ביקור בקאבלה - הפנינה הנסתרת של יוון

עיר עתיקה על צלע הר, עיר חדשה עם מבנים מרשימים, נמל צבעוני וקולינריה משובחת - הכירו את קאבלה, הפנינה הנסתרת של צפון יוון שאתם צריכים לבקר ברגע שיפתחו מחדש את השמיים. מיכל בן ארי מנור ביקרה שם וכבר מחכה לרגע שתוכל לחזור

Pvhzwn
רק שעתיים מסלוניקי, קאבלה | צילום: מיכל בן ארי מנור

אם הכל יתקיים כשורה, והסכם המחוסנים שנחתם עם יוון אכן יצא לפועל, יש סיכוי גדול שבקרוב נוכל לחזור אל הארץ אותה הישראלים כל כך אוהבים, ובצדק. אני רוצה להמליץ לכם על עיר יוונית קצת פחות מוכרת, העיר קאבלה (kavala) הנמצאת בצפון מזרח המדינה, בחבל מקדוניה, כשעתיים נסיעה מסלוניקי.

קאבלה, השוכנת במפרץ לחופי הים האגאי, מכונה גם "מונטה קארלו של יוון" או "העיר הכחולה", בשל המים הכחולים-צלולים של הים, המהווים מסגרת מושלמת לעיר. זוהי אבן חן יוונית שעדיין לא התגלתה על ידי רב הישראלים, אולם מסתבר שזוהי עיר עם היסטוריה עשירה במיוחד ובמקרה של קאבלה המילה "עשירה" מתייחסת הן לעושר ארכיאולוגי-היסטורי והן לעושר במובן הממוני.

בואו נחזור אחורה בזמן, היישר למאה ה-6 לפנה”ס, או אז נוסדה קאבלה בתור יישוב בשם ניאפוליס. מאז ומתמיד היא הייתה עיר נמל חשובה שהספיקה תוך זמן קצר להחליף ידיים ולהיות תחת שליטתם של הרומים, הביזנטיים, הבולגרים והנורמנים. באמצע המאה ה-14 היא נכבשה על ידי העות'מאנים ששלטו בה למעלה מ-500 שנה והם אלו שאחראים להתפתחות המואצת שלה. בין השנים 1912-1944 עברה קאבלה ידיים בין הבולגרים שכבשו אותה במהלך שתי מלחמות העולם לבין היוונים שקיבלו אותה חזרה בתום כל מלחמה.

את חותמם האדריכלי של העות'מאנים אפשר לראות בעיר העתיקה הנמצאת על צלע ההר, כמו גם בעיר החדשה, שנבנתה במאה ה18, למרגלות ההר, ביחד עם הנמל הגדול. העות'מאנים היו גם אלו שהקנו לעיר את עושרה בזכות תעשיית הטבק - מאמצע המאה ה -19 ועד שנות החמישים, קאבלה הייתה המרכז הגדול ביותר לעיבוד וייצוא של טבק בבלקן, מה שהפך אותה לעיר עשירה במיוחד.

לקאבלה יש גם סיפור יהודי (טרגי) - עד מלה”ע השנייה הייתה בקאבלה קהילה יהודית עם חיי קהילה תוססים, בתי כנסת ובתי קהילה, היהודים לקחו חלק מרכזי במסחר בטבק. בשנת 1941 כבשו הכוחות הבולגרים את העיר, במקביל לכיבוש הנאצי של יוון. מלך בולגריה, שאמנם הגן על יהודי ארצו,  חתם על הסכם עם הנאצים שתמורת הצלת יהודי בולגריה הוא ימסור את היהודים היוונים שבשליטתו במזרח מקדוניה, וכך, בשנת 1943, נשלחו רוב יהודי קוואלה לטרבלינקה. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Michal Manor (@roaolam)

חמישה דברים שאסור לפספס בביקור בקאבלה:

שיטוט בעיר העתיקה:

העיר העתיקה, panagia, בנויה על מדרון שעל לשון יבשה החודרת לתוך הים. היא מוקפת בחומה בצורה וצופה מכל פינה אל הים. העיר נשתמרה בצורה נהדרת, תגלו בשיטוט בה מגדלור ישן, רחובות מרוצפים, בתי אבן צבעוניים, חלונות מסורתיים וחצרות מטופחות וכמובן שפע של טברנות ובתי קפה. בעיר העתיקה נמצא בית הולדתו של מוחמד עלי פאשה, מי שייסד את מצרים המודרנית, מסגד חליל ביי ובנקודה הכי גבוהה בעיר - המבצר של קאבלה. אם כבר טיפסתם והגעתם עד למבצר, מומלץ לשלם דמי כניסה ולטפס עוד קצת עד לגג המבצר, ממנו יש תצפית של 360 מעלות על כל העיר.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Michal Manor (@roaolam)

סיור מודרך באימרט  - Imaret:

האימרט הינו מבנה מיוחד במינו מבחינה אדריכלית שנמצא בעיר העתיקה. הוא נבנה בשנת 1817 על ידי מוחמד עלי פאשה כבית ספר לבנים ובית תמחוי לעניי העיר.

במהלך השנים עבר המקום לבעלות ממשלת מצרים ונזנח. לפני מספר שנים הוא הוחכר מהמצרים בידי יזמים מקומיים, אשר שיחזרו אותו להפליא ושילבו  את הארכיטקטורה העות'מאנית המקורית עם מאפיינים מודרניים.

הם הפכו אותו למלון ספא יוקרתי, המציע לאורחיו גם ארוחות גורמה. מי שאינו אורח המלון יכול להגיע לתה מנחה, לשבת בבר של המלון או להצטרף לסיור מודרך בחללים הציבורים בתשלום.

היכרות עם בתי הטבק:

בתי הטבק המרשימים של קאבלה, מבנים גדולי מימדים בסגנון ניאו קלאסי עותומני, נמצאים בעיר התחתונה ומספרים את סיפור עושרה.

אפשר להתחיל בביקור במוזיאון הטבק, מוזיאון חוויתי ששם דגש על ההיסטוריה הסוציו-אקונומית של העיר וכך ללמוד על תפקידו של הטבק והנמל בהתפתחות העיר. לאחר מכן כדאי לצאת לסיור במרכז העיר כדי לראות את המבנים עצמם ולהבין את מהותם. חלק מ"בתי הטבק" שופצו והפכו למבנים ציבוריים או לבתי מלון וחלקם עדיין ממתין לשיפוץ. 

2irhxd
בתי הטבק המרשימים של קאבלה - סיפור העושר של העיר | צילום: מיכל בן ארי מנור

במדרחוב Megalou Alexandrou הססגוני נמצא מחסן טבק עצום שהפך למרכז קניות, שווה להכנס אליו כדי לראות את האלמנטים העיצוביים שנשתמרו.

בכיכר המרכזית של קאבלה, כיכר Kapnergati, המוקפת בבתי טבק, נמצאת גם אנדרטה המוקדשת למאבק של איגוד עובדי הטבק, היה זה מאבק העובדים הראשון בעולם בו נטלו חלק גם נשים. 

האקוודוקט:

אמת המים, סמלה של העיר, נמצאת למרגלות העיר העתיקה. היא הובילה מים מצפון אל העיר ונבנתה על ידי הסולטאן סולימאן הגדול. 

Ionmu
האקוודוקט, סמלה של העיר | צילום: מיכל בן ארי מנור

נמל קאבלה:

הנמל שפעם היה חלק מרכזי מתעשיית הטבק, כיום הוא נמל ציורי עם שפע סירות דייג צבעוניות ומגוון גדול מאד של טברנות, מסעדות, בתי קפה, חנויות ודוכנים על הטיילת הסמוכה לו.

Yukbbe
נמל קאבלה הציורי

איך מגיעים לקאבלה: הדרך הכי טובה היא לטוס לסלוניקי ומשם לנסוע ברכב שכור. בדרך אפשר לשלב עצירה או אפילו שהות של כמה ימים בחבל חלקידיקי המשגע.

אפשר גם לקחת טיסת פנים מאתונה היישר אל שדה התעופה של קאבלה.

מקאבלה יוצאות מעבורות לאיים הקרובים תאסוס וסמוטראקי וגם לאיים ללסבוס, לחיוס, לסאמוס, פיראוס ואיי הדודקנס.

מיכל מנור היא עיתונאית ובעלת בלוג הטיולים "רואה עולםאפשר למצוא אותה גם באינסטגרם