתגרות ביותר בתולדות מדינת ישראל. בזמן שהמדינה הצעירה נאבקת על קיומה, ובקושי חודשיים לאחר הקמתה עושה "אלטלנה", אנייה שרכש האצ"ל, את דרכה מצרפת לישראל. על האנייה נמצאים עולים חדשים, לוחמי אצ"ל ומשלוח כלי נשק. 

כבר אז החל משא ומתן בין ראש הממשלה - דוד בן-גוריון, לבין מנהיג האצ"ל - מנחם בגין, בנוגע לייעוד הנשק שעל הספינה. כאשר האנייה מתקרבת לחופי המדינה, המשא ומתן מגיע לכדי פיצוץ. קרבות מתפתחים על החוף ולבסוף בן-גוריון, שר הביטחון, מקבל החלטה להפגיז את האנייה. במהלך הקרבות נהרגו 16 לוחמי אצ"ל ו-3 חיילי צה"ל.

"החלטנו שאנחנו חייבים להנגיש את הסיפור המסעיר הזה לילדים, לבני הנוער וגם למבוגרים רבים שאינם מכירים אותו, כי זה אירוע שמשלב דיון על מנהיגות, ערכים ומשילות לצד סיפורים אשיים דרמטיים. שיתוף הפעולה בין המכון למורשת בן גוריון לבין המרכז למורשת בגין מסמל את המסר של האירוע כולו – של הידברות ושיתוף פעולה". אומר איתן דוניץ, מנכ"ל המכון למורשת בן גוריון.

"פרשת אלטלנה- אפשר גם אחרת", אנדרטת אלטלנה, חוף בוגרשוב, תל אביב

22.6.2021, בין השעות 17:00-20:00, הכניסה חינם