איך לא לעלות במשקל במהלך פסח?

המגוון על שולחן החג הוא בכדי שכל אחד ימצא את מה שהוא אוהב יותר מכל, אין שום צורך לאכול מכל מנה המוגשת לכם. כך תשמרו על המשקל בפסח

זמן צפייה: 09:05

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

אם גם אתם חושבים שמדובר בקרב אבוד שבמהלכו תאלצו להעלות במשקל כמו מרבית הישראלים, כשנים עד שלושה קילוגרמים במהלך חג הפסח? משהו במשמעת העצמית שלכם מתחיל להתרופף בדיוק לקראת החג.

יתכן שעשיתם דיאטה מאומצת מדי ולא מאוזנת ואתם מחפשים "לפרוץ" את המסגרת, או שלחלופין אתם יודעים שרק בחג הזה תאכלו לאכול כמה מסוגי המאכלים האהובים עליכם ביותר, שאימא או סבתא בלבד יודעות לבשל, אז אולי כדאי לכם לפתוח קצת את החגורה ולשלם אחר כך?

זוהי בדיוק הבעיה עם החגים הישראלים, תחושה של חגיגיות המוציאה אותנו מן השגרה ונותנת לנו להרגיש כי זה בדיוק הזמן להרפות, לוותר לעצמנו. נכון, לחגים יש חשיבות עצומה מבחינת ההפוגה הנפשית שהם מספקים לנו מן השגרה. אבל, וזו אולי נקודת המפתח, יש שגרות שלא צריך לחרוג מהן, וזאת מהטעם הפשוט, הן מצוינות לנו.

האלמנט הפסיכולוגי התומך בשינויים וברצון להתחדשות הוא חיובי ונשען על רצון אמתי לשנות דברים. לעיתים אנחנו מבקשים פשוט את העיתוי הפנימי הנכון לחדש ולהתחדש, לא רק בסביבת המגורים שלנו אלא גם בדימוי הגוף.

ארוחת חג
גם בחגים, אין סיבה לחרוג מאורח החיים התזונתי שלכם

קחו את הרצון הזה לשינוי והניעו את התהליך בצורה מסודרת:

הגדירו מטרות
קבעו לעצמכם מטרות ריאליות לירידה במשקל. גלו מה לא עושה לכם טוב. מהו היעד הנכון מבחינתכם ולאן אתם רוצים להגיע. חשבו גם את המחיר, הזמן והדרך שעליכם לעבור, כולם פרמטרים של מאמץ שאתם צריכים לאמץ וחשוב להיות מחויבים לתהליך ולא להתייאש במהלכו.

Make the time
בעולם המודרני בו אנו חיים רבים מאתנו נמצאים בסדר יום מתיש שאינו מתיר לנו לפנות זמן לעצמנו בתירוצים שונים. זה יכול להיות העבודה או הילדים, אבל הצמדות לסדרי עדיפויות ותעדוף מחודש של לוח הזמנים אל מול המטרות החדשות שלנו כבר יעשה את העבודה. כן, זה צריך להיות לכם מספיק "חשוב" להגיע לחדר הכושר או להשקיע בבניית תפריט מסודר, ואחראי וגם להכין את הארוחות. חצי שעה או שעה בכל יום פחות אל מול מרקע הטלוויזיה תעשה פלאים לסדר היום העמוס שלכם, אתם תגלו שאתם מוצאים את הזמן כשזה חשוב.

מה אתם רוצים להיות?
אנחנו האויבים הגדולים ביותר של עצמנו בדרך להגעה למשקל תקין. בחנו את סדר היום שלכם, את מה שאתם אוכלים ואתרו התנהגויות מזיקות שלכם כלפי גופכם בהקשר הזה. אתם תופתעו לגלות עד כמה אתם אשמים במשקלכם העודף. וכעת כל שנותר הוא להיות כנים אל מול עצמכם בתהליך ההרזיה והמאמץ שהוא דורש.

זקוקים לעזרה?
אתם נמצאים במצב של השמנת יתר קיצונית ומסת ה BMI שלכם גבוהה מאד? פנו ליעוץ מקצועי, כמו חברת אסיא מדיקל. יש לא מעט דמויות ציבוריות ישראלית שעשו את השינוי הגדול של חייהם וירדו במשקל באמצעות הליכים בריאטרים כאלו ואחרים, דביר בנדק, איציק כהן ועוד רבים אחרים. אתם לא צריכים להיות סלבריטאים בכדי לקבל את ההחלטה הנכונה עבור בריאותכם, ולעיתים כל שאתם זקוקים לו הוא דחיפה מקצועית אמיתית במאבק לשמירה על בריאותכם.

הוא עתיר קלוריות, רע לעיכול ובכלל, הוא באמת שריד להעדר תודעה תזונתית. המצה
הוא עתיר קלוריות, רע לעיכול ובכלל, הוא באמת שריד להעדר תודעה תזונתית. המצה | צילום: shutterstock

אז איך לא תעלו במשקל בחג הזה? ובכן, די בקלות אם תאמצו את כללי האצבע הבאים:

• דיאטה משמעותה אורח חיים, אורח חיים שאתם חיים אותו יום יום, כל היום. כן, גם בחגים. אין סיבה לחרוג מאורח החיים התזונתי שלכם. שימו לעצמכם כמטרה לשמור על שמירת התפריט המאוזן שלכם למרות הפיתוי, אין סיבה שלא תצליחו להתמיד בו גם בחג, הצלחתם הרי עד עכשיו לא?

• לאכול מהכול? לא בהכרח. אם יש לכם מנה מועדפת עליכם בליל הסדר, משהו שאתם אוהבים במיוחד ואשר באמת מופיע על השולחן רק פעם בשנה, מותר לכם להתפנק, אבל זה לא אומר שאתם צריכים לאכול גם את כל המנות האחרות. שולחנות ליל הסדר כוללות מגוון אדיר של מנות, בכל עדה, בכל משפחה, כמעט תמיד. זכרו המגוון על השולחן הוא בכדי שכל אחד ימצא את מה שהוא אוהב יותר מכל, אין שום צורך לאכול מכל מנה המוגשת לכם.

• אל תגיעו רעבים! הצום הכפוי הזה שאתם גורמים לעצמכם כי, "בערב כבר תאכלו כמו שצריך" הוא כפוי ולא הכרחי, להגיע רעבים מדי לארוחת ליל הסדר (ועוד לא לקחתם בחשבון את קריאת ההגדה הארוכה...) זה אומר שאתם מתנפלים על האוכל ואוכלים מהר מדי ובעיקר יותר מדי.

• דגים לא רק בשר! נצלו את מגוון המנות על השולחן בכדי לעשות את הבחירות התזונתיות הטובות והעדיפות לכם. דגים ברוטב, או חזה עוף הם אופציה טובה ודלת קלוריות יותר מבשר.

•מים, רק מים. אתם לא זקוקים למשקאות הממותקים שעל השולחן וגם לא ליין התירוש המתוק והמוצף סוכרים. חשבו את ערכה הקלורי של כוס מוגזת אחת, אתם יכולים לאכול משהו בעל ערך תזונתי במקומה.

• מצות, רק אם אתם חייבים. אין למוצר הזה ערך תזונתי רב. הוא עתיר קלוריות, רע לעיכול וכלל הוא באמת שריד להעדר תודעה תזונתית. כן, גם אתם נמנים על שומרי הכשרות מוצרים העשויים מקמח תפוחי אדמה עדיפים לכם בהרבה, ויש מבחר גדול מהם.

• שאריות הביתה. אתם לא באמת חייבים לקחת קופסאות על קופסאות של שאריות מזון הביתה. קחו רק את מה שאתם צריכים. אל תעמיסו עם העיניים, תעמיסו בשכל. קחו את מנת המזון שאתם צריכים בלבד והקטינו את הפיתוי השוכב לכם במקרר וממתין לכם בימים שאחרי ארוחת החג.

• תכננו טיולים לא רק ארוחות- חופשת החג נותנת לכם את האפשרות לצאת לחיק הטבע, מרביתכם נמצאים בחופש מן העבודה. נסו לשלב טיול רגלי אחד לפחות במהלך החג כולו, זה ישתלם לכם.

• הימנעו ממסעדות בחג. הן צפופות, עמוסות ויקרות. יש לכם את כל השנה לאכול במסעדות. ואם אתם נמנעים מהן בגלל שמיר על תפריט מאוזן, החג הוא לא תירוץ אמתי לשבת בהן.

ד"ר אסנת רזיאל, היא מנהלת רפואית במלב"י - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת "אסיא מדיקל"

עוד ברשת בריאות

כ***מק | למה כדאי לכם לקלל? [brightcove_iframe video_id='health-articles-050' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_qgj1qrs7' duration='42']

איך להיגמל מהסמארטפון ע"י גומייה לשיער ופתקית [brightcove_iframe video_id='health-articles-048' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_0kfb4xrg' duration='45']

הללויה: מחקר טוען כי שוקולד משפר ביצועים ספורטיביים [brightcove_iframe video_id='health-articles-047' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ge48rflo' duration='55']