איך להגיד "לא" ולצאת בחיים

יש אנשים שפשוט קשה להם להגיד "לא". כי זה לא נעים, כי זה יוצר מתיחות, כי הם חיוביים מדי. אבל, לפעמים "לא" זה בדיוק מה שאתם צריכים להגיד. לפניכם הכתבה השלילית הכי חיובית שתקראו

Young Woman Making A Stop Pose On A Pink Background

אם פעם תהו בשירים בשאלה "כשאת אומרת לא למה את מתכוונת?", היום ברור לכולם ש"לא" הכוונה היא ל"לא". בעידן שבו אנחנו חיים, הולכת ומתחדדת חשיבות מילת השלילה והכבוד שראוי שיינתן לה מצד האדם השומע אותה. בוא לצלול אתנו לתוך עולמה של מילת הסירוב, ולגלות אתנו שאפשר גם אפשר להגיד "לא" ולהישאר בחיים.

"לא" היא מילה לגיטימית

אנחנו רוצים להאמין שהכותרת של הפסקה הנוכחית היא דבר מובן מאליו, אבל אנחנו די חוששים שלא כך הם פני הדברים, לפחות לא אצל כולנו. הרבה אנשים, בהרבה סיטואציות של הכרעה או תשובה בוחרים שלא להשתמש במילה "לא" למרות שזהו רצונם האמתי. עד כמה שזה נשמע רע, הם בוחרים דווקא להגיד את ההיפך, להתפשר, ואפילו לעשות דברים בניגוד לרצונם. מילת השלילה היא דרך לגיטימית למתן תשובות על הצעות או שאלות שמופנות אלינו, וחשוב קודם כל להבהיר את העניין החשוב הזה. אל תהססו להשתמש במילה "לא" מתי שאתם רק חושבים שנכון להשתמש בה. אל תגבילו את עצמכם בכמות הסירובים ואל תחליטו להשתמש בה רק מול אנשים מסוימים. תמיד, בכל מקום ובכל סיטואציה, תעמידו לרשותכם את האפשרות להשתמש במילת ה"לא" שלכם.

Determined Fitness Woman Refusing To Take Chocolate From Somebodys Hand
Storyblocks

רבות הדרכים לסרב

למרות שזה אף פעם לא נעים לשמוע "לא", לא משנה באיזו דרך נגיד את זה, ה"לא" שאנחנו משמיעים לא חייב תמיד להיאמר בצורה בוטה, קשה ולא מתחשבת. גם לטון שבו נאמר הסירוב יש חשיבות, וגם לדרך. אפשר לסרב עם חיוך, אפשר לסרב ולהסביר את הסירוב בצורה מנומקת, אפשר להשתמש במילים אחרות שהמשמעות שלהן בסופו של דבר זהה למילה "לא". לא חסרות דרכים כאלה. כשאתם מסרבים, עשו זאת תוך כדי שאתם מתאימים את הטון ואת הדרך לאדם שעומד מולכם וגם תוך כדי מחשבה על האפשרות הטובה ביותר לעשות זאת, עם כמה שפחות אי נעימות הן לכם והן לאדם שאתם מסרבים לו. עשו זאת בצורה רגועה כשצריך, ובצורה נחמדה ומכבדת כשצריך. הכל בהתאם למצב, וזאת מבלי לוותר על האופציה של הסירוב. גם אם הדרך נחמדה ומכבדת, חשוב שבסופו של דבר ה"לא" שלכם ישמע ויובן בצורה שלא משתמעת לשתי פנים.

Beautiful Young Blonde Woman Covering Her Ears With Fingers
לא צריך להמציא תירוצים. ״לא״ זו מילה לגיטימית | צילום: Storyblocks

חשיבות ה"לא" הנחרץ

אז נכון שאנחנו תמיד בעד גישה חיובית ובאופן כללי תמיד נעדיף את הדרך הנחמדה לומר ולעשות את הדברים בחיינו. יש מצבים שבהם דווקא צריך ונכון להקשיח עמדה, ולהגיב בצורה תקיפה, מהירה, ברורה וישירה. ישנן סיטואציות שבהן "הלא" חייב להיות נחרץ ותקיף. כשאתם עומדים למשל במצב שבו יש סכנה שהמרחב הפרטי שלכם יופר על ידי מגע שאתם לא רוצים בו, אתם חייבים להגיב בתקיפות. ה"לא" הנחרץ והתקיף כאן הוא לא רק מומלץ, הוא הכרחי על מנת לסיים את העניין הלא נעים הזה בצורה הטובה ביותר, עם כמה שפחות נזקים וצער. במקרה הזה, תחשבו רק על עצמכם ועל הדרך המהירה והיעילה ביותר להביא להפסקת הסיטואציה שלא נעימה לכם.

Young Woman Making A Rejection Pose
Storyblocks

ההרגשה שאחרי

יתכן שלפעמים, אחרי שסירבנו, נרגיש לא כל כך נעים או לא כל כך נוח. לא תמיד נחמד ונעים להגיד "לא" (למען האמת ברוב המקרים זה בדיוק ההיפך), אבל חשוב קודם כל להגיד את ה"לא" למרות שאולי אחר כך נרגיש לא נעים, וגם חשוב שנדע שהתחושות האלה, שבאות בעקבות הסירוב שלנו, הן טבעיות ונורמליות. במקום לשקוע בחשיבה ארוכה ומייסרת על הצד השני ששמע את הסירוב, עשו לעצמכם טובה ושחררו מזה. אמרתם "לא" לא כי רציתם לעשות למישהו רע או לאכזב אותו. אמרתם "לא" כי הקשבתם, כפי שמתבקש, בצורה נכונה וטובה לרגשותיכם ולתפיסתכם באותו הרגע. חשוב שתזכירו את זה לעצמכם כל הזמן, בכדי שתוכלו לחיות בצורה שלמה עם ה"לא" שלכם, בין אם הוא גדול או קטן, ובין אם הוא נחמד או תקיף.

Rejection
storyblocks