כל מה שרציתם לדעת על אורח החיים הטבעוני

למה להיות טבעוני? מה היתרונות והחסרונות באורח חיים שכזה? מה אוכלים הטבעונים, איך הם מצליחים לא להישבר לאורך זמן ומה אומרים אנשי המקצוע על טבעונות?

צמחונות, טבעונות,
צמחונות, טבעונות, | צילום: אימג' בנק / Getty Images

סטריפ

סטריפ טבעונות כאורח חיים
סטריפ טבעונות כאורח חיים | צילום: סטודיו nana10

פתיח - הגדרה של טבעונות

ההגדרה של טבעונות היא רחבה יחסית, ומכילה בתוכה גם את הצמחונות. לדוגמא, אם הצמחונים מקפידים להימנע מאכילת בשר בלבד, הטבעונים נמנעים מצריכת כל המוצרים שמוצאם מן החי, וזה כולל גם חלב, ביצים ודבש. בנוסף, הטבעונות מתבטאת לעיתים לא רק בתזונה, אלא באורח חיים שונה, חלק נמנעים משימוש בכל מוצר שמקורו מן החי או דרוש לניצולו, מלבוש פרווה ועד קניית ספת עור, וחלק נצמדים רק לפן הבריאותי, ויש אפילו שיגבילו את עצמם רק למוצרים מסויימים, לדוגמא מוצרים אורגנים או לא מבושלים. איך טבעוני מסויים יחיה את חייו? הכל תלוי בסיבה להיותו טבעוני מלכתחילה, בכל מקרה, אכילת בעלי חיים ומוצריהם, הם מחוץ לתחום בשביל כולם. לכבוד יום הטבעונות הבינלאומי, ניסינו להבין לעומק מהי טבעונות.

 

למה להיות טבעונים?

הסיבות לטבעונות הן מגוונות, אפשר לבחור באורח חיים הזה מאידיאולוגיה מוסרית, המתנגדת להתעללות בבעלי חיים, בגלל האופן האכזרי בו מגדלים אותם. לכן יש כאלה שנמנעים משימוש בכל דבר שמוצאו מן החי, הם מסרבים לממן את התעשייה הזו ולכן לעולם לא תתפסו אותם עם סוודר מצמר או נעליים מעור.

 

ויש כמובן סיבות נוספות כמו סיבות דתיות או בריאותיות - יש טענה שהאוכל הטבעוני בריא יותר, או אפילו טענות אקולוגיות האומרות שייצור מזון מהחי, מגידולו ועד העברתו לרשתות המזון, מזהמים את הסביבה ומבזבזים משאבי טבע.

 

בקיצור, טבעוני זה לא רק "אוכל בריא", תתפלאו, אפשר לאכול גם ג'אנק פוד טבעוני, כמו צ'יפס רווי שמן, השאלה מה המטרה שלכם.

 

חגי, טבעוני כבר 7 שנים, אומר שהתחיל לחקור את התחום אחרי שהיה עד במקרה לשיטות הרג של תרנגולים במושב בו גר, ובהמשך התחיל להבין את היתרונות הסביבתיים והבריאותיים. יערה, הייתה צמחונית במשך 20 שנה מסיבות מצפוניות, החליטה לפני מספר חודשים לעבור לטבעונות אחרי שהרגישה שלאט לאט התחיל להיות לה פחות קשה לוותר על המוצרים הלא טבעונים, והשינוי הסופי קרה אחרי מגורים במשך חודש בחווה טבעונית בהודו. ואלון, שהיה צמחוני במשך 15 שנה, עשה את השינוי דווקא אחרי חופשה רוויית מוצרי חלב ביוון.

אז מה בתפריט?

התפריט הטבעוני מכיל דגנים, קיטניות, ירקות, פירות, אגוזים וגרעינים. זה נראה סגפני למי שלא בא מהתחום, אבל הטבעונים טוענים שיש הרבה מה לאכול וזה אפילו טעים.

 

חגי: "די מהר מגלים שהרבה מאכלים אהובים הם בעצם טבעונים, או שמאוד קל 'לטבען' אותם. ועם הזמן גם מכירים המון מאכלים חדשים - מחברים, מהאינטרנט, מניסוי וטעייה, מחנויות טבע, מהשוק. בנוסף למוצרים מעובדים שגם מהם יש לא מעט, מדהים כמה סוגים שונים של מאכלים יש שרוב האנשים בכלל לא מודעים אליהם. בשבילי דווקא הצורך להתעניין ולהתעסק קצת באוכל במקום להפשיר בלי לחשוב איזה שניצל במיקרו, גרם לי להרחיב מאוד את הידע שלי בתזונה ואת ההיכרות עם מרכיבים וצורות בישול חדשות".

 

ויערה אפילו ממש נהנית "לאנשים זה נשמע משעמם אבל בעיני זה כיף להתעסק בהנבטות ושילובים שונים של האוכל. מבחינה אידיאולוגית נוח לי לדעת שאני נאמנה יותר לעקרונות שלי. זה נותן לגיטמציה ללכת רחוק יותר גם עם רעיונות אחרים שקשורים בעיני לטבעונות, כמו אקולגיה ומיחזור, חמלה וחוסר תוקפנות". 

מהם היתרונות והחסרונות בלנהל אורח חיים טבעוני?

הטבעונים טוענים שאורח החיים משפר את בריאותם, ובכל זאת, האם תפריט שמוותר על מאכלים שנחשבים חיוניים כמו מוצרי החלב, הבשר, ביצים וכדומה, הוא תפריט בריא? תלוי את מי שואלים, כי בעולם התזונה יש דעות שונות בנושא.

 

היתרונות

 

טבעונים רבים מדווחים על יתרונות שהתזונה המבוקרת הכניסה לחייהם, כמו מודעות גדולה יותר להרגלי האכילה, הרגשה כללית טובה יותר מבחינה בריאותית ומצפונית, וכן, גם גוף חטוב יותר.

 

אורית אופיר, דיאטנית קלינית טוענת כי "עמדת אגודת הדיאטנים האמריקאית (ADA), ארגון התזונה החשוב בעולם, היא שתזונה טבעונית המתוכננת כראוי מספקת את כל הצרכים התזונתיים ובעלת יתרונות בריאותיים משמעותיים, ביניהם: סיכון נמוך יותר לסבול ממחלות לב, סכרת סוג 2, סרטן (בעיקר של המעי הגס והפרוסטטה) ויתר לחץ דם. טבעונים, בהשוואה לאוכלי בשר, נוטים להיות רזים יותר, ובעלי רמת LDL ("כולסטרול רע")  נמוכה יותר. לפי ה-ADA טבעונות הנעשית נכונה יכולה להתאים לכולם: תינוקות, ילדים, מתבגרים, נשים הרות ומניקות וגם עבור ספורטאים - בהקשר זה ראוי לציין שהספורטאי האגדי קרל לואיס הוא טבעוני למעלה מ-20 שנה". 

החסרונות

למרות הנאמר, כמו בכל מצב של ויתור, יש לפעמים קשיים, במקרה הזה, יש געגועים למאכלים שפעם היו נוהגים לאכול, ופגיעה בספונטניות כשאוכלים בחוץ, כי לגבי כל מאכל יש לבדוק בדיוק ממה הוא עשוי, ולפעמים פשוט אין בנמצא אוכל שעומד בכל התנאים.

 

לפעמים הסביבה רואה את הטבעונים כמוזרים, פדנטים, ואולי קצת צדקנים. אצל אלון, הקשיים תוקפים בשגרת היומיום: "מדי פעם צצים פיתויים מול העיניים, כמו הבישולים של אמא בארוחות משפחתיות, עוגה שמגיעה למשרד באמצע יום עבודה או שוקולדים של חוזרים מחו"ל. מלבד הצורך להתמודד עם זה בעצמי (יש להודות שזה הולך ונהיה קל יותר עם הזמן), תמיד זה ילווה במבטי רחמים של הסובבים, שלא מבינים איך זה אפשרי, איך עומדים בפיתוי ולרוב גם יטרחו להגיד משהו בנדון".

 

גם חגי סובל מהבעיה ומצליח למצוא פתרונות: "אם שואלים אותך למה אתה טבעוני סביב שולחן האוכל, אתה עלול לא להספיק לפתוח את הפה לפני שתואשם בהטפה והשבתת התיאבון. אבל למדתי להקטין את החיכוך. למשל, להגיע תמיד לארוחות כאלה מצויד במנה טבעונית, ולא רק בשבילי - בכמות מספיקה בשביל כל מי שירצה, כדי לא להתאכזב אם הכל יהיה טבול במוצרים מן המת. והאמת, שעם הזמן הסביבה גם מקבלת את זה יותר בשלווה".

 

הדיאטנית הקלינית מאיה מואיז, אינה תומכת בטבעות ואומרת ש"אני כדיאטנית איני ממליצה על הימנעות מקבוצות שלמות של מזונות אשר עלולים להביא לחסרים תזונתיים חמורים, ותזונה טבעונית ללא התייחסות מיוחדת וספציפית לחסרים העלולים להגרם אינה מומלצת לטעמי. מדובר למשל על חסרים בברזל, ויטמין B12, סידן, כל אחד מהם חשוב והכרחי לקיומו של גוף האדם ותפקודו התקין. חשוב לזכור שברזל שמקורו מן הצומח נקלט בגוף במידה מופחתת ולכן כמותו וזמינותו בבשר (בקר, עוף, דגים) טובה יותר ומעלה את הסיכוי לקליטתו בדם". 

מהו תפריט מגוון עבור הטבעונים?

בכל מקרה כולם מסכימים שוויתור על אוכל מסויים דורש השלמה ותוספות, לכן, מי שהחליט להיות טבעוני, צריך לקחת תוספים כמו טבליית B12 למציצה, ולאכול את כל קבוצות המזון הצמחי בצורה מגוונת. מאיה מואיז מסכמת "הטבעוני חייב להיות אחראי לתזונה שלו. יש לאכול תחליפים תזונתיים, מזונות שעשירים בסידן, ברזל, חלבונים וכן הלאה. מומלץ לעשות בדיקות דם פעם בשנה כדי לוודא שאין בגוף חוסרים מסוימים בעקבות הימנעות כזו או אחרת ממזונות שונים".

 

 

אורית אופיר מציגה את התפריט הרצוי:

 

- דגנים. כמו: חיטה (לחם, פסטה, קוסקוס, בורגול), אורז, תירס , גרנולה/קוואקר וגריסים.     

- קיטניות. למשל: סויה ומוצריה, חומוס, עדשים, אפונה, שעועית, פול ופולי מש.

- ירקות מכל הצבעים, אך בעיקר מהירוקים, כמו: פטרוזיליה, סלרי, כרוב, רוקט וברוקולי.

- פירות: כולל פירות יבשים.

- אגוזים וגרעינים. לדוגמה: שקדים, פיסטוקים, אגוזי  מלך, גרעיני דלעת וחמניה .

- מזונות עתירי סידן: קטניות, אגוזים, גרעינים (טחינה משומשום מלא עשירה במיוחד), ברוקולי, במיה, עלים    

  ירוקים, אצות, תפוזים, תאנים, חרובים ומוצריהם.

לינקים

מנטלי פורטמן שיצרה ליין נעליים טבעוניות ועד אלן דג'נרס ופורשיה דה רוסי שהזמינו עוגה טבעונית לחתונה שלהן. סלבס שאימצו את אורח החיים הטבעוני 

 

טבעונות כאורח חיים - ספיישל יום הטבעונות  

 

המדריך המלא להנבטה ביתית

 

גינת ירק ביתית ב-5 שלבים  

 

בחזרה לערוץ אופנה ולייף סטייל>>