רק שעתיים מישראל: היעד החלומי שאתם עדיין לא מכירים

אוכל מעולה, חופים יפהפיים, הרים ירוקים, היסטוריה מרתקת, עיירות ציוריות, דולפינים וצבי ים, מלונות מפנקים והכל במחירים מעולים. זה לא חלום, זה היעד שמעט ישראלים מכירים, עד היום. אבנית סטרולוב יצאה לחבל אפירוס ביוון וחזרה מאוהבת

המרינה בפברצה. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

מי אמר שאי אפשר ליהנות מכל העולמות במקום אחד? חבל אפירוס הוא המחוז הרביעי בגודלו ביוון ונמצא בצפון-מערב האי היווני, הוא בדיוק המקום, ובחודשי הקיץ ניתן להגיע אליו בטיסה ישירה היוצאת פעמיים בשבוע מישראל לעיר פרבזה, המופעלת ע"י חברת tus airways.

העיר פרבזה

חבל אפירוס מחולק ל-4 רובעים, והעיר פרבזה היא העיר הגדולה ברובע הנושא את שמה. העיר יושבת על מפרץ אמברקיקוס amvrakikos,  שעליו עוד ידובר בהמשך, ומתגאה במרינה יפהפיה, שתענוג ללכת לאורכה, או לשבת באחת ממסעדות הדגים על קו המים. אגב, כשישבנו לאכול במסעדת atali, זכינו לפגוש צב מים ענק ששחה בנון שאלנטיות לידנו.

אחרי סיבוב באזור המרינה, היכנסו אל ה"אגורה", החלק המסחרי של העיר, טיילו בין סמטאות האבן הציוריות, או שבו באחת מהאוזריות (כן, כן יש דבר כזה). הקשיבו לקולות הנגינה העליזים הבוקעים מבתי הקפה והמסעדות והציצו אל מגדל השעון העתיק.

עוד ב-mood:

מסעדות מומלצות בפרבזה:

Celest Bar Restaurant – על קו המים. מקום מומלץ להפסקת קפה או ארוחה טובה. הנוף כאן משגע. אל תותרו על קפיצה לחדר השירותים, שהמבואה שלהם נראית כמו חדר בבית מלון. 

Alati Seafood & More היא מסעדת דגים ופירות ים, האוכל השולט כאן באזור. המחירים זולים במונחים של ישראל, והאוכל משגע. אני מציעה שתקשיבו לרוג'ר מור, הלוא הוא ג'יימס בונד בסרט "לעיניך בלבד", ותנסו את הpreveza prawn. 

גם אם אתם לא רעבים, אל תוותרו על עצירה במשאית האוכל שעל הטיילת, שמוכרת שלל מיני מתיקות אופייניים לאיזור, ובמיוחד רחת לוקומים למיניהם ושאר מטעמים.

בחודש אוגוסט מתקיים בפרבזה פסטיבל הסרדינים, בו מוצבים עשרות גרילים עם, איך לא, סרדינים לאורך קו המים.

צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב
צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

שיט במפרץ אמברקיקוס

מפרץ אמברקיקוס מתגאה בהיותו בית גידול מיוחד ללהקה מקומית של כ-150 דולפיני קרנף. מדי יום בשעה 09:00 ניתן לצאת לשיט, לפגוש את היצורים המופלאים הללו. את ספינתנו ניווט ביד רמה קפטן דימיטריס, בסיועה של אחותו קטרינה שעל שמה נקראת הספינה. ואת הסירה שלידינו השיטו הוריו של דימיטריס. קפטן דימיטריס שפע ידע על ההיסטוריה של המקום, על האקלים, על בעלי החיים ועוד, ורק מאוחר יותר גילינו כי הקפטן האגדי, הינו בחור צעיר בגיל 20.

דקות ספורות לאחר שקטרינה הוציאה אותנו מהמעגן, כבר החלו קריאות התפעלות כשפגשנו מספר צבי ים ענקיים שוחים לידינו. הצבים היו רק הפרומו למופע המרכזי, ואכן הדולפינים סיפקו את ההבטחה, ובגדול. פגשנו עשרות דולפינים, ששחו לידינו, עשו סיבובים, שחו מתחת לסירה וקיפצו במים כמו בסרטים. ככל שההפלגה המשיכה, הבנו שמדובר בחוויה הרבה יותר מקיפה. ראינו נוף משגע של ההרים והעיירות סביב המפרץ, ואז הגענו אל ההפתעה.

דימיטריס מצד אחד, ואביו מן העבר השני, הטילו עוגן וקשרו את הסירות זו אל זו. בינתיים עלה באפנו ריח טיגונים נפלא, שכן אמו של דימיטרי הכינה בינתיים מטעמים טריים במטבח הסירה. וכך זכינו לארוחה יוונית משגעת הכוללת שפע פירות ים, סרדינים (וואו, איזה סרדינים), שרימפסים שהיו גורמים לג'יימס בונד לקנא, סלטים, ועוד ועוד. אגב, לאוכלי הכשר שבינינו הכינה אמא של דימיטרי סלמון במיוחד.

כמובן שהארוחה לוותה בציפורו הום מייד, יין לבן ביתי, בירות ושתיה קלה. ואם זה לא מספיק, דימיטרי פרס סולם והזמין אותנו לקפוץ ליהנות ממי המפרץ, בזמן שצמד נגנים עם בוזוקי הנעימו את זמננו.

משך השיט הוא כ-5 שעות.

העלות היא 50 יורו למבוגר, ו-25 יורו לילד עד גיל 13. באם אתם מגיעים כקבוצה או כמשפחה, ישנן הנחות.

חובה להזמין מקום מראש באתר האינטרנט או ישירות מול דימיטריס בטלפון   9353576 694 30 + (אפשר בווטסאפ)

מפגש מרגש עם דולפין. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב
מפגש מרגש עם דולפין. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

רפטינג

באם אתם מחפשים פעילות קצת יותר אתגרית, אתם מוזמנים לבקר בנהר האכרון Acheron. מעבר לשלל הטברנות הפזורות ממש על קו הנהר, ניתן למצוא כאן גם אפשרויות לרפטינג, אומגה מעל המים ועוד.

בחרנו לעשות רפטינג קצר שמושלם למשפחות, אורך כרבע שעה, וכולל שיט בנהר שאינו אתגרי מדי מצד אחד, אך כולל מפלונים וזרימה משגעת מצד שני. במידה ואתם מעט הרפתקנים יותר, המקום מציע גם טיולי הרים, ביקור במעיינות הacheron, וראפטינג אתגרי יותר, עד לראפטינג דרגה 3. כך או כך, עלות האטרקציה מצחיקה במונחים ישראלים ומבטיחה חוויה רטובה ומהנה, במיוחד אם זכיתם במדריך דימיטריס (שימו לב למוטיב החוזר), שהכיר בדיוק את המלים הנכונות בעברית.

לאתר של הרפטינג

רפטינג בנהר האכרון. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב
רפטינג בנהר האכרון. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

עתיקות

בעוד שהישראלים מגלים רק עכשיו את אפירוס, הרי שהעולם העתיק הכיר אותה מימים ימימה. כאן, בעיירה הקטנה ביוון, הוכרע בשנת 31 לפנה"ס גורלה של האימפריה הרומית. באחת הצמתים החשובות בהיסטוריה – בקרב בין אוקטאבינוס ובין מארק אנטוני וקליאופטרה מלכת מצרים, אהובתו, מי יהא יורשו של יוליוס קיסר. המנצח בקרב היה אוקטבינוס, שהפך לאוגוסטוס קיסר, ובעקבות המפלה הקשה התאבדה קליאופטרה ומארק אנטוני בעקבותיה.

אוגוסטוס הקים כאן את ניקופוליס – עיר הנצחון, שהייתה עיר גדולה ושוקקת חיים במונחים של אז. שרידים של העיר ניתן לראות בתיאטרון (שנמצא כרגע בשיפוץ, ובעתיד צפוי לקיים מופעים), במוזיאון ניקופוליס, בפסיפסים הפזורים ברחבי העיר, בשרידי העיר העתיקה ובאקוודוקט הנמשך לאורך הדרכים.

פיסת היסטוריה נוספת ומרתקת ניתן למצוא ב Nekromanteion של אכרון, לשם הגיעו אנשים לעבור חוויה חוץ גופית שנמשכה ימים ושבועות, והכל כדי לפגוש בסופו של דבר את האורקל, אשר יעזור להם לדבר עם המתים. האמונה דאז סיפרה כי המתים הפליגו למסע אל העולם הבא, וכך אנשים הגיעו על גבי נהר האכרון לכאן כדי לפגוש את מתיהם חזרה. השיטוט כאן מזכיר סצינה ממשחקי הכס, משולבת בנוף מהפנט ומושלם.

לא חסר עתיקות. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב
לא חסר עתיקות. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

הקאריבים של יוון

הכירו את האזור בעל השם המבטיח "הקאריבים של יוון". השם בנה ציפיות גדולות, אשר לא אכזבו.  למעשה, חוץ מעצי קוקוס, היה כאן כל מה שהבטיחו. וגם את עצי הקוקוס החליפה צמחיה ים תיכונית ענפה ועצי זית בעלי גזעים עתיקים ומרשימים. סביב העיירה סיבוטה, הנמצאת צפונית לפרבזה ופארגה ניתן למצוא את מי הים האיוני. מים צלולים ב50 גוונים של כחול, וביניהם שפע סלעים ואיים קטנים, מערות מעל המים, ויותר מכך, המון מפרצים וחופים קטנים ומבודדים. אל שלל האיים והחופים ניתן להגיע בכל מיני דרכים:

הפשוטה והזולה ביותר היא מונית המים, ה-taxi boat, אשר לוקחת אתכם אל אחד החופים ובדרך ניתן ליהנות מהמראות המושלמים. אפשרות נוספת היא לשכור סירת מנוע שאינה דורשת רישיון, ולשייט באופן עצמאי בין המפרצונים והאיים.

האפשרות המפנקת ביותר היא לשכור יאכטה עם סקיפר שהוא גם מדריך. אנחנו שכרנו יאכטה שכזו מחברת anchor וזכינו למספר שעות בים, בהן עצרנו במספר חופים, שייטנו בין הנקודות היפות של המקום, ואף הטלנו עוגן בלב הים ופשוט קפצנו למים. 

פארגה. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב
ארגה. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

עם השיט בא התיאבון

נסיעה של כ-10 דקות אל מסעדת ionion, זיכתה אותי באחת מארוחות הדגים הטובות ביותר שאכלתי. כאן גם זכינו לאכול מאפה, שייעלב אם אקרא לו בורקס, של בצק פילו ממולא בגבינות מקומיות, ועליו מזולף דבש מקומי מתובל. מעדן! ואם במעדנים מקומיים עסקינן, תקפידו להזמין בכל מסעדה גם את קציצות הקישואים המטוגנות. אתם תודו לי על כך. ואם לא אמרתם דיינו מן הים, הרי שבצמוד למסעדה נמצא חוף מוסדר יפהפה.

אפשרות נוספת, למי שמחפש לוקיישן מעניין ומעט מרוחק היא מסעדת אנמוליה, הנמצאת במלון אנמוליה. ההגעה אל המסעדה כוללת ירידות בדרכים פתלתלות, אבל השקיעה מן החוף המבודד כאן, שווה הכל. 

פארגה 

העיירה פארגה ממוקמת כשעה נסיעה מפרבזה. מדובר בעיירה תיירותית יותר, ואחת היפות שראיתי. במבט מלמעלה היא הזכירה לי את פורטופינו, רק בשליש מחיר, ועם אנשים סופר חייכנים ואדיבים. גם פארגה מתגאה בשפע של חופים יפהפיים, שאל חלקם ניתן להגיע במעבורת ממרכז העיר. הכניסה אל החופים היא בחינם, ולרוב גובים כ-10 יורו על שימוש בשמשיה ושתי מיטות שיזוף. בנוסף, אל מול העיר ניצבים מספר איים יפהפיים, ובראשה ניצבת טירה ונציאנית, אליה שווה לעלות ולו בשביל הנוף המרהיב.

ירידה מן הטירה תוביל אותנו אל סמטאות משגעות, יווניות אמיתיות, עם חנויות מזכרות לצד משכני אומנים. הטיילת מלאה מסעדות מכל המינים והסוגים, וקיים כאן מנהג מקסים – לעת ערב, נוהגות המסעדות לפרוש מפות ולהגיש את הארוחות במקטע החומה שמול המסעדה, המפריד בין הטיילת ובין הים. וכך אנשים נוהגים לשבת על החומה, לשתות משקה או לאכול ארוחה קלה, לצפות בשקיעה ולהקשיב לקול הגלים המתנפצים.

ארגה. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב
ארגה. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

מסעדות מומלצות בפארגה:

מסעדת קאסטלו ממוקמת ממש במרכז העיר, 2 דקות הליכה מהטיילת. המסעדה מציעה מטבח איטלקי מודרני לצד מנות מיוחדות ומטבח fine dining. במרכז המסעדה רצפת זכוכית הצופה אל מרתף היינות בקומה שמתחת.  

מסעדת Thalassa seaside restaurant ממוקמת במלון parga beach resort, ומציע אף היא מנות נהדרות, ממיטב המטבח היווני, והכל על קו החוף.  

מסעדת taverna petros נמצאת ממש בקצה הטיילת של פארגה, והיא מסעדה יוונית המתמחה בבשרים. חלון שקוף במרכז המסעדה משקיף אל הגריל הענק שבמטבח, ומבטיח ארוחה מהנה. 

בטן גב או ספורט ימי?

אם באתם לכאן רק בשביל מנוחה ובטן-גב, הרי שרצועה ארוכה של כ-27 ק"מ של חוף חולי הנמתחת מפרבזה ועד לפארגה תבטיח לכם כי תצליחו במשימה. כ-10 ק"מ לפרבזה נמצא אחד החופים היפים והמפורסמים -  חוף Monolithi, אשר זכה בדגל כחול – תו איכות סביבתי בינלאומי. היופי כאן הוא בשילוב הנדיר שבין החוף השקט והחולי ובין הסלעים המזדקרים מן המים והאיים הקטנים הניבטים מרחוק. אגב, כשתצטרכו קצת מנוחה מהמנוחה, פשוט תקפצו לעשות ספורט ימי בחופי קאנאלי או קסטרוסיקיה.

החוף בפארגה ריזורט. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב
החוף בפארגה ריזורט. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

איפה ישנים?

חבל אפירוס מלא בשפע אפשרויות לינה. החל מקמפינג מוסדר ועד לריזורטים מבודדים ומפוארים עם בריכות פרטיות, ודרך כל סוגי המלונות, החדרים והדירות.

בעיר פארגה, בחלקה הגבוה, הצופה מלמעלה על הנוף המשגע נמצא מלון  Salvator. המלון בנוי במבנים דו קומתיים, ולכל חדר מרפסת או גינה משגעות עם נוף לים ולהרים. בנוסף יש כאן בריכת אינפיניטי ומיטות שיזוף. ארוחת הבוקר כאן נהדרת וכוללת המון תשומת לב לפרטים הקטנים. הארוחה גם שופעת מטעמים מקומיים. בנוסף מגישה מסעדת המלון ארוחות ערב מצוינות. המלון מציע מספר סוגי חדרים, לרבות וילה עם בריכה פרטית.  המחיר ביולי : החל מ680 ₪ לזוג ללילה ללינה וארוחת בוקר.

אם חשוב לכם לישון ממש על הים, Parga beach resort הוא המקום בשבילכם. במלון שפע סוגי חדרים, זוגיים ומשפחתיים, והמון מרחבים ביניהם. מושלם למשפחות עם ילדים, שגם ישמחו לבלות במתחם הילדים. בנוסף קיימות במלון 4 בריכות, מדשאות וערסלים, וכמובן חוף ים פרטי מהמם. המחיר ביולי: החל מ1250 ₪ לזוג ללינה וארוחת בוקר.

מלון מארבלה. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב
מלון מארבלה. צילום: אבנית (ניתי) סטרולוב

אם אתם מחפשים יוקרה, הכירו את מלון Marbella-elix, החדש. המלון נמצא במפרץ מבודד, והוא ממוקם על צוק, ממנו אפשר לרדת לים ברגל או לקחת את מעלית הפניקולר ישירות לחוף. המלון אינו מוגדר כמלון משפחות אך הוא מותאם גם למשפחות. תמצאו בו את כל סוגי החדרים, לרבות חדרים בעלי בריכה פרטית. המלון מחזיק קטמרן פרטי, עימו הוא מציע סיורים. המחירים ביולי – החל מ1300 ₪ לזוג לחצי פנסיון.

הכותבת הייתה אורחת של לשכת התיירות היוונית בישראל ואגף התיירות של אפירוס.

אבנית (ניתי) סטרולוב היא מדריכת טיולי בוטיק ובעלת הבלוג ואתר הטיולים טיולים ורגעי אושר

האינסטגרם של אבנית