במרחק שעתיים וחצי מנתב"ג: היעד שמשלב את כל מה שהישראלים אוהבים

רצועת חוף מרהיבה בדרום, אתרי סקי וטיולי ג'יפים בצפון וטבע מושלם שקשה להתעלם ממנו. מונטנגרו היא אומנם מדינה צעירה מאוד, אבל יש בה את כל מה שהתייר הישראלי רוצה בחופשה שלו. המסעדה שצריכה לקבל מישלן, הריזורט למיטיבי לכת והאגם שהאינסטגרם יאהב: חמישה מקומות שאתם חייבים לראות בפנינה הבלקנית

תצפית מרהיבה על העיר קוטור
תצפית מרהיבה על העיר קוטור | צילום: shutterstock

כבר ביציאה משדה התעופה הקטן בטיוואט, מונטנגרו, מבינים שהגענו למקום עם אופי קצת אחר. אם בנתב"ג התרגלנו בתקופה האחרונה לראות תורים בלתי נגמרים, אז גם כאן יש תור – תור של נהגי מונית, שמחכים בסדר מופתי לנוסע הבא שייצא מהטרמינל. אף אחד לא עוקף, אף אחד לא צועק וכולם ביחד מברכים את הנוסעים, שזה עתה נחתו.

אזרחי מונטנגרו אדיבים מאוד, אבל זאת בטח לא הסיבה היחידה לבקר במדינה הקטנה מאוד (קצת יותר ממחצית משטחה של ישראל). מונטנגרו, שפירוש שמה הוא "ההר השחור", לא הייתה על המפה עד לפני 16 שנים, אז החליטה לפרוש מהאיחוד עם סרביה ולהכריז על עצמאות. מאז, אזרחי מונטנגרו (600 אלף בלבד) רוצים להראות לעולם איזו מדינה יפה יש להם – וכמה היא בורכה ביופי טבעי.

כתבות נוספות:

נוף עוצר נשימה - התצפית מהר ביאליסיצה
נוף עוצר נשימה - התצפית מהר ביאליסיצה | צילום: ברנימיר ראייצ'ביץ'

התייר הישראלי לא כל כך מכיר את השם מונטנגרו. ב-16 שנות עצמאותה היא עדיין לא הצליחה להתברג ברשימת היעדים הפופולריים, וסביר להניח שחלק ניכר מהיושבים בארץ הקודש לא שמעו על הפנינה הבלקנית ששוכנת מרחק שעתיים וחצי בלבד מישראל. אבל יש מקום לאופטימיות: הטיסה היומית שיוצאת לשם מפוצצת עד אפס מקום במטיילים שהבינו שבין קרואטיה, איטליה, סרביה ויוון ניצב לו יעד חדש שקשה להגיד לו לא.

אז מה יש למונטנגרו להציע? נופים עוצרי נשימה, אגמים והרים שיוצרים טבע מושלם, פסגות מושלגות לחובבי הסקי, רצועת חוף מרהיבה, אוכל ואלכוהול משובחים – וגם קצת היסטוריה, למי שחייב. אחרי ביקור קצר במונטנגרו חזרתי עם חמישה מקומות שאתם חייבים לראות – וזה רק קצה הקרחון.

מים צלולים חודרים עמוק

שמורת הטבע ביוגרדסקה גורה היא הקטנה מבין ארבעת הפארקים הלאומיים של מונטנגרו, אך אל תתנו לגודל להטעות אתכם, בכל זאת מדובר ב-54 קמ"ר הכוללים יער עם עצים גבוהים מאוד, בני יותר מ-500 שנה, שצפיפותם מונעת מקרני השמש לחדור, מה שנותן תחושה של ג'ונגל פראי במרכז אירופה.

מבט מלמעלה על אגם ביוגראד
מבט מלמעלה על אגם ביוגראד | צילום: ברנימיר ראייצ'ביץ'

גולת הכותרת של שמורת הטבע הוא "ביוגראד לייק", אגם שמימיו צלולים ועם ההשתקפות של השמש והעצים שמסביב מספק את התמונה המושלמת – כזאת שהאינסטגרם יחבק באהבה. מי שלא רוצה רק לצלם יכול לצאת למסלול היקפי של האגם שאורכו 3.3 ק"מ. המסלול לא קשה ומתאים לכל הגילאים.

המים הצלולים של ביוגראד לייק
המים הצלולים של ביוגראד לייק | צילום: עידן בן חמו

סקי בחורף, טיולי ג'יפים בקיץ

בחודשי הקיץ החופים של מונטנגרו מלאים בנופשים והעננים בקושי מצליחים להסתיר את השמש, אבל בחודשי החורף השלג מכסה את ההרים ואתרי הסקי נפתחים לגולשים מכל העולם. עד שיגיע הקור המקפיא מומלץ לנצל את האזור לטיול מסוג אחר.

אפשר לעלות על רכבל באתר ski resort 1600, שאורכו שבעה ק"מ, ולהעפיל לפסגה שבעוד כמה חודשים תהיה מושלגת. הנוף שנגלה משם מדהים והאוויר מנקה את הריאות ומטעין באנרגיה. אחרי שיורדים מהרכבל אפשר לצאת לטיול ג'יפים קצר.

הג'יפ מטפס בשבילי העפר עד לפסגת הר ביאליסיצה עם עצירת ביניים בקאטון - בקתות עץ ששימשו בעבר רועי צאן ומשפחות שעברו להתגורר באזורים קרירים יותר במהלך הקיץ. הבקתות, שנראות כאילו מדובר בסט הצילומים של "שר הטבעות", משמשות היום מטיילים שבוחרים לעשות טראקים באזור ורוצים להעביר את הלילה תחת קורת גג. בבקתות יש מיטות בלבד ובמתחם יש שירותים ומקלחת משותפים ומסעדה.

הבקתות בדרך לפסגה
הבקתות בדרך לפסגה | צילום: ברנימיר ראייצ'ביץ'

מי שמתחבר לקונספט, יכול להירשם לטיול ג'יפים "מההר לים" של בוץ הרפתקאות מקבוצת אשת טורס. מדובר בשבעה ימים על בסיס פנסיון מלא בעלות של 2,199 יורו לאדם בחדר זוגי.

הוט קוטור

אחרי שתי המלצות על טבע הגיע הזמן לקצת היסטוריה, ובדיוק בשביל זה יש למונטנגרו את קוטור, עיר נמל ששוכנת על הים האדריאטי בקצה הדרומי של המדינה. ספינות הפאר שעוגנות בנמל מביאות אלפי תיירים שמגיעים בעיקר כדי לבקר בעיר העתיקה של קוטור. קחו בחשבון שמהר מאוד תלכו לאיבוד בעיר העתיקה מכיוון שמדובר במבוך בלתי נגמר של רחובות וסמטאות צרים עם חומה מסביב ובתים קטנים וציוריים שהשתמרו מימי הביניים. אבל אל תלחצו, העיר העתיקה שופעת במקומות בילוי – מבתי קפה ומסעדות ועד גלריות וחנויות. המחירים שם קצת יותר יקרים מהנורמה במדינה, אבל עדיין רחוקים מאוד מהמחירים שנשלם בישראל.

העיר העתיקה של קוטור
העיר העתיקה של קוטור | צילום: ברנימיר ראייצ'ביץ'

לא חייבים להישאר רק בקוטור. מהמפרץ המדהים של העיר הציורית אפשר לצאת לשייט בסירת מנוע מהירה (speedboat), שכולל נוף על הכפרים הקטנים ששוכנים סמוך לחוף והמבנים ההיסטוריים שמבליחים בין חריצי ההרים. לפני שחוזרים לקוטור אפשר לעצור באי המלאכותי שנקרא "Our lady of the rocks" ושם לבקר בכנסייה ובמוזיאון שנמצאים בו.

האי המלאכותי the lady of the rock
האי המלאכותי the lady of the rock | צילום: shutterstock

מישלן, כמעט

זה אולי יפתיע אתכם אבל במונטנגרו אין מקדונלד'ס וגם אם חשקה נפשכם במותג אוכל מערבי כנראה שתנחלו אכזבה. אתם כמובן יכולים להתנחם באוכל המקומי הזול והמשביע, אבל אם אתם רוצים לפנק את עצמכם במסעדה שווה לכו למלון ריג'נט בפורטו מונטנגרו. בקומת הלובי של המלון שוכנת מסעדה "מוראנו" של השף מרקו זיבקוביץ'. היא אומנם לא זכתה עדיין בכוכב מישלן, אבל היא ללא ספק ברמה הגבוהה ביותר ולא אופתע אם הרגע הזה יגיע.

פורטו מונטנגרו
פורטו מונטנגרו | צילום: ברנימיר ראייצ'ביץ'

התפריט של מוראנו עושה כבוד למקומיות עם מנות שמתבססות על דגים ופירות ים טריים ממפרץ בוקה ומעשבי תיבול וניחוחות מהמטבח האדריאטי והים-תיכוני. בין המנות שמעטרות את התפריט אפשר למצוא סלט קפרזה מפורק, קרפצ'יו בקר וטרטר טונה לראשונות, שניצל טלה, סטייק בקר ופילה דג לעיקריות וקינוחי שוקולד, אגוזים וקפה לסיומת מתוק

 

חופשה למיטיבי לכת

אם אחרי כל הטבע שנחשפתם אליו במונטנגרו בא לכם לקבל את החופשה המושלמת מבלי לחשוב על הנזק הפוטנציאלי לכיס, סעו להרצג נובי וקחו לכם סוויטה בריזורט One&Only Portonovi. מלון בדירוג 5 כוכבים, שיושב על מפרץ בוקה ומכל חדר אפשר לראות את היאכטות שעוגנות בסמוך למלון.

החדרים מאובזרים בצורה מושלמת והמטבח רק מחכה שתבשלו בו עם כיריים, תנור ומקרר בגודל מלא. כמעט בכל "מתחם דירות" יש בריכה בקומת הגג עם מיטות שיזוף ונוף לים. ישנה חנייה פרטית בחינם, מתקני ספא ובריאות, בר, מסעדה וארוחת בוקר שכלולה במחיר. אפשר לצאת מהריזורט לטיולי הליכה ולרכיבה על אופניים או להישאר בו וליהנות מכל מה שיש למלון להציע. קחו בחשבון שעבור לילה אחד תיאלצו להיפרד מכ-600 יורו, אבל אין מחיר לחופש, או שכן?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Portonovi (@portonovi)

הכותב היה אורח של משרד התיירות של מונטנגרו בשיתוף בוץ הרפתקאות מקבוצת אשת טורס