אביב באי האהבה: קפיצה קטנה לקפריסין בעונה הכי יפה

רק 45 דקות טיסה לקחו למיכל בן ארי מנור להגיע לקפריסין להתנתק מהכל ולגלות מלון נפלא, מסלולים בעקבות אפרודיטה, מפלים, פריחה וחופים משגעים

חוף הנהר הלבן קפריסין
ראיתם פעם חוף כזה? | צילום: מיכל בן ארי מנור

אם חשבתם שקפריסין הוא אי רק לקיץ, אני מציעה שתחשבו שוב.

לאחר שגיליתי את האטרקטיביות של קפריסין בשלכת ובתקופה שלפני כריסמס החלטתי לחזור אל האי השכן לבדוק איך הוא מתפקד גם באביב.

המסקנות חדות וברורות: אם אתם ספונטניים, עזבו הכל ורכשו כרטיסים לקפריסין. בחודש הקרוב הפריחה בשיאה, המפלים שוצפים ומזג האוויר מושלם.

קפריסין הוא אי שנותן תמורה עבור האגרה ומאפשר תוך 45 דקות טיסה להתנתק מהכל ולשקוע בתחושת חופש רגועה.

פאפוס
ברוכים הבאים לשלווה של קפריסין | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

כל הדרכים יוצאות מפאפוס

נקודת המוצא שלי בטיול הייתה פאפוס ומשם יצאנו לרב מסלולי הטיול.

איך מגיעים לפאפוס:

לפאפוס טסות מספר חברות תעופה: TUS, סאן דור, ישראייר, או ריינאייר.

אם לא מתכוונים לצאת מהעיר, אז אין צורך ברכב, אבל אם רוצים לטייל בטבע בסביבה כדאי מאד לשכור רכב. יש לקחת בחשבון שבקפריסין נוסעים בצד שמאל של הכביש.

מלון אלסיום פאפוס
שקיעה בפאפוס | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

חדר עם נוף: מלון אליסיום -Elysium

למרות שזו עדיין לא עונת הרחצה, חיפשתי מלון ליד הים, כדי ליהנות משקיעות דרמטיות ומנוף מרגיע של ים על הבוקר.

בפאפוס יש מבחר של מלונות לאורך הטיילת היפה ברמות מחיר שונות, וקצת התקשיתי לבחור, לכן שמחתי לקבל הצעה להתארח על מנת לסקר את מלון אליסיום היוקרתי, מלון חמישה כוכבים, השוכן בחלק הצפוני של הטיילת, צמוד לקברי המלכים.

מלון אליסיום, שחוגג כעת 20 שנה להיווסדו, הוא מלון ידידותי גם לזוגות וגם למשפחות עם ילדים, אבל היות ואין בו פארק מים, השקט והשלווה נשמרים, על אף היותו גדול ומשפחתי.

במקום פארק מים יש בריכה חיצונית גדולה במיוחד, המורכבת מכמה מפלסים, וכן פינות ישיבה באיזורים שונים, כך שגם בעונת הקיץ, תוכלו למצוא לעצמכם פינה פרטית. במתחם הספא יש גם בריכה מחוממת.

זוגות ייהנו מסוויטות וחדרים מפנקים, אווירה רומנטית מול הים, ספא מעוצב המציע מבחר רחב של טיפולים ומתקנים המיועדים למבוגרים בלבד. ואילו משפחות ימצאו מגוון פעילויות לילדים כגון מועדון ילדים, מגרש משחקים, בריכה וצוות בידור שמפעיל את הילדים בעונה.

זהו מלון מפואר ומפנק, אבל בצורה מאופקת ונעימה, שילוב של הכנסת אורחים לבבית קפריסאית ואלגנטיות בריטית.

סגנון הבניה של המלון ושל עיצוב הפנים הוא דווקא איטלקי טוסקני ולא יווני או קפריסאי, אבל זה לא פוגם בתחושה הים תיכונית המלבבת והחמימה שיש במלון.

מלון אליסיום פאפוס
עיצוב בסגנון איטלקי - מלון אליסיום | צילום: מיכל בן ארי מנור

היופי במלון הוא החיבור בין הפנים לחוץ, ובמרחב החיצוני המטופח עד מאד שנמצא במרחק פסיעה מהים. מדשאות רחבות ידיים ומטופחות מקדמות את האורחים ומובילות אל המזח מעץ ואל החוף הקטן.

טרסה גדולה מאד משקיפה אל הבריכה ואל הים והיא מתחברת לבית הקפה, כך שאפשר לשבת בערב עם כוס יין בטרסה ולהביט בשקיעה, או לראות את השקיעה מהמזח או מהספסלים בשביל היורד לים. כל אחד והבחירה שלו.

מלון אלסיום פאפוס
טרסה המשקיפה לים | צילום: מיכל בן ארי מנור
מלון אלסיום פאפוס
מדשאות הנשפכות לים | צילום: מיכל בן ארי מנור

החדרים מרווחים ומאובזרים היטב, ולחלקם מרפסת המשקיפה לים. אנחנו שהינו בחדרים רגילים (דה לוקס) בגודל של 34 מ"ר, שהיתרון הגדול מאד שלה הוא הנוף לים. יש גם חדרים וסוויטות נוספים כמו למשל דירות דו מפלסיות בגודל של 53 מ"ר שמתאימות למשפחות, סטודיו יוקרתיים בגודל 40 מ"ר הנמצאים במבנה משלהם, אך הם לא משקיפים אל הים, ווילות גדולות (60 מ"ר) שיש להן גינה ובריכה פרטית.

באליסיום יש 3 מסעדות: איטלקית, אסייתית וים תיכונית, אך היות ולא סעדנו במלון אלא בעיר, אני לא יכולה לחוות את דעתי עליהן לעומת זאת ארוחת הבוקר הייתה מצויינת, עשירה, מגוונת ומוקפדת.

מבחינת מיקום: המיקום של המלון שקט, אולם צריך לקחת בחשבון שהוא לא נמצא במרחק הליכה קרובה מהנמל או מהאיזור התיירותי של העיר.

במלון מוציאים, פעמיים ביום, שאטל לנמל ולעיר העתיקה. אם לא שכרתם רכב, הדרך הטובה להגיע לעיר העתיקה, לנמל או לחלק התיירותי בעיר התחתית הוא עם השאטל או עם מונית.

מלון אליסיום
שלווה במלון אליסיום. הייתם יכולים לנוח כאן יומיים מבלי לעשות כלום | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

מסלולי הליכה לצד החופים של פאפוס:

למרות שתכלס אפשר לא לצאת מהמלון ולנוח יומיים מול הים, אנחנו לא באנו לנוח אלא לטייל ויצאנו לחקור את מסלולי הטיול בסביבה הקרובה של פאפוס. התחלנו עם חופים:

Sea Caves in Peyia + white cliffs

קו החוף צפונית לפאפוס מזכיר במעט את קו החוף הצפוני של מדינת ישראל. כעשרים דקות צפונית מפאפוס ישנו חוף המתאפיין בצוקים לבנים, מערות קטנות ואיונים, שדומה לאיזור ראש הנקרה.

במקום ישנו מסלולון קל בין הסלעים הלבנים, הצופה אל החוף, וגם שביל נוסף שיורד עד לים ולמערות.

אם עייפתם או רעבתם כבר בשלב הזה של הטיול, דעו כי לא רחוק מהמערות, צמוד לחוף, ישנה מסעדה נחמדה בשם SENTIERO BY THE SEA. לא רחוק משם, על הכביש שמוביל בחזרה לפאפוס ישנה מסעדה טובה נוספת בשם Elisaveta

הצוקים הלבנים
הצוקים הלבנים | צילום: מיכל בן ארי מנור
הצוקים הלבנים פאפוס
הצוקים הלבנים | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

White river beach

5 ק"מ צפונה, תמצאו את חוף הנהר הלבן, חוף מרשים, תחום בשני מצוקים, מלא ברוגו'מים וערוץ נחל אכזב, הגדוש כעת בצמחייה ירוקה, שמוביל אל החוף. מסלול מקסים, קל וקצר (בערך כעשר דקות מהחנייה עד החוף), אבל נדרשת ירידה ועלייה.

חוף בקפריסין
מלמעלה זה נראה מסקרן - חוף הנהר הלבן קפריסין | צילום: מיכל בן ארי מנור
חוף הנהר הלבן קפריסין
ומלמטה: חוף מרשים ביותר ושווה את העלייה בחזרה! | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

Aphrodite's Rock

סלע אפרודיטה, שנקרא גם Petra tou Romiou, נמצא בצד הדרומי של פאפוס, לא רחוק משדה התעופה. זהו אחד האתרים המפורסמים והמצולמים של קפריסין והמקום שלפי האגדה עלתה אפרודיטה, אלת האהבה, מהים.

ניתן לצפות על הסלע והחוף ממפרצי חנייה לאורך הכביש, אולם אפשר גם לרדת לחוף, להיכנס למים ואפילו לטפס על הסלע.-

Sunrise,at,petra,tou,romiou, ,aphrodite's,rock,a,famous
תגיעו בשקיעה - סלע אפרודיטה | צילום: שאטרסטוק

 

מפלים ומעיינות באיזור פאפוס:

Avakas Gorge

עשר דקות נסיעה מחוף הנהר הלבן (וכחצי שעה נסיעה מפאפוס) תמצאו את קניון אבאקס. מדובר במסלול הליכה קצר וקל, שמגיע לקניון צר ומפותל, בחלקו זורם נחל היוצר לאורך הדרך בריכות קטנות ורדודות ומפלים. הקניון מוקף בקירות אבן גיר גבוהים המתנשאים לגובה של עד 30 מטר. המסלול המקוצר מתאים למשפחות והמסלול השלם מתאים למיטיבי לכת.

ווייז:  Avakas Gorge Nature Trail  מומלץ מאד לחנות בחנייה התחתונה ולא בחניון העליון.

Avakas Gorge
Avakas Gorge | צילום: visit cyprus

 

Adonis Baths Waterfalls

במפלי מרחצאות אדוניס תוכלו לראות שני מפלים שנופלים לבריכות עם מים בצבע איזמרגד - מפל תחתון אליו הגישה נגישה יותר ומפל עליון שדורש קצת הליכה. אפשר גם להיכנס למים (הקרים בעונה הזו). המפלים נוצרו מהמים שזורמים מהנקיקים מסביב, אותם מים שחקו במהלך אלפי שנים את הסלעים כתוצאה מכך נוצרה בריכה קטנה.

בדרך אל המפלים והבריכות תמצאו פסלים של אדוניס ואפרודיטה וכתובת: "גברות עקרות שרוצות להיכנס להריון צריכות לגעת באיבר המוצנע של אדוניס כדי להביא ילדים רבים לאחר מכן", וזאת כי לפי המסורת הקפריסאית, השחייה במרחצאות מתחת למפל אמורה לשמר את נעוריה של האישה ולחזק את כוח הגברא של הגבר. לפי המיתולוגיה היונית מרחצאות אדוניס היו מקום הבילוי הזוגי של אפרודיטה ואהובה אדוניס. זה גם המקום בו אדוניס מת, בזרועותיה  של אפרודיטה.

המרחצאות נמצאים ליד הכפר Koili,  שנמצא במרחק של כחצי שעה מפאפוס.

המקום הוא שמורת טבע בתשלום והוא עלול להיות עמוס בסופי שבוע. יש באתר גם בית קפה ומוזיאון.

ווייז: Adonis Baths Waterfalls. יש נסיעה של כרבע שעה בדרך עפר עד לחנייה.

 

Akamas National Forest Park

ביער הלאומי אקאמס – Akamas, שמורת טבע שנמצאת בחצי האי אקאמס, בצפון מערב קפריסין, לא רחוק מנקודת היציאה לשיט ללגונה הכחולה, יש מבחר אתרים ומסלולים, ביניהם בריכות אפרודיטי (Baths of Aphrodite  -סוג של מעיין "נסתר" שאסור לטבול בתוכו), מסלול הטבע של אפרודיטי, המציע נוף מרשים - יערות ירוקים משמאל ומפרצים כחולים מימין וגם גן בוטני עם מסלול נחמד להליכה.

היער הלאומי אקמס – Akamas קפריסין
היער הלאומי אקאמס – Akamas | צילום: visit cyprus

 

פריחה ומים בהרים

זו העונה הפרחונית בקפריסין. בתקופה בה אני טיילתי, באמצע מרץ, השקדיות צבעו את קפריסין בגווני ורוד ולבן וכעת החליפו אותם מטעי הנשירים - הנקטרינות, האגסים והתפוחים. זאת לצד פרחי הבר, שפע של סיגליות, צבעונים ופרחים נוספים.

את הפריחה תוכלו לראות הן בחלק ההררי צפונית לפאפוס סביב הכפר Polemi.

או בהרי הטרודוס, שנמצאים בסה"כ כ40 דקות עד שעה נסיעה מפאפוס. תוכלו לראות את היופי הססגוני במטעים, בצידי הדרכים, במסלולי הטיול ובמדרונות ההרים.

האיזור של הכפר החביב פנו פלאטרס - Pano Platres עמוס במטעים כאלו וגם במסלולי טיול בטבע הכוללים שפעת מים.

שקדיות בהרי הטרודוס
שקדיות בהרי הטרודוס | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

Millomeris Waterfalls

אחד המסלולים היפים באיזור הוא המסלול אל מפל מילומריס. המים במפל נופלים מגובה של כ-15 מטרים  ונשפכים לבריכה קטנה בתחתית המפל.

זהו מסלול קצר, של חמש דקות שנמצא מדרום מזרח לפנו פלאטרס (אחרי שעוברים את הכפר Moniatis). מהחנייה יש מדרגות וגשר המובילים הישר למפל.

בווייז: Millomeri Waterfall Parking

מהכפר Pano Platres עצמו יוצא מסלול נוסף למפל, ארוך יותר, כעשרים דקות לכל כיוון, שעובר לצד ערוץ הנחל. זהו מסלול מקסים, בתוך חורש קסום, שכרוך במספר עליות וירידות.

בווייז: Millomeris Waterfall Trail

מפל מילומריס קפריסין
מפל מילומריס | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

Caledonia Waterfall

מסלול נוסף שנמצא לא רחוק,  כשני קילומטרים צפונית לפנו פלאטרס, הוא המסלול למפלי קלדוניה. מפלי קלדוניה הם סדרה של מפלים כשהגבוה מביניהם, בגובה של 12 מטר, הוא אחד המפלים הטבעיים הגבוהים ביותר בקפריסין.

גם כאן, כמו במפל מילומריס, יש שביל מסודר יפהפה העובר בתוך חורש, הכולל נקודת עצירה לתצפית או ספסלי מנוחה.

ישנו מסלול מקוצר שאורך כ20 דקות לכל כיון ומגיע ישירות למפל ומסלול ארוך יותר, באורך של כ3 קילומטר.

שימו בווייז לתחילת המסלול: PSILO DENTRO Natural Trail head

בכפר פנו פלאטרס תוכלו לעצור לקפה ועוגה או מרק חם, אנחנו בחרנו לשבת בבית קפה בשם Orosimo Cafe. לכפר פלאטרס יש גם נקודה ציונית. בכפר, שהיה בירת הקיץ של קפריסין הבריטית, נהג הנשיא הראשון של ישראל, חיים וייצמן, לעשות את חופשותיו. ויצמן לן במלון  Forest Park Hotel בדיוק כמו המלך המצרי דאז פארוק שנפש אף הוא באותו מלון בדיוק.

פריחת שקדיות ונשירים בטבע בהרי הטרודוס
פריחת שקדיות ונשירים בטבע בהרי הטרודוס | צילום: מיכל בן ארי מנור