תכירו את הכפר הכי מיוחד באיטליה: כפר של טרולים, אבל מסוג אחר

לטייל בתוך אגדה באחד מהכפרים הציוריים באירופה, עם סמטאות צרות עם בתי טרולי לבנים קטנים ועגולים וגגות חרוטיים מקש. אבנית סטרולוב סיירה בכפר אלברובלו בחבל פוליה, פגשה עץ זית מהרי ירושלים, התפעלה מהנוף וטעמה מטעמים מקומיים

זמן צפייה: 00:47

כשחושבים על איטליה, רבים מדמיינים את רומא הקלאסית, את ונציה הרומנטית או את טוסקנה הציורית. אבל הרחק מהמרכזים התיירותיים המוכרים, בקצה העקב של המגף האיטלקי, שוכן חבל פוליה שבדרום המדינה.

זהו אזור מלא בכפרים היסטוריים, נופים מרהיבים וחופים בתוליים. אחד הכפרים הבולטים והמרתקים בחבל הוא "אלברובלו" (Alberobello) – כפר ציורי המפורסם בזכות בתיו המיוחדים, הטרולי (Trulli), שהופכים אותו ליעד שלא תרצו לפספס.

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

חבל פוליה Puglia – היכרות עם האזור

חבל פוליה, השוכן בקצה הדרום מזרחי של איטליה, מתפרש לאורך החופים היפים של הים האדריאטי. בניגוד לצפון איטליה, ומרכזה, אזור זה פחות מתויר, ולפיכך גם יותר נוח ופחות עמוס במבקרים.

כמו כל אזור במדינה היפה איטליה, גם כאן ניתן למצוא שילוב של טבע מרהיב, עיירות עתיקות, תרבות עשירה ואוכל מקומי משובח. האקלים באזור הוא ים תיכוני. מוכר לכם, נכון? קיץ חם ויבש, המגיע לכדי 35 מעלות צלזיוס, וחורף מתון. משמעות הדבר היא שהחבל מתאים לביקור במהלך כל ימות השנה, אך מומלץ להגיע אליו בעונות המעבר, דהיינו באביב (אפריל – יוני) ובסתיו (ספטמבר – אוקטובר), בהם הטמפ' נעימות יותר, והאזור לובש ירוק.

ההגעה לאלברובלו ולחבל פוליה נוחה. ניתן לטוס ישירות לערים המרכזיות באזור, כמו בארי (Bari), הממוקמת כ-60 ק"מ מאלברובלו, או ברינדיזי (Brindisi), הממוקמת כ-70 ק"מ מכפר הטרולים. שתי הערים מציעות טיסות בינלאומיות מאירופה והן הקרובות ביותר לאלברובלו. אל בארי ניתן להגיע גם בטיסה ישירה מישראל.

מבארי ניתן להגיע לאלברובלו ברכבת (הדבר מצריך הליכה קלה מתחנת הרכבת אל לב הכפר), או ברכב שכור, דרך הכבישים הצרים והיפים שמובילים לנופים הקסומים של האזור, הכוללים כרמים, מטעי זיתים ונופים הרריים לצד ערים עתיקות ומבנים ייחודיים, ובתים שנשתמרו מתקופות קדומות, כמו בטרולים, לשם מועדות פנינו.

הכפר אלברובלו בחבל פוליה, איטליה
חבל פוליה - יעד מושלם לסתיו | צילום: אבנית סטרולוב

 

הכפר אלברובלו – ביתם של בתי הטרולי

בתי הטרולי (Trulli) באלברובלו הם מבנים ייחודיים שמייחדים את העיירה ומהווים את אחת הדוגמאות היפות ביותר לאדריכלות מסורתית בדרום איטליה. מדובר בבתי אבן קטנים, עגולים, בעלי גגות בצורת קונוס, שהפכו לסמל של חבל פוליה כולו.

הודות למבנים מיוחדים אלו ושימורם הוכרזה העירה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 1996. חלק מבתי הטרולי עדיין משמשים כבתי מגורים, בעוד שחלקם הוסבו למסעדות, חנויות, מוזיאונים ואף צימרים ומלון.

הסיפור שמאחורי צורתם הייחודית של הבתים אינו סיפור הרואי, אלא להיפך. הבתים נבנו בצורה זו על מנת לעבור על החוק, ולהימנע מתשלום מס בגין מבני קבע.

הבתים בנויים מאבן גיר מקומית, ללא שימוש במלט או חומרי קשירה אחרים, כך שהאבנים סודרו בקפידה זו על גבי זו, בצורה מעגלית, מה שנתן לבתים יציבות לאורך השנים. בצורה זו, היה קל מאד ואף מהיר לפרק את הבתים, וכך כשהגיעו גובי המס מטעם השליט על מנת לגבות מיסים, היו התושבים מפרקים מיד את הבתים, ובכך נמנעים מהתשלום.

שתי השכונות העיקריות בהן ניתן לראות את בתי הטרולי הן Rione Monti ו-Aia Piccola. הראשונה נחשבת לאזור התיירותי יותר, ובה אפשר למצוא חנויות מזכרות, בתי קפה ומסעדות, בעוד השנייה שומרת על אופייה המקומי והשקט יותר.

הכפר אלברובלו בחבל פוליה, איטליה
בתי אבן קטנים, עגולים, בעלי גגות בצורת קונוס | צילום: אבנית סטרולוב
הכפר אלברובלו בחבל פוליה, איטליה
הסמל של חבל פוליה כולו | צילום: אבנית סטרולוב

 

מסלול הטיול באלברובלו

הכפר קטן יחסית, כך שמספיק להקדיש לו יום טיול אחד, וגם זה בנחת, ועם עצירות בחנויות המזכרות ועצירה לארוחה או לכוס יין.

את הטיול ניתן להתחיל בכיכר המרכזית, פיאצה דל פופולו Piazza del Popolo.
מהכיכר פנו אל שכונת ריאונה מונטי (Rione Monti), החלק הגבוה יותר של הכפר ובו ריכוז גדול של מעל ל-1,000 בתי טרולי. רחובות צרים ומתפתלים מובילים אתכם בין עשרות בתי הטרולי, כל אחד מהם מעוצב ומסוגנן בצורה מעט שונה.

הכפר אלברובלו בחבל פוליה, איטליה
עשרות בתי טרולי | צילום: אבנית סטרולוב

 

בין הסמטאות אפשר למצוא גם חנויות קטנות למזכרות, בתי קפה חמודים ומסעדות מקומיות שמציעות מאכלים מסורתיים מפוליה.

כאן תפגשו את הטרולו סובראנו (Trullo Sovrano), שהינו מבנה הטרולי הגדול ביותר שנבנה בשלהי המאה ה-18, ובימים אלה משמש כמוזיאון קטן.
המשיכו בטיול לכיוון כיכר מרטינו (Piazza Martino), בה נמצאת כנסיית סן אנטוניו, הבנויה בצורת טרולו.
אם תרצו, תוכלו לבקר בדרך במוזיאון הטרולו Museo del Trullo, השוכן בתוך מבנה טרולי, ומציג את ההיסטוריה, המנהגים והתרבות של תושבי האזור.

הכפר אלברובלו בחבל פוליה, איטליה
אפשר למצוא במסטאות חנויות קטנות למזכרות, בתי קפה חמודים ומסעדות מקומיות | צילום: אבנית סטרולוב

 

עצירת חובה לכל ישראלי היא בפארק Parco della Rimembranza. בו תמצאו את נקודת התצפית הכי יפה על הכפר לדעתי. בנוסף, תפגשו כאן בעץ זית מהרי ירושלים, אשר ניטע כאות הוקרה לקרן הקיימת לישראל. הסיפור מאחורי הנטיעה מספר על הקשר התרבותי והידידותי בין העיירה לבין הקהילה היהודית והארגון שנלחם למען שמירה על הסביבה והקרקע.
מכאן תוכלו להמשיך אל הרובע השני של הכפר, אשר נחשב לפחות מתויר ויותר שקט, ריונה איה פיקולה (Rione Aia Piccola).

הכפר אלברובלו בחבל פוליה, איטליה
עץ זית מהרי ירושלים | צילום: אבנית סטרולוב

 

מה עוד עושים בסביבה

מעבר להליכה בין בתי הטרולי, ישנן עוד חוויות מעניינות שכדאי לקחת בהן חלק. בל נשכח שאנחנו נמצאים באיטליה, בה תמיד נמצא אוכל מעולה, ולכל מחוז היחוד הקולינרי שלו. בחבל פוליה מומלץ לנסות את פסטת האורקייטה המקומית עם רוטב עשבי תיבול טריים ושמן זית, יחד עם יין מקומי שמופק מענבים הגדלים באזור זה.

לשמן הזית באזור יש חשיבות מיוחדת בעיני התושבים, ותוכלו אפילו למצוא כאן ליקר המופק מעלי עץ הזית.

אם יש לכם יותר זמן באזור, תוכלו לצאת לטיולי יום מהכפר אלברובלו ולבקר בעיירות הקרובות, כמו לוקורוטונדו (Locorotondo), שמציעה תצפיות פנורמיות על הגבעות הירוקות שמסביב, מרטינה פרנקה (Martina Franca), עם הסמטאות המפוארות והארמונות המרשימים, או אוסטוני (Ostuni), העיר הלבנה, שכשמה כן היא.

הכפר אלברובלו בחבל פוליה, איטליה
שווה לשלב ביקור בכפר עם הכפרים והעיירות מסביב | צילום: אבנית סטרולוב