תזכרו מרחוק: האם זה הסוף של המסעות לפולין?

תכננתם לצאת למסע לפולין במהלך התיכון? יכול להיות שזה כבר לא יתקיים. הסכסוך הדיפלומטי בין פולין לישראל מעלה שאלות רבות ואחת מהן היא: האם יבטלו את המסע, שהוא חלק בלתי נפרד מלימודי השואה בישראל?

רויטרס -משלחת לפולין | צילום: רויטרס

המסע לפולין היה מאז ומתמיד אחת מנקודות הציון החשובות ביותר בתקופת התיכון, אך יכול להיות שזה הסוף? לאחר שבשנתיים האחרונות המסעות בוטלו בעקבות מגפת הקורונה, עכשיו נראה שהסיבה לביטול תהיה הסכסוך שנוצר בין ישראל לפולין. בואו נחזור אחורה ונסביר הכול מהתחלה: לפני פחות משבוע, חתם נשיא פולין, אנדז׳יי דודה על חוק שמגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה שרכושם נלקח מהם בזמן מלחמת העולם השנייה, שאומר בקצרה שניצולי שואה והילדים והנכדים שלהם לא יוכלו לתבוע חזרה את הרכוש שנגנב מהם במהלך המלחמה על ידי הנאצים וחוק זה מתווסף לעובדה שפולין היא אחת מהמדינות היחידות שלא הקימה קרן פיצויים לאותם ניצולים.

לאחר שהשגרירה הישראלית בפולין נקראה חזרה לארץ על ידי שר החוץ, יאיר לפיד ולאחר שהומלץ לשגריר הפולני בישראל להישאר בארצו, העלילה מסתבכת ומכה גם בבני הנוער ובמשלחות העתידיות לפולין.

המסע לפולין. קרדיט ברנדה אזרצקי
המסע לפולין. קרדיט ברנדה אזרצקי

המסע בפולין כולל בדרך כלל שבוע של לימודי שואה, סיור בגטאות ובמחנות הריכוז וההשמדה שמרביתם בשטחי המדינה הפולנית, חוויה שמתוארת על ידי תלמידי התיכון כמגבשת, מעמיקה ומחברת בצורה הנכונה ביותר בין הדורות, בין מה שהתרחש אז לבני עמנו לבין מה שמתרחש היום. המסע לפולין משפיע בצורה חיובית על בני הנוער, שמצליחים להבין דרך העיניים והרגליים את מה שעבר על שורדי השואה ועל משפחותיהם לפני יותר מ-70 שנה.

שיראל בנישו, שהשתתפה במסע לפולין רגע לפני ביטולם בגלל המגפה, מגיבה ומספרת: ״אני חושבת שזה ממש לא בסדר לבטל לבני הנוער את המסע לפולין, זה מסע מלמד שמחבר אותנו לשורשים שלנו. תמיד למדנו בכיתה על המלחמה הנוראית הזו, אבל שום דבר לא מכין אותך לזה שאת ממש שם, נכנסת להיסטוריה שלנו והולכת על האדמה עלייה הלכו בני עמך לפני 70 שנה, במחנות ההשמדה, במחנות הריכוז, ברכבת. זו חוויה עוצמתית שאסור לנו לוותר עלייה בקלות, זה בין הדברים האחרונים שמחברים אותנו לעבר שלנו. המסע נותן לך הרגשה עוצמתית של גאווה על כך שאת עומדת במקום בו חייהם הוקרבו, את עומדת מול אותם קברי אחים וזה פשוט מחדד את ההבנה לגבי מה שבאמת קרה ועל כמה קשות תוצאות המלחמה ההיא.

כשעוברים מסע כזה עם המשלחת הבית ספרית, זה פשוט מרגש. כולם אחד בשביל השני, עוברים את הקושי של מה שרואים יחד וזו פשוט חוויה עוצמתית״.

מחנה ההשמדה מיידנק בפולין