דיאטת העתיד: כך הכניסו אותי למעבדה מטורפת ל-4 שעות

תשכחו מדיאטות כי עכשיו זה רשמי: המעבדה העתידנית של צחי כנען תגלה לכם דברים שעשויים לעזור לכם לרזות, לשמור על המשקל ולהיות בריאים יותר, רק תסכימו לוותר על 4 שעות

המעבדה שגילתה לי הכל
המעבדה שגילתה לי הכל | צילום: אינסטגרם

למי יש 4 שעות לבזבז בימינו? זה הדבר הראשון שחשבתי עליו כשהזמינו אותי להתנסות במעבדה המטבולית של הדיאטן צחי כנען, רק שבאותו זמן לא הבנתי כמה השעות האלו יקרות ערך עד לתוצאות שקיבלתי רק שבוע לאחר מכן. אבל בואו נסביר רגע מה זה בכלל, מי צריך את זה, ולמה מדובר במהפכה של ממש שעשויה לגרם לנו להפסיק להשתמש במילה דיאטה לעד?

הרבה אנשים חושבים שמטבוליזם פירושו מספר היציאות שיש לנו ביום והוא זה שיקבע אם נהיה שמנים או רזים, כשלמעשה, מטבוליזם מוגדר ככל התהליכים הכימיים המתרחשים אצלנו בגוף במשך 24 שעות ביממה. ולמה אני מספרת לכם את זה? כי כל פעולה שאנחנו עושים או לא עושים, גורמת לנו "לבזבז" קלוריות ואם כל אחד היה יודע במדויק כמה קלוריות הוא "מבזבז" ביום על התהליכים שקורים לו בגוף, הוא לא היה סובל מבעיות בריאותיות או השמנה, הוא היה יודע כמה הוא צריך לאכול בדיוק בשביל להזין את הגוף שלו - לא פחות ולא יותר.

האוכל שהוגש לי מבעד לחלון
האוכל שהוגש לי מבעד לחלון | צילום: צחי כנען

רובינו אוכלים הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים. לפעמים זה בגלל שדיאטן כזה או אחר נתן לנו תפריט דיאטה "סטנדרטית", אמרו לנו בתכניות בוקר מה בריא, או שנתקלנו באיזו דיאטה באינטרנט. לפעמים סוג האוכל שהדיאטה מציעה בכלל לא מתאים לאדם מסויים ולפעמים המזון לא מספיק ואפשר בקלות להגיע למצבי רזון קיצוניים.

 

צחי החליט לקחת את המעבדה המטבולית, שקיימת ב-15 אוניברסיטאות יוקרתיות בעולם כבר שנים למטרת מחקר בלבד, ולהפוך אותה לכלי עזר למדידה מדויקת של המטבוליזם האישי של כל אדם, מתוך הידיעה שסך ההוצאה הקלורית שונה מאדם לאדם בצורה דרמטית, כך גם ההוצאה בפעילות גופנית ובאכילה.

 

כולנו תוהים כמה קלוריות אנחנו שורפים בשעת ריצה, אופניים או הרמת משקולות, ומה בכלל יותר טוב? העניין הוא שאין יותר או פחות טוב. לטענת צחי, זה שונה לגמרי מאחד לשני ובכל פעילות ניתן למדוד במדויק את הנתונים, אם רק תיכנסו למעבדה ותבדקו.

 

הבדיקה

אז מה קורה בפועל? המעבדה מבוססת על שני חדרי קלורימטריה אטומים, בשטח 11 מ"ר ועם פתח כניסה ויציאת אוויר אחת. בכל שניה ושניה התבצע ניטור מדויק של שיחלוף הנשימה שלך קרי צריכת החמצן ופליטת דו תחמוצת הפחמן ה-CO2.

 

מעבדה זו מילה קצת מלחיצה. בפועל מדובר בחדרון חמוד שבו ספה נינוחה עם מקום להניח רגליים, שולחן, כיסא וטלוויזיה למקרה שממש תשתעממו מגלישה בנייד או במחשב. בצמוד אל החדרון, ישנו חדרון כושר צנוע ובו הליכון וניתן להכניס אליו עוד אביזרים לפי הפעילות אותה תרצו לבדוק.

 

ממתינה לאימון
ממתינה לאימון | צילום: פרטי

השעה הראשונה הוקדשה לבטלה. כיף חיים! נכנסתי לחדר וגלשתי להנאתי בלי שום מטרה. בזמן הזה קבעתי כל מיני תורים, עניתי לכל מי שסיננתי זמן מה, חזרתי למיילים שדחיתי והגבתי לתמונות שאנשים מעלים לאינסטגרם. סוג של דברים שאין לנו אף פעם זמן לעשות.

 

אחרי שכבר גוועתי מרעב, כי לבדיקה מגיעים בצום, צחי הגיש לי את המזון שהבאתי מהבית לפי ההוראות דרך חלון קטן כמו שנותנים לעכברי מעבדה רעבים. זללתי כריך מחיטה מלאה (פחמימה) שרכשתי ממש ליד הקליניקה של צחי, עם גבינה בולגרית (חלבון ושומן) וקינחתי בתפוח עץ אדום. חוץ מזה שתיתי כוס מים וחזרתי להתבטל לעוד שעה בערך.

 

השעון החדש
השעון החדש | צילום: אינסטגרם

אחרי שעתיים של התבטטות על הספה וארוחת כריך שהרגיעה את בטני ונשמתי, התחיל החלק המעשי. צחי ביקש שאבצע 4 טבטות (תבנית לאימון היט עם תרגילים במשקל גוף, לאחר מכן ארוץ על ההליכון בקצב איטי כ-15 דקות, ולקינוח שארוץ בקצב מהיר עוד 15 דקות. סיימתי מרוצה והרגשתי ששרפתי את הכריך.

 

4 השעות עברו הרבה יותר מהר משחשבתי, יכול להיות שאפילו נהניתי להתבטל. נשלחתי הביתה עם שעון לא אסטתי במיוחד, שאמור לנטר את התנועות שלי כדי שצחי ימשיך לעקוב אחרי מרחוק, ויוכל לספק לי סוף סוף את התשובות המדויקות לכמה אני שורפת ביום.

 

התוצאות

 

אחרי שבוע בו הסתובבתי עם השעון הבומבסטי, התייצבתי שוב בקליניקה של צחי שנמצאת ברמת החייל, סקרנית לשמוע מה הסיק מסך הנתונים שלי ולמרות שהייתי סקפטית וחשבתי שאני יודעת על עצמי הכל - זה נתן לי זווית הסתכלות חדשה על הדברים.

 

בלי להיכנס אתכם למספרים, הופתעתי לגלות שקצב חילוף החומרים שלי במנוחה ממש לא להיט ביחס לנשים בנות גילי ובעיקר בהתחשב בעובדה שאני אדם מתאמן מעל הממוצע (מאמנת כושר, ריצה ומרתוניסטית שמתאמנת מדי יום). לעומת זאת, הגוף שלי מצטיין בשריפת שומן זה תמיד כיף לשמוע, הודתי לו על זה.

 

ההוצאה הקלורית היומית שלי יחסית גבוהה בזכות הפעילות הגופנית הרבה שעושה, אבל שימו לב - אם לא אעשה אותה, בגלל המטבוליזם הנמוך במנוחה - אשמין במהירות. מסקנה - חשוב לדעת את זה. דבר נוסף שהתגלה לי, הוא שהתגובה המטבולית שלי לארוחת הכריך שנחשבת למאוזנת היא פחות מומלצת לי, היא חלשה ועלולה לגרום להשמנה. ולגבי הפעילות הגופנית למדתי שבריצה איטית הגוף שלי מבזבז המון קלוריות, מה שאומר שבשביל לרזות שווה לי לרוץ למרחקים.

 

כמה מסקנות:

 

1. בין אם אתם נמצאים אצל דיאטן, נטורופת או כל איש מקצוע שמלווה אתכם בתהליך ירידה במשקל, שווה לכם להיכנס למעבדה המטבולית היחידה בארץ כרגע ולגשת עם שכלול הנתונים שלכם לאותו איש מקצוע שיעזור לכם לדייק את התכנית. ייתכן שתחסכו לעצמכם הרבה זמן ותסכול. הרבה דיאטנים שולחים את המטופלים שלהם לבדיקה ואפילו ניתן לקבל החזר כספי מחברות ביטוח שונות, שווה לבדוק את הנושא לעומק.

 

2. אתם לא חייבים להתחיל לספור קלוריות כדי לשמור על המשקל, אבל כן יעזור לכם לדעת נתונים על הגוף שלכם שיעזרו לכם להבין איך להתנהל, מה יותר טוב לכם לאכול ואיזו פעילות יעילה עבורכם יותר.

 

3. לעולם אל תעתיקו דיאטה כזו או אחרת שטובה עבור מפורסם כזה או אחר, תתחילו לעשות פעילות גופנית שעזרה לחבר שלכם לרזות או תחקו את התפריט של הדוגמניות שמבטיחות שככה מרזים. תזכרו שכל גוף הוא שונה לגמרי מרחק שנות אור אחד מהשני והיום זו הבדיקה היחידה בעולם שיכולה לבדוק את המטבוליזם שלכם במדויק.

 

כמה עולה: 2,200 שקלים לבדיקה שאורכה 4 שעות

 

למי מתאים: לכל מי שרוצה לדעת מה קורה בגופו, למי שמעוניין לרדת במשקל, להעלות במשקל, לספורטאים חובבנים ומקצועיים, לחולי סוכרת, ולמי שרוצה לדעת איזה מזון מתאים לו.

 

בשורה התחתונה: הלוואי שבקרוב יהיו יותר חדרים כאלו בעלות מסופסדת, אבל העתיד כבר לגמרי פה ושאפו לצחי על היוזמה.