בעקבות המורשת היהודית בוילנה

בשנת 2020 היו אמורים לחגוג בוילנה יום הולדת 300 לגאון מוילנה, בסדרה של אירועים חגיגיים, רובם סביב אתרי המורשת של הקהילה היהודית בוילנה. עכשיו, כשאפשר שוב לטייל בבירת ליטא תוכלו לצאת לסיור מורשת בעזרת אתר תיירות חדש

Xwevxj
הקסם היהודי של וילנה | צילום: מיכל בן ארי מנור

וילנה, שנקראה גם ירושלים ד'ליטא, הייתה מרכז דתי ותרבותי יהודי משמעותי מאד, אולי אחת הקהילות היהודיות החשובות ביותר בסוף המאה ה19 ותחילת המאה העשרים. היא הייתה הן מרכז של תנועת "המתנגדים" (הליטאים) שיצאו נגד החסידות, והן מרכז חשוב של ההשכלה היהודית שביקשה לשלב זהות יהודית עם רעיונות מודרניים ומאוחר יותר גם ציונות, כמו גם מרכז של תנועת הבונד. כיום, מנסים בעיריית וילנה להנציח את מורשת יהדות וילנה - על ידי לוחות זיכרון לאישים והמבנים לפני המלחמה ובאמצעות אנדרטאות ומוזיאונים המספרים על הטרגדיה הגדולה של קהילה זו.

כעת, כאשר אפשר לחזור לבקר בוילנה, אתם מוזמנים  להתוודע למורשת היהודית המפוארת שלה בעזרת המפה המאויירת והמסלול התמטי של Jewish Heritage Lithuania. (לאתר הקליקו)

Upynit
פסל של הגאון מוילנה | צילום: מיכל בן ארי מנור

הנה שבעה אתרים שקשורים למורשת היהודית בוילנה:

המקום בו עמד בית הכנסת הגדול של וילנה

הרובע היהודי היה מרכז החיים של הקהילה היהודית מאז נוסד במאה ה17. מייד עם הקמת הרובע, בשנים 1633-1630, נוסד גם בית הכנסת, שלימים יהפוך בית הכנסת הגדול והכי משמעותי מכל בתי הכנסת הרבים שהיו בעיר. הוא נבנה בסגנון רנסנסי-בארוקי, ועם הזמן נוצר סביבו מתחם ובו כעשרים בתי-כנסת קטנים יותר ומבני קהילה נוספים, כולל בית המדרש של הגאון מווילנה.

במלחמת העולם השנייה, בשנת 1941, שרפו הנאצים את בית הכנסת והוא נבזז ונהרס חלקית. אחרי המלחמה נהרסו בית הכנסת וכל המתחם סביבו סופית, על ידי השלטונות הסובייטים. במקומם הוקמו במתחם בנייני מגורים ובית ספר.

כיום רק שלט מזכיר כי במקום שכן בית הכנסת הגדול, אולם בשנת 2018 התגלו בחפירות ארכיאולוגיות - חלק מבימת בית הכנסת, חלקים מהמקווה, עמודי השיש וחומת בית הכנסת, מה שמבטא את הפוטנציאל הטמון בהמשך החפירה באתר, ועל האפשרות להציג בעתיד את שרידי בית הכנסת הגדול.

כתובת: Žydų str. 5

 

רחוב היהודים - Žydų str

רחוב היהודים הוא אחד הרחובות המיוחדים בעיר העתיקה של וילנה. 

הרחוב היה העורק המרכזי של הרובע היהודי ההיסטורי בווילנה שנקרא גם רובע נפחי הזכוכית. 

על אף שנהרס במהלך מלחמת העולם השנייה, אלמנטים היסטוריים של רחוב זה נותרו על כנם והם עדות חיה לעבר הצבעוני של הקהילה היהודית המקומית. לאחר עצמאות ליטא, רחוב היהודים שופץ והשיב לעצמו את הסמלים ההיסטוריים והתרבותיים מהעבר, כמו למשל לוח זיכרון ופסלו של הגאון מוילנה, ברחוב היהודים מספר 3, המציין את המיקום ההיסטורי של הבית בו התגורר הגר"א.

כמו כם, שלטי הרחוב ברחוב היהודים מופיעים לא רק בליטאית, אלא גם ביידיש ובעברית. שימו לב לקיר בבית מספר 1 המעוטר ברישום של גבר יהודי כחלק מפרויקט "קירות שזוכרים".

רחוב היהודים מתחבר אל רחוב Stikliy הארוך והיפה, שנקרא בעבר רחוב גלזר (הזגגים) על שם נפחי הזכוכית היהודים ושוק הזכוכית שהתקיים שם, פעם חיו ברחוב הזה יהודים וכיום יש בו שלל גלריות ובתי קפה. אני ממליצה לשוטט שם ולחזור לשעה קלה אל עברה המפואר של וילנה.

כתובת: Žydų str

Xwevxj
כאן גרו פעם יהודים | צילום: מיכל בן ארי מנור

רובע אוז'ופיס

רובע האמנים uzupis המקסים שנקרא גם הרפובליקה העצמאית של אוז'ופיס.

הרובע שוכן מעבר לנהר וזו גם המשמעות של שמו. בשנת 1997 הכריזה קבוצת אמנים על הרובע כעל רפובליקה עצמאית עם דגל, הימנון ואף חוקה משל עצמה. האווירה במקום אלטרנטיבית-בוהמיינית  וכוללת אמנות רחוב, פסלים סוריאליסטים, גלריות, בתי קפה קטנים, פאבים וחנויות מיוחדות. בהחלט אחד המקומות שאסור לפספס בביקור בוילנה.

אבל, לא רבים יודעים כי כבר במאה ה-16 הרובע היה ידוע כאזור שמרבית תושביו יהודים ובמהלך המאה ה-19 והמחצית הראשונה של המאה ה-20 הוא היה מאוכלס בעיקר באוכלוסייה יהודית, חלקם השתייכו לזרמים תורנים וחלקם לתנועת ההשכלה הליברלית. בתקופת השואה שימש חלק מהשכונה כחלק מגטו וילנה וגם בית הקברות היהודי שכן שם. 

בכניסה לרפובליקת ישנו גשר מנעולים ולצידו שלט ברוכים הבאים בכל מיני שפות, אחת מהן היא אידיש, כתזכורת ומחווה לעברו של הרובע.

Zcilgi
שלט ביידיש בכניסה לרובע

הפסל של דוקטור צמח שאבאד

אחד מאתרי ההנצחה היהודים המרגשים בוילנה הוא הפסל המוקדש לרופא צמח שאבאד (1864-1935).

הפסל, הנוגע ללב, שנמצא בכיכר קטנה וירוקה, מציג רופא יהודי מקומי מפורסם ולצידו ילדה קטנה שמחזיקה חתול.

הפסל הוא חלק ממיזם "פסלים מדברים" - Talking Statues of Vilnius, של מוזיאון MO לאומנות מודרנית. המיזם כולל 18 פסלים מדברים ברחבי וילנה, וכל אחד מספר סיפור של בעל מקצוע אחר. לצד הפסלים ישנה מדבקה עם קוד, לאחר שסורקים את הקוד, מקבלים שיחת טלפון ועל הקו "נמצאת" הדמות של הפסל אשר מספר באנגלית (או ליטאית) בגוף ראשון את סיפורו. 

את הפסל יצר הפסל הליטאי קוינטס. הנוכחות של הפסל בלב ליבה של וילנה הינה סמלית - צמח שאבאד היה איש ציבור ידוע ואזרח מסור שעבד קשה כל חייו למען תושבי וילנה ולרווחתם.

בסמוך לפסל נמצא מרכז התרבות והמידע היהודי.

כתובת: Mėsinių str. 3a/5

Kdylqh
רחובות העיר

בית הכנסת הכוראלי - Vilniaus choralinė sinagoga

מאז הקמתו היה בית הכנסת הכוראלי שונה מבתי הכנסת היהודיים האחרים בווילנה - לא רק שהדגש היה גדול יותר על הדרשות במהלך התפילות, בבית כנסת זה עשו שימוש גם במקהלה. וזו הסיבה שבגללה הוא נקרא מאז ועד היום זה בית הכנסת הכוראלי.

בית הכנסת מיוחד גם בהיותו הוא בית הכנסת היחיד בווילנה, שפעל במהלך הכיבוש הסובייטי והינו בית הכנסת היחיד הפעיל בווילנה כיום ומשרת את הקהילה הקטנה של יהודי וילנה..

כתובת:Pylimo str. 39

בסמוך תוכלו למצוא את בית כנסת המשוחזר ברחוב Gėlių 6 והבניין של בית החולים היהודי בגטו וילנה ששרד ברחוב Pylimo 38.  

 

Tolerance Center of the Vilna Gaon State Jewish Museum - המוזיאון היהודי על שם הגאון מוילנה 

המוזיאון, הינו המוזיאון היהודי היחיד בכל ליטא ויש לו שישה סניפים רבים ברחבי וילנה. הוא הוקם על מנת להנציח את המורשת והתרבות של הקהילה היהודית בוילנה, ובה בעת גם להיות מרכז לסובלנות.

הסניף המרכזי בנוי ממספר קומות וכולל תערוכות רבות, תצוגות קבע ותערוכות מתחלפות. אחת מתצוגות הקבע מוקדשת לצייר הסוריאליסטי סמואל בק. סמואל בק, יליד וילנה, היה רק בן תשע כאשר הציג את ציוריו בתערוכה בגטו של וילנה. הוא ואימו שרדו את השואה ועלו לארץ בשנת 1948. סמואל בק למד בבצלאל והפך לצייר בינלאומי ידוע. תערוכה אחרת מציגה את ההיסטוריה של היהודים בווילנה, כולל תיאור ללא כחל וסרק של שואת והשמדת יהודי ליטא, מבלי לפסוח על החלק של הליטאים ברצח ההמוני.

כתובת: Naugarduko str. 10/2

בית הקהילה היהודית ומאפיית הבייגל

הקהילה היהודית התחדשה בשנת 1989 והיא מונה כ3000 חברים. בית הקהילה היהודית, נוסד על ידי Faina Kukliansky כחלק ממיזם של זכויות אדם. הוא שוכן בבניין מפואר ששימש כגימנסיה היהודית החילונית של סניף "תרבות"  (בסמוך לסניף של המוזיאון הלאומי היהודי של ליטא על שם הגאון מוילנה). המקום מציע פעילויות חברתיות לקהילה בחגים ובסופי שבוע.

אבל החלק לשמו התכנסנו בבית הקהילה היהודית הוא מאפיית בייגל שפועלת בתוכו, המציעה גם אוכל יהודי ליטאי כשר. 

כתובת: Pylimo 2 g

 

מיכל מנור היא עיתונאית ובעלת הבלוג "רואה עולם", אתם מוזמנים להמשיך לטייל ביחד איתה בוילנה ולגלות עוד אתרים בעיר היפה.