מטיילים עם עוללים: מה שחשוב לדעת מראש על חופשה משפחתית עם ילדים קטנים

רוצים אך חוששים לטוס עם תינוקות וילדים קטנים לחו"ל? בואו לגלות מאיזה גיל כדאי להתחיל לטוס עם ילדים, מדוע כן רצוי לטייל עם קטנטנים ואיך לתכנן חופשה מוצלחת עם פעוטות. נבחרת המומחיות של מוד עם כל התשובות. כתבה ראשונה בסדרה

חופשה משפחתית על שפת הים עם ילדים קטנים
חופשה עם פעוטות | צילום: שאטרסטוק

מאיזה גיל מומלץ להתחיל לטוס עם ילדים לחו"ל?

הילה נאור, מתכננת חופשות למשפחות בהתאמה אישית חושבת כי התשובה לא חד משמעית ומשתנה בין משפחות. "אני באופן אישי מחכה שהילדים יהיו בני שנה ורק אז טסה איתם מהסיבה היחידה - חיסונים. מעדיפה לחכות לגיל שנה לתת את החיסון של החצבת. ואם אפשר במרפאת מטיילים גם להשלים את החיסון השני של החצבת שבדרך כלל מקבלים בכיתה א'.

כמו שפתחתי ואמרתי תלוי משפחה - אם כבר יש ילדים גדולים ויש רוטינה של נסיעה משפחתית אז תינוק לא צריך לעצור את העניין וכן חשוב לקחת אותו כי הוא חלק מהמשפחה וזה מעולה גם עבור האחים הגדולים שחווים את שינוי המשפחה גם בזמני השיא שהם טיול משפחתי".

טיולים עם ילדים ותינוקות. חופשה משפחתית
להתחיל לטייל בגיל שנה | צילום: Mabel Amber, who will one day from Pixabay

 

לראות את העולם גם מבעד לעיניים סקרניות של ילדים

טלי ברקאי, פסיכולוגית חינוכית מומחית, מדריכת הורים ומטפלת מוסמכת ב-CBT גורסת כי אפשר לטוס עם ילדים לחו"ל בכל גיל, תוך התאמה של אופי הטיול, ובעיקר של ציפיות ההורים, לגיל ולמאפיינים של הילד.

"יש לומר ביושר שפעוט יהנה מפינת חי בכפר אז"ר כמו מגן חיות בלונדון ומהתרוצצות בפארק יהושוע לא פחות מבטיול בגני טיבולי, ובמובן זה אין לילדים את אותו הצורך בנסיעה לחו"ל שאנחנו חווים כמבוגרים. עם זאת, ההורים עשויים לרצות לטוס לחופשה בחו"ל ולהעדיף (או להצטרך) לקחת איתם את הילדים. עם תכנון מוקדם והתגמשות, זו יכולה להיות חופשה נהדרת בכל גיל, כשאנחנו מקבלים את הבונוס של לראות את העולם גם מבעד לעיניים סקרניות של ילדים הפוגשים כל דבר בפעם הראשונה.

כמובן שככל שהילד גדל, לטיול יש גם ערך מוסף של הכרת תרבויות, שפות, נופים וכד', ומשפחות רבות חוות את הטיולים המשפחתיים הללו כחוויות יקרות ערך".

Family 1111818 1920
לראות את העולם מבעד לעיניים של ילדים הפוגשים כל דבר בפעם הראשונה | צילום: Mario Renteria from Pixabay

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

ישנה סברה כי בגילאים צעירים זה בזבוז לקחת ילדים לחו"ל כי הם לא יזכרו כלום

שלומית יפת ביאליק, מחברת סדרת מדריכי הטיולים למשפחות "המשפחה המטיילת", לא מסכימה עם הקביעה לעיל.

"אני מאמינה בכול ליבי שכדאי לטייל עם ילדים בכול גיל. השאלה הגדולה יותר היא למה אנחנו מטיילים. מה מניע אותנו להשקיע זמן, כסף ומאמץ. האם המטרה של הטיול היא שהילדים יזכרו את האתרים שהיינו בהם? את ההר או את האגם הספציפי שבו ביקרנו? וודאי שלא. גם אנשים מבוגרים לא  תמיד זוכרים...

לטיול יש משמעות רחבה הרבה יותר. טיול  מייצר חוויות שאין שניות להן. ובהקשר המשפחתי, זאת חוויה מגבשת ועוצמתית. הוא מגבש בין ההורים לילדים, בין האחים לבין עצמם, ויוצר אינטראקציה עם אנשים אחרים, עם תרבויות, ריחות ומראות חדשים. טיול מפתח את הידע ומעורר את הסקרנות. טיול חושף אותנו ליופי, לטבע ולטעמים באופן שלא מתאפשר בחיי השגרה.
למעשה אפשר לומר שדווקא בגילאים הקטנים יש לטיול ערך רב יותר: עד גיל 5 הילדים מתפתחים בצורה המשמעותית ביותר. זה בדיוק הזמן להתפתחות וללמידה. הטיול מעניק הזדמנויות אדירות להעצמת הילד ולשיפור יכולותיו. כך שזה ממש לא משנה שהילד לא יזכור מה הוא אכל באיזו מסעדה ליד איזה אגם. הוא עדיין יתפתח מכך, עולמו יתרחב והחוויה המשפחתית תהיה חקוקה בו".

טיול משפחתי
חוויה מגבשת ועוצמתית | צילום: fotolia

 

זמן איכות רגוע עם ההורים וגיבוש משפחתי

טלי ברקאי אמנם מסכימה כי ילדים צעירים, עד גיל שלוש בערך, אכן לא יזכרו דבר מהחופשה, אך כמובן יוכלו להנות בזמן החופשה עצמה וירוויחו זמן איכות רגוע עם ההורים וגיבוש משפחתי.

"באותה מידה, פעוטות לא יזכרו, בוודאי לא בזכרון מילולי מודע, אף חוויה משמעותית שאנחנו חווים איתם, ועם זאת אנו משקיעים רבות ביצירת חוויות משותפות ובפעילויות בגילאי הינקות. כאמור, ילדים צעירים לא "צריכים" לטוס לחו"ל, אולם אם המשפחה בוחרת לצאת לחופשה (בארץ או בחו"ל), יש לכך ערך עבור ההורים, ואם החופשה מוצלחת, ודאי גם עבור המשפחה.

באשר לזכרונות, מתברר כי ילדים נהנים מאד לדפדף באלבום המציג טיול משפחתי בגילאים צעירים, ובונים לעצמם סוג של מאגר זכרונות מתוך זה. גם סיפורי טיול ("נהנית כל כך להאכיל את הברווזים, נתת לכל אחד שם") הופכים לחלק מהאתוס המשפחתי ומייצרים קירבה ותחושת שייכות. לכן בהחלט מומלץ להשקיע בהכנת אלבום ובכתיבת יומן המנציח רגעים שכדאי לזכור ולהזכיר".

טיול משפחתי. חופשה עם ילדים. משפחה מטיילת ומצטלמת
ליצר זיכרונות בטיול המשפחתי | צילום: Peggy und Marco Lachmann-Anke from Pixabay

 

טיולים משפיעים על התפתחות המוח

הילה נאור מחזקת את שתיהן "אמנם טיול משפחתי זו חוויה יקרה ואם אנו מסתכלים רק על- יזכרו/לא יזכרו זה אכן נכון - הילד לא יזכור, אבל אנחנו נזכור. גם לנו מגיע ליהנות מהילדים שלנו במקסימום בלי הפרעות זמן נקי רק שלנו ושלהם. והרי הילדות חולפת במהירות ומהר מאוד הם מוצאים תחומי עניין אחרים שהם ממש לא טיול בחיק המשפחה.

בנוסף, מחקרים רבים מראים כי טיולים משפיעים על התפתחות המוח כך שאפילו שלא יזכרו את הטיול הם ישפעו ממנו רבות. טיול בעולם מעניק לילדים הזדמנות ייחודית להרחיב אופקים, לפתח מיומנויות, לחזק את הקשר המשפחתי, ללמוד דרך חוויה, לפתח ביטחון עצמי, לעורר גירוי קוגניטיבי ולפתח הערכה לטבע.

כמו כן, לרוב מטיול נותרות מזכרות כמו תמונות וחפצים שעוזרים להם לשמור על הבזקי זיכרון שכן נצרבים בהם.

המוטו שלי: כסף בא והולך הזמן הולך ולעולם אינו חוזר- אז צאו לטייל איתם עכשיו"

חופשה משפחתית עם ילדים Happy,family,at,sunset.,father,,mother,and,two,children,daughters
גם לנו מגיע ליהנות מהילדים שלנו במקסימום | צילום: שאטרסטוק

 

הטיפים של המומחיות לתכנון טיול/חופשה בחו"ל עם ילדים קטנים:

* בחירת יעד שיתאים לכל בני המשפחה - ילדים והורים. עדיף עם טיסות ישירות שמגיעות קרוב ליעד.

* רצוי לא להחליף יותר מדי מקומות לינה, לבחור מקום לינה שיענה לצרכים, עם אפשרות להכין אוכל, לעשות כביסה, ולנוח כשצריך.

* שיטת טיול ה"כוכב" שבה ישנים במקום אחד כל הטיול ויוצאים לטייל בסביבה היא שיטה מעולה לטיול עם ילדים קטנים.

* תכנון שיאפשר גמישות ושינויים בלו"ז והקפדה על מתן קדימות לצרכים הראשוניים (שינה, אוכל, שתייה, הימנעות מהצפה בגירויים, לבוש נוח ומותאם)

* לרווח מאד את התוכניות, למעט באטרקציות ובנסיעות ארוכות ולאפשר לילד שיגרה מסויימת מבחינת שעות השינה וההתנהלות.

* ככול שהטיול יהיה יותר פשוט, רגוע ונוח, כך תוכלו להתרכז בעיקר – להנות מהזמן ביחד. בלי יותר מדי נסיעות בכבישים ועם אפשרויות בילוי מגוונות בקרבת מקום הלינה.

* אם בחרנו להתנייד ברכב נדאג לוודא השכרת כיסאות בטיחות וחוקי חגירת ילדים ביעד.

"בעיני הסוד לתכנון נכון של טיול הוא ההתאמה שלו למשפחה" מסכמת שלומית יפת ביאליק "שזה כולל גם את הילדים וגם את ההורים. אם מדובר בהורים שאוהבים לטייל בטבע – אני בעד שימשיכו לעשות את מה שהם אוהבים והם לא צריכים פתאום ללכת למלון "הכול כלול" ולהישאר כל היום בבריכה רק כי זה יותר קל.

בואו לגלות איך לתכנן חופשה משפחתית עם בינה מלאכותית

טיול משפחתי. חופשה עם ילדים. משפחה מטיילת חופשה משפחתית טיול עם פעוטות
להתאים את הטיול לאופי המשפחה | צילום: שאטרסטוק

 

הכנה לפני הטיול

"החלק האחרון והחשוב ביותר לפני היציאה לטיול הוא ההכנה של הילדים" מסבירה הילה נאור "ספרו להם כמה שניתן לפי הגיל שלהם – החל מהנסיעה לשדה התעופה, מה התהליך בשדה, לאן נוסעות המזוודות, מתי תיפגשו שוב? מה עושים? לאן נוסעים? לכמה זמן ומתי? תנו להם את האופציה לקחת חלק ולהחליט בין חלק מהאטרקציות שירגישו שהם משפיעים ונחוצים.

כל ההכנה הזו חשובה כל כך לשיתוף הפעולה שלהם בטיול, להפחתת המתח והלחץ שלהם ולאפשר להם להרגיש משמעותיים אחראים ושייכים לדבר הזה שנקרא טיול משפחתי"

* בכתבה הבאה נגלה עם המומחיות אלו יעדים מתאימים לפעוטות ומה כדאי לעשות במהלך החופשה כדי שהיא תהיה מוצלחת.

חופשה משפחתית. תכנון חופשה. לטייל עם ילדים
לתכנן יחד את החופשה | צילום: שאטרסטוק