הרי הדולומיטים– המדריך המלא, כל מה שצריך להכיר לפני ביקור בדולומיטים

הרי הדולומיטים - יעד פופולרי למטייל הישראלי, אזור עם טבע הכי עוצמתי באיטליה ואולי באירופה כולה. אנחנו מתעסקים בבניית מסלולים לאיטליה מזה 10 שנים ועוד לא היה מטייל ישראלי שלא חווה את הWOW מהביקור בדולומיטים

1dhtpu
הרי הדולומיטים | צילום: Depositphotos

כאשר אנחנו מדברים עם הלקוחות יוצא לנו לשמוע כל מיני סטיגמות על אזור זה – יש כאלה שחושבים שהרי הדולומיטים זה רק טבע וטרקים, יש כאלה שחושבים שאין כאן מלונות טובים, אלה רק בקתות של המטיילים, יש כאלה שחושבים שאין כאן אטרקציות לילדים ויש חושבים שניתן להגיע לכאן רק בחודשי קיץ ובעונות אחרות אין כאן מה לעשות (חוץ מסקי).

אז תשובה בקצרה – מדובר בסטיגמות בלבד:

- ניתן למצוא בדולומיטים אטרקציות רבות, חוץ מטרקים (רכבלים, מעיינות החמים, מסלולי אופניים, יקבים, מוזיאונים, עיירות אוטנטיות, וכמובן המון טבע: מפלים, אגמים, צוקים)

- בדולומיטים נמצאים מקומות לינה מהזולים והפשוטים עד מלונות ספא יוקרתיים והטובים בעולם, לדוגמה Miramonti Boutique Hotel, אבל יש עוד מגוון רחב מלונות ברמה הכי גבוה שיש.

- באזור של דולומיטים מגוון מאד רחב אטרקציות לילדים (מגלשות הרים, פארקי חבלים, פארקי שעשועים, מסלולים אופניים, ראפטינג, אומגות וכו)

- וניתן לטייל בדולומיטים 365 ימי בשנה ולפי סאטיסטיקה בקיץ יש יותר ימים גשומים מחודשי הסתיו.

אחת הדרכים הפופולריות ביותר לחקור את הדולומיטים היא בטיולים רגליים. האזור מציע קילומטרים של שבילים המתפתלים בין יערות, כרי דשא ולאורך רכסים, ומספקים נוף פנורמי של הפסגות והעמקים שמסביב. ה-Sella Ronda, שביל מעגלי העובר בארבעה עמקים, הוא אחד הטיולים המפורסמים ביותר של דולומיטים והוא ביקור חובה למטיילים מנוסים. לאלו המחפשים טיול רגוע יותר, ישנם גם מסלולים קצרים רבים יותר המציעים נופים מדהימים של היופי הטבעי של האזור.

בחודשי החורף הופכים הרי הדולומיטים ליעד סקי ברמה עולמית. עם למעלה מ-1,200 מיילים של מדרונות סקי, האזור מציע מגוון חוויות סקי לכל הרמות, ממתחילים ועד מומחה. אתרי הסקי בדולומיטים ידועים בנופים המדהימים שלהם, כמו גם במתקנים המודרניים שלהם, לרבות מעליות סקי, בתי ספר לסקי ומגוון מסעדות וחנויות.

2nqrwl
הרי הדולומיטים | צילום: Depositphotos

למי שמחפש חוויה הרפתקנית יותר, הרי הדולומיטים הם גם יעד פופולרי לטיפוס צוקים ול"טיפוס ברזל" (ויה פראטה Via Ferrata). הפסגות המתנשאות והמצוקים התלולים של האזור מספקים חווית טיפוס מאתגרת ומרגשת למטפסים מתחילים ומנוסים כאחד. טיפוס צוקים בהרי הדולומיטים מומלץ לעשות עם מדריך, שכן מסלולי הטיפוס של האזור מאתגרים ועלולים להיות מסוכנים למטפסים חסרי ניסיון.

בנוסף לפעילויות חוץ הרי הדולומיטים מציעים גם מורשת תרבותית עשירה. האזור הוא ביתם של כפרים הרריים מסורתיים רבים, שלכל אחד מהם היסטוריה וארכיטקטורה ייחודיים משלו. רבים מהכפרים הללו הוגדרו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, והם מציעים הצצה לעבר של האזור, כמו גם הזדמנות לחוות את אורח החיים המסורתי בהרי הדולומיטים.

איך מגיעים להרי הדולומיטים?

טיסה: שדה התעופה הקרוב ביותר להרי הדולומיטים נמצא בוונציה, איטליה. משם תוכלו לשכור רכב ולהתחיל את הטיול לדולומיטים. נמלי תעופה סמוכים אחרים - ורונה, ברגאמו, מילאנו. גם מהם די נוח להגיע לדולומיטים. כמובן ניתן לטייל בדולומיטים גם בתחבורה ציבורית. אבל יש לקחת במחשבון שיש המון נקודות אליהם לא ניתן להגיע בתחב"צ ואנו ממליצים לטייל בתחבורה ציבורית, רק אם ממש אין ברירה אחרת!

3nxggg
הרי הדולומיטים | צילום: Depositphotos

מתי הכי מומלץ להגיע?

הזמן הטוב ביותר לבקר בדולומיטים תלוי באילו פעילויות תרצו לעשות ואיזה מזג אוויר אתם מעדיפים. להלן מספר הצעות:

קיץ: חודשי הקיץ יוני, יולי ואוגוסט הם הזמן הטוב ביותר לבקר בדולומיטים לטיולים רגליים, טרקים ואופני הרים. מזג האוויר חם ושטוף שמש.

חורף: אם אתם גולשים סקי או סנובורד, חודשי החורף דצמבר עד מרץ הם הזמן הטוב ביותר לבקר בהרי הדולומיטים. האזור מקבל כמות טובה של שלג, מה שהופך אותו למושלם עבור סקי וסנובורד.

עונות המעבר חודשי האביב והסתיו אפריל, מאי, ספטמבר ואוקטובר הם גם זמן טוב לבקר בדולומיטים. מזג האוויר מתון יותר, והקהל קטן יותר, מה שהופך אותו לזמן מצוין ליהנות מפעילויות חוצות כמו טיולים רגליים ואופני הרים בלי המוני הקיץ.

4wetpk
הרי הדולומיטים | צילום: Depositphotos

איך לתכנן את הטיול שלכם בדולומיטים

- בחרו את אזור בסיס הטיול שלכם . ישנן מספר עיירות וכפרים מסביב להרי הדולומיטים בהם ניתן ללון. כמה מהפופולריים שבהם הם קאנזיי, בולצאנו, אורטיזיי,  סלבה ואל גארדנה שם ממקומים רוב האטרקציות המרכזיות של הדולומיטים

- החליטו על הפעילויות שאתם רוצים לעשות. הרי הדולומיטים מציעים מגוון פעילויות חוצות, כגון טיולי הליכה, סקי וטיפוס צוקים, מגלשות הרים, פארקי חבלים, ראפטינג, קניונינג וכו

- הזמינו את מקומות האירוח והפעילויות שלכם מראש כדי להבטיח זמינות.

הדולומיטים הצד המזרחי

אמנם רוב האטרקציות ש הדולומיטים נמצאות בצד המערבי שלי אך אם יש לכם טיפה יותר זמן אני ממליץ לכם בחום להגיע גם לצד המזרחי של הדולומיטים , מדובר באחד האזורים המדהימים והמגוונים ביותר באלפים האיטלקיים. זהו יעד פופולרי עבור חובבי טבע, אוהבי טבע, ומתעניינים בהיסטוריה ותרבות. חלק מנקודות השיא של אזור זה כוללות:

שלוש פסגות ((Tre Cime di Lavaredo הוא שלישיית פסגות דרמטיות שהן אחד מציוני הדרך האיקוניים ביותר בדולומיטים. הפסגות, הידועות גם בתור שלושת הפסגות של לווארדו, מתנשאות לגובה של למעלה מ-9,000 רגל ומוקפות בנוף הררי מדהים. ישנם מספר מסלולי הליכה באזור המציעים נופים עוצרי נשימה של ההרים, וזה מקום פופולרי לצילום.

קורטינה דאמפצו (Cortina d'Ampezzo) היא עיירה מקסימה המהווה בסיס פופולרי לטיולים במזרח הדולומיטים. לעיירה יש היסטוריה ותרבות עשירה, והיא ידועה בארכיטקטורה היפה, המטבח המסורתי וחיי הלילה התוססים שלה. קורטינה היא גם יעד פופולרי לספורט חורף, עם מגוון אפשרויות סקי וסנובורד בהרים שמסביב.

אגם מיסורינה:  אגם ציורי השוכן למרגלות ה-Tre Cime di Lavaredo. זהו מקום פופולרי לטיולים רגליים, רכיבה על אופניים ודיג, והוא מוקף בנוף הררי מדהים. ישנם גם מספר מסלולי הליכה באזור המציעים נופים של האגם והפסגות שמסביב.

5liygm
הרי הדולומיטים | צילום: Depositphotos

הדולומיטים של ססטו: הרי הדולומיטים של ססטו הם רכס הרים הממוקם במזרח הדולומיטים ומציע מגוון פעילויות חוצות, כולל טיולים רגליים, טיפוס וסקי. הרכס ידוע בפסגות המדהימות שלו ובשטח המחוספס שלו, ויש כמה מסלולי הליכה המציעים נוף פנורמי של ההרים שמסביב. הטווח הוא גם ביתם של כמה אתרי סקי, המציעים מגוון פעילויות ספורט חורף.

3 אטרקציות עם ילדים בצד המזרחי של הדולומיטים:

פאן בוב באראנצ'י Fun Bob on Mount Baranc - עיירה סן קאנדידו

רכבל הכיסאות בעל ארבעה מושבים לוקח אתכם מהכפר סן קנדידו ב-Upper Val Pusteria אל כרי הדשא האלפיניים הרחבים של הר בראנצ'י בגובה 1,500 מ' מעל לגובה. גולת הכותרת המוחלטת היא מסלול מזחלות הקיץ הפופולרי עם מסילות האלומיניום שלו.

פארק חבלים קורטינה
נמצא בעיירה קורטינה ד'אמפצו Cortina D'ampezz o
פארק אתגרי המשלב מסלולי טיפוס ואומגות. ישנו מסלול לילדים קטנים ושני מסלולים הדורשים מינימום גובה מטר וארבעים ועוד שלושה מסלולים לבני שש עשרה ומעלה.
ניתן להשכיר אופני הרים ולעשות סנפלינג.

כפר הגמדים - THE DWARF VILLAGE

קרוב מאוד לאגמי 'טביעת הרגל של הענק' ליד Rifugio Gigante Baranci, תמצאו אזור בילוי אלפיני חבוי, מקום נפלא להירגע בו - עם אטרקציה מאוד מיוחדת: כפר הגמדים. גבוה בענפים יש בתי עץ מוזרים שתוכלו לחקור באמצעות סולמות וגשרי חבלים. חייו של גמד משתקפים בתשע בקתות ההרים למטה.

הדולומיטים הצד המערבי

מדובר על אזור היותר פופולארי בקרב תייר הישראלי. באזור זה תמצאו רוב אטרקציות, עם דגש על אטרקציות לילדים.

3 אטרקציות עם ילדים בצד המערבי של הדולומיטים

מגלשת הרים אלפין בוב מארנו 2000 - כחצי שעה נסיעה ממראנו  האטרקציה המשפחתית המרכזית היא מגלשת הרים באורך של למעלה מקילומטר, המשלבת חווית גלישה מרגשת עם נופים מרהיבים מסביב. יש באתר שני רכבלים המוביליים לשבילי הליכה מגוונים.

מגלשות הרים פרדאצו Predazzo - בסמוך לכפר פרדאצו, המגלשות נמצאות בתוך מרכז הסקי  Ski Center Latemr , המשמש בקיץ לטיולי אפניים וטיוליים רגליים. כדי להגיע יש קודם לעלות ברכבל אל תחנת גארדונה, שם יש גם מסעדה, גן שעשועים ומסלול אבובים קצר. משם מגיעים ברכבל קטן אל מגלשות ההרים. פתוח מאמצע יוני עד אמצע ספטמבר.

6xdlxf
הרי הדולומיטים | צילום: Depositphotos

Mar Dolomit - Swimming pool & Sauna - פארק מים חצי מקורה שבתוכו בריכות גדולות וקטנו  מגלשת הרפתקאות של 65 מטר, בריכת מי מלח חיצונית חמה של 32 מעלות עם ערוץ נחל וכיסאות עיסוי. בקיץ המבקרים יכולים ליהנות גם מקרני השמש המחממות על הדשא רחב הידיים. בשטח החיצוני יש גם בריכת פעוטות ובריכת שחייה עם פלטפורמת צלילה באורך 3 מ'.בעונה הקרה מעל הכל הסאונה והספא פופולריים. 11 סאונות, חדרי מנוחה והצעות נוספות מספקות לרווחתכם.

3 עיירות המומלצות בדולומיטים

בולצאנו

בירת דרום טירול, היא עיירה מקסימה עם היסטוריה ותרבות עשירה. הוא ממוקם בעמק מוקף ברכסי הרים יפים, מה שהופך אותו לבסיס אידיאלי לטיול בהרי הדולומיטים. בולצאנו ידועה בארכיטקטורת ימי הביניים שלה, בסצנת האוכל והיין התוססת שלה, ובמוזיאון אוצי המפורסם, המציג את המומיה העתיקה ביותר שהשתמרה בעולם.

אורטייזי

הידועה גם בשם סנט אולריך, היא עיירה ציורית הממוקמת באזור ואל גרדנה של הדולומיטים. הוא ידוע בגילופי העץ שלו ובאומנות המסורתית שלו, וזה מקום נהדר לחקור את התרבות וההיסטוריה המקומית. העיירה מוקפת בנוף הררי יפהפה, והיא מהווה בסיס פופולרי לסקי, סנובורד וטיולי הליכה.

7ofxsj
הרי הדולומיטים | צילום: Depositphotos

קורטינה דאמפצו

אתר סקי מפורסם בעולם הממוקם באזור ונטו של הדולומיטים. הוא ידוע במלונות המפוארים שלו, הבוטיקים היוקרתיים ומתקני הסקי והסנובורד המעולים שלו. העיירה מוקפת בנוף הררי מדהים, והיא מקום מצוין לחוות את תרבות ספורט החורף של הדולומיטים. בקיץ, זה גם מקום נהדר לצאת לטיולים רגליים, רכיבה על אופניים וטיפוס.

3 אגמים המדהימים בדולומיטים

אגם ברייס

אחד האגמים המפורסמים והיפים ביותר בהרי הדולומיטים. האגם מוקף בצוקים תלולים ובגבעות מיוערות, וזה מקום פופולרי לשיט וטיולים. ישנם מספר מסלולי הליכה המציעים נופים עוצרי נשימה של האגם והפסגות שמסביב, והאזור פופולרי גם לצילום.

8thlhp
הרי הדולומיטים | צילום: Depositphotos

אגם קארצה

אגם די קרזה, הידוע גם בשם קאררזה, הוא אגם קטן אך מהמם הממוקם באזור ואל ד'אגה של הדולומיטים. האגם ידוע במים הצלולים והצבעים התוססים שלו, והוא מקום פופולרי לטיולים רגליים, רכיבה על אופניים וצילום. באזור ישנם מספר מסלולי טיול שמציעים נופים של האגם והפסגות שמסביב, והאזור ידוע גם בפולקלור ובאגדות שלו.

אגם פאדיה

אגם מלאכותי גדול הממוקם בעמק פאסה של הדולומיטים. האגם מוקף בפסגות מחוספסות והוא מקום פופולרי לדיג, שייט וטיולים. באזור ישנם מספר מסלולי הליכה המציעים נופים של האגם והפסגות שמסביב, והאזור ידוע גם בסקי ובסנובורד שלו בחורף.

 

3 מסלולי טבע המדהימים של הדולומיטים

שלושת הפסגות

אחד מציוני הדרך הטבעיים האיקוניים והמצולמים ביותר בהרי הדולומיטים. זוהי קבוצה של שלוש פסגות ברורות שניצבות גבוה וגאה בדולומיטים של סקסטן, כשסביבן מתפתלים שבילי הליכה. זהו מקום פופולרי לטיולים רגליים, טיפוס וצילום, עם נופים פנורמיים מדהימים של העמקים והפסגות שמסביב.

אלי די פונס - Val di Funes

הידוע גם בשם Villnöss Valley, הוא עמק ציורי השוכן בלב הרי הדולומיטים. העמק ידוע במסלולי ההליכה הציוריים שלו, כרי דשא של פרחי בר ונופים מדהימים של הפסגות שמסביב. היא גם ביתה של כנסיית סנטה מדלנה המקסימה, שהיא אחת הכנסיות המצולמות ביותר באזור.

לאגו די סורפיס

לאגו די סורפיס הוא אגם אלפיני יפהפה הממוקם באזור קורטינה ד'אמפצו של הדולומיטים. האגם ידוע בצבע הטורקיז המדהים שלו וברכס הרי סורפיס המרשים המקיף אותו. זוהי נקודה פופולרית לטיולים רגליים ולצילום, עם מסלול הליכה שמוביל לנקודת תצפית המציעה נופים עוצרי נשימה של האגם וההרים שמסביב.

גם במאמר די ארוך כמו מאמר זה קשה מאד לתאר את היופי הבלתי נשכח של הרי הדולומיטים וכמובן לא ניתן לציין כל נקודות עניין שיש לאזור מדהים זה להציע לנו, התייר הישראלי. ניתן לציין עוד מקומות רבים כמו עיירה סנטה מגדלנה, ספא המפורסם והמדהים – QC SPA, קרחון מרמולדה, מפלי ריבה ועוד המון מקומות שלא תמצאו בשום מקום אחר. אנחנו מזמינים אתכם ללמוד, לקרוא, לחקור ובסופו של דבר לתכנן מסלול המושלם בעזרת קבוצת פייסבוק "צפון איטליה למטייל הישראלי".