כאבי ראש, שינויים בצבע עור וקוצר נשימה: זה מה שמחכה לכם אם תדליקו מדורה

איזה מזל שנציבות כבאות והצלה הוציאה צו האוסר על הדלקת מדורות במועדים ובאזורים נתונים ברחבי הארץ, בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים הצפויים, כי לא רק שהעשן מזהם את הסביבה, הוא גם ממש ממש מזיק לבריאותנו

Face,covered,with,thick,white,smoke,isolated,on,light,background

שאיפת עשן מתרחשת כאשר אנו נושמים את תוצרי הבעירה במהלך שריפה או מדורה. עשן הוא תערובת של חלקיקים מחוממים וגזים. אי אפשר לחזות את ההרכב המדויק של עשן שמתפתח משריפה. המוצרים הנשרפים, טמפרטורת האש וכמות החמצן העומדת לרשות האש, כל זה משנה את סוג העשן המיוצר.

אם נחנקתם פעם מעשן של מנגל או של מדורה, בטח השתעלתם מספר דקות לאחר מכן. דעו שהנשימה שלכם אמורה לחזור למצב תקין תוך פרק זמן קצר, כ- 30 דקות. אם הנשימה שלכם לא חוזרת להיות רגילה או אם הנשימה שלכם מחמירה במקום להשתפר, חשוב לשים לב אם אתם נתקלים בקשיי נשימה בגלל שאיפת עשן.

איך לדעת אם שאפנו עשן

ריכוזי עשן גבוהים עלולים לגרום למגוון תסמינים. כל אחד עלול לחוות עיניים בוערות, נזלת, שיעול, ליחה, צפצופים וקשיי נשימה.

תסמינים של שאיפת עשן כוללים:

קשיי נשימה
נשימה רועשת
צפצופים
קול צרוד, בעיות דיבור או חוסר יכולת לדבר במשפטים מלאים
שיעול
ריר בצבע כהה מהאף או מהפה
שינוי במצב הנפשי, כגון חוסר מנוחה, תסיסה, בלבול או ישנוניות (עייפות)
שאיפת עשן חמורה יותר עלולה לגרום לנפיחות (בצקת) במעברי האוויר. נפיחות זו עלולה לפגוע גם במיתרי הקול, מה שמקשה על האדם לדבר.

אם שאיפת עשן גורמת לתסמינים חמורים, או אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון ויש לכם אסטמה או מחלת ריאות כרונית, יש צורך בבדיקת רופא. בנסיבות רגילות, חום אינו נכנס לקנה הנשימה בגלל ההתקררות המהירה המתרחשת בגרון. לכן, פגיעה תרמית בריאות אינה מורגשת כמשמעותית בפגיעה עקב שאיפת עשן.

כיצד עשן משריפות יכול להשפיע על בריאותנו

יכול מאוד להיות שאתם מהאנשים האלו שחושבים שעשן אולי מריח טוב, אבל סמכו עלינו, זה לא טוב בשבילכם. אמנם לא לכולם אותה רגישות לעשן מאש, אך עדיין מומלץ להימנע מנשימה של עשן אם אתם יכולים. וכאשר העשן כבד, כזה שעלול להתרחש בסמוך לאש בשדה קוצים, זה רע לכולם - לנו ולכדור הארץ.

עשן מורכב מתערובת מורכבת של גזים וחלקיקים עדינים המיוצרים בעת שריפת עץ וחומרים אורגניים אחרים. האיום הבריאותי הגדול ביותר מעשן הוא מחלקיקים עדינים. חלקיקים מיקרוסקופיים אלה יכולים לחדור עמוק לריאות שלכם ולגרום לנזק. חשיפה לזיהום חלקיקים קשורה אפילו למוות בטרם עת.