קצה העולם שמאלה: הכירו את בירת התרבות, העיר טרטו באסטוניה

לא רבים שמעו על טרטו, העיר השנייה בגודלה באסטוניה, בלוגרית הטיולים גילי מצא גילתה עיר מדהימה ביופייה, עם טבע משגע ואלגנטיות אירופאית, המקבלת ישראלים במאור פנים

2024
טרטו בירת תרבות 2024 | צילום: גילי מצא

גילי מצא, היא עיתונאית-צלמת ובעלת הבלוג "לטייל עם גילי". חשבון האינסטגרם של גילי

טרטו נבחרה כבירת התרבות של אירופה לשנת 2024. הטייטל הזה מוענק לעיר, שהאיחוד האירופאי בחר בה לתקופה של שנה, כדי להציג את חיי התרבות וההתפתחות שהיא עוברת. השנה בנוסף לטרטו הוכתרו שתי ערים נוספות: העיר באד אישל שבאוסטריה והעיר בודו שבנורבגיה.

מבחינתנו, התייר הממוצע, ההכתרה העירונית מהווה הזדמנות נפלאה לגלות ערים לא מוכרות, שהכותרת הזו מאתגרת אותם למצב את עצמם ולהעניק למבקר, חוויה מועשרת.

טרטו, אסטוניה
ברוכים הבאים לטרטו, אסטוניה | צילום: גילי מצא

 

הזדהות עם ישראל

שעתיים בלבד מעיר הבירה טאלין, בנסיעה מפנקת באוטובוס, התגלתה לפני העיר טרטו שבדרום אסטוניה.

עיר פורחת שבולטים בה אזורים עם שיחים, עצים ופרחים, מתוך חשיבה מהונדסת, של יצירת ריאות מוצלות בנוסף לאפקט הנוי המרהיב.

עיר קסומה עם חלק עתיק, עשיר בארכיטקטורת עץ נפלאה, לצד מבנים מודרניים ומיני פארקים, שמזמינים לדווש, לרוץ ולצעוד, עד שעות הערב המאוחרות ומוארות. חופים קטנים ודייגים, הם חלק מהסצנה השכיחה בערי חוף אסטוניות ותענוג לחזות במשתזפים הרבים, שמנצלים את שעות השמש הרבות בקיץ הנוכחי.

למרות הדימוי של האסטונים כקרים, כישראלית זכיתי להרבה אמפטיה, הרבה מהאסטונים שפגשתי מזדהים עם ישראל, בעיקר נוכח אי אהדתם לרוסיה שכבשה אותם בעבר והחשש להיות במצב של אוקראינה מנקר בהם.

טרטו אסטוניה
טרטו - עיר קסומה עם חלק עתיק | צילום: גילי מצא

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

איפה לטייל בטרטו

התחלתי את הטיול בטרטו בכיכר העיר, עם שלט "טרטו 2024", שמזמין להצטלם לידו או ליד מסגרת צהובה, סימן ההיכר של "הנשיונל ג'אוגרפיק", שמהווה המלצה לבקר בעיר. פה תמצאו את מזרקת "הסטודנטים המתנשקים" היפייפיה, מחווה לעיר עם האוניברסיטה הגדולה והוותיקה באסטוניה, שמתרוקנת בקיץ מחלק מאפיין באוכלוסייה שלה.

הזדמן לי קונצרט חינמי. מסתבר שבמהלך כל הקיץ, בערבי שישי, בדיוק בשעה שמונה , 18 הפעמונים של בניין העיריה, פוצחים בקונצרט של כרבע שעה, שמתחיל בנגינת השיר הרשמי שהולחן עבור "טרטו 2024". בהמשך מושמעות מנגינות מוכרות של עמים שונים, כולל מלחינים קלאסיים.

מזרקת "הסטודנטים המתנשקים
מזרקת "הסטודנטים המתנשקים" | צילום: גילי מצא

 

מפה, חמש דקות הליכה לבית הקפה ההיסטורי של העיר בסגנון וינאי, שנקרא "וורנר", בו חובה לטעום את עוגת הגזר (רצוי בחצר הנעימה), שיש לה מתכון סודי ולא בכדי. בעיר יש שפע מוזאונים מפתיע, כך שממש התקשיתי לבחור, בזמן הקצוב שעמד לרשותי. עשיתי גיחת בזק למוזאון הבירה, שמפתיע בעיצוב האולטרא-מודרני שלו, כולל חדר שירותים משעשע ולא אעשה לכם ספוילר.

משם המשכתי למוזיאון הצעצועים, שהוא מרגש ברמת הדיוק והירידה לפרטים, עם אוספים עצומים ועבודת אוצרות מבריקה. כעיר הכי אתלטית באסטוניה, לא מפתיע לגלות פה מוזיאון נישתי לספורט, שבנוי בצורה כרונולוגית ואינטראקטיבית, שממש מתחשק להתעמק בגיבורי התרבות ובוויזואליה.

מכוון שהשמש שוקעת ממש מאוחר בקיץ, הזמן התאים כמו כפפה לגן בוטני. בתוכו מצוי גן שושנים ריחניות, פסלים מלבבים, אגמון עם גשרון, פינות חמד לשבת בהן על ספסל ולבהות. ואין כמו מקום גבוה, כדי לקבל פרופורציה. ממרכז הקניות "פלססו" עולים בעזרת "בעלת המפתח" שיושבת "במודיעין" של הקניון, בשתי מעליות ומקבלים פנורמה נהדרת על העיר בגובה חמישים מטרים.

הגן הבוטני של טרטו
הגן הבוטני של טרטו | צילום: גילי מצא

 

ארועי המפתח של טרטו 2024

במהלך שהותי בטרטו, ביקרתי בתערוכה מרתקת שהתקיימה בביח"ר לשעבר לשמרים. היא נעשתה במסגרת פסטיבל לאמנות רחוב, שהסתיים שבוע קודם. מדליק היה למצוא בשלושת הקומות של ביח"ר, עם קירות מתפוררים ותקרה נוטה ליפול, ציורים ענקיים על הקירות וגם לפתוח מגירות וארונות, בהם התחבאו עבודות מיניאטוריות.

חשוב לציין שכל הנושא של קיימות, שמירה על כדור הארץ ומיחזור מודגשים בארועים השונים של שנת התרבות. טעמתי מהסוגה באמצעות ביקור בתערוכה "תסתכלו לי בקרח", שעסקה בנושא של המסת קרחונים והשפעתם העקיפה גם על אסטוניה. תערוכה שהמסר העיקרי בה, הוא הדחיפות הגלובלית לגלות אחריות מיידית ולפעול למזעור הבעיה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

בית חרושת עם תערוכת אמנות רחוב אסטוניה
בית חרושת עם תערוכת אמנות רחוב | צילום: גילי מצא

 

תחת המטרייה של "טרטו בירת תרבות", מתקיימים מגוון מופעים וארועים גם בכ-10 ערי לווין של טרטו, במרחקי נסיעה של עד שעתיים. כך הגעתי לפסטיבל האורות הגדול שהתקיים בעיר טורבה (Turva) כשעה וארבעים דקות מטרטו. במשך כשבע שעות בפארק העירוני הגדול של העיר, צפינו באמנים שזימרו, רקדו, תופפו, קיימו מופעי אקרובטיקה, מיצבי תאורה ואפקטים.

פסטיבל נוסף שנסעתי אליו במיוחד, פולקלור פאגני, התקיים בעיר וורו (Voru) ) שנמצאת במרחק כשעה ורבע מטרטו. פסטיבל מהסוגה הזו, הוא מאוד לוקאלי. בין האלפים שפקדו אותו, לא היו כלל תיירים, או דוברי אנגלית. הגיעו לפה כ-600 רקדנים מהמחוזות העיקריים של סובב טרטו, שבאו לבושים בבגדים מסורתיים.

פסטיבל אורות בטורבה אסטוניה
פסטיבל אורות בטורבה | צילום: גילי מצא
תלבושות בפסטיבל פולקלור פאגני אסטוניה
תלבושות בפסטיבל פולקלור פאגני | צילום: גילי מצא

 

מה צפוי בהמשך שנת התרבות

מחודש ספטמבר ואילך צפויים מאות אירועים, ביניהם פרוייקט, שמאגד 20 ארגוני תרבות מרחבי אירופה שיתקיים בחודש אוקטובר. ההיצע מאד רחב ומפורט באתר של "טרטו בירת תרבות". לחלק מהאירועים תהיה המשכיות ומסורת.

רקדנים בפסטיבל הפולקלור בטרטו
רקדנים בפסטיבל הפולקלור בטרטו | צילום: גילי מצא

 

איפה לישון בטרטו

ישנתי במלון "ארט הוטל פאלאס", מלון שעושה מחווה לעיר הכה אמנותית שזכה בפרס על עיצוב בפנים שלו, מטעם איגוד האדריכלים האסטוני. יש בו 62 חדרים, שבחלקם יש ציורי קיר, שנעשו על-ידי תלמידי ביה"ס לאמנות, ששוכן בקרבתו. מסתבר שבמבנה ההיסטורי של המלון ששופץ וחודש לפני ארבע שנים, שכן בשנות ה-20 של המאה הקודמת, בית ספר לאמנות ומכאן השם שלו.

הוזמנתי להתארח בסוויטה, שנראתה זהה לסצנת "ליל כוכבים", הציור המפורסם של ואן-גוך. הציור פה משולב בין הקירות והתקרה, ואפילו המנורה העגולה בחדר אורחים, ממוקמת כמו ירח "דולק". ארוחת הבוקר, מוגשת במסעדה הנחשבת "הומל", והיא חגיגה לחיך. מסעדה שווה לכל שעות היום, עם תפריט מגוון.

אתר המלון

בית עתיק מחודש בטרטו אסטוניה
בית עתיק מחודש בטרטו | צילום: גילי מצא

 

איך מגיעים לאסטוניה ולטרטו:

לאסטוניה אין טיסות ישירות מישראל והאופציה הכי קלה היא להגיע בטיסת קונקשן לעיר הבירה טאלין (אפשר למשל דרך ורשה).

יש מגוון דרכי תחבורה לעיר טרטו והם כוללים רכבת, אוטובוס וגם טיסה שנוחתת בשדה התעופה הקטן. אני התניידתי באוטובוס ישיר מטאלין, ממוזג ומרווח, עם וויפי ושירותים, בעלות של כעשרה יורו לנסיעה שנמשכת כשעתיים.

גילי מצא, היא עיתונאית-צלמת ובעלת הבלוג "לטייל עם גילי". חשבון האינסטגרם של גילי

טרטו אסטוניה - עיר תרבות
טרטו - עיר תרבותית גם אחרי 2024 | צילום: גילי מצא