הקשר בין השמנה, בעיות בתפקוד בלוטת התריס ודרך הטיפול המפתיעה

בלוטת התריס, אחת הבלוטות החשובות בגוף, אחראית לייצור הורמונים המסייעים לתפקוד התקין של המוח, הלב, השרירים ואיברים נוספים, ולמעשה שכל התאים בגופנו יעבדו באופן תקין. שיבוש בפעילותה ותת פעילות שלה, יוביל לתסמינים לא נעימים שישבשו את חיינו

בלוטת התריס

מחקר שהתבצע לאחרונה על ידי ד״ר כרמיל עזרן, מנהלת מחלקת האיכות וממונה על רוקחות קלינית במרכז לטיפול במחלת ההשמנה בהרצליה מדיקל סנטר, בשיתוף ד"ר דרור דיקר מנהל המרכז, וחוקרים מהאוניברסיטה העברית ובן גוריון, התבררה השפעתו החיובית של ניתוח בריאטרי (לטיפול בהשמנת יתר), שלא היה ידוע קודם לכן, על פעילות בלוטת התריס.

במחקר meta-analysis (אשר מאגד נבדקים ממחקרים שבוצעו למחקר אחד גדול בעל מובהקות סטטיסטית חזקה) אשר כלל 28 מחקרים קודמים ו-1,284 מטופלים, הוכח כי ניתוחים בריאטרים ריפאו את תת פעילות בלוטת התריס באחוזים גבוהים, 87%, באנשים הסובלים מ- Subclinical hypothyroidism (תת פעילות מעבדתית ללא סימפטומים חזקים וללא טיפול תרופתי.)
כמו כן, נמצא כי בניתוחים מסוג שרוול ומעקף (מעקף מלא וכן מעקף עם השקה בודדת ״מיני מעקף״) אך לא בניתוח טבעת, ברוב המקרים הייתה הפסקה של מתן התרופה לבלוטת התריס או ירידה משמעותית במינון הנדרש.

ניתוח
ירידה משמעותית במינון הנדרש לטיפול בבלוטת התריס | צילום: Shutterstock

ד"ר כרמיל עזרן מסבירה: "המחקר מציג יתרון נוסף לניתוח הבריאטרי שלא היינו מודעים אליו עד כה. אני חושבת שבתור קלינאים מצד אחד זה יתרון משמעותי, ומצד שני זוהי נורת אזהרה שכן צריך להיות במעקב רציף אחר מטופלים אלו על מנת לא להביא לעודף טיפול ע״י מינון יתר. השיפור המשמעותי בפעילותה של בלוטת התריס לאחר הניתוח אינו מיידי ורואים אותו בעיקר לאחר 12 חודשים, ומכאן חשיבותו של המעקב".