קסם יווני: 5 איים יפיפיים ביוון שמומלץ מאד לבקר בהם

האי עם החופים הכי מיוחדים ביוון, האי שכיכב ב"מאמא מיה", אי לחובבי מערות, אי הבשלנים והאי עם הקסם האיטלקי. גליה הראל דור בחרה את 5 האיים היוונים האהובים עליה.

החוף הלבן במילוס
החוף הלבן במילוס | צילום: גליה הראל דור

גליה הראל דור היא  סופרת, מרצה, מנחת סדנאות כתיבה ובלוגרית. לאחרונה הוציאה את ספרה השני "לא סופי" (הוצאת תכלת). האינסטגרם של גליה דור.

***

כשביקשו ממני לכתוב על האיים שאני הכי אוהבת ביוון, ישבתי על חוף יווני ולא הצלחתי להחליט. כולם כל כך יפים. ואיך בכלל אפשר לבחור? זה כמו לשאול איזה ילד את הכי אוהבת? כי התשובה היא ממש אותה תשובה - את כולם הכי בעולם - אבל כל אחד אני אוהבת קצת אחרת .

בכל קיץ אני יוצאת למסע באיי יוון. בכל שנה לכמה איים חדשים ולכמה איים ישנים ואהובים.

בסוף הצלחתי לבחור 5 איים שאני אוהבת במיוחד, למרות שזה לא סופי ומשתנה כל הזמן. כי שום דבר בחיים שלנו הוא לא סופי. כמו בספר שלי ״לא סופי״ שבו דניאלה, (הגיבורה של הספר), יוצאת למסע של ריפוי שבו היא פותחת את כל ההחלטות הכי חשובות שעשתה בחייה. והנה אני חייבת להחליט. אז קפצתי למים. והחלטתי. חמשת האיים שאני הכי אוהבת: ומצרפת גם בונוס: ספר או סרט שאני ממליצה לקרוא או לראות בכל אי.

b

1. מילוס (קיקלאדיים)

מילוס זה האי שאני הכי אוהבת. אולי בגלל שנפשו גועשת כמו נפשי. בזכות הפעילות הגעשית תמצאו במילוס את החופים הכי מיוחדים ביוון, כמו החוף הלבן סראקיניקו, שקוראים לו גם moon beach, בגלל ההרגשה של הליכה על הירח מוקפים במי טורקיז במקום שמיים.

מילוס ביוונית עתיקה זה תפוח והוא נקרא על שם התפוח שהחזיקה אלת האהבה והיופי אפרודיטה בפסל שהתגלה באי בשנת 1820 ונמצא היום במוזאון הלובר.

עוד אסור לפספס: העיירה פלאקה שבקצה ההר, כפר הדייגים הציורי קלימה, וקלפיטקו – אזור בדרום מזרח האי שאפשר להגיע אליו רק בסירה אבל הוא חובה חובה חובה.

איך מגיעים: בטיסה מאתונה. אפשר גם במעבורת.

מה קוראים: ״אישה בים״ / אלכסנדרוס פאפאדיאמנטיס

החוף הלבן במילוס
החוף הלבן במילוס | צילום: גליה הראל דור
האי מילוס
האי מילוס | צילום: גליה הראל דור

 

כתבות נוספות ב-mood תיירות

 

2. סקופלוס (ספוראדיים)

האי הירוק סקופולס, השוכן בין סקיאטוס לאלוניסוס, מפורסם בזכות הסרט ״מאמא מיה״ - באי צולמה סצנת החתונה המפורסמת בכנסיה אגיוס יואניס. המקום אמנם תיירותי אבל מרגש והנוף מלמעלה ומלמטה עוצר נשימה.

מלבד חופים ירוקים ומדהימים, שמתוכם אני הכי אוהבת את סטאפילוס (stafilos), חובה לעשות טיול לחוף אמרנט (amarant), שהוא מעין מפרץ חבוי בין שני קירות.

גם העיירה העתיקה של סקופלוס היא ציורית ושווה טיול ובראשה מבצר וונציאני שממנו נשקף נוף פנורמי אבל אם אתם רוצים עיירה ציורית הורסת ביופייה, סעו לאי אלוניסוס הסמוך והיפיפה בפני עצמו ועלו ברגל או ברכב לאחת העיירות היפות ביוון בעיני.

איך מגיעים: במעבורת קצרצרה מסקיאתוס

מה קוראים/רואים: מאמא מיה כמובן. Here we go again

סקופלוס יוון
האי סקופלוס | צילום: גליה הראל דור

 

3. קפלוניה (איוניים)

זה לא סוד שאני חובבת מערות, ובקפלוניה יש כמה מערות עוצרות נשימה, אבל לא רק בגללן אני אוהבת את האי הזה. יש בו את אחד החופים הכי יפים ביוון בעיני – חוף מיטרוס עם המים הכי כחולים, ועיירת חוף צבעונית ומלאת שיק - פיסקרדו. (הדרך אגב מפיסקרדו לחוף מיטרוס היא אטרקציה בפני עצמה).

אם נחזור למערות, המערה הכי מפורסמת כאן היא מערת מליסני, שנמצאת בעיר סאמי, ונוצרה כאשר רעידת אדמה קטלנית פקדה את האי וסלע ענק קרס לתוך עצמו וחשף אגם תת קרקעי, אבל אני מעדיפה מערה הרבה פחות מתויירת ולא פחות יפה שנמצאת ממש לידה ונקראת zervati.

עוד אסור לפספס: חוף דרומי white rocks והעיירה הציורית אסוס והטיפוס למבצר שמשקיף עליה.

איך מגיעים: יש טיסה ישירה של סאן דור.

מה קוראים/רואים: המנדולינה של קפטן קורלי – שעלילתו מתרחשת באי ואפשר גם לראות את הסרט עם ניקולאס קייג׳ ופנלופה קרוז.

האי קפלוניה
האי קפלוניה | צילום: גליה הראל דור
האי קפלוניה
האי קפלוניה | צילום: גליה הראל דור

 

4. פתמוס (דודקנסיים)

לפתמוס הגעתי ממש במקרה כשהייתי מאוד צעירה ומאז אני מאוהבת באי הקטן הזה. הוא ידוע בעיקר בזכות מנזר יוחנן הקדוש והמערה שלידו, שבהם נכתב לפי המסורת הנוצרית הספר ״חזון יוחנן״, המוכר יותר בשם ״אפוקליפסה״.

לי הוא בעיקר ידוע כאחד האיים עם האוכל הכי משובח ביוון, מסתבר שכמה מהשפים הכי מפורסמים במדינה הגיעו מכאן. המסעדה האהובה עלי פה היא to tsipouradiko mas, אבל יש המון טובות.

חופים להזרק בהם: Kompas, Vagia

איך מגיעים: מעבורת מאתונה או מהאי קוס

מה קוראים: רוחות הזעם /אלכס מיכאליס

האי פתמוס יוון
האי פתמוס | צילום: גליה הראל דור

 

5. קורפו (איוניים)

האי הירוק קורפו הוא האי היווני הקרוב ביותר לאיטליה וזו הסיבה לחלק מהקסם שלו. העיר העתיקה של קורפו יפיפיה ומשופעת במסעדות איטלקיות שוות.

את קורפו אני אוהבת כי הוא מפתיע. למרות שהוא מתוייר יש בו צדדים חבויים ומסתוריים. למשל החופים בחלק הצפוני והמערבי שלו שממש מזכירים את החופים בדרום איטליה. חופים קטנים שנחבאים בין צוקים אדירים.

יש בו מסלולי הליכה מטריפים ומסודרים, וטיפוסים למבצרים עם נוף עוצר נשימה כמו הטיפוס למבצר angelo castro.

לא לפספס: חוף porto timoni, kanali tou erota

איך מגיעים: יש טיסה ישירה מישראל

מה קוראים: ״משפחתי וחיות אחרות״/ג׳רלד דארל שנכתב על קורפו

קורפו
קורפו | צילום: גליה הראל דור
קורפו
קורפו | צילום: גליה הראל דור