טבעוני בצמרת: סלבס שאימצו את הטבעונות

מנטלי פורטמן שיצרה ליין נעליים טבעוניות ועד אלן דג'נרס ופורשיה דה רוסי שהזמינו עוגה טבעונית לחתונה שלהן

באירוע בשנת 2010
באירוע בשנת 2010 | צילום: אימג' בנק / Getty Images

סטריפ

סטריפ טבעונות כאורח חיים
סטריפ טבעונות כאורח חיים | צילום: סטודיו nana10

פתיח

אנחנו רגילים לשמוע על המפורסמים בהקשרים של דיאטות, בדרך כלל למטרות הרזייה, אבל יש מפורסמים שלא מסתפקים בזה והחליטו לאמץ את אורח החיים הטבעוני. הטבעונות כוללת בדרך כלל אכילה של מוצרים מהצומח בלבד ללא אכילת בשר, חלב, ביצים וכדומה, ולפעמים מתבטאת באורח חיים שמתנגד לשימוש במוצרים מן החי. הסיבות הן בדרך כלל מצפוניות, בריאותיות או סביבתיות, ולפעמים מכמה סיבות במקביל, ולכן לא היה קשה למצוא נציגים טבעוניים בפוליטקה, בספורט ובין כוכבי הוליווד, כשלכל אחד סיבה אחרת למה לאכול נבטים על בסיס קבוע.

נטלי פורטמן

נטלי פורטמן (29) היא לא רק הבחורה שמוכרת לכם בתור "השחקנית הישראלית-אמריקאית שלמדה בירושלים במשך חצי שנה", אלא היא גם טבעונית אקטיבית. היא הייתה צמחונית מגיל 8, ובגיל 20 הפכה לטבעונית אחרי שקראה את הספר "לאכול בעל חיים" של הסופר ג'ונתן ספרן פויר, ספר שמציג בין השאר את אכילת בעלי החיים כבעיה אקולוגית. היא אומרת שהיא לא רוצה לבקר אנשים או להגיד שהיא יודעת יותר טוב מהם, אבל "הספר הזכיר שיש דברים שהם פשוט לא נכונים... אנשים לא מקשרים בין מצב הסביבה לאוכל שלהם". מעבר לאורח החיים הטבעוני, היא תורמת באופן קבוע לארגונים לאיכות הסביבה ואפילו עיצבה נעליים למותג "TE CASAN", שמוגדרות כטבעוניות העשויות מחומרים טבעיים, והנה הקולקציה לפניכם.

 

ביל קלינטון

בחודש שעבר, הודיע הנשיא והאגדה (64) בראיון לסי.אן.אן, שהוא התחיל לסגל לעצמו אורח חיים טבעוני. מה שאומר שהוא הצטרף רשמית לשורת מדינאים אחרים כמו אברהם לינקולן ומהטמה גנדי שדגלו באורח חיים בריא ונטול בשר.

 

קלינטון היה ידוע כחובב מקדונלד'ס מושבע, עד שבתקופה האחרונה הוא התחיל לחשוב על הבריאות שלו. אחרי שני ניתוחי מעקפים ולפני החתונה של ביתו צ'לסי, הוא החליט שהוא רוצה להיראות טוב יותר בחתונה וגם להיות בסביבה כשיתחילו להיוולד הנכדים. אז הוא חקר את נושא התזונה, וגילה שמאז 1986, 82% מהאנשים שסיגלו לעצמם אורח חיים טבעוני, הפכו להיות בריאים יותר.

 

התפריט החדש שלו כולל: שעועית, קטניות, פירות, ירקות , פרוטאין מדי בוקר, קצת דגים וללא מוצרי חלב. בינתיים, הוא אומר שהוא מרגיש טוב יותר, ולחתונה שהתקיימה באוגוסט השנה, הוא הגיע אחרי שהוריד 11 ק"ג ממשקלו, וכך, להגדרתו חזר "למשקל מימי התיכון".

מימין - אוכל גלידה ומשמאל בחתונת ביתו ב-2010
מימין - אוכל גלידה ומשמאל בחתונת ביתו ב-2010 | צילום: אימג

קארל לואיס

קארל לואיס (49), אצן אמריקאי ואלוף עולם, שומר על דיאטה טבעונית כבר 20 שנה. הוא אומר שחונך על ידי אימו למודעות לתזונה, וכבר מהבית התעניין בזה. הוא תמיד ניסה לעשות דיאטות אבל עשה אותן בדרכים שונות ולא מומלצות כמו אכילת ארוחה אחת גדולה בלילה וגם ויתור על שאר הארוחות ביום.

 

ב-1990 הוא החליט לדגול באורח חיים טבעוני לאחר שהושפע ממומחים בתחום. והשנה בה הפך לטבעוני, הייתה השנה המוצלחת ביותר בקריירה הספורטיבית שלו עם 3 מדליות זהב ושבירת שיא עולם. הוא מציין, שהוא מאוד שמח לגלות שאפשר להיות ספורטאי ולהצליח, גם בלי לאכול בשר. לואיס, טבעוני, כאמור כבר 20 שנה, ולכן מרשה לעצמו לחלק עצות בתחום - הוא ממליץ לכולם לבדוק את מצב התזונה שלהם ולרשום במשך שבוע את כל מה שאוכלים. אתם תופתעו לגלות כמה חטיפים וג'אנק פוד אתם צורכים, המאכלים האלה רווים בשומנים, מלחים וכימיקלים שכדאי לוותר עליהם כי בסופו של דבר, "גופכם הוא המקדש שלכם" אומר לואיס, "אם תקפידו על התזונה שלכם, הוא יהיה טוב אליכם ויאריך את ימיכם".

אצן. מימין תמונה מ-1984
אצן. מימין תמונה מ-1984 | צילום: אימג

חואקין פיניקס

השחקן חואקין פיניקס (36), חונך על ברכי הטבעונות עוד מילדותו, כי שני הוריו היו טבעונים אדוקים. הוא מספר שמאז ומתמיד אהב ירקות ומאכלים טבעוניים ולכן הוא לא מחפש בדרך כלל תחליפים, למעט פעם אחת. כשהיה בן 12, הוא החליט לעשות מעשה נועז ולהזמין פיצה עם חברים, פיצה אמיתית כזו, עם גבינה מחלב ובצק מביצים, אבל אחרי שני משולשים, הוא סבל מיומיים של הקאות נוראיות - מאז הוא לא ניסה שוב.

 

הטבעונות של פיניקיס תופסת חלק חשוב בשגרת חייו, הוא הדובר של הארגון PETA, ארגון הזכויות לבעלי החיים, ומצליח להיות בעל עקרונות גם בהוליווד, הוא ידוע כאחד שלא מוכן ללבוש חליפות עור בסרטיו ולא מסכים להשתמש בדברים שמקורם מן החי על הסט. הוא אומר "לפני 10 שנים הרגשתי מוזר כשאכלתי טבעוני והתנגדתי לפרווה, ובימים אלה כבר יש מסעדה טבעונית בכל מקום. היום הרבה יותר קל לבחור באופציות הלא אכזריות".    

מימין - כשהיה קטן בסרט
מימין - כשהיה קטן בסרט "ספייס קאמפ" וכדובר ארגון peta | צילום: אימג

אלן דג'נרס ופורשיה דה רוסי

אלן דג'נרס (52), מנחת הטוק שואו "אלן" ובת זוגתה השחקנית פורשיה דה רוסי (37), החלו את תהליך הטבעונות ביחד. דה רוסי מספרת שלפגישה הראשונה שלהן, היא הגיעה עם פרווה, ודג'נרס הייתה מזועזעת מזה. דה רוסי שאלה אותה "למה שועל חשוב יותר מפרה?", הפרה, במקרה הזה באה בצורת הנעליים החגיגיות שדג'נרס בחרה לנעול לאותו מאורע.

 

כפי שאפשר להבין, בהתחלה הן לא בדיוק היו טבעוניות, אבל הנושא בכל זאת הטריד אותן, לאט לאט הן למדו את הנושא ועד החתונה זה לא עבר - העוגה החגיגית הייתה טבעונית למהדרין ולא הכילה דבר שמוצאו מן החי. בכלל, דג'נרס מדברת הרבה על הטבעונות שלה בתכנית ובאתר שלה.

 

ועוגת חתונה טבעונית - דומה לזאת שהייתה להן בחתונה
ועוגת חתונה טבעונית - דומה לזאת שהייתה להן בחתונה | צילום: אימג

עוד אלן

למי שמתעניין, הנה ראיון בתכניתה של אלן עם הסופר שהשפיע על נטלי פורטמן, ג'ונתן ספרן פויר, על אכילת בעלי חיים.

 

לינקים

כל מה שצריך וכדאי לדעת על אורח החיים הטבעוני

 

טבעונות כאורח חיים - ספיישל יום הטבעונות  

 

המדריך המלא להנבטה ביתית

 

גינת ירק ביתית ב-5 שלבים  

 

בחזרה לערוץ אופנה ולייף סטייל>>