מתכוננים לשלום: 5 המקומות שאסור לפספס בביקור ראשון בסעודיה

סעודיה מככבת לאחרונה במהדורות החדשות ומי יודע אולי בשנה הבאה השלום המיוחל ייצא לפועל ונוכל לטוס אליה. אם יש לכם דרכון זר או שאתם משתוקקים לדעת מה תוכלו לעשות בסעודיה במידה והיעד יפתח לישראלים, הנה המדריך שלנו למקומות שכדאי לבקר בהם בטיול הראשון בממלכה

ריאד, בירת סעודיה
ריאד, בירת סעודיה | צילום: שאטרסטוק

סעודיה היא המדינה הגדולה ביותר במזרח התיכון, והיא גם אחת המסתוריות ביותר. אחרי הכל, רוב המטיילים לא הורשו לבקר בה במשך עשרות שנים עד 2019, השנה שבה פתחה הממלכה את שעריה לתיירים מ-49 מדינות ברחבי העולם, ויש אומרים שבעתיד ישראל תהיה המדינה ה-50.

לפני כשנה נפתח המרחב האווירי מעל סעודיה לטיסות לישראל וממנה. לאחרונה טיסה של טיסה של אייר סיישל, שעשתה את דרכה לישראל נחתה, בשל תקלה, בג'דה שבמערב סעודיה, כשעל סיפונה 128 נוסעים ישראלים שהמתינו בשדה עד שמטוס הגיע להחזיר אותם לארץ. למעשה אפשר לומר שזו הייתה הטיסה שעשתה היסטוריה כטיסה המסחרית הראשונה מסעודיה לארץ.

נמל התעופה הבינלאומי בג'דה שבסעודיה
נמל התעופה הבינלאומי בג'דה שבסעודיה | צילום: Shutterstock

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

טלי יטיב, מנכ״לית ובעלת "ספיריט הפקות עולם" מספרת לנו על סעודיה: "הממלכה הסעודית הזרימה מיליארדי דולרים לתעשיית התיירות שלה בשנים האחרונות בניסיון לגוון את כלכלת הנפט שלה. בשנת 2019, הממלכה נפתחה לראשונה לתיירים זרים והחלה להציע ויזות אלקטרוניות ל-49 מדינות. מושקעים מאמצים רבים בפתיחת הממלכה לישראלים, כדי שאנחנו נהיה המדינה ה-50 שיכולה להיכנס וכולי תקווה שנשמע בהקדם בשורות בעניין".

עוד הוסיפה טלי יטיב כי "זינוק התיירות לממלכה הייתה אסטרטגיה שהוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS), שלקח את מושכות הכלכלה הסעודית ב-2015. יחד עם שורה של רפורמות חברתיות, הוא הציג את 'חזון 2023' שלו - באופן רשמי מוגדר כ"תכנית רפורמה כלכלית וחברתית טרנספורמטיבית ייחודית שפותחת את ערב הסעודית לעולם. התוכנית ארוכת הטווח היא לשנות את הכלכלה הסעודית מהתלות שלה בתעשיית הנפט, ולפתח את האומה הסעודית. השאיפה הסעודית היא להניע את מגזר התיירות כך שיתרום 10% להכנסה הלאומית, לעומת 3%, ויוסיף עוד מיליון מקומות עבודה.

היהלום שבכתר צפוי להיות המגה-פרויקט של MBS, המכונה העיר העתידנית Neom. מטרופולין ההייטק ישכון ליד מיצרי טיראן, קרוב לגבול ירדן ולא רחוק מגבולות מצרים וישראל".

סעודיה
האם נהיה המדינה ה-50 שיכולה להיכנס לסעודיה? | צילום: Pixabay

 

ג'בל פיהריין

ג'בל פיהריין נקרא גם 'קצה העולם', כיאה למיקומו, כ-90 דקות נסיעה מחוץ לריאד. הוא מהווה חלק מצוקי טוואיק העצומים, המשתרעים על פני יותר מ-600 ק"מ דרך מרכז סעודיה. הנופים הדרמטיים הללו זיכו את האתר בכינוי שלו ועזרו להפוך אותו לאחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר בריאד.

למרבה הפלא, האזור שמסביב לג'בל פיהריין היה בעבר אפיק נהר, כך שבזמן שתסתובבו, אתם עלולים להיתקל במאובנים תוך כדי הטיול. תוכלו להבחין במקום בנהר מיובש החולש על פני האזור, ובו עוברים גמלים רבים. ניתן לבקר בפלא הטבע הזה בכל עונות השנה, אולם, עבור טמפרטורות נוחות מומלץ מאוד לנסוע בסתיו או בחורף. יש גם אתר קמפינג בעמק השיטה, הזדמנות מצוינת לחוות את האזור בלילה.

Pixbay סעודיה
ג'בל פיהריין | צילום: pixbay

 

המלדיביים של סעודיה

סעודיה כוללת יעדי חוף מרהיבים ובעיקר לא נחקרים. דמיינו עצי דקל שמתנדנדים ברוח, רצועות חול זהובות ומים כחולים ושלווים. אומלוג' היא עיירת חוף קטנה עם המכונה לעתים קרובות האיים המלדיביים של ערב הסעודית. צפונית לעיירה אומלוג', מטיילים יכולים לצאת ליותר מ-100 איים קטנים הידועים בחולות הלבנים ועצי הדקל העתיקים שלה.

חוף אל דוקם נחשב לאחד החופים היפים באזור, המשלב טבע ימי ייחודי. המבקרים יכולים לבלות בישיבה על המרחבים הירוקים הרבים ועל ספסלים המשקיפים על החוף ובנוסף גם ליהנות מהפלגות מאורגנות. ראס אלשבן, הממוקמת בדרום  היא אידיאלית לילדים שכן המים הופכים עמוקים יותר באופן הדרגתי וכך הם יכולים ללמוד לשחות בבטחה עם השגחת ההורים.

Pixbay
המלדיביים של סעודיה | צילום: Pixbay

 

לחזור אחורה בזמן ב-AlUla

המתנה הגדולה ביותר של ממלכת ערב הסעודית לעולם היא - AlUla בה תוכלו להתפעל מכמה מהמראות הארכיטקטוניים המפוארים ביותר ולהיטמע במורשת תרבותית שראשיתה למעלה מ-200,000 שנה. עם אתרי תרבות היסטוריים עתיקים, עמקי נווה מדבר מדהימים והרי אבן חול, שלא לדבר על האמנות בואדי אלפאן,  AlUla היא באמת עדות לכוח האנושי וליופי הטבעי.

בעבר היה מדובר בצומת דרכים חיונית לאורך נתיבי הסחר המרכזיים ברחבי חצי האי ערב, מצרים והים התיכון, אולם בשל העובדה שהמדינה הייתה סגורה לתיירים במשך זמן רב, נופיה הפנטסטיים של אלולה נראו רק על ידי מְעַטִים. עם זאת, הודות לפיתוח של תוכנית "מסע בזמן", היעד הקסום הזה נגיש כעת לתיירים יותר מאי פעם.

Pixbayalula סעודיה
לחזור אחורה בזמן ב AlUla

 

דירייה

המרכז ההיסטורי של דירייה(Diriyah) ואתר המורשת העולמית של אונסק"ו At-Turaif, היא עיר אייקונית מלבני בוץ עם שורשים שתחילתם במאה ה-15 הממוקמת בפאתי עיר הבירה ריאד. At-Turaif הייתה למעשה הבירה הראשונה של השושלת הסעודית, והאתר שמור להפליא בהתחשב בבנייתו ובמאות השנים שחלפו. המבקרים כאן יכולים ללמוד על ההיסטוריה של ערב הסעודית ולחקור את הטירות, הארמונות והבניינים שלה. מומלץ לבקר גם בכיכר המלך סלמאן.

Saad,ibn,saud,palace,(diriyah,,ar,riyadh,province,,kingdom,of
דירייה | צילום: שאטרסטוק

 

סיור באל בלאד, בג'דה ההיסטורית

אל-בלד מפורסמת בזכות הבתים המעוצבים שלה, שנבנו באמצעות אלמוגים ממעמקי הים האדום ומתגאים במרפסות צבעוניות, הידועות כמשרבייה. הארכיטקטורה הייחודית שלה, שנשמרת עד היום, לא נראית בשום מקום אחר בעולם ומשמשת כתזכורת לאיך נראו פעם חומות העיר העתיקות של ימי הביניים.

אל בלאד, הידועה גם בשם ג'דה העתיקה, רשומה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. שקיומה מתוארך לתקופה שלפני האסלאם. היא נוסדה בשנת 522 לפנה"ס ככפר דייגים, אך קיימות עדויות להתיישבות עוד מתקופת האבן.

Provided By Iam Autumnshine Sh
ג'דה ההיסטורית | צילום: שאטרסטוק