מיסים, הגבלה על מבקרים והפגנות: כך נלחמים באירופה בתיירות היתר

קיץ 2024 ייזכר באירופה בתור קיץ חם במיוחד, אבל במיוחד כקיץ בו תופעת תיירות היתר שברה שיאים, הן של תיירים והן של תגובת הרשויות ומחאת המקומיים, שהחליטו להילחם בעצמם בתופעה שפוגעת באיכות חייהם

תופעת תיירות היתר בסנטוריני - תיירים מציפים את האי סנטוריני, יוון
מרוב תיירים לא רואים את השקיעה | צילום: שאטרסטוק

בעוד אצלנו התיירות הנכנסת הייתה במצב של גירעון, הלוא שהתיירות באירופה התאוששה לגמרי מאז משבר הקורונה וקיץ 2024 רשם שיאים חדשים של תיירות נכנסת, הן מתוך אירופה עצמה והן מחוץ ליבשת, מארה"ב ומאסיה, בעיקר סין והודו.

מדו"ח "מגמות ואפשרויות תיירותיות באירופה" של ארגון התיירות האירופאי, ברבעון השני של השנה, עולה כי המדינות המבוקשות ביותר היו ספרד, איטליה, יוון וקרואטיה, אחריהן מלטה, מונטנגרו ופורטוגל, ואליהן הצטרפו השנה עוד כמה מדינות ים תיכוניות "חדשות" יחסית כמו סרביה, בולגריה ואלבניה.

גם היעדים הנורדיים (דנמרק, נורווגיה ושוודיה) זכו השנה לכמות תיירים גדולה מהרגיל, על אף יוקר המחייה בהן, זאת כנראה בגלל הרצון של התיירים לברוח מעומסי החום במדינות הים תיכוניות.

דווקא המדינות הבלטיות (לטביה, ליטא ואסטוניה) ואף פולין, לא הצליחו לרשום גידול במספר התיירים, למרות שהן קרירות, זולות ולא עמוסות.

"זה מעודד לראות את הגיוון ההולך וגובר של נוף התיירות האירופי ברבעון זה" מסר מיגואל סנז, נשיא ארגון התיירות האירופאי " זה מועיל הן ליעדים מתפתחים והן ליעדים" החמים" המתמודדים עם תיירות יתר.

יתר על כן, גידול במספר התיירים באזורים פחות מוכרים יסייע לעסקים קטנים שעדיין מתאוששים מהמגיפה או נאבקים בעליות תפעוליות בשל מצב כלכלי נוכחי. אנו מברכים על פרישה מאוזנת יותר של תיירות ברחבי אירופה, התורמת לעיקרון הקיימות של התעשייה שלנו".

מונטנגרו
מפרץ קוטור - אחד האתרים המתויירים בקיץ 2024 | צילום: מיכל בן ארי מנור

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

נחילי תיירים עם מקלות סלפי

אולם למרות הגידול בפופולאריות של יעדים פחות צפופים, עדיין מדינות וערים רבות חוו את נחילי התיירים (מצויידים במקלות סלפי) ואת ההשלכות שלהם: עומס על תשתיות, ירידה באיכות החיים של התושבים המקומיים, נזק לסביבה, עליית מחירים, מתח חברתי ועוד. בחלק מהיעדים הללו נתקלו התיירים במחאות חריפות מצד המקומיים. תושבי הערים והאיים המתויירים יצאו הקיץ לרחובות, להפגין נגד התיירים. אותם לא מעניין מאות מיליארדי היורו שתעשיית התיירות מגלגלת, הם רוצים את החיים שלווים שלהם בחזרה.

בדקנו אלו יעדים סבלו הקיץ במיוחד מתופעת תיירות היתר וכיצד הם התמודדו עימה:

הפגנות נגד תיירים ברחבי אירופה. מחאה נגד תיירות יתר בברצלונה ספרד
הפגנות נגד תיירים ברחבי אירופה | צילום: שאטרסטוק

 

ספרד - ברצלונה והאיים הבלאריים

ספרד הייתה הקיץ היעד המועדף על התיירים מכל מדינות אירופה והגיעה השנה לשיא של מספר התיירים שביקרו בה, מאידך ספרד הייתה גם היעד בו המחאות כנגד התיירים הרקיעו שחקים.

בברצלונה התושבים התיזו מים לעבר תיירים שסעדו בשדרות לה רמבלה, חסמו את נקודות הכניסה לבתי מלון ומסעדות, הפגינו וקראו לעבר התיירים "לכו הביתה".

ברצלונה, עיר אקטיביסטית גם בתחומים אחרים, מובילה בספרד, כבר כמה שנים את המחאות כנגד תיירות היתר והיא אחת הערים שהפכו, ביחד עם ונציה, לסמל של התופעה.

אחת הבעיות בברצלונה, מעבר לרעש וללכלוך היא שדירות ה־Airbnb מעלות את מחירי השכירות בעיר ובכך פוגעות גם במקומיים שרוצים לשכור דירה לטווח ארוך.

בעיה נוספת היא תמהיל התיירים, בברצלונה, כמו באמסטרדם, מגיעים תיירים צעירים שמצד אחד שותים הרבה אלכוהול, עורכים מסיבות ומשוטטים ברחוב שיכורים עד שעה מאוחרת ומצד שני כמעט ולא מוציאים כסף שיתרום לכלכלת העיר.

ראש עיריית ברצלונה, ג'אום קולבוני, הכריז על כוונתו להעביר חוק שיאסור על השכרה לטווח קצר למטרות תיירות. החוק ימנע מבעלי דירות לקבל רישיון אירוח תיירותי החל מנובמבר 2028, בנוסף, תוספת מס התיירים תוגדל מ־3.25 אירו ל־4 אירו ללילה. זאת במקביל להגבלות שכבר נעשו כדוגמת הגבלת מספר אוניות הקרוז שרשאיות לעגון בברצלונה/

תיירים לכו הבייתה - כתובת גרפיטי בברצלונה
תיירים לכו הבייתה - כתובת גרפיטי בברצלונה | צילום: רויטרס

 

לא רק ברצלונה, גם האיים הספרדים סבלו הקיץ מתיירות יתר, כך למשל בפלמה דה מיורקה כ-20,000 מפגינים יצאו לרחובות בירת מיורקה פלמה בהפגנת ענק נגד תיירות המונית וקראו ”גן העדן שלכם הוא הסיוט שלנו” ו"בואו נשנה מסלול ונציב גבולות לתיירות".

לטענתם התיירות, באי האי הגדול והמפורסם ביותר באיים הבלאריים, “מרוששת את המקומיים, מעלה את מחירי השכירות ומשתלמת רק לקומץ קטן”. תושבי האיים הבלאריים סובלים מההתנהגות הבעייתית (אלכוהול ומסיבות רועשות לתוך הלילה) של אחוז ניכר מהתיירים באי. באי המסיבות איביזה, הפגינו התושבים נגד מסיבות הטראנס הרועשות שהפכו לסמל של האי.


יוון - סנטוריני

יוון זכתה לצמיחה של 25 אחוז בתיירות הנכנסת בשנת 2024, בקיץ עומסי התיירים ניכרו בעיקר באיים ובפרט באי אחד ספציפי  - סנטוריני.

בקיץ 2023 ביקרו בסנטוריני מספר שיא של כ-3.4 מיליון תיירים, שיא שנשבר בקיץ 2024.

מרבית התיירים מגיעים לאי באמצעות אוניות הקרוזים, הם מציפים את האי הקטן, אולם לא נשארים ללון בו (ובדרכ גם לא לאכול) וכך גם לא מיטיבים עם כלכלת האי.

התיירים נוהרים לאתרי התיירות הפוטוגניים של האי, עומדים שעות בתור לרכבל לעיר פירה, מצטופפים בשקיעה כדי לתפוס זווית צילום טובה, אלא שמרב תיירים כבר לא רואים את היער, או במקרה הזה את השקיעה.

גם החיים של תושבי האי, 20 אלף במספר, הפכו לבלתי נסבלים והקיץ הזה הם הצטרפו למחאות ברחבי אירופה.

ראש העיר של סנטוריני, ניקוס זורזוס, התריע בפני הבעייה שעלולה להקריס את התשתיות הישנות של האי והציע להגביל את מספר המבקרים מהקרוזים ל-8,000 ביום, במקום המספר הנוכחי שנע סביב 17 אלף מבקרים ביום.

ראש הממשלה של יוון, קיריאקוס מיטסוטאקיס, הודיע כי ארצו מתכוונת להטיל בעונה הבאה, בין 1 ביוני ל-30 בספטמבר, מס של 20 אירו על מבקרים יומיים מקרוזים שיעגנו באיים סנטוריני ומיקונוס, וכן לגבות מיסים חדשים על מלונות ומקומות לינה תיירותיים.

המלונאים בסנטוריני כבר מוחים על ההחלטה וטוענים כי היא לא תעזור לכלכלה המקומית, תפגע במיצוב של סנטוריני כאחד מיעדי התיירות המובילים בעולם ואף עלולה להוביל לאחת מעונות התיירות הגרועות בשנים האחרונות.

תיירם מצטופפים ומצלמים בסנטוריני יוון
תיירות יתר של דור האינסטגרם בסנטוריני | צילום: רויטרס

 

איטליה - ונציה

ונציה הייתה מאז ומתמיד מוקד של תיירות יתר. בעיר מבקרים, בממוצע שנתי, יותר מ-52,000 תיירים מדי יום.

העיר יכלה לנשום לרווחה רק בקורונה, אך כשזו נסתיימה התיירים חזרו להציף את עיר התעלות השוקעת. הרבה מהמקומיים פשוט עזבו את העיר ועברו להתגורר מחוצה לה.

כדי להלחם בתופעה נאסר על כניסה לקבוצות מבקרים יומיים הגדולות מ-25 אנשים ונאסר שימוש ברמקולים ומיקרופונים בסיורים בעיר.

השנה, לראשונה, החלו הרשויות בוונציה לגבות מס תיירים בסך 5 אירו שנגבה בסופי שבוע וימים ספציפיים, במהלך החודשים העמוסים של אפריל עד יולי.

הצעד הסתבר כמאד משתלם כלכלית והעיר דיווחה, בזכות המס, על רווח של מעל 2 מיליון דולר בחודשים אלו. ההכנסות מהמס יועברו לשירותים המסייעים לתושבי העיר, כמו תחזוקה, ניקיון והפחתת עלויות מחיה.

מאידך תושבי ונציה מחו וטענו כי המס לא באמת ימנע את עומס התיירים בעיר, אלא דווקא ידגיש את מיצובה של ונציה כעיר תיירות.

סלפי בוונציה השוקעת
גם תיירות יתר וגם שטפונות: סלפי בוונציה השוקעת | צילום: חדשות 13

 

הולנד - אמסטרדם

אחת הערים שאיננה ים תיכונית אך סובלת מאד מתיירות יתר (לאו דווקא רק בקיץ) היא אמסטרדם.

אחת הסיבות לבעיה היא נבעה המדיניות המתירנית של הולנד בנושאים של סמים קלים וזנות (רובע החלונות האדומים), המהווה חרב פיפיות ומביאה אליה סוג מסוים של תיירים (בעיקר צעירים בריטים בני 18-35) המגיעים לעיר במיוחד למה שמכונה תיירות "סקס, סמים ואלכוהול", במטרה להתפרע ולאבד שליטה ובכך גורמים ללכלוך, רעש וירידה באיכות החיים של התושבים.

עיריית אמסטרדם נוקטת בגישה יצירתית כדי להלחם בתיירות מהסוג הלא רצוי. בעיר יזמו פרויקט גדול להורדת התיירות והשבת העיר לתושביה עד שנת 2035, שכולל איסור על מכירת מריחואנה ועישון ברחובות במרכז העיר, העברת רובע החלונות האדומים ממרכז העיר, הגבלת לינות בבתי מלון ואיסור על בניית בתי מלון חדשים ואיסור על כניסה של ספינות קרוזים.

את התקנות החדשות לווה קמפיין ראשוני מסוגו בעולם התיירות שכותרתו הייתה "אל תבואו". במקביל מקדמת הולנד תיירות לערים אחרות במדינה, כמו למשל לאיינדהובן בדרום הולנד.

מס התיירות חדש שנגבה באמסטרדם, על סך על 12.5% מתעריף החדר, בתוספת 3 אירו לכל אורח בחדר, הינו מס התיירות הגבוה ביותר באירופה.

אמסטרדם
אין כניסה לסטלנים - אמסטרדם | צילום: מיכל בן ארי מנור