לכבוד החנוכה: 10 דברים שחייבים לדעת על תפוח אדמה

כמה קלוריות יש בו, למי הוא מתאים במיוחד, ואיך מטפלים בעזרתו בכוויות וכאבי ראש? הנה 10 דברים שכדאי לדעת על תפוח האדמה

לכבוד החנוכה: ביבות תפוח אדמה
לכבוד החנוכה: ביבות תפוח אדמה | צילום: צח טייר

הוא זול, מנחם, נמצא בכל עונות השנה, ואפשר להכין איתו המון מאכלים טעימים. הוא מצטיין כצ'יפס (וגם משמין), אלוף בפירה, מעולה בתנור בשלל וריאציות, ומשדרג כל מרק ולביבה. אז מה יש בך תפוח אדמה, והאם אתה מצדיק את הפינוק? הנה 10 דברים מפתיעים שחייבים לדעת.

תפוחי אדמה ברוזמרין, יאמי!
תפוחי אדמה ברוזמרין, יאמי! | צילום: מתוך הבלוג של פירגה


1. איזה תפוח אדמה נשמר יותר זמן?

ישנם תפוחי אדמה חומים, צהובים, ורודים וסגולים. תוכם עשוי להיות לבן או דומה לקליפתם. תפוחי אדמה גדולים יותר ניתנים לאחסון לזמן ארוך יותר. זני תפוחי האדמה נבדלים בעמידותם לתהליכי עיבוד שונים. יש שיחזיקו מעמד בצורה הקרובה למקורית תחת הרתחה, יש שישמרו על צורתם רק באפייה, יש שטעמם משופר כשהם נצלים בתנור, יש שמתאימים לסלט (זנים כאלה הם בדרך כלל קשיחים ומזכירים שעווה כאשר מרתיחים אותם) ויש שמתאימים לפירה.

 

2. כמה קלוריות בתפוח אדמה?

ב-100 גרם של תפוח אדמה, יש כ-80 קלורית, 2.02 גרם חלבונים, 17.47 גרם פחמימות, ו-0.09 שומן. מדובר בירק לא דל בקלוריות, אך לא משמין כמו שעשו ממנו. אכילה מתונה ממנו, בהחלט יכולה להיכלל בתוך תפריט דיאטטי.

 

3. שפע של ויטמין C

בתפוח אדמה, יש המון ויטמין C, נכון שזה מפתיע? מומלץ לאכול תפוח אדמה בקליפתו, על מנת לשמור על הכמות הגבוהה של הויטמין. ויטמין C יעיל להחלמה ממחלות ויראליות וחיידקיות, לטיפול באסתמה, אקזמה, ואין-אונות.

 

4. עשיר בפחמימות ומשביע

תפוח אדמה הוא ירק פחמימתי בעיקרו שאינו מכביד כלל על העיכול. תפוח אדמה נכלל בתחום הפחמימות המורכבות, אשר מורכבות מעמילניים הבנויים משרשראות של סוכרים פשוטים. ייחודן בכך שהם מתפרקות לאט יותר ושחרורן לזרם הדם איטי יותר לעומת הפחמימות הפשוטות. בכך מתאפשרת ספיגה איטית של רמות הסוכר בדם וכתוצאה מכך שובע ממושך יותר.

 

5. מומלץ לסובלים מיתר לחץ דם

התפוח אדמה הוא דל נתרן, ועשיר באשלגן. עודף נתרן לא מומלץ לאנשים אשר סובלים מיתר לחץ דם. אשלגן הוא אחד המינרלים הבריאים לגופינו, ומועיל בתקופות של לחץ דם גבוה ואף מונע מצבים כאלו. כמו כן אשלגן גם דרוש לפעילות לב תקינה ובנוסף לתקינות העצבים והשרירים.

 

6. במקום כדור לכאב ראש

משתמשים בתפוח מן האדמה לתרופות סבתא שונות ומשונות. יש הטוענים שקשירת תפוח אדמה עם מגבת על הראש, עשויה לפתור את הבעיה, או למניעת עיגולים שחורים מתחת לעיניים - גרדו תפוח אדמה מבושל, שימו מהמים של הבישול בצמר גפן, עצמו את העיניים והניחו את כדורי הצמר גפן הטבולים על העיניים (ודאו שהם מכסים את העיגולים השחורים מתחת לעיניים כמו גם את העפעפיים). השאירו למשך 10 דקות ואז שטפו עם מים קרים.

 

תפוחי אדמה לסובלים מיתר לחץ דם
תפוחי אדמה לסובלים מיתר לחץ דם | צילום: Fotolia.com

7. לטיפול מיידי בכוויות

תפוחי אדמה מלאים בלחות וזה עוזר לחסום את החום ולהשיב לחות לאיזור הטראומה, מה שמספק הקלה מיידית. כמו כן, הם מכילים ויטמינים ומינרלים המעודדים ריפוי מהיר. עם קבלת הכוויה, חתכו תפוח אדמה גולמי לשניים וגרדו קצת מהחלק הפנימי בקערה. הניחו מעט מתפוח האדמה המגורד על השטח הפגוע, הדבר אמור לספק הקלה מיידית. רצוי שתפוח האדמה יהיה קר.

 

8. לשיעול, הצטננות ושפעת

תפוח אדמה עשיר בויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף ולמניעת שפעת. בשלו תפוחי אדמה ונשמו את האדים החמים. אכלו תפוח אדמה מבושל עם גזר, בצל, סלרי ופטרוזיליה. או הכינו מרק עם תפוחי אדמה, או ערבבו 1/4 כוס מיץ תפוחי אדמה עם 1/4 כוס מיץ חמוציות, או גרגרו מיץ תפוחי אדמה.

 

9. כמה זמן מבשלים תפוח אדמה?

משך זמן הבישול הממוצע: תפוח אדמה בינוני שלם: 35-25 דקות, תפוח אדמה חתוך לקוביות גדולות: 25-20 דקות ,תפוח אדמה חתוך לקוביות קטנות: 20-15 דקות.

 

10. לטיפול בעור מגורה, פצעים או אקנה

שטפו, יבשו וקלפו תפוח אדמה. פרסו אותו לרצועות דקות. החילו בעיסוי עדין של פרוסות תפוח אדמה על האיזורים הנגועים (השתמשו בכל פעם בפרוסה חדשה, כדי למנוע התפשטות חיידקים). לאחר מכן, הניחו פרוסות תפוח אדמה מעל נקודות שחורות או פצעונים והשאירו כ-5 עד 10 דקות. שטפו עם מים. אופציה שניה היא להכניס תפוח אדמה לבלנדר ולכתוש אותו עד לקבלת עיסה. החילו אותה על הפנים במשך 30 דקות ואז שטפו.