האיצטדיון של ריאל או שופינג מטורף: מה אסור לפספס במדריד?

אם חשבתם שמדריד זה רק זארה ורונאלדו, תחשבו שוב. עפר קידר, צלם רחוב חובב, מזמין אתכם לטייל במקומות אותנטיים ופחות מוכרים בבירה הספרדית

זמן צפייה: 00:51

מאת: עפר קידר

אף פעם לא הייתי טיפוס של קבוצות גדולות. אני נמנע מלהגיע למקומות סואנים ומשתדל לא לחצות את גבולות העיר בה אני מתגורר. הבילוי האולטימטיבי בעיני הוא הבית והסביבה, או חו"ל. דווקא מתוך ההיכרות עם עצמי חששתי מהטיסה המתוכננת למדריד. זו כללה הרכב של ארבעה חברים נוספים ויצרה אצלי לא מעט חששות בנוגע לחיכוכים אפשריים. טיסה עם אנשים קרובים שלא במסגרת טיול מאורגן עשויה להפוך למתכון לחוויה מפוקפקת המתחילה בקבוצת וואטסאפ טורדנית אליה אתה נשאב, וממשיכה בצורך לגשר על הפערים בתאריכי הטיסות, הרצונות והצרכים בנוגע לסטנדרט המלונות וכן הלאה. אז איך בכל זאת הופכים את החוויה לבלתי נשכחת, בקטע טוב?

המונית הקסומה שהיא וויקפדיה אנושית

בביקורי הקודם במדריד, התמזל מזלי לפגוש את חיים טולדנו, נהג מונית ישראלי וחביב שמצא את אהבת חייו בבירה המדהימה ומאז חי שם עם משפחתו. קשה לי להאמין שאני כותב שורות אלו, אבל מסתבר שיש רגעים בחיים בהם לפגוש נהג מונית ורבלי זו דווקא ברכה. טולדנו חסך לי שעות של שוטטות חסרת ערך או סיבוב סטנדרטי באוטובוס התיירים ולקח אותי לסיבוב בלתי נשכח בעיר. אין ספק שזו אופציה עליה לא הייתי חושב לולא פגשתי באיש. נהגי מוניות ולבטח נהגי מוניות שהיגרו מישראל, מכירים כל פינה בעיר. אם מתחשק לכם לחוות את העיר מנקודת מבט שונה ובמידה והתמזל מזלכם לעלות על מונית עם נהג מסביר פנים ובעל היכרות עם העיר - אל תהססו ונצלו את ההזדמנות.

חיים טולדנו, שההכרות עמו תסתבר עוד כמועילה ממה שחשבתי בהמשך, התגלה כוויקיפדיה אנושית של מדריד. הוא ידע לספר לי על המבנים השונים, על ההיסטוריה של המסעדות, הבוטיק שהחליף כמה ידיים, אזורי נדל"ן שלמים שנרכשו על ידי ישראלים ועוד. הסיבוב שערך לי במונית שלו לקח כשעתיים ורבע, הסתכם בעלות זולה ממה שחשבתי וזאת כשלא פסחנו על גלידריה משובחת ועצירה לשיחה עם מספר חברים מקומיים - בהחלט חוויה מומלצת ושונה.

באשר לטיול בקבוצה: המפתח להצלחה ביחד הוא הלבד. במקרה שלנו, חלק מהחברים הלכו לשופינג, אחרים קיפצו בין המועדונים והברים באזור La Latina עד אור הבוקר, אחת בחרה לבקר במוזיאון "ריינה סופיה" ואני, צלם חובב, הלכתי לתערוכה של Garry Winogrand  - אחד מצלמי הרחוב המפורסמים בעולם.

שופינג, ברים ומועדונים. La Latina
שופינג, ברים ומועדונים. La Latina | צילום: צילום: shutterstock

אתרי חובה : מה אסור לפספס?

בכל זאת, עבור מי שמבקר בפעם הראשונה במדריד, יהיה זה פספוס לחזור מבלי לראות לפחות חלק מכמה מאתרי חובה בעיר. קבלו אותם:

מוזיאון פראדו – הגדול מבין שלושת המוזיאונים החשובים של מדריד. המוזיאון נמצא במבנה גרנדיוזי מרשים ונחשב לאחד המוזיאונים החשובים בעולם כולו המכיל את אחד האוספים הגדולים של האומנות האירופאית. בסביבת המוזיאון ניתן למצוא תרבות, אדריכלות מרהיבה וקולינריה בשפע. כדאי להתעדכן מבעוד מועד בתערוכות המתחלפות במוזיאון ולבקר באמצע השבוע כדי להימנע מעומס מיותר.

פארק רטירו (Parque del Buen Retiro)–  הוא הפארק המרכזי והחשוב של מדריד. הפארק מציע דרך נהדרת להעביר כמה שעות בשוטטות, רכיבה על אופניים, שייט או פיקניק, בין אם אתם בגפכם ובין אם בזוג או בקבוצה. בלב הפארק אגם מלאכותי ואזורים מוצלים לחודשי הקיץ החמים. הפארק הוא מקום נהדר לבלות בו בוקר שמשי וללגום קפה משובח באחד מבתי הקפה הפזורים בסביבה. תוך כדי הלגימות אפשר ליהנות ממופעי רחוב ומהרוכלים הלא חוקיים שהפכו לסטנדרט בכל פארק אירופאי המכבד את עצמו. הכניסה החינמית לפארק הופכת את החוויה למושלמת והפארק כולו רווי אווירה רומנטית של אירופה הקלאסית.

הפארק המרכזי והחשוב של מדריד. פארק רטירו
הפארק המרכזי והחשוב של מדריד. פארק רטירו | צילום: צילום: עפר קידר

כיכר מאיור  (Plaza Mayor) הכיכר המפורסמת ביותר של מדריד וגם הידועה לשימצה. בעבר נערכו בכיכר מלחמות שוורים, הוצאות להורג ומופעי ראווה רבים. כיום את הדרמה עקובת הדם מחליפים בתי קפה ומסעדות, חנויות מסורתיות, ברים ודוכנים מעניינים. בימי ראשון מתקיים בכיכר שוק בולים ואספנים ובשאר השבוע מופעי רחוב מרהיבים וסיורים חינמיים בעיר המתחילים מנקודה זו. האזור שוקק תמידית ומומלץ להגיע אליו ברגל או בתחבורה ציבורית.

 Mercado de San Miguel- ממש מעבר לפינה נמצא שוק אוכל מקסים שנבנה בשנת 1913 בו תוכלו לטעום ממגוון מנות הטאפאס המסורתיות והמעניינות. המחירים נעים בין 3-6 יורו לטאפאס ואין ספק שזה המקום להתנסות בו במאכלים המקומיים או ללגום בו סנגרייה צוננת. בנוסף תמצאו בשוק גם דוכנים של מסעדות ביתיות, בארים ובתי קפה.

הרכבל – יש הרבה דרכים לראות את מדריד. אחת מהן היא מגובה של 40 מטר. הרכבל של מדריד יקח אתכם לתצפית מדהימה על העיר ב15 דק מרתקות במיוחד. כדאי להתעדכן בשעות הפתיחה אשר מתעדכנות מעונה לעונה ולקחת מצלמה.

מעבר לאטרקציות המרכזיות של מדריד, מקום נוסף ששווה ביקור הוא האצטדיון הביתי של אלופת אירופה - ריאל מדריד. דווקא מאחר והקשר שלי לכדורגל מקרי בהחלט עד לא קיים, אני יכול לומר באובייקטיביות שמדובר במקום מרשים עליו אי אפשר לפסוח.

האצטדיון שנחנך בשנת 1947 ומכיל כ-85,000 מושבים מצטלם מעולה ומהווה תפאורה מצוינת לתמונות שלכם מהחופשה. ניתן לסייר בחדר הגביעים המפואר עד מאוד של ריאל - הקבוצה המעוטרת ביותר באירופה, וכן לקבל סיור מודרך בתעלות השחקנים ובחדרי ההלבשה המתקדמים בעולם, לרדת לדשא המפורסם ואם חפצה נפשכם, לרכוש מוצרים מקוריים של הקבוצה במחירים מופקעים.

לא רק לחובבי כדורגל: אל תפספסו ביקור באצטדיון הביתי של אלופת אירופה, ריאל מדריד
לא רק לחובבי כדורגל: אל תפספסו ביקור באצטדיון הביתי של אלופת אירופה, ריאל מדריד | צילום: צילום: shutterstock

לא רק זארה: שופינג היסטרי בעיר

בשעות הפנויות שהיו לנו מרגע הנחיתה ועד הצ'ק אין, טיילנו קצת במרכז העיר. באותן השעות הסתגלנו מחדש לקצב המדרידאי האיטי, ואף הסרנו את החלודה מהספרדית שלנו. למדנו בדרך הקשה מה אומרות המילים המסובכות בתפריט. קבלו טיפ: אם יש מילה שאתם לא מכירים בתפריט, צאו מנקודת הנחה שמדובר ברכיכה ימית במרקם של צמיג.

עוד מרכיב שתרם להצלחת החופשה הקבוצתית היה שכולנו אוהבים לנצל את ההזדמנות להשלים שעות שינה, כך שהשעון של כולנו כוון להשכמה מאוחרת. ארוחת בוקר בשעה אחת וארוחת ערב בשעה אחת עשרה, דבר שהתאים בדיוק לקצב של העיר בה נהוג לאכול ארוחת ערב מאוחר, אפילו מאוחר מאוד.

משכימי קום ניצלו את הבקרים לשופינג ברחוב Serrano, רחוב Fuencarral או רחוב Hortaleza שנמצא ב-Chueca, ה-Gayborhood של מדריד. חובבי השופינג שבינינו לא יכולים לבקר בספרד מבלי לבקר לפחות באחד מהסניפים המרהיבים של זארה, מנגו, מאסימו דוטי, פרימרק ועוד רשתות רבות, טובות וספרדיות. לא בכדי נחשבת ספרד ליעד אטרקטיבי במיוחד לקניות - מגוון המותגים פשוט מסחרר. המחירים נגישים וזולים במעט מהמחירים בארץ, גם המבחר עולה בכמה רמות. בעונת הסיילים כדאי להצטייד במזוודה נוספת וריקה.

לא בכדי נחשבת ספרד ליעד אטרקטיבי במיוחד לקניות - מגוון המותגים פשוט מסחרר
לא בכדי נחשבת ספרד ליעד אטרקטיבי במיוחד לקניות - מגוון המותגים פשוט מסחרר | צילום: צילום: shutterstock

צ'ורוס ורוטב שוקולד: איפה אוכלים?

העובדה שאת ההמלצות למסעדות קיבלנו ממדרידאיות אמתיות ומנהג מונית מקומי, עזרה לנו להתמקד רק במסעדות בהן אוכלים מקומיים. ניסינו הכול, החל מארוחות בוקר שגרתיות ברשת Harina, דרך ארוחות ערב באווירה חמה ב-Lamucca או ב-El Caldero למי שאוהב את הפאייה שלו עם פירות ים "הארד-קור" (זהירות, פירות ים אינם פירות!). לסיום, הזמנו מקומות לערב מוסיקלי טעים ב-Cafetín la Quimera,  מועדון פלמנקו קטנטן של מקומיים, שבו אפשר לאכול ארוחת טעימות מעולה מתחת לאף של להקת פלמנקו אותנטית.
בטיולי הקודם במדריד, נחרטה בתודעתי חוויה אמביוולנטית ביחס לאחד מבתי הקפה הטעימים ביותר, הלא הוא  Chocolateria San Gines בית הקפה עם הצ'ורוס ורוטב השוקולד הכי מפורסמים במדריד. בעודי שמח וטוב לב אחרי שהזמנתי מנה מפנקת במיוחד ומלאה בכל טוב, גיליתי שהארנק שלי נעלם. בעודי סורק את המסעדה בחיפוש אחר הארנק הנעלם מצאתי את חיים טולדנו, נהג המונית החביב אותו פגשתי לראשונה רק כמה ימים קודם. חיים שלף כרטיס אשראי, שילם והרגיע את המצב. חיים טולדנו התגלה כחובב חובב שוקולד מושבע והוא זה שהמליץ לי על בית הקפה הנהדר בפגישתנו הראשונה. מסתבר שחיים מבקר במסעדה המעולה כמעט על בסיס יומי ונחשב כבן בית במקום.

Se ha quedado una #tarde perfecta para disfrutar de #Madrid al estilo #SanGinés... con muuucho #chocolate ;)

A post shared by Chocolateria San Gines (@chocosangines) on

המנה המפורסמת של המקום: צ'ורוס עם רוטב שוקולד

גם בפעם השנייה שלי במדריד נהניתי מהאתרים והאטרקציות הנהדרות שיש לבירה הספרדית להציע. היכולת לתקשר עם אדם מקומי היא ללא ספק מפתח לשדרוג כל טיול. זכרו שאם אתם בוחרים לטוס כקבוצה, מכנה משותף בין החברים ומתן חופש אישי וגמישות לזמן לבד, יכולים לתרום להצלחת החופשה. מדריד לא אכזבה – אין ספק שאחזור שוב, בין אם בטיול עם חברים או לבד, כי מדריד, בניגוד לשיר המפורסם על לונדון, תמיד מחכה לי.

באדיבות הבלוג 'המצלמה מוסיפה חמישה קילו'

>>היעדים הכי חמים של הקיץ עכשיו בפייסבוק שלנו