נווה מדבר אנדלוסי - הפנינים החבויות של דרום ספרד

למצוא אואזיס בלב מדבר אירופאי, ללכת קילומטרים בחופים בתוליים, ולהציץ אל מאחורי הקלעים של טובי הסרטים מהוליווד: את כל החוויות הלא שגרתיות הללו תוכלו למצוא בצד הלא מוכר של אנדלוסיה, שמתאימה לטיול סתווי

Oasis2 Inbal Cabiri
Oasis | צילום: Photo by: Inbal Cabiri

עיר סרטים הוליוודית

״הטוב הרע והמכוער״, ״בעבור חופן דולרים״ ועוד שלל מערבוני ספגטי משנות ה-60 וה-70 לא צולמו בהוליווד וגם לא בארץ הספגטי, אלא במדבר הטברנס (Tabernas). זהו המדבר היחיד באירופה, שנמצא בחבל אנדלוסיה בדרומה של ספרד. אקלים נוח ושמשי ומעט מאוד ימי גשם הופכים את האזור למערב הפרוע המושלם ולסט צילומים נוח במיוחד.
אתר ״אואזיס-מיני הוליווד״ הוא עיר מערבונים שלמה ששומרה בצורה מדוייקת. החל בבאר שבמרכז ה״עיירה״, דרך הקצבייה שבחזיתה שלט ״wanted״ וכלה בניירת במשרד של השריף. אם לא די בכך, נערי חווה בתלבושת מסורתית מסתובבים שם עם כרכרה רתומה לסוס. הכל אותנטי לחלוטין, מלא חול וטמפרטורות של מדבר. אם תרצו, תוכלו לצלם שם את הסרט שלכם. כדי להפיג את החום הכבד, תוכלו לקפוץ לבריכת השחייה שנמצאת אף היא במתחם, בין מזרקה לעצי קקטוס צמאים.

Oasis Inbal Cabiri
אואזיס. צילום: ענבל כבירי

Cab0 De Gata2 Inbal Cabiri
קאבו דה גאטה. צילום: ענבל כבירי

שמורת טבע מרהיבה

הפארק הטבעי העשיר ״קאבו דה גאטה״ (Cabo de Gata) משתרע על פני 38 אלף דונם, שכשליש מהם היא רצועת חוף. מקור השם הוא לא מערת החתולה, כפי שאפשר לחשוב בטעות, בתרגום ישיר, אלא קיצור של ágata, אבן הברקת שנמצאה כאן. 

שמורת הטבע הזו נותרה בלתי מופרעת בצורה מעוררת השתאות, תודות לגברת פרנציסקה דיאז טורס, הידועה גם בכינוי ׳דוניה פקיטה׳. טורס קיבלה בשנת 2010 אות של כבוד מטעם החונטה של אנדלוסיה, על פועלה לשימור אקולוגי של הפארק, שחלק ניכר ממנו היה בבעלותה.

החופים כאן מבודדים ובתוליים לחלוטין, המים תכלכלים וצלולים, אולם רוב החופים נטולי תשתיות חוף ולכן כדאי להצטייד בשתייה ומזון מבעוד מועד.
אחד החופים היפים ביותר הוא חוף Genoveses שקיבל את שמו מאנשי גנואה שחנו במקום בשנת 1147 לפני שאלמריה, העיר החשובה באזור, נכבשה על ידי המוסלמים. כאן דבר לא יחסום לכם את הנוף. גם לא מכוניות. הגישה לכלי רכב בעונת הקיץ מוגבלת במכסה יומית. כשמתמלא – החניון נסגר.
חוץ מלרחוץ בים, אפשר לטייל כאן באחד ממסלולי ההליכה הרבים בין הסלעים והגבעות הפראיים שגולשים לים. להשלמת החוויה מומלץ לקחת סירה כדאי להגיע למפרצונים קטנים ונסתרים שלא נגישים בשום דרך אחרת.

עיירה ציורית יפהפייה שממוקמת כקילומטר מהשמורה היא סן חוזה, שהייתה במקור כפר דייגים. במבט ראשון, היא קצת מזכירה אי יווני - בתים נמוכי קומה (אסור כאן לבנות לגובה) צבועים לבן, חולות זהובים, כמה סירות וים. יש כאן כמה בתי מלון, אחד מהם הוא ״דוניה פקיטה״, שמעוצב בסגנון בית החווה הבאסקי בו היא נהגה לנפוש. מסן חוזה ניתן להגיע לשמורה באוטובוס, באופניים או ברגל.

לאזור אלמריה באים כדי לנפוש בשקט. יש כאן חופים שהכניסה אליהם מותרת עם שלושה אביזרים הכרחיים בלבד – כובע, משקפי שמש וסנדלים. אם אתם מחזיקים בגישה נטוריסטית, תשמחו שכאן המלון נוסד הנטוריסטי הראשון בספרד (אגב, השהייה באזור הבריכה בו היא בעירום). 

Cabo De Gata Inbal Cabiri
קאבו דה גאטה. צילום: ענבל כבירי

כתבות נוספות ב-mood:

תיירות מרפא בלב המדבר

גולת הכותרת בכפר Pechina, בו מתגוררות 50 נפשות בלבד היא נווה מדבר אמיתי עם מים שיוצאים מהאדמה. ולא סתם מים, אלא מעיינות חמים שנובעים בטמפרטורה קבועה של 58 מעלות צלסיוס (ללא ריח או טעם), בזכות פעילות וולקנית תת קרקעית. למים האלה מיוחסות סגולות רפואיות בלתי מבוטלות והם נגישים לכל דורש, למי שמגיע לספא או למלון בכפר.

ההיסטוריה של המעין שסביבו נבנו המרחצאות Baños De Sierra Alhamilla הולכת רחוק מאוד וישנן עדויות לכך שכבר הפיניקים גילו אותו ומאוחר יותר - הרומאים והמורים.

Caminito Del Rey3 Inbal Cabiri
קמיניטו דל ריי. צילום: ענבל כבירי

Caminito Del Rey Inbal Cabiri
קמיניטו דל ריי. צילום: ענבל כבירי

המסלול התלול של המלך 

מסלול שנבנה על צלע של קניון עמוק ותלול שמעורר תהיה איך הוא נבנה, ובעיקר – מדוע. אם כן, היה זה המלך אלפונסו ה-13 שהגה את הרעיון כדי לאפשר מעבר לפועלים שעבדו בתחנת הכוח ההידרו-אלקטרית באזור. זה קרה בתחילת המאה ה-20 והוא עצמו עבר שם באומץ רב כדי להשתתף בטקס הפתיחה של סכר הגוואדלהורסה. מאז קראו לשביל "קמיניטו דל ריי", דהיינו המסלול הקטן של המלך, שם שנשמר עד היום.
המסלול בן חמשת הקילומטרים, שהוכר על ידי אונסק״ו כאתר מורשת עולמית, הוא צר מאוד וככל שמתקדמים בו הוא גם הופך גבוה ותלול יותר ויותר. הנופים שתראו הם עוצרי נשימה, במיוחד באזור הגשר שמחבר בין שני עברי הנהר, המתנשא לגובה של כ-100 מטר. הכניסה למסלול היא מגיל 8 ומעלה, ומחייבת חבישת קסדה. ההליכה היא בכיוון אחד בלבד ויש מכסה יומית של מספר המבקרים במקום. המסלול הוא גם חלק משמורה מוגנת של עופות – אל תשכחו להעיף מבט למעלה כדי לצפות בהם מעל לראשיכם, אבל אל תשכחו גם להסתכל לאן אתם הולכים...

* ענבל כבירי מתגוררת בברצלונה, היא צלמת ויוצרת תוכן בתחום התיירות והאוכל ומנהלת קהילה.

* הכתבת הייתה אורחת של משרד התיירות של אנדלוסיה