זה מה שקורה לגוף שלכם כשאתם אוכלים שקשוקה

השקשוקה האהובה על הישראלים היא האופציה המושלמת להתחיל איתה את היום, ללאנץ' מפנק או לארוחת ערב של ספורטאים. למה כדאי לכם לאכול שקשוקה וכמה קלוריות היא תעלה לכם?

שקשוקה
שקשוקה | צילום: אפיק ינאי

עם תרד, עגבניות, גבינות, או מרגז: השקשוקה אהובה מאוד על הישראלים, היא מככבת כמעט בכל בית קפה, מסעדה, או בדוכן לצד הפלאפל בפיתה. היא מתאימה לארוחת בוקר, צהרים או ערב, רק תבחרו מתי מתחשק לכם על מעדן ביצים מפנק לנגב עם חלה, פיתה או לחם דגנים. האם שקשוקה בריאה, כמה קלוריות במנה, ואילו ערכים תזונתיים בשקשוקה?

 

האם השקשוקה בריאה?
תלוי איך אתם מכינים אותה או איפה אתם קונים אותה. בסך הכל מדובר במאכל בריא מאוד אם משתמשים במעט שמן קוקוס או זית, עגבניות טריות, ירקות וביצים. אבל כשכמות השמן גדולה או מתפרעים עם התוספות השמנות כמו נקניקיות, וגבינות שמנות, השקשוקה הופכת להיות משמינה ועתירה בשומנים. השקשוקה הקלאסית שכוללת עגבניות וביצים מאוד בריאה, מזינה, משביעה, ואופציה מעולה לדיאטה.

 

כמה קלוריות במנת שקשוקה?
בשקשוקה קלאסית המכילה עגבניות, פלפלים, רסק עגבניות וביצים יש כ-250 קלוריות למנה של 2 ביצים ללא פיתה, לחם או חלה. אם תוסיפו 2 פרוסות חלה, תוסיפו עוד כ-160 קלוריות. נסו לבחור ב-2 פרוסות לחם קל או פרוסת לחם מחיטה מלאה או מקמח שיפון.

 

גם לשמירה על העור
בעגבניות ישנו ליקופן, פיגמנט אדום שמועיל ללב, מונע סרטן ועכשיו גם מחקר גרמני חדש גילה שצריכת עגבניות תורמת גם להגנה מפני נזקי השמש. במחקר נמצא כי צריכה יומית של רסק עגבניות למשך 10 שבועות סיפקה הגנה כנגד התאדמות העור שנגרמה בעקבות חשיפה לקרינה UV. בקרב המשתתפים שקיבלו את טיפול העגבניות, רמת הפגיעה בעור הייתה נמוכה ב-% 40.

 

שקשוקה ירוקה
שקשוקה ירוקה | צילום: לינה מיארה

לתפקוד המוח
נמצא שהליקופן יעיל לתפקוד תקין של המוח גם בגיל מבוגר. הליקופן המצוי בעגבניות נספג בגוף הכי טוב כשהעגבניות מבושלות עם מעט שמן זית, לכן מומלץ לאכול שקשוקה שמכילה כמויות גדולות של עגבניות מבושלות. בנוסף, הליקופן נמצא כאנטי סרטני, מגן על הלב ומועיל למערכת העיכול.

 

מקור לחלבונים - לצמחונים וספורטאים

השקשקה מעולה לספורטאים ואנשים מתאמנים, במיוחד לאחר אימון כושר, כדי להחזיר לגוף את החלבונים הדרושים לגוף לבנייה של השרירים מחדש. תחליף מעולה לצמחונים שאינם אוכלים בשר, עשיר בויטמינים מקבוצת B, וכמובן בליקופן שמגן על הלב וכלי הדם.