סכנת החלקות השיער: כל הדברים שחשוב לדעת לפני שאת רצה לקבוע תור אצל הספר

אישה בת 32 מאושפזת במצב קשה לאחר שעברה החלקת שיער הודית שגרמה לה לאי ספיקת כליות. עוד ועוד ספרים וסוחרים מנצלים את השוק הפרוץ שמגלגל עשרות מיליוני שקלים בשנה ושצבר תאוצה היסטרית בשנים האחרונות. הכוכבת הפעם היא החלקת השיער ההודית שמבטיחה שיער חלק ומשוקם. מהם החומרים המסוכנים לעור ואיך אפשר לזהות תגובה אלרגית? ד"ר להבית אקרמן עונה

החלקת שיער

החלקות שיער המשקמות הפכו ללהיט ענק בקרב נשים ושלל מעצבי השיער והסוחרים. התהליך הוא פשוט: את קובעת תור אצל הספר ואחרי מס' שעות יוצאת עם שיער חלק וגולש בלי זכר לשיער המקורזל והקצוות המפוצלים שהגעת איתם. אבל המושג "החלקת שיער משקמת" הוא פשוט לא נכון ומדובר בטריק שיווקי בלבד.

שאלנו את ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור, מה יש בתכשירים האלה? "ראשית אני ממליצה לשאול את מעצב השיער/ ספר שאצלו בחרת לבצע את ההחלקה." היא מספרת. "מקום מקצועי מייד ידע לענות לך על השאלה ולשלוט ברכיבים. זה נשמע חצוף, אבל שלא תדעו מה מעצבי שיער מערבבים בתוך הבקבוקים. כלומר, אם לא כתוב על המוצר שיש לו אישור משרד הבריאות ומעצב השיער לא מוכן לפתוח את הבקבוק מולכן - פשוט קחו את הרגליים ותלכו."

יש החלקות אגרסיביות יותר אשר ממש משנות את מבנה השיערה (ולפעמים פוטנציאל ממש להזיק לשיער) ויש החלקות עדינות יותר שלא ממש פוגמות במבנה השיערה, אלא עוטפות אותה במעטפת חומר. ככלל - ככל שההחלקה חזקה יותר , היא מכילה חומרים כימים אשר עלולים לגרום לנזק.

החלקת שיער
החלקת שיער משקמת - טריק שיווקי בלבד | צילום: shutterstock

על סיבוך של החלקת שיער, מה צריך לבדוק אם עושים החלקה ומהן הסכנות?

אחד החומרים אשר נותנים להחלקה משך ארוך זה נגזרות של פורמלין. חומר זה וגזרותיו אסור לשימוש עי משרד הבריאות! זה החומר עם הכי הרבה סיכונים לא רק מקומיים אלא גם סיסטמיים. "באופן כללי כרופאת עור אני ממליצה מאד להימנע מהחלקות מכל סוג שהוא. כל החלקה הינה תהליך חזק שמופעל על השיערה ועלולים להיות גם להחלקה טובה ונכונה תופעות לוואי. אם כבר כן עושים- אז לעשות החלקה במקום מאושר ומוסמך, לא לחפש את ההכי זול (זול יכול לעלות לכם ביוקר), לוודא שהתכשיר נפתח לנגד עינכם ולבקש לראות שהחומר מאושר עי משרד הבריאות."

יכול לעניין אתכם

בחנו את עצמכם: מה אתם יודעים על הקנאביס הרפואי?

ישר לוריד: מה באמת יש בתוך שקיות העירוי?

באנו בעקבות הריח, נשארנו בגלל הטעם: מצאנו 6 יתרונות בריאותיים מוכחים של שום

מתעטשים יותר לאחרונה? כנראה שאין לכם קורונה, זאת רק אלרגיה

 

אז מה חשוב שתבדקו אם בכל זאת החלטתם לעשות החלקה? "בהחלקות יש המון חומרים אשר יכולים לגרות את העור. גם חומר מאושר אגב, יכול לגרום לנזק לעור כמו כוויה, אך הבולט והעיקרי הוא חומר פורמלין. ההחלקות המבוקשות בשוק היום הן החלקות קרטין והחלקות אורגניות. השמות אולי מפתים ומבטיחים שימוש בחומרים טבעיים ומשקמי שיער, אבל בפועל מעצבי שיער רבים משתמשים בחומרים המכילים את רכיב הפורמלין, בשל היעילות של החומר בהשוואה לחומרים הטבעיים."
שימוש בפורמלין משיג תוצאות טובות יותר למשך זמן רב יותר אך החומר הכימי הכי מסוכן שקיים היום המוכר לנו כמסרטן.

לזהות תגובה לא טובה ולפעול

"צריבה, גרד, גירוי, כאב - אם עולה סימפטום כזה במהלך ההחלקה או בסמוך לה משהו יתכן ולא תקין ודורש התערבות טיפולית. ואם עדיין יש חומר על העור לשטוף מייד" מאוד לא מומלץ לעשות החלקה לאנשים עם שיער דליל ודק. ההחלקה תמיד יכולה לשבור שיערות ובשיער דק ודליל זה יהיה ניכר יותר בנוסף, לאנשים עם רגישות עורית באופן שוטף מכל סיבה שהיא, צריכים לדעת שההרפתקה הזו לא עבורם.