רוצים לברוח הרחק מישראל? תכירו את איי קוק, אחד המקומות היפים, הכי רחוקים שיש

צדפות ענק, חופים משגעים, מים בגוונים מדהימים, שינרקולים וקצב איטי. אלה קינן יצאה לגלות את אחד המקומות הכי רחוקים ומבודדים שיש

איי קוק
החופים מהיפים בעולם באיים הכי רחוקים מכאן | צילום: אלה קינן

* אלה קינן היא יוצרת תוכן ובלוגרית טיולים. האינסטגרם של אלה.

איי קוק ממוקמים בדרום האוקיינוס השקט, מזרחית לפולינזיה הצרפתית וכ-18,000 ק״מ מישראל.

המדינה מורכבת משתי קבוצות איים והאי המרכזי הוא רָרוֹטוֹנְגָה – Rarotonga, שהכביש שמקיף את כולו – באורך 32 ק״מ בלבד ובו המהירות המירבית היא 30 קמ״ש. באיי קוק אין צורך לשים חגורת בטיחות ובחלק מהמכוניות היא אפילו לא קיימת.

ררוטונגה היא גם עיר הבירה ורוב תושבי האיים (כ-15,000) גרים בה.

תושביה המקוריים של איי קוק הם מאוֹרִים (Māori) – תת קבוצה של הפולינזים. הפולינזים יצאו מאסיה בסירות בחיפוש אחר יבשה ואיים נוספים סביב 1500 לפנה״ס וגם לאחר מכן. ההערכה היא שהמאורים התיישבו באיי קוק ספציפית במאה ה-6 לפנה״ס.

איי קוק הם חלק מחבר העמים הבריטי, ויחסי החוץ שלהם מופקדים בידי ניו זילנד וכל תושבי איי קוק מחזיקים בדרכון ניו זילנדי, אך לא ההיפך – ניו זילנדים אינם אזרחי איי קוק, וצריכים להוציא אשרה כדי לעבור לגור שם.

האיים קרויים על שם קפטן ג׳יימס קוּק, מגלה הארצות הבריטי הנודע שהגיע לאיים ב-1773 ו-1779.

איי קוק
איי קוק | צילום: אלה קינן

 

כתבות נוספות ב-mood תיירות

 

מה עושים ברָרוֹטוֹנְגָה?

החיים באי די פשוטים, יש שווקים, דאון טאון נחמד, המון מסעדות וברים כיפים לאורך החוף. יש גם את האזור ההררי והירוק יותר שיש בו טרק חוצה כמעט את כל ררוטונגה דרך שבילים (כ-3-4 שעות טרק קל-בינוני) שמסתיים במפלי Wigmore שאפשר לשחות בהם. אפשר גם לטייל אל ה-Black Rock, נקודת התצפית ברָרוֹטוֹנְגָה, אר על פי האמונה המקומית, זהו שער היציאה של נשמות המתים ומשם הם עושים את דרכם למולדת האבודה במיתוkוגיה הפולhנזית - Avaiki.

רָרוֹטוֹנְגָה מוקפת לגונה יפהפייה, שנוצרה על ידי טבעת אלמוגים היוצרת שובר גלים תת מימי, שבה אפשר לצלול ולשנרקל – החיים מתחת למים די מלהיבים והם כוללים שוניות אלמוגים ודגי ריף צבעוניים. בין יולי לאוקטובר ניתן לצפות מהאי בלוויתנים שמגיעים לאזור.

בעיניי הקסם העיקרי הוא החיים באי – island life, אנשים מאד לבביים וחברותיים, הכל נע בקצב איטי אך לא מעצבן. עדיין רואים שם סרטים בDVD, עם חנויות להשכרת DVD, אין מותגים כמו מקדונלד'ס, אפל או זארה, גם לא רשתות סופרמרקט והיות שאי אפשר לבנות מבנים מעל לגובה של עצי הקוקוס, אין באיי קוק בניינים ממש גבוהים.

למרות שביקרתי בלא מעט מקומות בעולם, כולל איים טרופיים. משהו בבידוד של איי קוק מהעולם, העובדה שמדובר ביעד לא מתוייר, מרוחק ונמצא בדרום האוקיינוס השקט פשוט הרגיש לי שונה (לטובה).

אי קוק
המקום להתבודד בו מהעולם | צילום: אלה קינן

 

מנהגים חביבים בהחלט של התרבות הפולינזית

מנהג ידוע באיי קוק, שמאפיין את התרבות הפולינזית בדרום האוקיינוס בשקט (בשינויים קטנים), הוא שזירת זרים וכתרים מפרחים ועלים. כתרים וזרים ניתנים לאורחים ומבקרים כסימן להכנסת אורחים אך גם נהוג לשים אותם במהלך ריקודים וחגיגות מסורתיות וגם בחתונות. לפרחים יש עוד משמעות בתרבות המקומית: הפרח הלאומי הוא הגרדניה או ה- Tiare Maori בשפה המקומית, ונשים נוהגות לענוד אותו מאחורי האוזן, אם אישה עונדת אותו בצד ימין - סימן שהיא רווקה ומזמינה להתחיל איתה, לעומת אישה ששמה את הפרח בצד שמאל - שם כבר המשמעות היא שמדובר באישה בזוגיות. אתם בעד להתחיל מנהג כזה בישראל?

איי קוק - אלה קינן
אלה עם שרשרת פרחים שקיבלה ממשרד התיירות של איי קוק

 

האי עם המים בגוונים הכי מדהימים

איי קוק מפורסמים בזכות המים בגוונים מטריפים, שלא ראיתי בשום מקום אחר בעולם למעט באי אייטאטקי Aitutaki. לאי אייטאטקי, בו צולמה העונה השלושה עשר של תוכנית הריאליטי "הישרדות", אפשר להגיע בטיסה של כשעה שיוצאת מררוטונגה באמצעות Air Rarotonga. אם אין לכם/ן זמן לבקר כמה ימים באי אייטאטקי – ועדיין רוצים לחוות את היופי הייחודי שלו, אפשר לעשות טיול של יום עם טיסה של air rarotonga שכוללת: טיסה, מדריך מקומי, הפלגה, שינרקולים, ארוחת צהריים ושתייה. ניתן להזמין את הטיול באתר של air rarotonga.

האי אייטאטקי מאד מבודד, לא מפותח ופשוט יותר מררוטונגה אבל יש בו כמה ריזורטים יפהפיים ואפשר ליהנות שם מהתבודדות מוחלטת מהעולם ולהתפעל מכמה מהחופים והשינרקולים הכי יפים באזור דרום האוקיינוס השקט – כולל צדפות ענק!

מה עם חיי לילה? – יש מספר ברים beach bars על החוף, אי אפשר לפספס על הדרך הראשית אבל הם בעיקר קורים בסופ״ש, באמצע שבוע די מת שם.

בימי ראשון יש את שוק האוכל המקומי, ו-3 פעמים בשבוע ישנן הופעות של הריקודים המקומיים והמנהגים המקומיים של איי קוק ב-Umu Experience (צריך לתאם מראש, בתשלום). חוויית Umu היא ערב תרבותי הכולל אוכל, שתייה ומופעי מוזיקה וריקודים של המאורים.

איי קוק
זה לא פילטר - זה הצבע האמיתי של המים | צילום: אלה קינן

איי קוק
איי קוק | צילום: אלה קינן

 

איך מגיעים ולכמה זמן?

הזמן הכי טוב לביקור באיי קוק הוא בין אפריל לנובמבר, בין דצמבר לחודש מרץ יש סיכוי שיתפוס אתכם גשמים טרופיים. נכון לראשית 2023, 2 הדרכים היחידות להגיע לאי הן דרך פולינזיה הצרפתית (טיסה פעם בשבוע) או דרך אוקלנד, ניו זילנד. הזמן האידיאלי לשהות באיי קוק הוא בין 10-14 יום, ומומלץ לשלב אותם אם אתם מטיילים באזור ניו זילנד.