באיזה מקום ישראל בתמותה מסרטן ביחס לעולם?

לרגל יום הסרטן הבינלאומי שיחול מחר, האגודה למלחמה בסרטן חושפת נתונים חדשים: ישראל במקום ה – 90 בעולם בתמותה מסרטן ובמקום ה – 50 בעולם בתחלואה

רופא
רופא | צילום: רויטרס

מחר יצוין בישראל ובעולם את יום הסרטן הבינלאומי. מהאגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, אספו את הנתונים המעודכנים ביותר של סרטן בקרב צעירים בישראל, נכון לפברואר 2019. יום הסרטן הבינלאומי מצוין בכל שנה בתאריך זה במטרה לאחד את העולם סביב קידום המאבק במחלות הסרטן, בדרך חיובית ומעוררת השראה, כשהשנה הזו יצאה האגודה קמפיין אינטרנט חדש תחת הסלוגן "סרטן זה לא רק עניין של מזל", שמטרתו להדגיש את העובדה שאורח חיים בריא יכול להקטין את הסיכוי לחלות.

 

 

ניתן למנוע יותר משליש מקרי הסרטן

 

מנתוני ארגון הסרטן הבינלאומי (UICC), עולה כי ניתן למנוע יותר משליש ממקרי הסרטן. שליש נוסף ממספר המקרים ניתן לרפא אם התגלו מוקדם וטופלו כראוי ועל כן חשוב הגילוי המוקדם. ניתן להציל עד 3.7 מיליוני בני אדם בעולם ממוות מסרטן מדי שנה. עוד עולה מנתוני ארגון הסרטן הבינלאומי כי נכון להיום כ-9.6 מיליוני בני אדם מתים בעולם מסרטן מדי שנה. סרטן הוא גורם המוות השני ברחבי העולם. העלות הכלכלית השנתית הכוללת של הטיפול במחלת הסרטן בעולם נאמדת ב-1.66 טריליון דולר.

 


ישראל ביחס לעולם

 

 

"ישראל נמצאת במקום ה - 90 בעולם בתמותה מסרטן למרות התחלואה הגבוהה יחסית במקום ה - 50 בעולם וזאת בזכות המודעות הציבורית הגבוהה שהנחילה האגודה בנושא חשיבות דרכי המניעה והאיבחון המוקדם וכן בזכות השיפור הדרמטי באמצעי הטיפול והריפוי", כך מוסר מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן.

 

פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות מסבירה כי: "אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להיארעות סרטן (מספר המקרים החדשים לשנה) הוא גיל. הסיכון למחלה עולה מאוד במקביל לעלייה בגיל, ולכן המחלה שכיחה יותר בגיל המבוגר, אבל נדירה יחסית בקרב צעירים. גורמי הסיכון לסרטן בקרב צעירים ברובם אינם ידועים. מדובר במחלה שנובעת מסדרת תשניות (מוטציות) בחומר הגנטי התאי, אשר מובילות בסופו של דבר לאובדן הבקרה על חלוקת תאים. בעוד שבמבוגרים התשניות מתהוות לאורך החיים, בצעירים שכיחות תשניות מולדות. בנוסף, גם חשיפה לגורמי סיכון ידועים לסרטן תורמת להיארעות סרטן בצעירים בישראל, כדוגמת קרינה מייננת, על סגולית ממקור קרני השמש או מיטות שיזוף וכן קרינה אבחנתית וטיפולית, או גורמים זיהומיים כמו נגיף הפפילומה האנושי (HPV) או נגיף האיידס (HIV) השמנה ועישון".

 

פרופ' קינן בוקר הוסיפה כי: "בשנת 2016 אובחנו בקרב תושבי ישראל 30,569 מקרים של גידולים המחייבים דיווח לרישום הסרטן. סוגי הסרטן העיקריים, האחראים ליותר מ-50% מכלל מקרי התחלואה בגברים בישראל, הם סרטן הערמונית, סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן כיס השתן. בשנת 2016 נפטרו מסרטן 11,077 תושבים בישראל, סוגי הסרטן העיקריים האחראים לעיקר התמותה מהמחלה בישראל הם סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הלבלב, סרטן הערמונית וסרטן כיס השתן".