מונטריאול מון אמור: אירופה בצפון אמריקה

נימוס, אדיבות, חום, מטבח עשיר והיסטוריה מפוארת הם רק חלק מהדברים שמונטריאול מציעה לתייר הישראלי

זמן צפייה: 03:26

ברוכים הבאים למונטריאול, קנדה. מדינה ש"סובלת" מתדמית של אנשים שקטים מדי, מנומסים מדי ועם מבטא מוזר מדי. ציניות היא שריון מתעתע, אלוהים יודע איך החיים בלבנט המקומי יכולים להפוך אפילו את האדם האופטימי והחייכן מכולם למכונה משומנת של גלגולי עיניים וחספוס ים תיכוני. אבל גם מול האיש הסרקסטי ביותר יש דברים שיכולים להפיל חומות של קשיחות ולהמיס גם את הציני באדם.

מקומות הם תמהיל של עבר, עתיד, קצב ואנושיות. מעבר לבניינים ואתרים היסטוריים, מקום הוא פסיפס של אנשים, אנושיות וזהויות שמרכיבות לב פועם.

המאבטח בכניסה למועדון הומה האדם ברובע הגייז הצבעוני והמוכר "הוילג'" במונטריאול חייך אלינו בזמן שהמתנו דקות ארוכות בכניסה, הוא התנצל על ההמתנה ושאל מאין הגענו ומה חשבנו עד היום על העיר שלו, אחרי דקה של סמול טוק כבר היינו בתוך המועדון. וזו רק דוגמא אחת ובולטת למפגשים אקראיים ומתכוננים עם אנשי העיר מונטריאול שגילו חום, אדיבות ונימוס שהצליח להפתיע ובעיקר לעורר מחשבה על החיים כאן, על האופי בו אנחנו מתנהלים בין עצמנו, עם החברים, הקולגות והסביבה.

• M Ø И T Я Ξ Δ Ł • ?• ?? •

A post shared by S H Δ Y • Ξ Ł Δ D •Δ Я Z Ø Δ И (@shayosh83) on

| לב אירופאי בצפון ארצות הברית

11 שעות של טיסה מפרידות בין החום הישראלי לבין העיר השנייה בגודלה בקנדה, מונטריאול השנייה בגודלה לטורונטו מונה רק כ-1.7 תושבים, כאשר באיזור המטרופולין שלה מתגוררים כ-4 מיליון תושבים ונחשבת לעיר דוברת הצרפתית הגדולה ביותר בעולם, אחרי פריז. והיא שוכנת על אי במפגש של שתי נהרות, סיינט לורנס ואוטווה, ובתוכה נמצאים למעלה מ-70 איים נוספים. שמה של העיר נגזר מההר Mont Royal ("ההר המלכותי") המשקיף על העיר מגבוה ומספק נוף עוצר נשימה.

לאורך השהות במקום מלווה אותי תחושה של בלבול, הרי מדובר על עיר מודרנית לחלוטין עם נוף שכולל בתוכו גם אתרים היסטוריים, מבנים מודרניים, המיקום הוא צפון ארצות הברית, אך מרבית התושבים בכלל דוברי צרפתית. לא תרגישו את הרעש של אמריקה, הנימוס לגמרי בריטי והתחושה שאתם בכלל נמצאים מאחת מערי הבירה האירופאיות. אז איך אומרים "טריפ" בצרפתית?

הסיבה לניגודים שמשתלבים ביחד בהרמוניה כל כך טובה נטועה בהיסטוריה העשירה של העיר שהוקמה במאה ה-17 על ידי משלחת צרפתית שהפכה את המקום לקולוניה עצמאית, בתום מלחמת שבע השנים הבריטים כבשו את מקום והפכו אותה לחלק מהאימפריה הבריטית ולצד ראש הממשלה טרודו והמושל הכללי הקנדיים נהנים גם משלטונה של המלכה הבריטית.

| איך שורדים את החורף?

מלבד החום האנושי זכינו למזג אוויר חמים וקייצי, המקומיים סיפרו בשמחה איך שבוע לפני כן עוד היו שאריות של שלג ברחובות העיר וכמה הם כבר מחכים לעונת הקיץ ולתקופה החמה שבשנה, כן אם צריך להצביע על חסרון אחד (אבל רק אחד) בלוקשיין החלומי הזה אלו חודשי החורף כאשר הטמפרטורות צונחות לכמעט 30 מעלות מתחת לצלזיוס, פלוס רוחות חזקות שהופכות את השהות למאתגרת ויגרמו לכם להרגיש יותר כמו אלזה מ"פרוזן". אחד הפתרונות שמצאו הקנדיים שהפך עם השנים לאטרקצייה תיירותית מפורסמת היא העיר התת קרקעית הגדולה מסוגה בעולם. מדובר על כ-32 קילומטרים של מנהרות המחברות בין בניינים, מרכזיים מסחריים וקניונים, מסעדות, משרדים ואף תחנות מטרו.

אך אם תהיו סבלניים מספיק בחודשי הקיץ הטמפרטורות עולות (ושמחת החיים גם), השמש יוצאת החוצה, הלחות לא מציקה ואת העיר שוטפים אינספור מבקרים, מקומיים ותיירים מרחוק.

| קו ישראל -מונטריאול חדש

קנדה מעולם לא הייתה יעד מועדף על התייר הישראלי, אם זה המרחק, הקושי בטיסות ומזג האוויר החורפי, אבל סוף סוף גם התייר הישראלי יכול להוסיף לעצמו וי במפה ולעשות את זה בקלות יותר. חברת התעופה הקנדית "אייר טרנסאט" השיקה החודש קו טיסות ישירות חדש בין מונטריאול לתל אביב מה שעומד להפוך את העסק להרבה יותר משתלם וקל לתפעול.

אלו שימהרו לנצל את הקו החדש (שעתיד לפעול בחודשים יוני עד אוקטובר) יזכו גם להנות מתקופה בה מונטריאול מציינת בשורת אירועים חגיגית את יום הולדתה ה-375. את החגיגות התחילו לציין באירועי רחוב שמחים בעיר שהשיא היה בחודש מאי האחרון כאשר השיקו מופע אור קולי שמוצג על גשר ז'אק קרטייה שחוצה את העיר, המופע שכולל זיקוקי דינור ומופעי אור וצבע ימשיך להציג במשך החודשים החמים.

בקרוב, יתחיל גם פסטיבל הג'אז הבינלאומי שימשיך עד ה-8 ביולי, פסטיבל קומדיה שיארח את ג'רי סיינפלד ואפילו מופע חדש של של סירק דה סוליי שנולדו במונטריאול שהעלו את VOLTA רק לאחרונה וכבר עכשיו נחשב לשובר קופות מקומי בזכות הקסם הידוע של הופעותיהם שכוללים אינספור רקדנים, אקרובטים, לוליינים על אופני BMX, זמרים, נגנים ומערכת סאונד מהמשוכללות בעולם, כרטיסים לקהל הרחב יעלו 60-100 דולר קנדי.

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-abroad-economy-017' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_20hzdoiz' duration='78']

| הבית של ליאונרד כהן וסלין דיון

עוד אטרקציה ששווה לראות הוא המופע האור קולי בכנסיית נוטר דאם בזילקה (אותו מקום בו הזמרת יקירת העיר, סלין דיון נישאה לבעלה רנה אנג'ליל וגם נפרדה ממנו לאחר שנפטר ממחלת הסרטן בינואר לפני כשנה). המופע AURA אורך 20 דקות ובזכות עבודת וידאו ארט מתקדמת שמשתלבת יחד עם הארכיטקטורה של המום, תצפו לחוויה דתית, גם אם אתם לא מאמינים בישו.

אם אחר כך  תרצו להתחבר לשורשים היהודים שלכם,  תמצאו את מבוקשכם בשלל אתרים, מסעדות וחנויות יהודיות. הקהילה היהודית במונטריאול מונה קרוב ל-100 אלף יהודים וישראלים רבים שהיגרו למקום.

בעיר פועלים מספר גופים ציונים ויהודיים, השכונות הפופולריות באיזור הן קוט סנט לוק והמפסטד. אטרקציה נוספת הוא רחוב סנט לורן (St Laurent Blvd) הארוך, שם נמצא אחד מבתי הכנסת הוותיקים והמפורסמים במונטריאול. השילוב בין בית הכנסת הפתוח חינם למבקרים לבין השכונה הצבעונית והצעירה יוצר חוויה בלתי נשכחת. בקרבת מקום גם אפשר להשקיף על ביתו של הזמר ליאונרד כהן שהלך לעולמו בשנה שעברה שם בנו מתגורר עד היום.

לוקיישן היסטורי נוסף ברחוב הסואן היא המעדנייה המפורסמת "שוורץ" שאחראית כבר למעלה מחצי מאה לסנדוויץ' הכי מפורסם בקנדה. אל תהיו עצלנים ותבקרו במסעדה והמעדנייה הסואנת ותזמינו לכם את הכריך הידוע שכולל שכבות רבות של רוסטביף מעושן עם חרדל בתוך לחם לבן שמוגש עם מלפפון חמוץ (ואל תשכחו את הקולה ליד כמובן), לפני מספר שנים היהלום הקנדי זמרת סלין דיון רכשה את המסעדה שבעצמה נחשבת למוקד עליה לרגל למקומיים ותיירים

| טעמים עשירים מסביב לעולם

שווה להתעכב על הקולינריה במונטריאול, שנחשבת לעיר המשלבת מגוון רחב של טעמים וריחות מסביב לעולם, תודות להיסטוריה העשירה של קנדה, בין היתר כדאי לכם לבקר בשוק האיכרים המקומי ג'ין טאלון (Jean-Talon) במונטריאול, שם תוכלו לקנות דגים, בשר ופירות ים טריים, פירות וירקות מהאיזור, גבינות טעימות וגלידריה שמציעה טעמים מקוריים.  נקודת עצירה נוספת ובגדר חובה היא מאפיית הבייגלס הכי טובה בעיר "פיירמונט" ( Fairmount) שקרוב למאה שנה נחשבת לספקית הבייגלז הטובה והרווחית ביותר ביבשת.

עוד מספר מסעדות מומלצות באיזור: מסעדת ה"גריינדר" (Grinder) שם תוכלו להנות מפירות ים ובשרים איכותיים, "ביבו בר" (Bevo Bar) האיטלקי שמציע פיצות מעולות, קוקטיילים מקוריים וצוות מלצרים יפה תואר, "טברנה אף" תמצאו טאפסים ספרדיים טעימים, מסעדת "ואניס" (Venice) הציעה מטבח קליפורני שבתוכו תמצאו פוקי מהוואי, טורטיות מקסיקניות וקוקטיילים פירותיים.

אל תיתנו לנימוסים של בני המקום ולאווירה השקטה להטעות אתכם, עשרות ברים ומועדונים מציפים את העיר התוססת. תודות לדולר הקנדי הזול וחירי האלכוהול השווים לכל נפש, תוכלו לצאת לבילוי בעיר מבלי להסב נזק עמוק לכיס.

קנדה נחשבת לאחת המדינות הסובלניות לגייז, במונטריאול תוכלו למצוא את ה-Gay Village הנמצא ברחוב סיינט קתרין בדאון טאן שם תוכלו למצוא עשרות בתי עסק, מסעדות, פאבים ומועדונים המיועדים לקהילה הלהטבית,  הקהל במקום מרכיב פסיפס אנושי מרהיב ומלא סגנונות. האיזור הגאה נחשב לגדול ביותר בצפון אמריקה.

הבייגלה של פריימונט. תחנת חובה

| מה לעשות מחוץ לעיר

מחוז קוויבק הענק מציע גם אתרי תיירות נוספים מחוץ למונטריאול האורבנית. קנדה אחראית על 20 אחוז ממי השתייה בעולם והיא מלאה באגמים, איים קטנים ואינספור מפלים ונהרות החוצים את נופיה הירוקים. אם חשקה נפשכם בקצת ירוק ואוויר נקי לנשמה - במרחק שעה וחצי ממונטריאול אפשר למצוא את מלון "לק לקלייר" (מים בהירים בתרגום חופשי), במקום תוכלו להנות משלל פעילויות הכוללות שיט, ספורט ימי ואפילו טיסה בשמי האיזור.  50 דקות נסיעה מהמקום (או רבע שעה של טיסה במטוס קל) תגיעו למלון סקאקומי (scacomie) הבנוי כולו מעץ מעל פסגת הר קטנה המשקיפה על נוף עוצר נשימה של יערות ירוקים ליד אגם רחב. המלון מציע שלל שירותי ספא מפנקים כאשר חלקם ממוקמים מתחת לשמיים ומשקיפים על האיזור ומפעיל גם מסעדת יוקרה בתוכו.

פעילות נוספת שיכולה להתאים לכל המשפחה היא תצפית אחר חיות פרא באיזור, כולל הדובים הרבים המאכלסים את היערות מסביב.

כשעה וחצי מאיזור מוריסי נמצאת קוויבק סיטי, בירת הפרובינציה קוויבק. היא שוכנת על גדת הנהר סנט לורנס. העיר העתיקה היא המבוצרת היחידה בצפון אמריקה שחומותיה עדיין קיימות. בשנת 85 אונסק"ו הכריז עליה כאתר מורשת עולמית.

הארכיטקטורה של קוויבק סיטי דורשת לפחות יומיים של שוטטות. מישורי אברהם הם נקודת התחלה מצוינת. במקום שבו זרמו נהרות של דם פורחים היום פרחים עדינים וצומח דשא ירוק ורך, חומר למחשבה על האיוולת שבמלחמות. ממישורי אברהם נקודת תצפית מעולה על נהר הסן-לורן, על העיר לוויס (Levis) הממוקמת מצדו השני של הנהר ובעיקר על טירת פרונטנאק (Château Frontenac), שהיא אולי בית המלון המרשים והמפורסם ביותר בקנדה.

''לק לקלייר''
הנוף של מוריסי

הארכיטקטורה של קוויבק סיטי מופלאה וטומנת בחובה הפתעות רבות, לצד מבנים עתיקים והיסטוריים תמצאו מבנים חדשים. העבר נשמר יחד עם ההווה. במקום תוכלו לבקר במספר אטרקציות ששווה לבקר בהן כמו מבנה השלטון במקום, המצודה הענקית שמשקיפה על הנהר תוך כדי שמיעת הסיפור על הקרב ההיסטורי בין הצרפתים לאנגלים, הטיילת הענקית מלאה במבצרים ומבנים היסטוריים. בעיר העתיקה תמצאו מסעדות מקומיות המציעות מטבח מקומי וטרי, במלון סנט אנטואן תוכלו לאכול במסעדה בעלת כוכב מישלן ואף להנות מהופעת ג'אז של הרכב נגנים.

במבצר פרטנק שהפך בשנים האחרונות למלון יוקרה שמתפקד גם כאתר היסטורי המארח קבוצות סטודנטים, שווה לבקש סיור במלון כדי ללמוד על ההיסטוריה של המקום בו שהו גדולי עולם ונערכה בו בין היתר הוועידה בין וינסנטון צ'רצ'יל ופרנקלין רוזוולט ב-1943 בניסיון לסיים את מלחמת העולם השנייה, צילומי סרטו של אלפרד היצ'קוק ועוד.

טיסות אייר טרנסאט ייצאו מתל אביב החל מהיום (19.6) בימים שני וחמישי ב-09:25 וינחתו במונטריאול ב-14:10 זמן מקומי. הטיסות חזור ממונטריאול ייצאו בימים ראשון ורביעי בשעה 14:00 וינחתו בתל אביב בשעה 07:25 בבוקר שלמחרת. מחירי השקת הטיסות הישירות בחודשי הקיץ וגם בחגי תשרי עומדים על 747 דולר. המחירים כוללים מזוודה במשקל של עד 30 ק"ג.

*הכתב היה אורח אייר טרנסאט במונטריאול

 

מסעדת ''וניס'' במונטריאול
מסעדת ''ביבו'' במונטריאול