ד"ש לסופ"ש | למה כדאי לכם להגיע לשטוקהולם הקיץ?

תומר חן, מעצב ומדריך סיורי עיצוב התאהב בשטוקהולם בביקורו הראשון כבר ב-2004, ומאז הפך אותה לביתו הקבוע. בפינה החדשה שלנו ד"ש לסופש, הוא ממליץ לכם מה הכי כדאי לעשות בעיר

סופש בשטוקהולם - צילום מיכל מנור

היי משטוקהולם, אני תומר חן, בן 38 מעצב נעליים, תאורטיקן של עיצוב סקנדינבי והבעלים של About design &fun - סיורי סודות השיק והעיצוב הנורדי.

הביקור הראשון שלי בשטוקהולם היה ב2004. נסעתי לבקר חבר ילדות והתאהבתי באסתטיקה, ברוגע ובכלל, בדרך החיים הכל כך שונה מישראל. לימים הכרתי בחור שבדי בישראל, כך שהיה לי מאוד טבעי לחזור לשטוקהולם ולהפוך אותה לביתי הקבוע.

תומר חן סיורי עיצוב בשטוקהולם

שטוקהולם התברכה ביופי מאוד מיוחד. מצד אחד היא קרה וחשוכה במשך כמעט 6 חודשים בשנה, ובקיץ היוצרות מהתהפכות עם אור יום משעה 3:00 לפנות בוקר ועד חצות פלוס, מה שהופך אותה לעיר תוססת, צעירה וסופר שיקית.

עוד מתוך mood:

שימו ווייז | בלוגרית הטיולים יפעת חן כהן שולחת אתכם לעין תאו

חמש עגלות קפה מומלצות בשרון

המלון החדש ביוון שאתם חייבים להכיר לקיץ

העיר מוקפת מים מכל עבר, עטופה בארכיפלג (14,000 אלף איים מקיפים אותה) וטבע אינסופי. עיר מושלמת לחובבי עיצוב, לא בכדי היא מכונה "פריז של צפון אירופה" - אי אפשר להישאר אדיש למראה הבניינים, חלונות הראווה, בתי הקפה, האנשים הלבושים. טיפ קטן, אני תמיד מציץ בזהירות, עם קצת חוצפה ישראלית לבתים הכל כך מעוצבים, שכאילו נבחרו בקפידה למגזיני עיצוב בינלאומיים.

גמלה סטאן - הרובע העתיק של שטוקהולם
גמלה סטאן - הרובע העתיק של שטוקהולם (צילום: מיכל מנור)

מה אתה אוהב בשטוקהולם?

באופן טבעי אני נמשך לעיצוב כך שרובע העיצוב של שטוקהולם, סודרמאלם, הוא הבית השני שלי. אני מאוד אוהב את הגנים של הפסל השבדי מילס, יש בהם תערוכות מתחלפות, אל מול תערוכה קבועה, ואווירה כל כך מיוחדת, שמנתקת אותי מהאורבניות של העיר. וכמובן את הטבע שנמצא בכל מקום בעיר, מכל זווית, מכל פינה- והוא משתלב נפלא עם האורבניות המאוד לא מאולצת של העיר הזאת.

שטוקהולם - פיסת טבע בלב העיר
שטוקהולם - פיסת טבע בלב העיר (צילום: מיכל מנור)

ארבע המלצות על מקומות מיוחדים בעיר:

מוזיאון הצילום

אחד המוזיאונים המיוחדים בעיר עם נוף פנורמי אורבני עוצר נשימה. המוזיאון מציג תערוכות של קונספט ויזואלי מן הטובים ביותר בעולם וכולל בית קפה בקומה האחרונה שמגיש אוכל מאוד שונה, אך גם שבדי קלאסי. הוא פועל מ-10 בבוקר ועד 23:00, מה שהופך אותו לסופר אטקרקטיבי בכל ימות השנה.

טיול בפארק Vinterviken

Vinterviken (בתרגום לעברית - מפרץ החורף), הוא אחד הפארקים הקסומים של העיר. יש בו מסלולי הליכה ובתי קפה קטנים וחמודים פזורים ביניהם, עם מנות אקולוגיות ואלכוהול משובח.

ביקור ברובע Södermalm

Södermalm הוא האי השני בגודלו במרכז שטוקהולם. הרובע נחשב למעוז החופש והליברליות של העיר ומאגד בתוכו גלריות, אמנים, חנויות טקסטיל מרהיבות וכמובן זוהי בירת חנויות היד שניה, שמרגישות כמו חנויות  יוקרה, עם סחורה מתוקתקת ונקייה על המדפים. אגב, בסודרמאלם יש לא מעט מסעדות מאוד נחשבות, עם כוכב מישלן, האהובה עליי ביותר נקראת Symbios, פיוזן, עם נגיעות שבדיות. מסעדה סופר אלגנטית עם עיצוב פנים שקשה לעמוד בפניו.

הספרייה העירונית של שטוקהולם

שטוקהולם התברכה באדריכלות מגוונת ביותר: ניאו-קלאסיזם שבדי מהמאה 18-19 ועד לאח התאום הזהה ולא זהה של סגנון הבאוהאוס, שבשבדית נקרא Funkis - שמגיע מהמילה פונקציונלי.  אחד המבנים היותר מזוהים עם תחילתה של המודרניזציה של שבדיה הוא הספרייה העירונית של שטוקהולם (ניתן למצוא שם ספרים בכל שפה- כולל עברית ויידיש, שהיא נחשבת לשפה מוכרת בחוק השבדי כשפת מיעוטים). המבנה המרהיב היה בשעתו מאד מודרני, והקדים את זמנו , כך שאדריכל העיר דאז, גונאר אספלונד, עורר את תשומת הלב של התושבים אל סגנון חדש ושונה. ומשם צמח לו הסגנון הנורדי, כמו שאנו מכירים היום.

Södermalm - הרובע הבוהמי של שטוקהולם
Södermalm - הרובע הבוהמי של שטוקהולם (צילום: מיכל מנור)

איפה תבלה בסופ״ש הקרוב?

בסופ״ש הקרוב נחגג חג אמצע הקיץ בשבדיה, בו מציינים את היום הארוך ביותר בשנה (23 שעות של אור יום- חוויה כל כך שונה לעין ישראלית). אני תמיד אוהב לטייל בעיר, לראות את האנשים לבושים  בתלבושות המסורתיות מכל רחבי שבדיה, להרגיש את האוויר הצונן - חמים של העיר, ומעל לכל לשבת ולייצר תוכן מעניין ומרתק לסיורים שלי. כמעצב שמאוד אוהב לחקור, לגלות ולטעום דברים חדשים, אני מדרים לקראת יום ראשון אל עוד אהבה גדולה שלי בסקנדינביה, והיא קופנהגן.

היכנסו לאינסטגרם של תומר

ד''ש משטוקהולם....
ד''ש משטוקהולם....