יציאת מצרים

המצות, העצבים, משפחתיות היתר: פסח הגיע ועמו העצירות. אל חשש, הבשורה ליהודים דווקא אופטימית. מתאנים ועד נרות, כל הדרכים הבדוקות להתגברות על המצור

ג'ורג' גרשווין, אחד מהמלחינים האלה שהאמריקאים אוהבים לנופף בהם כשמאשימים אותם בזילות התרבות המערבית, סבל מעצירות כרונית כל חייו. כשנשאל פעם אם הטיפול הפסיכולוגי שהוא עובר עוזר לטפל בבעיה, הוא ענה שלא, אבל שעכשיו הוא מבין למה יש לו אותה. עצירות, אותה הפרעה במערכת העיכול שמכה באחוזים ניכרים מחוגגי הפסח בכל אביב, היא תופעה שיכולה להיעלם במסגרות יקרות מעט פחות מ-350 שקל לשעה של טיפול פסיכולוגי. מעגבניות ועד שמן פרפין: איך לעבור את החג עם יציאות סדירות.

אמריקה בישראל
יותר מ-4 מיליון אמריקאים סובלים בכל שנה מעצירות ברמות שונות, מהפרעה חולפת ועד עצירות כרונית, ובחול המועד פסח נוספים אליהם, לפי מקורות שונים, כמה עשרות אחוזים ישראלים, בנוסף ל-100,000 האומללים שסובלים אצלנו באופן קבוע מהמצב. לפי מחקר שפורסם באתר אינפו-מד, נמצא כי בישראל הנשים סובלות יותר מהגברים, המבוגרים יותר מהצעירים, והרזים נהנים מיציאות סדירות יותר מאלה שלא היה מזיק להם לוותר על איזו מצה מדי פעם.

הסיבות לעצירות בחג הגיוניות בהחלט: התפריט של רבים מאיתנו משתנה כמעט ללא היכר, ומכיל מצות, תפוחי אדמה, ביצים, מאכלים מטוגנים ובאופן כללי, אוכל יבש ושמן שאינו מכיל את הסיבים הדרושים למערכת העיכול. המזונות שמכילים סיבים ואנחנו רגילים אליהם, כגון דגנים מלאים, קטניות ופירות וירקות, נוטים להעלם לנו מהצלחת בחג.

גורם נוסף יכול להיווצר עקב המתח הנפשי שנוצר בפסח: אתם רגילים לדבר עם הדודה ימימה רק בהלוויות של סבתא, וגם כאלה היו לכם רק שתיים. בפסח כל השדים המשפחתיים יוצאים מהבקבוק, ומתרכזים בשבועיים של אירוח, התארחות ומנגלים מצאת החמה ועד צאת הנשמה. האפקט הפסיכוסומטי מרים את ראשו המכוער גם כאן, ומתבטא, כמו במצבים רבים אחרים, דרך הקיבה שלנו.

סבתא בתרופה

לפי מיכל קאירי, סגנית מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בשניידר ומנחת סדנאות "קל על המשקל", הילדים הם הקורבן האמיתי של החג הזה: "הם בדרך כלל לא שותים מספיק, לא אוכלים ירקות ופירות בצורה סדירה, וחלקם גם לא ממש אוהב ללכת לשירותים". למבוגרים ולילדים שמעדיפים לוותר על אמצעים פולשניים בכדי להקל על הבאסה, מציעה קאירי מספר פתרונות:
• שתו יותר מים מהרגיל: כליטר וחצי ליום למבוגר.
• שתו מיץ שזיפים או הרתיחו שזיפים במים, המתינו כחצי שעה ושתו את המים הממותקים. ניתן גם להשרות את השזיפים כל הלילה, ואז לשתות את המים. משמין, אך יעיל.
• אכלו פירות יבשים.
• לא לוותר על הירקות בתפריט. בניגוד למאכלים רבים אחרים, אין מניעה דתית לאכול אותם, ושימו דגש על העגבניות בסלט. לשפוך מעט שמן זית או קנולה ובתיאבון.
• רסקו עגבניה והוסיפו מעט שמן זית או קנולה.
• עסקו בפעילות גופנית. זו ממריצה כל מערכת אפשרית בגוף, ועוזרת מאוד ליציאות סדירות.

ישנם כאלה הממליצים על שתיית מים עם מיץ לימון בבוקר, וכאלה המעדיפים דווקא לשתות כוס חלב חם לפני השינה. את מתכון השזיפים של קאירי יש כאלה שממירים בתאנים, ויש אפילו את אלה המסתפקים במסאז' בנקודות מסוימות בכף הרגל או בלחיצות סיבוביות על הבטן. הנקודה פשוטה: מה שאתם יודעים שעובד, יעבוד היטב גם בזמנים הקשים ביותר. אפילו בפסח.

תרופות שהסבתא היתה מחביאה

275 מיליון דולר: זה הסכום שמוציאים האמריקאים בכל שנה על תרופות נגד עצירות. חלק מעוגת הרווחים הישראלית, שמסתמכת על 20 אחוזי נשים שמשתמשות בתרופות, ו-10 אחוז מהגברים הסובלים מעצירות, הולכת לגלי חסקי, רוקחת בבית המרקחת של בית החולים שניידר. היא מדווחת על מספר תרופות נפוצות בארץ: נרות גליצרין, שמן פאראפין (לא נספג במערכת ומרכך צואה), ותרופות המכילות סיבים תזונתיים. אלה האחרונות טריקיות יותר: חייבים לשתות איתם הרבה, אחרת הן דווקא מגבירות את העצירות.

התרופות המשלשלות יכולות לגרום לבעיות ששום מיץ שזיפים לא שמע עליהם בחייו. לכל סוג בעיותיו הוא. המשלשלים המגרים, למשל, יכולים לגרום לשלשול גם לאחר שנפטרתם מהעצירות, ולעתים לעוויתות. הם אף עלולים ליצור תלות ולפגוע במעי הגס. במלים אחרות, כמו כל דבר אחר שקשור בבריאות, גם כאן הסוד הוא במניעה, במקום לחכות לבעיה שתצטרכו לפתור.