כל מה שצריך לדעת על מחלת הסוכרת

מחלת הסוכרת מוגדרת כמגיפה של המאה ה-21, כך שלכל אדם שלישי יש סיכוי ממשי לחלות בה. אז מה היא הסוכרת, מי נמצא בקבוצת הסיכון ואיזה גאדג'טים יקלו על חיי הסוכרתיים?

דקירה באצבע
דקירה באצבע | צילום: אימג בנק / Getty Images

פתיח

כולנו שמענו על מחלת הסוכרת (ולא סכרת, כי זה בא מהמילה "סוכר") ולרבים היא מתחברת מבחינה אסוציאטיבית לילדים ונוער או לזקנים, אבל אין זה כך וכדאי לעשות קצת סדר בנתונים. לפי הממצאים של המועצה הלאומית לסוכרת, נראה שהכינוי של המחלה כ"מגפה של המאה ה-21", לגמרי לא מופרך. בישראל חיים כיום כחצי מיליון חולים בסוכרת ועוד כחצי מליון ישראלים שנמצאים במצב של סוכרת סמויה. זה מתבטא בצורה שונה אצל כל אחד, אבל בסופו של דבר, הקפדה על אורח חיים בריא משולב עם פתרונות טכנולוגים יכולים לשפר משמעותית את החיים של הסוכרתיים, ויום הסוכרת הבינלאומי, הוא הזדמנות טובה להבין במה זה כרוך.

שני סוגי סוכרת

סוג 1

בגדול, הסוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים שגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם, היא מתחלקת לשני סוגים ששונים מבחינת הסיבות להם והטיפול. סוכרת מסוג 1, או בכינוי המוכר "סוכרת נעורים", הייתה ידועה כנחלתם של המתבגרים, אבל היום ידוע שהיא יכולה לתקוף גם מבוגרים מסיבות שונות ובין השאר מסיבות גנטיות. מדובר בבעיה שמקורה בתאים בלבלב שמייצרים את האינסולין -  אותו הורמון יעיל שמסייע בספיגת הסוכר בדם. הגוף, כידוע, זקוק לסוכר שנספג בדם, ולכן יש צורך בבקרה צמודה בין כמות הסוכר שצורכים לבין האינסולין בדם.

 

סוג 2

 

לעומת זאת, בסוכרת מסוג 2 שידועה כ"סוכרת מבוגרים", הלבלב מייצר אינסולין בצורה מופחתת מהנדרש ובמקביל השרירים מנצלים את הסוכר בצורה חלקית. המילה "מבוגרים" נכנסת כאן, כי היא תוקפת בעיקר אנשים בני 40 ומעלה, הרבה מהם בעלי בעיות משקל ואורח חיים לא בריא. לדברי פרופ' מוטי רביד, יו"ר האגודה הישראלית לסוכרת "כמחצית מתושבי הארץ סובלים מעודף משקל וקרוב ל- 20% הם שמנים לכן אין פלא ששיעור הסוכרת נמצא בקו עליה. שיעור הסוכרת בכלל האוכלוסיה מתקרב ל- 6% והוא עולה עם הגיל וכמובן עולה במידה ניכרת עם העליה במשקל".

אז כן, זה לא תמיד "רק גנטיקה", זה תלוי גם בכם, "השפעת ההשמנה גדולה בהרבה מזו של התורשה, אומר פרופ' רביד, "אדם ששני הוריו חולים בסוכרת נמצא בסיכון של 40% לפתח סוכרת במשך חייו. אולם, אם יישאר רזה ובעל כושר גופני, הוא לא יחלה. זו דוגמה מובהקת לכך שניהול אורח חיים נכון יכול לנצח את התורשה".

הטיפול בסוכרת

לכל אחד יש סיכוי לחלות בסוכרת, 1 מתוך 3  ליתר דיוק,  אבל הצורות שבהם מתבטאת המחלה הם מגוונות הרבה יותר, כך שהטיפול הוא אינדבדואלי בהתאם לרמות השונות של הסוכר.

 

הטיפול בסוכרת, בעיקר מסוג 1, הוא מלאכת ויסות תמידית כשמצד אחד יש צורך בקבלת אינסולין באופן חיצוני, ומצד שני, כמה בדיוק אינסולין צריך להוסיף? זה תלוי מה מצב הסוכר בגוף, ויש לזכור שהוא משתנה בכל רגע נתון, לכן צריך לעשות בדיקות רבות. בנוסף, אורח חיים לא בריא ורווי שומן מגדיל את הסיכון למחלה ואורח חיים בריא יכול לשפר את המצב. במקרה של הפרה באיזון, המצב יכול להדרדר לסיבוכים כמו טרשות למינהן, נמקים ועיוורון, ולכן השליטה ברמת הסוכר היא קריטית.

גאדג'טים שמקלים על החיים

מכיוון שהאיזון הוא מילת המפתח, טכנולוגיות שלמות פותחו כדי למצוא פתרונות יצירתיים ולהקל על החיים של הסוכרתיים. המטרה היא לייצר גאדג'טים קומפקטיים ויעלים שמותאמים למצב הרפואי ולא מגבילים את החיים. הנה מספר אופציות חדישות שמקלות על החיים של הסוכרתיים (באדיבות חברת גפן מדיקל והאגודה הישראלית לסוכרת). מדובר כמובן בתחום רחב עם הרבה מוצרים, אבל בחרנו להתמקד רק בכמה מהם כדי לתת לכם מושג על הנושא.

 

פריסטייל נביגייטור

מד סוכר שנותן תמונה מקיפה של השינויים ברמת הסוכר ומתריע על כל עלייה או ירידה חדה. את ההתרעות אפשר לקבל גם דרך שדר אלחוטי, וזה יעיל, לדוגמא, עבור ההורים שיכולים לקחת את המקלט ולראות מהחדר השני מה מצב הילד שלהם שחולה בסוכרת. בכלל, המכשיר אמור להפחית משמעותית בכמות דקירות האינסולין ביחס של 5 בדיקות בחמישה ימים במקום אותה כמות ליום.

 

משאבת אינסולין

האינסולין נמצא בתוך מכשיר קטן המחובר דרך סיכה לדופן הבטן. כחיקוי לפעולת הלבלב, כך שהאינסולין מועבר לגוף דרך הפרשה קבועה. המכשיר מחליף את הזריקות ומסייע באיזון באופן רציף.

 

מערכת אומניפוד

מערכת אלחוטית ללא צינורית להזלפת אינסולין. המערכת מאפשרת להפסיק לחשוש שהצינורית תתנתק פתאום בזמן פעולות שגרתיות כמו: לבוש, רחצה ושינה. חוץ מזה, אפשר לאחסן במכשיר נתונים כמו מינון אינסולין, רמת סוכר וכולי.

 

גלוקוז נוזלי או בטבליות

הגלוקוז הכרחי בגוף, לכן טבליות למציצה או בנוזל לשתייה מספיגים את הגלוקוז בצורה טובה יותר, ומאפשרים לצאת ממצב של היפוגלקמיה (חוסר בסוכר) וזה אפילו בא עם טעמים.

לשפר את הסיכויים כנגד המחלה

הטכנולוגיה מסייעת, אבל לא יכולה לעשות את כל העבודה. מודעות אישית והקפדה, הם הדברים החשובים שצריך לזכור, בין אם אתם חולים בסוכרת או שנמצאים בסיכון כמו כולנו. שימו לב למסר של פרופ' רביד "אני מציע לכל עם ישראל להביט כל בוקר בראי ואם הם רואים את הקפלים ואת הבטן המשתפלת, מומלץ להתחיל לקצץ בכל ארוחה כשליש לפחות ולהתמיד בכך. במקום לחפש חניה בתוך המשרד יואילו וילכו לעבודה וממנה. הליכה של 3-4 קילומטרים ביום תשפר את הבריאות יותר מכל התרופות גם יחד".

כך נראה יום בחיי חולת סוכרת: התלווינו לחולת סוכרת נעורים בת 22 וגילינו איפה היא שמה את משאבת האינסולין בלילה, מה היא עושה כשהסוכר נמוך וכמה פעמים ביום היא דוקרת את עצמה? מיוחד

 

בחזרה לערוץ אופנה ולייף סטייל>>