יונתן גוטליב: ״כל מה שקרה לי היה שילוב של עבודה קשה ומזל״

יונתן גוטליב בן ה-15 וחצי, אוחז כרגע בתואר שחקן וגם בתואר ׳יוצר הקולנוע הצעיר בארץ׳ עם סרט יוטיוב באורך של כמעט חצי שעה בשם ׳המכשפה מאבן גבירול׳ ועם המון שאיפות, ומבטיח שהשיא ממש לא מאחוריו. ראיון מלא השראה וחלומות.

יונתן גוטליב בפרימיירת הסרט. קרדיט: רפי דלויה

אולי אתם מזהים את יונתן גוטליב מ-״ספיידרז״ או מ-״אחותי קפצה כיתה״, אבל בראיון הזה תכירו את הצד השני שלו, הצד הקולנועי, שגרם לו בגיל 15 ליצור סרט קצר באורך 27 דקות, שפורסם לפני חודש וכבר זכה לעשרת אלפים צפיות ולביקורות אוהדות במיוחד.

יונתן בן ה-15 וחצי מתגורר בתל אביב יחד עם אמו, בן להורים גרושים ושחקן מגיל 8. הוא עוד רגע עולה לכיתה יא׳, וכבר מכיתה ט׳ לומד בתיכון לאומנויות ״תלמה ילין״, שם מגשים את עצמו כיוצר קולנוע, במאי ותסריטאי ״עד גיל 6-7 עשיתי פינג פונג בין הרצון שלי להיות רוקיסט לבין הרצון להיות מקצוען בתחום הקרטה. יום אחד, בעקבות הערצה ללי בירן בתקופת הפסטיגל, החלטתי שאני רוצה להיות כמוהו – הוא היה זמר ושחקן, ואני לא יודע לשיר, אבל אני יכול לשחק״.

הסרט ״המכשפה מאבן גבירול״ הוא סרט באורך 27 דקות שמספר את סיפורו של יוני, המבוסס על היוצר ומשוחק על ידי שון עיסא ״היה לי הכי קשה להשיג אותו, בסוף השחקנית נטע רוט איימה עלייו במכות והוא הסכים״. יוני הוא נער כייס, שרוכב על סקייטבורד ברחבי אבן גבירול וגונב ארנקים לנשים מבוגרות בהן הוא מתנגש בכוונה תחילה. לילה אחד, הוא נתקל במכשפה שמתגוררת ברחוב, והיא תוקפת אותו בחזרה וכך מתחיל מסע נקמה לילי יחד עם חבריו.

יונתן גוטליב. קרדיט: אורי לאופר
יונתן גוטליב. קרדיט: אורי לאופר

״ראיתי סרט אימה על מכשפות ונהייתה לי אובססיה אליהם, ואחרי כמה חודשים זה הפך לפרויקט שלי. הגעתי למסקנה שאני עושה משהו על מכשפה ועל אבן גבירול, שזה המקום האהוב עליי, הייתי נוסע שם כמעט כל יום 3 שעות על אופניים. בנוסף, הייתי רוכב על סקייטבורד אז ורציתי לקשר גם את זה. היו לי הרבה סצנות בראש, הייתי על הסט של ׳בראשית׳ והייתי מקליט דיאלוג בפלאפון ואחר כך חוזר הביתה וכותב אותם. אחרי חודשיים סיימתי, הראיתי למולי והוא אהב והסכים להשתתף״.

בסרט משתתפים שחקנים מוכרים מאוד, כדוגמת מולי שולמן, יפתח סמוכה, אודי גוטשלק, אביעד בנטוב, שחר טבוך, עמית הכטר, נטע רוט, אפרת ארנון ועוד. כולם האמינו ברעיון, בסרט הקצר וכיכבו בסרט בהתנדבות מלאה.

״צילמנו בחופשת פסח. זה היה אמור להיות 5 ימי צילום ותקתקנו ל-4 ימים, וכל הצוות עצמו הם חברים שלי וכולם אוהבים קולנוע. שלחתי לאיזה 50 שחקנים בקשות, ובסוף זה הגיע לקאסט הזה״.

אתה לא מפחד מזה שיכול להיות שכבר בגיל 15, אתה כבר בשיא?

״זה לא השיא לדעתי, ויש עוד הרבה פרויקטים שאני רוצה לעשות, פיצ׳רים וסרטים קצרים, ואני גם לא מנסה להתעלות על שום דבר – אני יוצר עבור היצירה. החלום הוא להשתלב בפסטיבל קאן או בפסטיבל בוונציה ושאנשים יהיו מודעים למה שאני עושה, הייתי רוצה שיהיו לי את המשאבים ליצור מה שאני רוצה ולעשות משהו שעוד לא נראה בישראל״.

 

*הראיון המלא בגליון אוגוסט של ׳מעריב לנוער׳*

גליון אוגוסט של ׳מעריב לנוער׳. בשער: אבישג סמברג
גליון אוגוסט של ׳מעריב לנוער׳. בשער: אבישג סמברג