איך לעשות מנגל עצמאות בריא יותר?

יום עצמאות, משפחה, חברים, מוזיקה טובה, דרינקים לאווירה שמחה, מנגל והרבה אוכל טוב – אבל בלי בשר. יש חיה כזאת וכך עושים את זה

זמן צפייה: 00:40

מאת: מורן קילזי

כל ישראלי מכיר היטב את התורים הארוכים בקצביה לקראת יום העצמאות. כל שנה מתאגדים כל המשפחה או החברים, מדליקים את האש ומתחילים למנגל: כנפיים, נקניקיות, קבבים ושאר חלקים. כבר שנים כולם עושים את יום העצמאות במתכונת זהה. איך אפשר אחרת? יום עצמאות, משפחה, חברים, מוזיקה טובה, מנגל והרבה אוכל טוב – אבל בלי בשר. נשמע מעניין? איך עושים את זה? הנה כמה רעיונות טעימים ואפילו מזינים.

מה שמים על המנגל?
אם בכל זאת החלטנו לאכול בשר, יש לשים לב שלרוב, הבשרים הראשונים שיוצאים מהמנגל הם בשרים לנשנוש כגון קבבים ונקניקיות; אלו שייכות לקטגוריית הבשר המעובד, והם פחות בריאים ואף מזיקים לגופנו, לכן כדאי להעדיף בשר שאינו מעובד ושמקורו בחלקים רזים ודלים בשומן כגון: סינטה, פילה, שייטל, חזה ועוד.

בנוסף, קיימות מגוון אפשרויות טעימות ובריאות שיאפשרו לנו לעמוד ליד המנגל, לנפנף, לשבוע וליהנות - והן אינן כוללות בשר, למשל: שיפודי ירקות, חציל על האש, קבב צמחוני, שיפודי טופו עם ירקות, בורגר צמחוני.

ומה עם תוספות?
מבחינה תזונתית אחד התחליפים הטובים ביותר לבשר הן הקטניות: אפונה, עדשים, גרגירי חומוס, פול, שעועית ועוד, שמהוות תוספת מצוינת, בריאה ומשביעה. הקטניות עשירות בברזל ובחלבון (לעומת פחמימות אחרות) ובניגוד לבשר, הן דלות בשומן רווי ועשירות בסיבים תזונתיים, התורמים לתחושת השובע למשך זמן ארוך יותר. בשל היתרונות הבריאותיים הרבים של הקטניות, הכריז ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) על שנת 2016 כ"שנת הקטניות הבינלאומית".

רעיונות לתוספות וסלטים הכוללים קטניות: ממרח חומוס עם טחינה, סלט עדשים שחורות עם עשבי תיבול, מג'דרה (אורז עם עדשים), תבשיל שעועית ברוטב עגבניות.

ליום עצמאות צמחוני יש שלל יתרונות, הן בריאותיים והן סביבתיים. אחד היתרונות הנוספים של יום עצמאות צמחוני הוא היתרון הכלכלי. למעשה, כל מה שתרכשו עבור המאורע, יהיה זול יותר מרכישת בשר. רשימת קניות הכוללת מזון בסיסי כגון: ירקות, פירות וקטניות תחסוך לכם משמעותית בהוצאות החג.

שיהיה חג עצמאות שמח!

מורן קילזי היא רכזת תזונה בלקט ישראל.

המנגל המושלם ליום העצמאות

מה שותים על יד המנגל?

המקומות הכי שווים למנגל

עזבו מקצוע מבטיח לטובת אהבה קולינרית