לא רק ספארי | היהלום הירוק של אפריקה מחכה לכם

רואנדה היא לא מה שחשבתם. הרי געש, אלפי גבעות, יערות גשם ומלונות מיוחדים - ליאת כהן רביב יצאה לגלות את רואנדה וקוראת לכם לנקות את הסטיגמות שיש לנו על מרכז אפריקה

צידי הדרך ברואנדה. צילום: ליאת כהן רביב

בתוך כמה שעות מהנחיתה ברואנדה תזכו בשיעור הראשון מיני רבים שהמדינה הזו תעניק לכם. די בנסיעה מהשדה למלון בקיגלי כדי לנער את הסטיגמות שיש לנו על מרכז אפריקה, שממש לא דומה למה שפוגשים בשטח. רובנו מדמיינים משהו בגוונים חומים כשבפועל מדובר בשטיח בוטני אינסופי שפרוס על תוואי טופוגרפי מרשים בין הרים ועמקים, שמתמשך אל עבר אופק פוטוגני ורומנטי. זו מדינה שהיא גן עדן לחובבי בוטניקה, לצפרים, לצלמים, לאנתרופולוגים, לזואולוגים וגם למעצבי אופנה. היא נהדרת למטיילים המוצ'ילרים, כמו גם לתיירים הבורגנים ובעיקר לכל מי שמשוכנע שהיה כריסטופר קולומבוס בגלגול הקודם - כי ככה זה מרגיש פה: גילוי ארצות!

3 מסלולי הטבע שאסור לכם להפסיד

1. שמורת Akagera National Park

על גבולה המזרחי של רואנדה נמצאת שמורת אקאגרה (Akagera National Park), הקרויה על שמו של נהר קאגרה (Kagera) והינה שמורת הטבע הגדולה ביותר במרכז אפריקה. אקאגרה היא איזור הסוואנה המוגן היחיד ברואנדה והיא שונה לגמרי מכל שמורה אחרת במדינה, היא מהווה משכן ליותר מ-12,000 חיות גדולות כולל אריות, פילים, זברות, ג'ירפות ועוד.

כתבות נוספות ב-Mood

אני ממליצה לשהות שני לילות בשמורה הנהדרת הזו כדי שתוכלו לחוות אותה בנינוחות ובהנאה! בשל המרחק של השמורה מעיר הבירה, קיגלי, תגיעו אליה אחר הצהריים כך שישאר לכם זמן לארוחת ערב בלודג' שלכם, לרוב ליד המדורה. למחרת בבוקר תצאו לספארי קצר של 3 שעות בחלק הדרומי של הפארק ובשעות אחר הצהריים תעשו ספארי שיט, מובטחת חוויה אדירה. בבוקר היום השלישי תקומו מוקדם ותצאו לספארי נוסף ארוך יותר לחלק הצפוני של הפארק משם גם תצאו מהשמורה אל הנקודה הבאה שלכם.

חשוב לדעת: התנועה בתוך השמורה מותרת רק עם מדריך מקומי מוסמך, אותו אפשר לתאם עם ההגעה לפארק. עם זאת, אין חכם כבעל ניסיון ולכן אני ממליצה בחום לבחור מדריך מראש שהוא גם נהג ואז הוא צמוד אליכם והסיורים הם 'פרטיים' ומתבצעים בלוח הזמנים שלכם.

שימו לב: מחיר לשהייה של יום בשמורה:60$ לאדם. 

שמורת אקאגרה. צילום: ליאת כהן רביב
שמורת אקאגרה. צילום: ליאת כהן רביב

2. Twin Lakes

שני האגמים, Ruhondo ו- Burera, נמצאים ממש למרגלות חמשת הרי הגעש של רואנדה ומעבר לעובדה שהם יפים באופן לא רגיל, הם שטחי דייג פעילים של המקומיים, בעיקר דייגים שחיים חיים מסורתיים. חובבי צפרות חייבים לבקר בשמורה, מצפה להם חוויה ייחודית והזדמנות לראות מאות מיני ציפורים. תגיעו לנקודה במפה שנקראת: Ntaruka Electrical Station שם תעלו על סירת דייגים ממונעת ובעבור 10$ לאדם תצאו לשיט על האגם הקטיפתי (הכי טוב לתאם מראש ו/או דרך מקום הלינה שלכם!) 

Twin Lakes. צילום: ליאת כהן רביב
Twin Lakes. צילום: ליאת כהן רביב

3. Congo Nile trail 

Congo Nile trail הוא שמו של הציר מגיסני Gisenyi לאורך אגם קיוו: זהו מסלול הליכה ידוע שמושך מאות מוצ'ילרים בשנה והצעידה לאורכו (בד"כ 4-5 ימים, 227 ק"מ) שזורה בנופים מטריפים וכפרים ציוריים, מלאי אנשים עם שמחת חיים המנופפים לכם לאורך הדרך. אנחנו הבורגניות עשינו אותו עם הרכב בנהיגה נינוחה, פלוס טריליון עצירות בתצפיות נוף מאולתרות, שאפשרו לנו להתפעל מהגיוון של רואנדה. 

במחצית הדרך נמצאת העיר הקטנה קיבויה Kibuye, השוכנת על גדות האגם, בה נשארנו ללילה ואיזו בחירה נהדרת זו הייתה, זה אפשר לנו לשבת על חוף האגם, לקראת ערב, מול שקיעה לא הגיונית, ולהקשיב לשירתם של הדייגים שיוצאים לדיג לילה. אם תעשו כמונו אז בבוקר תצאו לשיט בין האיים, תעצרו באי הקופים ותעשו מסלול הליכה עד לפסגה של אי נפוליאון. בדרך למעלה הגבעה תוכלו לצפות מקרוב במושבה ענקית של עטלפי פירות.

גורילות בערפל

רואנדה מפורסמת בזכות אוכלוסיית גורילות ההרים שלה, השוכנת בגבעות. אתם בטח תוהים איך סיור הגורילות לא נכנס לשלישייה המומלצת שלי?! ובכן, מודה ששמעתי בעיקר דברים טובים על סיור הגורילות, מכל מי שעשה אותו. במקרה שלנו, ביטלנו אותו ברגע האחרון, אחרי שהבנו שהפרויקט ממומן במאות מיליוני דולרים ע"י תורמים קבועים והעלות הגבוהה של הביקור, כ-1000$ לאדם (אחרי הנחה!!!), נועדה בעיקר כדי לצמצם את מספר המבקרים, מה שאומר שרק מי שעשיר יכול להגיע לסיור וכפועל יוצא מצמצם את הפעילות התיירותית בגזרה שאינה בקטגוריית יוקרה ופוגע בהכנסה של המקומיים. הבנו שאנחנו יכולות לעשות עם הכסף הזה דברים קצת יותר משמעותיים עבור הקהילה שם באזור וויתרנו על הסיור. 

מראות משביל הקונגו נייל. צילום: ליאת כהן רביב
מראות משביל הקונגו נייל. צילום: ליאת כהן רביב

3 ארגונים חברתיים ערכיים ומופלאים שיעוררו בכם השראה גדולה

1.  Nyamirambo Women’s Centre

מרכז שהושק בסוף 2007 על ידי 18 נשים רואנדיות המתגוררות בניאמירמבו, השכונה הוותיקה ביותר בקיגאלי, בירת רואנדה. יחד הם יצרו פרויקט שמטרתו לטפל באלימות מגדרית, אי שוויון מגדרי ואפליה. כיום, המשימה של המרכז היא לספק חינוך והכשרה מקצועית לנשים שאין להן את האמצעים לשלם בעבור הכשרה כזו בכוחות עצמן, כדי שיוכלו להשיג הזדמנויות טובות יותר לתעסוקה. הנשים מייצרות קו המוצרים איכותיים (אביזרי נשים, בגדי ילדים ומוצרי עיצוב לבית) שנקרא "Umutima", שפירושו "לב".

המרכז הצליח ליצור מודל ייחודי שמקיים את עצמו תוך מתן שכר הולם לנשים שעובדות בו כאשר הרווחים שנצברים משמשים למימון יוזמות קהילתיות (כמו ספרייה לילדים וכד'). תוכלו לתאם סיור מרתק בשכונה הוותיקה והצבעונית ואף להצטרף לסדנת בישול של מאכלים רואנדים מסורתיים (וללקק את האצבעות בסוף) וגם לסדנת יצירה אם תרצו.

אתר

2. כפר הנוער Agohozo Shalom 

בשנת 2005, בעת שהשתתפה בשיחה על רצח העם ברואנדה, נודע לאן היימן כי במדינה יש 1.2 מיליון יתומים. ללא פתרון מערכתי לתמיכה ברווחתה ופיתוח אוכלוסיית היתומים העצומה של רואנדה, רבים נותרו מאחור. אן הכירה את המודל הישראלי שפותח כדי להתמודד עם משבר היתומים בעקבות השואה (ימין אורד בעיקר) והחליטה להביא את הדגם הזה לרואנדה. כך נוסד כפר הנוער אגאהוזו-שלום (אגאהוזו = המקום בו יבשות הדמעות). הכפר נועד לסייע לשיקום והסללה להצלחה של בני נוער שנותרו יתומים אחרי הג'נוסייד. הביקור לא ישאיר אתכם אדישים וימלא אתכם השראה גדולה וגאווה יהודית ענקית. 

אתר

3. Gasura authentic village visit

 Gasura authentic village visit הוא ארגון שתומך באופן ישיר בתושבי הכפרים ברואנדה באמצעות סיורים ומפגשים אותנטיים בכפרים. אנחנו סיירנו עם חבר הארגון, צעיר מקומי בשם עמנואל. עמנואל ייקח אתכם לשוק המקומי Kinigi Market ויחד תקנו כמה מצרכים בסיסיים (שהמקומיים לא יכולים לגדל בעצמם) ואז תיסעו לכפר מרוחק בו גרות חמש משפחות במשק חקלאי סגור, שיארחו אתכם בשמחה ובהוקרה על מה שהבאתם (הניסיון הוא לתמוך בתושבים עצמם באופן ישיר).

תוזמנו לבקר בתוך בית כפר טיפוסי, להתרשם מגידולי השדה שלהם, לקחת חלק בתהליך הכנת הקמח והחמאה ועוד. עמנואל יבקש מכם תמיכה של 20$ לאדם ואתם תוכלו להיות בטוחים שהם יועברו במלואם לראשת הכפר ויסייעו בצרכים ממשיים שיש להם. עמנואל זמין להודעות בחשבון  @emmytourguider_rwanda 

מפגש עם מקומיים ונשים חזקות. צילום: ליאת כהן רביב
סיור מפגש עם מקומיים ונשים חזקות. צילום: ליאת כהן רביב

3 מלונות / לודג'ים מפתיעים שאתם חייבים ללון בהם לפחות לילה אחד

1. Ruzizi Tented Lodge 

מדובר בלודג' שהוא בעצם סוג של גלאמפינג אקולוגי יוקרתי על גדות אגם איהמה, בתוך הפארק הלאומי אקאגרה. יש בו רק תשעה 'אוהלים' (מקסימום 20 אורחים), ביניהם תלויים שבילי עץ, חלקם מוסתרים בין סבך עצים מרהיב וכולם מובילים לסיפון עץ מדהים שתלוי מעל האגם. במרכז הסיפון נמצא בור אש - המקום המושלם לכוס קפה ותפאורה נהדרת לארוחות המופלאות שמוגשות שם. הלודג' מופעל על ידי אנרגיה סולארית וניכר שתוכנן היטב, כך שהוא משתלב בתוך הטבע ומבטיח לאורחים קשר ישיר עם הסביבה ועם עשרות קופי הקפוצ'ון המתוקים שחיים שם. מאחר והוא נמצא בליבה של שמורת טבע ענקית, הוא עובד במתכונת של פנסיון מלא (וטוב שכך), הוא מרהיב וייחודי והמחיר תואם (סביבות 380$ לאוהל זוגי ללילה). 

אתר

מלון רוזיזי. . צילום: ליאת כהן רביב
מלון רוזיזי. .צילום: ליאת כהן רביב

2. Rwiza Village 

הלודג' הזה צנוע ומחוספס, אך מלא קסם ויש לו שני יתרונות ענקיים: המיקום שלו מופלא, על שפת אגם קיוו, כך שהוא פוטוגני בצורה יוצאת דופן ויותר חשוב: הוא זול בקטע מוגזם (באופן שמותאם לצניעות של חדריו ולעובדה שהמים במקלחת זורמים לאט!). יש להם מטבח פעיל במקום, קינוחים טעימים וארוחת בוקר מעולה. חשוב לדעת שהקילומטר האחרון בכניסה למקום הוא דרך עפר שיורדת מהכביש הסלול ולרגעים לא ממש ברור לכם לאן אתם נוסעים (העלות נעה בין 30$ ל- 50$ דולר ללילה, כולל ארוחת בוקר!) 

אתר

כפר רוויזה על גדות אגם קיווי. צילום: ליאת כהן רביב
כפר רוויזה על גדות אגם קיווי. צילום: ליאת כהן רביב

3. One & Only Nyungwe House 

אחרי שהייתי במלונות פאר בדרום אפריקה סיישל ומרוקו, אני מודיעה חגיגית שמדובר במלון הטוב ביותר ביבשת (אם לא בגלובוס כולו), כי מדובר ברמת לאקז'רי שהיא לא מהעולם הזה וכמובן שהמחיר בהתאם. המלון נמצא בתוך גיא קסום עם נוף הרים גבוהים ודרמטיים, מכוסים יער גשם, כשמטעי תה מוריקים פרוסים כשטיח מרהיב מכל עבר. במסגרת התשלום המלון מציע שירות הכל כלול ולו"ז עשיר של פעילויות לאורחים: חץ וקשת, תצפית כוכבים, מסלול הליכה למפל בלב יער הגשם, סדנאות שף ועוד.... (אם יתמזל מזלכם תצליחו להשיג חדר זוגי ב2200$ ללילה וגם אז תדרשו למינימום שני לילות).

אתר

מדורג חמישי באפריקה. מלון One & Only. צילום: ליאת כהן רביב
מדורג חמישי באפריקה. מלון One & Only. צילום: ליאת כהן רביב

טיפים למי שהשתכנע ובוחר להוסיף את רואנדה לרשימת טיולים שלו   

* טיול עצמאי ברואנדה מסתכם במחירים נמוכים משמעותית מעלות של טיול מאורגן (40% חסכון).

* חשוב מאוד לבחור איש קשר על הקרקע בין עשרות מפעילי התיירות שקיימים. איש הקשר יכול לסייע בתיאום של רכב, רכישת כרטיסים מראש לשמורות וכד' מה שהופך את העניין לפשוט הרבה יותר. אבל הכי חשוב: איש תיירות מקומי תמיד ידע לתת מידע שלא ניתן למצוא ברשת (ממסעדות מומלצות ועד רופא זמין וכד').

* ציוד חובה: נעלי הליכה אמיתיות, לא נעלי ספורט וגם  סנדלי שורש כיאה לטיילים ישראלים גאים! ספריי נגד יתושים ומתאם חשמל כמו בלונדון

* גוגל מפות הוא אמצעי הניווט היחיד פה. שני דגשים: בהרבה מקרים המקומות לא נמצאים היכן שמופיעים במפה, אלה כמה מאות מטרים לכאן או לכאן אז אל תאמרו נואש. מה שכן - תקפידו להגיע למקום לינה חדש באור יום כדי שתוכלו להיעזר בשילוט!!!

* קחו בחשבון שיש 'זמן רואנדה' במטבחים, גם כי האוכל מוכן טרי במקום (יתרון) אבל גם כי כל הטבחים פה בשנטי, אז חשוב לשבת לאכול שעה לפני שהופכים רעבים - בעיקר אם מטיילים עם ילדים.

* הכסף הרואנדי ישן ומשופשף והשטרות נדבקים אחד לשני - אז נא לספור היטב.

 

ליאת כהן רביב היא אשת חינוך שחשוב לה שאנשים יטיילו נכון | לאינסטגרם של ליאת