מה הקשר בין הפחמימות שאתם אוכלים לבריאות השיניים?

לשיניים שלנו תפקידים רבים, פרט לתפקיד החיוני שלהן באכילה ובעיכול המזון, הן עוזרות לנו בדיבור תקין, בהגייה תקינה ואף משפיעות על מבנה הפנים. אחת ההמלצות העיקריות לשמירה על בריאות השיניים היא להקפיד על צחצוח קבוע פעמיים ביום ולהיעזר בחוט דנטלי. אך זה לא מספיק

בריאות הפה

היום ידוע גם לרופאי השיניים שבריאות השיניים מושפעת באופן ישיר מאיך שאנחנו אוכלים וממה שאנחנו אוכלים. כמו כן, ניתן לומר שלבריאות השיניים והפה יש השלכה גם על הבריאות הכללית שלנו. כלומר, נמצא קשר ישיר בין עששת שיניים ודלקת חניכיים לבין מחלות כרוניות כגון סוכרת ומחלות לב.

מהי עששת השיניים ואיך היא נוצרת? השן שלנו מורכבת ממינרלים שונים וכשהם נחשפים לחומצה אז הם פשוט מתמוססים ומעטפת השן (הנקראת אמייל השן) נפגעת ונוצרים החורים. אותם חורים בשיניים הם בעיה בריאותית מאוד נפוצה בכל טווח גיל. זאת אומרת שבכדי למנוע עששת אנחנו צריכים להפחית את המצב שבו עולה כמות החומצות בפה.

עוד ב"בריאות"

9 סימנים שאתם עלולים להיות מכורים לעבודה

שתיית מים במהלך ארוחה: טוב או רע?

פסטה ופיצה מחוץ לתחום: מה כדאי להזמין לילדים במסעדות?

 

ניתן לחלק את רכיבי תזונה הגורמים לעליה של כמות החומצות בפה והתפתחות של העששת לשתי קבוצות:

  1. מזון ומשקאות המכילים סוכר.
  2. כל המשקאות המוגזים, לא משנה אם יש או אין בהם סוכר כולל סודה.

איך זה קורה? בתוך הפה שלנו יש באופן קבוע חיידקים. חלק מהחיידקים הנמצאים בגופנו והם רובם חיידקים טובים השומרים על הפה מפני השתלטות של חיידקים מזיקים.

כשאנחנו אוכלים פחמימות, אם זה סוכר פשוט או אפילו מזון מהכיל עמילן כגון לחם/פסטה/ אורז, החיידקים מתחילים לעבוד כי הסוכרים זה המזון שלהם - הם מפרקים את הפחמימות ותוך כדי התהליך נוצרות אותן החומצות הפוגעות במעטפת השן ונוצרת העששת. מחקרים הוכיחו קשר ישיר בין שתיה מרובה של משקאות ממותקים לבין פגיעה בשיניים והוכיחו שהפחתה בתדירות שלהם הובילה לירידה בהתפתחות חורים בשיניים.

שתייה מתוקה
צילום: shutterstock

ומבחינת השתייה המוגזת, הגזים הנמצאים בתוך השתייה המוגזת גורמים לה להיות חומצית ואז כשאנחנו שותים את השתייה הזאת אנחנו מביאים לאותו האפקט של השחיקה והפגיעה בשן. התהליך הזה מתרחש גם עם סודה בגלל הגזים שבה וגם עם משקאות מוגזים ללא סוכר.

אותו דבר גם כשאנחנו שותים מיצי פירות- יש בהם רמת חומצות גדולה (תלוי בפרי) והם גורמים לאותה השפעה כמו הגזים במשקאות.

כלומר, כששותים משקאות מוגזים עם סוכר הפגיעה בפה היא ההרסנית ביותר- גם מהסוכר וגם מהגזים.

אז מה עושים? קבלו 8 טיפים שיעזרו לכם לשמור על בריאות השיניים שלכם:

  1. צמצמו למינימום את השתייה של משקאות מוגזים מכל סוג, כולל סודה. מים צריכים להיות עיקר השתייה היומית. ניתן לגוון עם סוגים שונים של תה צמחים או תה ירוק.
  2. הפחיתו אכילה של מזון המכיל סוכר פשוט כגון ממתקים, שוקולד וכו'.
  3. כששותים משקה מוגז עדיף עם קשית כדי לצמצמם את המגע של המשקה עם השיניים.
  4. אל תחזיקו את המשקה המתוק או המוגז בפה אלא ישר תבלעו אותו כדי שתהיה מינימום חשיפה לשיניים.
  5. במידת האפשר שטפו את הפה עם מי ברז לאחר אכילה של מזון מתוק או שתיה מתוקה או מוגזת. כך אתם שוטפים את החומצות והן לא "מסתובבות" בפה.
  6. צחצחו שיניים עם משחה המכילה פלואוריד או שטיפה עם מי פה המכילים פלואוריד. הפלואוריד הוא מינרל המשתתף בבניית האמייל של השן ועוזר למנוע התפתחות עששת.
  7. לאחר צחצוח השיניים אל תשתו משקאות מוגזים גם אם זה סודה או משקאות דיאט בשל החומציות שלהם.
  8. שלבו מזונות המועילים לבריאות השיניים.

 

ההמלצה של איגוד השיניים האמריקאי היא לשלב ירקות ופירות המכילים סיבים תזונתיים - המנקים את השיניים, מעסים את החניכיים ומגבירים את ייצור הרוק בפה המהווה גורם מגן על השיניים וכך את הטמעת המינרלים שברוק בשן (גזר, קולורבי, מלפפונים, תפוחים, סלרי וכו')

שתיhה של תה ירוק ותה שחור המעכבים התפתחות של החיידקים בפה ואת ההתרבות שלהם וכך נוצרות פחות חומצות ההורסות את השן. יש להביא בחשבון שתה על סוגיו השונים עלולים לשנות את צבע השיניים בקרב חלק מהאנשים.

גבינות קשות- מפחיתות את כמות החומצות בפה והלעיסה שלהן מעוררת ייצור של רוק, מכילות סידן וחלבון הבונים את האמייל של השן

מסטיק ללא סוכר- מעורר הפרשת רוק ולכן עוזר בשטיפת הפה מהחומצות הנוצרות לאחר הארוחה.

עלים ירוקים- קייל, תרד, רוקט וכו' מכילים חומצה פולית העוזרת לדלקת חניכיים ומכילים גם סידן הבונה את אמייל השן.

הכותבת היא ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית B.Sc R.D  בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא