פותחים עונה בעמק המעיינות: המלצות על 10 מעיינות ומסלולי טיול במים

מפלים, מעיינות זורמים, מגלשה טבעית, מסלול הליכה רטוב המזכיר את הג'ונגל, מים צלולים ו-50 גוונים של טורקיז. אבנית סטרולוב עושה לכם סדר בעמק המעיינות

זמן צפייה: 01:10

עמק המעיינות שוכן בעמק בית שאן שבמחוז הצפון. העמק ממוקם בסמוך לגבול שבין ישראל ובין ירדן, בין בקעת הירדן, הגליל התחתון וכמובן הגלבוע. בעמק ניתן למצוא 15 שמורות טבע מוכרזות, שמורת נוף אחת, 2 גנים לאומיים ומספר בלתי מבוטל של אטרקציות תיירותיות. בין האטרקציות התיירותיות השונות בעמק נפרש שביל הליכה באורך של כ-120 ק"מ.

עין מגדל

עין מגדל הוא אחד משני מעיינות הנובעים ממש בפתחו של פארק המעיינות. פארק המעיינות מאגד בחובו לא מעט מעיינות, וביניהם סלולים שבילים. הכניסה עם רכבים לפארק אסורה, וניתן להתנייד בו עם אופניים, ברגל או ברכבים חשמליים אותם ניתן לשכור במרכז המבקרים של הפארק.

עין חומה ועין מגדל נובעים בשטח הפארק, וקיבלו את שמם על שום יישובי חומה ומגדל, שראשיתן ממש כאן בעמק. עין חומה כולו נשאב ע"י חברת מקורות, ואילו עין מגדל זורם ופתוח להנאת הציבור.

יש הטוענים כי זהו המעיין הכי צלול בארץ. אל המעיין ניתן להיכנס מגדתו הרדודה, ממש בכניסה לפארק המעיינות. לרוב תמצאו כי פינה זו עמוסה במבקרים, ולכן הטיפ שלי הוא להתחיל לצעוד לאורכו של הנחל. תמצאו לאורך הדרך לא מעט פינות בהן ישנה גישה למים, ושם תוכלו להיות לבד.

ווייז: פארק המעיינות. חונים בחניון העפר, והמעיין נמצא ממש מעבר לחנייה.

עלות: הכניסה חינם

עין מגדל
עין מגדל | צילום: אבנית סטרולוב

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

עין שוקק

עין שוקק הוא מעיין טורקיז יפהפה, ובו מים צלולים, דגיגים, ועץ תמר שמשרים אווירה כשל חופשה בתאילנד. טמפ' המים קבועה לאורך כל השנה, ושומרת על 25 מעלות.

המעיין נמצא בלב עמק המעיינות, וניתן להגיע אליו ברכב חשמלי, אופניים, או בהליכה רגלית של כ-10 דקות. שימו לב כי ההליכה עד למעיין חשופה כולה לשמש.

במעיין ישנו חלק רדוד, וחלקו האחר עמוק. לצידו קיימים שולחנות קק"ל לפיקניק. הטיפ שלי הוא לא להסתפק רק בבריכת המעיין, אלא להמשיך אל מאחוריה. כאן תמצאו מפל שנוצר כתוצאה מקיר אבן, שביל עץ בין המים וחלקים רדודים נוספים, שוודאי יהיו פחות עמוסים.

ווייז: פארק המעיינות. מהחנייה פונים ימינה וממשיכים כ-10 דקות הליכה בהתאם לשילוט.

עלות: הכניסה חינם

עין שוקק
עין שוקק | צילום: אבנית סטרולוב

 

עין מודע

מימיו של מעיין עין מודע נקווים לבריכה גדולה ויפה בעומק של כמטר וחצי. אחרי הבריכה ניתן למצוא נחל, בו המים זורמים בגובה רדוד, וזו פינה מושלמת לילדים. אל המעיין אפשר להגיע באמצעות רכב חשמלי מתוך פארק המעיינות, או עם הרכב שלכם ישירות לחניה, שאינה רחוקה.

המים כאן צלולים ותכולים, וגם כאן תמצאו דגים שישמחו לנקר אתכם אם תעמדו במקום מבלי לזוז. במספר מקומות יש מדרגות סלע המקלות על הכניסה והיציאה (הזהרו לא להחליק). הטיפ שלי הוא להכנס למים עם סנדלי שורש, מאחר ולעתים מוצאים בקרקעית זכוכיות.

סביב הבריכה יש המון פינות עם צל, ושפע עצי אקליפטוס ודקלים שניתן לתלות עליהם ערסל ושולחנות פיקניק רבים. מעל המים עובר גשר עץ.

ווייז: עין מודע. מהחניה יש הליכה של עצי קילומטר עד למעיין.

עלות: הכניסה חינם

עין מודע
עין מודע | צילום: אבנית סטרולוב

 

המסלול הרטוב

המסלול הרטוב הוא מסלול הליכה בתוך המים המחבר בין בריכת עין שוקק ובריכת הטחנה. ההליכה היא בתוך מים בגבהים שונים, החל מגובה הקרסוליים ועד מעט יותר מגובה הברכיים. בשל עומקו הרדוד, השביל מושלם לטיול עם ילדים.

לאורך הדרך תמצאו שיחי פטל רבים, וכן קנה וצמחיית מים. ככל שהצמחייה יותר סבוכה, כך תרגישו יותר ויותר כאילו אתם מטיילים בלב הג'ונגל. לאורך השביל תפגשו מספר מפלונים קטנים. אני ממליצה לעצור לרגע ולשבת תחת המפלונים.

אורכו של השביל הוא כ-300 מטרים. תוכלו לעשות מסלול מעגלי, דהיינו לצעוד הלוך בשביל הרטוב ולשוב חזרה דרך השבילים היבשים.

השביל מוקדש לזכרו של סרן צביקה קפלן ז"ל,  שהיה בן קיבוץ מירב, אשר נפל במבצע צוק איתן. בשנת 2015 נפרץ השביל ע"י "כח צביקה". במקום תמצאו שלט לזכרו.

ווייז: פארק המעיינות. מהחנייה פונים ימינה וממשיכים כ-10 דקות הליכה בהתאם לשילוט עד שמגיעים לבריכת עין שוקק. מאחורי הבריכה יש שילוט המוביל אל השביל הרטוב.

עלות: הכניסה חינם

המסלול הרטוב
המסלול הרטוב | צילום: אבנית סטרולוב

 

בריכת הטחנה

בריכת הטחנה היא הבריכה הכי פחות עמוסה בפארק המעיינות. בצמוד לבריכה נמצא שרידי טחנת קמח ישנה, מהתקופה הביזנטית ומכאן שמה. טחנת הקמח הזו היא למעשה אחת משתי טחנות שפעלו במקום, והן הופעלו באמצעות כח המים שהובלו באמת מים שנמשכה מעין שוקק.

מי הבריכה רדודים ונעים בין גובה הברכיים לגובה המותנים. הבריכה מוקפת בעצי אקליפטוס ובצילם שולחנות פיקניק.

איך מגיעים? אל הבריכה ניתן להגיע ישירות עם הרכב החשמלי, או בהליכה ברגל בעין שוקק, בשביל הרטוב או בדרך היבשה והסלולה.

בריכת הטחנה
בריכת הטחנה | צילום: אבנית סטרולוב

 

הסחנה

הסחנה הוא כנראה פארק המים המפורסם ביותר באזור. הייתי בו עשרות פעמים, ובכל פעם אני נפעמת ממנו מחדש. אפשר למצוא כאן 3 בריכות גדולות בעומקים שונים, בהן זורמים מימיו של נחל עמל , מפל מרשים ואפילו מערה. בין הבריכות יש מדשאות אינסופיות.

טמפרטורת המים כאן קבועה כל השנה ועומדת על 28 מעלות. משמעות הדבר היא שבכל עונה נעים כאן. כמה נעים? מספיק כדי שיהיו מנויים אשר יגיעו לכאן בבוקר לפני שעות הפתיחה בשיא החורף לשחיות בוקר.

בנוסף יש במתחם אתר חומה ומגדל אינטראקטיבי, המשחזר את היישוב תל עמל. כאן יוכלו הילדים להתלבש כחלוצים, לרדת אל התעלה ולכבס כמו פעם, לעדור ולעבוד ואפילו לטפס אל מגדל התצפית. לצד האתר יש גם גן פעמונים.

בתוך הפארק יש אינסוף שולחנות פיקניק, והחל מה1/7/2024 יוכרז הפארק כפארק ירוק, שאין להדליק בו אש או לעשות מנגל.

ווייז: גן לאומי גן השלושה – הסחנה

עלות: 39 ש"ח למבוגר, 24 ש"ח לילד. מנויי מטמון זכאים ל50% הנחה במחיר הכניסה.

שעות פעילות: ימים א'-ה' 08:00-17:00. ימי שישי 08:00-16:00. בשעון חורף הפארק נסגר שעה אחת מוקדם יותר.

גן השלושה - הסחנה
גן השלושה - הסחנה | צילום: מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים

 

נחל המריבה - האסי

רבות נכתב על החוף הירוק של נחל האסי שבניר דוד. שנים היה ידוע המקום כנחל המריבה עד שב1/7/2023, לפני פחות משנה, נכנס לתוקפו מתווה, אשר קבע כי החוף הירוק והגדה הדרומית של האסי יפתחו לציבור, בימים ושעות מסוימים, ולכמות מבקרים מוגבלת.

בהתחללה היתה התנפלות על המקום, והיה צורך להירשם מראש לביקור. כיום כבר אין צורך בהרשמה מראש.

חייבת לציין כי במבט ממעוף הציפור (או הרחפן), המקום נראה חלומי. צבע טורקיז שטרם הומצאה לו מילה בשפה העברית, נחל הזורם בין שתי גדות ירוקות ועצי דקל פסטורלים על שפת הגדה. ואולם כשמגיעים למקום עצמו, האכזבה רבה. נדמה כאילו מישהו דואג בכוונה שהמקום לא יהיה מזמין.

יש במקום מספר במות עץ מעל המים. הגישה אל 2 מתוך ה-3 אינה אפשרית מבלי לשקוע בבוץ. מדרגות הכניסה אל הנחל חלקות (טבעי, הרי הן בתוך המים), אך אין שם מעקה, וכל המקום נראה מוזנח ומלוכלך.

ממש חבל!

ווייז: החוף הירוק - חניה

עלות: ללא תשלום

ימים ושעות פעילות: ימים א'-ו': 09:00-17:00

נחל האסי
לא מזמין כבר מהכניסה | צילום: רינת שוורץ

 

המפלים הלבנים

המפלים הלבנים הם סידרה של מפלים אשר בשל הקצף שיוצרים המים במפל זכו לשם זה. המפלים ממוקמים ממול לקיבוץ עין הנציב. מקורם של המפלים הלבנים אינו טבעי. מדובר במים אשר מגיעים מתחנת החשמל הסמוכה.

ניתן לעשות מסלול רטוב בין המפלים או להגיע עם הרכב ישירות אל הנקודה המפורסמת ביותר, לפרוש פיקניק ולשבת בבריכות הקטנות שבין המפלים.

המסלול הרטוב עובר בין סדרה של מפלים, אשר זורמים בין סלעים ובין גזעי עצים. מאחר ומדובר בסדרה של מפלים, יש לקחת בחשבון כי המסלול, שרובו ככולו הינו מסלול רטוב, מכיל זרימה שלעתים הינה זרימה חזקה ביותר, ואין במקום שירותי הצלה.

גובה המים בין המפלים והבריכות שלהם משתנה בין 40 ס"מ ועד למטר וחצי ויותר.

ווייז: המפלים הלבנים

עלות: ללא תשלום

המפלים הלבנים
המפלים הלבנים | צילום: מיירה ספיר

 

נחל הקיבוצים והמגלשה

נחל הקיבוצים קיבל את שמו בשל העובדה שהוא מקבץ בדרכו מספר מעיינות יחדיו. למעשה הוא מתחיל בעין מגדל, ומסתיים בבריכה עמוקה וגדולה, המכונה בריכת המשולש (אתם כבר מנחשים מה צורתה של הבריכה...).

אורכו של הנחל כ-2 ק"מ. לצידו נמצאים שבילים סלולים וביניהם מרפסות תצפית מעץ מעל פני המים. אם אתם הרפתקנים, הטיפ שלי הוא להביא מזרון מים, להניח עליו את הציוד, וללכת רגלית מעין מגדל ועד לבריכת המשולש.

את המים חוצים שני גשרים, שמתחתם צינורות ענק. בכל אחד מהצינורות זורמים המים אל הנקודה הבאה מה שהופך אותם למעשה למגלשה בטבע וכך במקום ללכת בשביל תוכלו לגלוש את דרככם במי .

בסמוך לבריכת המשולש תמצאו שולחנות פיקניק רבים.

ווייז: נחל הקיבוצים

עלות: ללא תשלום

נחל הקיבוצים
נחל הקיבוצים | צילום: אבנית סטרולוב

 

בריכה רדודה ופארק חושים - גדעונה

בריכה גדעונה ממוקמת בסמוך לחורשת גדעון וליישוב גדעונה. מקור מי הבריכה הוא בנחל חרוד. הבריכה ארוכה יחסית, באורך של 15 מטרים ורדודה, ועומקה כ-50 ס"מ, מה שהופך אותה למושלמת עם ילדים. בתוך הבריכה סלעים שאפשר לשבת עליהם וסביבה ספסלי אבן. בחורשה ישנם שולחנות פיקניק.

מן הבריכה יוצאים מספר שבילים המובילים אל פארק חושים ואל שרידיהן של שתי טחנות קמח. הפארק כולל קירות טיפוס, מתקני שיווי משקל, מגלשות, משימות אינטראקטיביות, מסלולי הליכה בצינור ועוד.

ווייז: בריכת גדעונה

עלות: ללא תשלום

בריכה גדעונה
בריכה גדעונה | צילום: אבנית סטרולוב