שמונה בעקבות אחת

אחת משמונה: זו הסטטיסטיקה העצובה של סרטן השד בארץ. 4,000 חולות חדשות בכל שנה, 900 נפטרות בכל שנה. מחר הצעדה השנתית להעלאת המודעות. איפה תהיו אתן?

יש דברים שאנחנו מסכימים לחשוב עליהם רק כשמכריחים אותנו לחשוב עליהם. מחלות, למשל. מוות הוא דוגמא נוספת. סרטן, אותה מילה טעונה שהמשורר האנגלי אודן קרא לה "הרוצח החבוי בכולנו", מצטרפת לרשימה זו. עצם המחשבה עליה מעוררת אימה, דחייה, חלחלה כמעט. הפרדוקס, כמובן, טמון בעובדה שעצם המחשבה מובילה לפעולה, וזו בתורה יכולה למנוע את גזר הדין שכולנו חושבים עליו כבלתי נמנע.

יחד בכיתה, במחלה ובצעדה

מחר תתקיים בגליל הצעדה השנתית להעלאת המודעות לסרטן השד, בה ישתתפו נשים שהתגברו על המחלה, נשים שעדיין נלחמות בה, בני משפחות וחברים, וגם אישה יוצאת דופן אחת, מחנכת מכרמיאל, שהחליטה לשתף את תלמידיה הצעירים במחלה, ואלה מלווים אותה מאז. תחת המסר "יחד בכיתה, במחלה ובצעדה", תצעד אהובה אלפסי יחד עם תלמידיה מכיתה ו', ותנסה ללמד את כולנו משהו שרובנו מעדיפות להתעלם ממנו: ניתן לנצח את הסרטן, וזה בסדר לדבר על זה.

אלפסי, נשואה ואם ל-3, חשה בסמוך לסוף שנת הלימודים הקודמת, אי נוחות בשד ימין. לאחר התייעצות עם רופאה, היא נשלחה לבדיקת ממוגרפיה. בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה אובחנה המחלה בגופה. לפני כחצי שנה עברה את הניתוח הראשון להוצאת הגידול משדה הימני ומאז עברה ניתוח נוסף.

כבר בתחילת הדרך, כאשר אובחן הגידול בשד, היא החליטה לספר לתלמידיה. ביום הראשון לשובה ללימודים, הושיבה אלפסי את תלמידיה ושוחחה איתם על מחלת הסרטן בכלל, משמעויותיה, והשפעותיה. אז גם סיפרה להם על מחלתה והתהליכים שנכונו לה: "מאז אנחנו יחד באש ובמים, התלמידים מלווים אותי בכל מצב. כשאני מודיעה להם שאני הולכת לטיפול, הם לא עושים מזה עניין ומאחלים לי הצלחה ושארגיש טוב, אחרי הטיפול הם שולחים לי מייל בו שואלים אם הטיפול עבר בסדר ואם אני מרגישה טוב. הם פשוט מדהימים".

ביום שישי הזה יצטרפו תלמידיה של אלפסי למורתם ולמאות נוספות בצעדת היל"ה. הצעדה, ביוזמת פורום הנשים כרמיאל-משגב, פיטסבורג ובשיתוף האגודה למלחמה בסרטן, מתקיימת זו השנה השביעית, כשמטרתה היא לעודד נשים לעבור בדיקות מצילות חיים, ולעלות על המחלה לפני שיהיה מאוחר מדי.

בורות הורגת

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ-900 מתות מהמחלה. אחת מכל 8 נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד. האפשרות להחלים ממנה, עם זאת, מפתיעה בשכיחותה: ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים מוקדמים יותר, עולים סיכויי הריפוי בכ-90 אחוזים.

"החשש מפני סרטן השד, חוסר הידע או מידע מוטעה בנושא, מונעים מנשים רבות לקחת אחריות על בריאותן, להכיר את שדיהן, להיבדק על ידי רופא או לבצע בדיקת ממוגרפיה בגיל המומלץ", מסבירה מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "גורמים אלו עלולים למנוע גילוי מוקדם, שבכוחו להציל חיים. חשוב לזכור כי הנשק היעיל נגד סרטן השד הוא הגילוי המוקדם".

בדיקה מצילה חיים

לדברי רבקה פרייליך, דוברת האגודה למלחמה בסרטן, על כל אישה מעל גיל 50 לעבור ממוגרפיה פעם בשנתיים. ההמלצה לנשים הנמצאות בקבוצת הסיכון (קרובה מדרגה ראשונה שחלתה בסרטן) היא לעבור ממוגרפיה פעם בשנה מגיל 40, או בהתאם להמלצת רופא. ממוגרפיה מורידה את סיכון התמותה ב-30 אחוזים, כאשר יתרונה טמון בכך שהיא מאפשרת לעלות על הימצאות המחלה, עוד לפני שניתן לעלות עליה באמצעות מישוש. לחוששות או לאלה שפשוט רוצות לדעת יותר, מפעילה האגודה למלחמה בסרטן טלמידע חינם, הפועל 24 שעות ביממה: 1800-599-995.

צעדת היל"ה תצא ביום שישי, ה-4 במאי, מפארק הגליל ותעבור במסלול מעגלי דרך פארק אופירה. לצועדים מובטחות הפתעות ופעילויות לאורך המסלול: מוסיקה, הפעלות ויצירה, פעילויות ספורטיביות, יריד טבע ובריאות, להקת מחול, טיפולים הוליסטיים, סדנא והדגמות לקליעת סלי נצרים ועוד.
מחיר: 20 שקלים בהרשמה מוקדמת ו-25 שקלים ביום הצעדה. ההכנסות ייתרמו למרכז היל"ה.