רק שעה וחצי מאמסטרדם: תכירו את האי ההולנדי שמציע שלווה וטבע יפהפה

כלבי ים, מרחבים ירוקים מנוקדים בביתנים ובאלפי כבשים וסביבם דיונות וים. רחלי לביא דגן מזמינה אתכם לחוות עימה חופשה הולנדית מסוג אחר

האי טסל בהולנד
ברוכים הבאים לאי טסל | צילום: עדי דגן

רחלי לביא דגן, גרה בהולנד כמעט 2 עשורים, מתכננת ומדריכת טיולים בהולנד, מתמחה בטיולי עומק וטיולי בוטיק להכרת הולנד על תרבותה והמקומות המעניינים בה. האינסטגרם של רחלי לביא דגן.

 

כשהרוח בשערי והמצלמה בשלוף אני עומדת על סיפונה של 'אנה' ומקשיבה לקפטן המקועקע (כמו שקפטן צריך להיות) שמסביר: "כיום חיים כאן שני סוגים של כלבי ים: האפור והשחור. האפור הגיע מאיי שטלנד לפני כמה עשורים וכיום חיים כולם יחד בהרמוניה על שרטוני החול בים הוואדן סביב טסל".

שעה מאמסטרדם ועוד עשרים דקות המעבורת תגיעו לאי טסל (Texel), הגדול באיי הולנד. מרחבים ירוקים מנוקדים בביתנים אופייניים לאי ובאלפי כבשים ומסביב דיונות וים מבטיחים חופשה הולנדית מסוג אחר.

אם מרחבים, רוגע, שלווה ושקט הן מילים שמתארות את החופשה האידאלית שלכם ואם רכיבה על אופניים מתאימה לתמונה הזאת, הגעתם למקום הנכון.

האי טסל (Texel) בהולנד
שני סוגים של כלבי ים: האפור והשחור | צילום: עדי דגן

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

אי מתקופת האדם הקדמון

את האי טסל גילה האדם הקדמון שהתיישב בו כבר לפני כ-5000 שנה. בתקופות בהן מי הים היו גבוהים כוסה האי ברובו בים ונעזב.

במאה ה-7 ירד מפלס מי הים והאי יושב מחדש. כאשר טסל קיבל מעמד של עיר מידי האציל ויליאם השישי, בשנת 1415, החלה תקופה של שגשוג כלכלי. שיא השגשוג הגיע במאה ה-17, המכונה תור הזהב של הולנד, עם הסחר הבינלאומי וספינות המסע, הגילוי וגם המלחמה שיצאו ממקום עגינתן בטסל.

גודלו של האי טסל הוא כ 170 קמ"ר, אורכו 20 ק"מ ורוחבו 8 ק"מ. על האי יש כבשים כמספר האנשים ובחופשת הקיץ פי שלושה תיירים.

אנשי ונשות טסל מכונים טסלארים והם אנשים פשוטים וחברותיים ששומרים על האי ועל המסורות שעוברות מדור לדור. כך למשל בימי השוק תוכלו לראות את זקנות הכפר לבושות בלבוש המסורתי ובימי חג יתכנסו כל אנשי הכפר לחגוג יחד.

לטסל באים כדי לנוח, להנות מהטבע ולרכב על אופניים. פני השטח באי מאוד מגוונים – פולדר בצפון (ים שיובש), חופים בכל מקום, דיונות במערב, אחו, ביצה מלוחה ויער.

האי טסל (Texel) בהולנד
פני השטח באי מאוד מגוונים | צילום: עדי דגן

 

המלצות לטיולי טבע באי טסל:

טיול רגלי בשמורת הטבע De Slufter לחוויית דיונות, חוף וביצה מלוחה

שמורת הטבע הזאת היא אחד המקומות הבודדים בהולנד בהם הים זורם בחופשיות אל היבשה. בזמן גאות מתמלא החלק הנמוך של השמורה. בזמן שפל תוכלו לטייל ולראות את אזור הדגירה של עופות המים המרובד בצמחים בגווני ורוד-סגול. השמורה מוקפת בדיונות די גבוהות המספקות נוף מרהיב בייחוד בזמן שקיעה.

האי טסל (Texel) בהולנד
שמורת הטבע De Slufter | צילום: עדי דגן

 

טיול סביב המגדלור כדי לחוות שקיעה מרהיבה

המגלדור שנבנה בסוף המאה ה 19 נהרס כמעט לחלוטין במלחמת העולם השנייה ושופץ לאחר המלחמה. ממרומי 35 המטרים שלו תוכלו להנות מנוף פנורמי, שלושה כיווני ים ובזמן של ראות טובה תראו גם את האי השכן.

האי טסל (Texel) בהולנד
צפייה במגדלור בשקיעה | צילום: עדי דגן

 

טיול לצפייה בציפורים עם צפר מקומי 

יוס, הצפר המקומי, יקח אתכם לטייל בשמורות הטבע שבאי לצפות בציפורים, לשמוע סיפורים ואם תרצו הוא ייתן גם טיפים לצילום ציפורים בטבע.

צפייה בציפורים באי טסל
צפייה בציפורים באי טסל | צילום: עדי דגן

 

ספארי כלבי ים או שייט בספינת דייג חסילונים כדי להנות מהים

מהמעגן בכפר Oudeschild יוצאות מדי יום סירות המציעות מגוון חוויות; משייט בסירת דייג חסילונים, הליכה על קרקעית הים בזמן השפל, שייט בסירת מפרש וכמובן – ספארי כלבי ים. 

האי טסל (Texel) בהולנד
מרגש לראות כלב ים בספארי כלבי ים | צילום: עדי דגן
האי טסל (Texel) בהולנד
שייט בסירת מפרש | צילום: עדי דגן

 

המלצות קולינריות באי טסל:

* לאכול גבינת כבשים מקומית בחווה.

* לשתות בירה מקומית ולהצטרף לסיור במבשלת בירה.

* לאכול דגים במסעדת שוק הדגים הישן De Oude Vismarkt (פתוחה כל יום פרט ליום ראשון) או במסעדת de Texelse Visspecialist ליד המעגן ממנו יוצא שייט כלבי הים (סגורה בימי רביעי).

מ

אירועים בטסל בתקופת החגים (ספטמבר-אוקטובר) :

* חגיגות סנט-מרטין ב 11 בנובמבר. תהלוכות של ילדים עם למפיונים שעוברים מבית לבית ,שרים את שירי החג  ומקבלים ממתק.

* פסטיבל קולינרי Texel Culinair ב 29-27 בספטמבר בכפר De Koog

* פסטיבל העפיפונים על החוף בכפר De Koog ב 29-28 בספטמבר

* טסל בלוז – פסטיבל בלוז בכפר Den Burg ב 13-11 באוקטובר

* שוק פשפשים בכפר De Koog בתאריכים 6, 13 ו 20 באוקטובר

פרטים מלאים באתר האינטרנט של האי טסל.

האי טסל (Texel) בהולנד
לבוש מסורתי באי טסל | צילום: עדי דגן

 

איך להגיע לאי טסל:

אל האי נגיע במעבורת היוצאת מן העיר הצפונית Den Helder. בדן-הלדר נעקוב אחר השילוט אל מסוף המעבורת או אל הכתובת Pontweg 1 Den Hoorn.

מעבורת אל האי יוצאת פעם בשעה בדיוק בחצי השעה, כלומר ב 8.30, 9.30, 10.30 וכן הלאה. בדרך חזרה המעבורת יוצאת בכל שעה עגולה. כרטיסים למעבורת ניתן להזמין מראש אונליין או לקנות במקום.

אל האי ניתן להגיע גם בתחבורה ציבורית. רכבת ישירה מאמסטרדם לדן-הלדר ומשם אוטובוס אל מסוף המעבורת.

האי טסל (Texel) בהולנד
המעבורת של האי טסל מחכה במעגן | צילום: עדי דגן

 

מה לעשות ולראות בדרך לטסל:

לחובבי וחובבות ארכיטקטורה

שכונת Park Meerwijk בעיר Bergen. השכונה הוקמה ב 1917 כאשר סוחר, בעל חברת האריחים Heystee, נתן לארבעה ארכיטקטים יד חופשית בבניית השכונה הכוללת 17 בתי אחוזה. היה לו תנאי אחד: שישתמשו באריחים שלו. בין ארבעת הארכיטקטים היו אשה אחת – מרגרט קרופהולר, הארכיטקטית הראשונה בהולנד ופיט קראמר – אחד ממייסדי אסכולת אמסטרדם.

בשל העיצוב הייחודי בסגנון אסכולת אמסטרדם זכתה השכונה למעמד של שכונה לשימור.

לחובבי וחובבות ספינות וצוללות 

רגע לפני (או אחרי) העלייה למעבורת בקרו במוזיאון חיל הים Marine Museum בעיר Den Helder. בשטח המספנה של חיל הים תלמדו באופן אינטראקטיבי על ההיסטוריה של חיל הים ההולנדי לאורך הדורות ותזכו לבקר בספינות עתיקות, בצוללת אמיתית ובגשר הפיקוד של ספינת מלחמה.

לחובבי וחובבות הולנד הקלאסית

מוזיאון טחנת הרוח Museummolen Schermerhorn. בקרו בטחנת רוח עתיקה, אחת מ 52 שייבשו את הפולדר במאה ה 17. כאן תוכלו לראות את הטחנה בפעולה וללמוד קצת על ההיסטוריה של ייבוש הפולדר בהולנד (פתוח בחודשים אפריל עד סוף אוקטובר).

רחלי לביא דגן, גרה בהולנד כמעט 2 עשורים, מתכננת ומדריכת טיולים בהולנד, מתמחה בטיולי עומק וטיולי בוטיק להכרת הולנד על תרבותה והמקומות המעניינים בה. האינסטגרם של רחלי לביא דגן.

שכונת הווילות Park Meerwijk בעיר Bergen הולנד
שכונת הווילות Park Meerwijk בעיר Bergen | צילום: רחלי לביא דגן