שתלים דנטליים: המדריך השלם

עד לפני עשור, מי שנאלץ לוותר על חלק מהשיניים שלו למד לחיות בלעדיהם או בחר בהרכבת שיניים תותבות – מבנה שמותאם למבנה הלסת ומיקום השיניים החסרות ו"מתלבש" על החניכיים בצורה ארעית. כיום, רפואת השיניים החדשנית מציעה השתלת שיניים במקרה של שיניים חסרות – אלו הם מבנים קבועים, המתחברים באמצעות ברגים אל מבנה הלסת. שתלים דנטליים הם קבועים, הם אסתטיים ומאפשרים לעיסה טובה של המזון, ממש כמו השיניים המקוריות. מי ששוקל השתלת שיניים יגלה שפע של המלצות עבור רופאי שיניים המתמחים בביצוע ההליך אפילו בתוך יום אחד, כמו גם סוגים שונים של שתלים דנטליים ואף טווחי מחירים נרחבים. איך בוחרים רופא שיניים מומלץ לתהליך השתלת שיניים? מהן העלויות ומה חשוב לדעת? על כך ועוד – במאמר שלפניכם.

שתלים דנטליים

מתי כדאי לשקול השתלת שיניים?

תהליך של השתלת שיניים הוא אפשרי בכל אחד ממיקומי השיניים שלכם, בשן אחת, ברצף של שיניים או בחוסרים של שיניים במיקומים שונים בלסת העליונה והתחתונה. הצורך בהשתלת שיניים עולה כאשר חלק מהשיניים אובדות, בגילאים מבוגרים, כתוצאה מהיגיינת פה לקויה או עששת, או כתוצאה מחבלה באזור הלסת. לעיתים פגיעה בלסת מחייבת עקירת שיניים שנפגעו. חשוב לדעת, כי היעדר שיניים למשך זמן רב גורם לשקיעה של עצם הלסת, והשתלת שיניים מונעת את אותה שקיעה (גשר ושיניים תותבות אינם שומרים על עצמות הלסת במקומן).

תהליך השתלת שיניים

שתל דנטלי הוא בורג גלילי עשוי טיטניום בדרך כלל, המוברג אל תוך הלסת כתשתית לחיבור שן אליו. ניתן לבצע תהליך השתלת שיניים כאשר השן החסרה היא בודדה, כאשר חסרות מספר שיניים במיקומים סמוכים או מרוחקים, וגם להחלפת שיניים רצופות, ואף כל השיניים. לאחר תהליך ההחדרה של השתל הדנטלי אל הלסת, מתפתחת במשך הזמן רקמת עצם מסביב לשתל ומחזקת אותו במקומו בצורה מושלמת גם ללא תמיכה של שיניים סמוכות. תהליך זה אורך בדרך כלל עד שישה חודשים, ורק לאחריו ניתן לחשוף את השתלים ולקבע אליהם שיניים שישמשו באופן זהה ממש לשיניים המקוריות, הן מבחינה אסתטית והן מבחינת מבנה ותפקוד הפה ויכולות הלעיסה.

תהליך המיקום של שתלים דנטליים אורך בדרך כלל בין 30 ל – 60 דקות, והוא מבוצע בהרדמה מקומית. היום, תהליך השתלה של שתלים דנטליים, גם כאשר הוא מורכב וכולל מספר מיקומים בפה, יכול להיעשות בתוך יום אחד. איכות השתלים הגבוהה מאפשרת אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד בתהליכי השתלת שיניים – מעל 95% הצלחה בתוך שנה ומעל 85% הצלחה למשך עשור ויותר.

איך בוחרים סוג שתל?

בארץ מוכרים למעלה מחמישים סוגים שונים של שתלים לשיניים, והם נבדלים אלה מאלה בעיקר בסוג ההברגה ובחומר הציפוי של הבורג העשוי טיטניום. רופאי שיניים שונים עובדים בדרך כלל עם מספר שתלים שונים ובכל תהליך של השתלת שיניים נבחרים השתלים המתאימים ביותר, הן מבחינת המבנה והן מבחינת התקציב.

הבחירה של סוג השתל תלויה במרבית המקרים בהעדפות המקצועיות של הרופא המטפל. מכיוון שכל השתלים שמקובל להשתמש בהם כיום בתהליך השתלת שיניים מספקים שיעורי הצלחה ניכרים לשנים רבות – כנראה שכדאי לבחור את השתל שיוטמע בתוך עצמות הלסת על פי המלצת הרופא המטפל.

היתרונות והמחירים של השתלת שיניים

מספר לא מבוטל של רופאי שיניים מציעים תהליכים שונים של השתלת שיניים, בטכניקות רפואיות שונות ותוך שימוש בשתלים איכותיים. כפי שנאמר, השתלת שיניים מספקת את אותה איכות אסתטית ואת אותם תפקודים פונקציונאליים של אלה המספקות השיניים הטבעיות שלנו. מה שעוד חשוב לדעת בנוגע לשתלים דנטאליים הוא שהשתלים משפיעים על בריאות הלסת והשיניים שנותרו, מונעים שקיעת של עצם הלסת ואינם דורשים השחזת שיניים סמוכות לטובת התקנת השתלים.

ביחס לשתי החלופות הקיימות כיום לשתלים דנטליים, אין ספק שמדובר בבחירה מנצחת. חלופה ראשונה היא שיניים תותבות, שהשימוש בהן אינו טבעי כמו זה של השתלים, הן ניתנות לפירוק ולעיתים זזות בפה, מפעילות לחץ ואף פוצעות את החניכיים. בנוסף, שיניים תותבות עלולות לגרום לקושי בדיבור ולדיבור שאינו ברור.
החלופה השנייה היא התקנה של גשר דנטלי מעל מיקומי השיניים החסרות, פתרון שמתאפשר רק כאשר יש שתי שיניים מצידי החלל בו חסרות שיניים (הגשר נשען על השיניים הקיימות) ובנוסף, התקנת הגשר מחייבת השחזת השיניים שיתמכו בו, ופגיעה בהן.

כנראה שהחיסרון היחיד בהשתלת שיניים ביחס לאלטרנטיבות הוא במחירו שאינו זול. אצל רופאי שיניים בתל אביב, סדר גודל של מחירים עבור השתלת שיניים תוך שימוש בשתלים מתוצרת חוץ (שהם זולים יותר מהשתלים הישראליים) נע סביב 5,000 ₪, כאשר אם עולה הצורך בתהליך הרמת הסינוסים כהקדמה להשתלת השיניים, מדובר על תוספת של בין 5,000 ל – 15,000 ₪.

המחיר הגבוה יחסית של השתלת שיניים ללא ספק משתלם בטווח הארוך – בעוד גשרים ושיניים תותבות נדרשים לתחזוקה וביקורים אצל רופא השיניים, לא פעם יש לבצע טיפולים נוספים במהלך השנים – השתלת שיניים מספקת פתרון מושלם מבחינת הדמיון בין השיניים המלאכותיות והטבעיות, מבחינה בריאותית ומבחינה אסתטית, והטיפול מוצלח ברוב המכריע של המקרים למשך תקופה ארוכה של שנים רבות.

חשוב לטפל בשיניים חסרות

כאמור, לא רק ההיבטים האסתטיים של חיוך רחב ישפיעו על הבחירה בהשתלת שיניים – אלא גם ההיבטים הפונקציונאליים של דיבור ואכילה, ואיכות החיים הגבוהה יותר בפה מלא שיניים בריאות. קיימת חשיבות לטיפול בשיניים חסרות והשתלת שיניים ללא עיכובים מיותרים, בשל הנטייה של עצמות הלסת לשקוע – ככל שעצם הלסת שקועה יותר, קשה יותר להחדיר ולייצב שתלים והתהליך מורכב ויקר יותר. בנוסף, נסיגה של עצמות הלסת מסכנת את בריאות השיניים הטבעיות האחרות שבפה.